rempedaal sponzig

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
JohnKijkuit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2021, 19:05

rempedaal sponzig

09 nov 2021, 15:18

Hallo,

Recent heb ik alle schijven en blokken vervangen van mijn R53. Ik heb er Brembo schijven opgezet i.c.m. Bosch blokken. De achterremzuigers bleken niet goed meer te zijn (rubber kapot en zuiger van cilinder geroest) De beide remklauwen en beide handremkabels zijn vervangen. De handremkabels, omdat deze niet op normale wijze los te krijgen waren uit de oude remklauw. Daarvoor had ik de remvloeistof al compleet vervangen (de oude was nagenoeg zwart). Er zit DOT4 in.
Nu remt de auto goed. Op de testbank geeft deze ruim voldoende remvertraging en ook de ABS werkt uitstekend, alleen het pedaal voelt sponzig aan en moet vrij diep ingetrapt worden. Wat kan dit zijn? De achterremmen zijn ontlucht bij het vervangen van de remklauwen. De voorremmen had ik al ontlucht bij vervangen van de vloeistof.
Wat kan dit nu zijn. Kapotte rembekrachtiger? Ook dit laatste lijkt niet aan de orde. Bij motor uit trap ik een paar keer de rem in totdat deze hard is. Ik houd hem ingedrukt en start dan de auto. Dan zakt het pedaal langzaam verder in....
Wie heeft de gouden tip?
R53 uit 2004
deusjevo
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 aug 2021, 10:20

Re: rempedaal sponzig

09 nov 2021, 15:21

Toch stiekem lucht ergens in de leidingen?
Midnight black MINI Clubman Cooper 100kW uit 2016 :icon_top:
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: rempedaal sponzig

10 nov 2021, 08:26

De gouden tip is; nog een keer alles helemaal doorspoelen. Ergens zit er toch een luchtbel(letje)

Hoe heb je de vorige keer ontlucht?
Eerst alle vloeistof eruit en dan nieuwe erin of langzaam bijvullen tijdens het spoelen of met (lage)druk de remvloeistof er doorheen gedrukt?
De laatste methode is wat bij de dealer gebeurd en is vaak de oplossing als het bij universeel niet goed is gegaan
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

Re: rempedaal sponzig

10 nov 2021, 11:43

Thnx voor de tip! Toevallig hier ook net nieuwe achterremklauwen laten monteren en het pedaal is ook sponziger dan voorheen, terwijl de monteur alles netjes heeft ontlucht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JohnKijkuit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2021, 19:05

Re: rempedaal sponzig

10 nov 2021, 20:20

Ik heb de remmen ontlucht tijdens het vervangen van de vloeistof. Dop op het tankje vloeistof. Daar zitten dan twee slangetjes aan. 1 voor vloeistof vanuit een pot en 1 voor lucht. Rechtsachter begonnen en zo door tot linksvoor. Alles laten lopen tot er schone vloeistof uit de slang kwam bij de ontluchtingsnippel. Wat mij opviel was dat bij het vervangen van de remmerij achter er met een vacuümpomp lucht uit bleef komen. Een prof heeft toen de remklauwen vervangen en achter ontlucht. Voor niet…
R53 uit 2004

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”