MINI S 2004

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Zynixe
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2021, 15:49

MINI S 2004

04 dec 2021, 09:26

Beste mensen,

Ik had een vraag en ben echt radeloos.
Ik heb in mei een Mini Cooper S gekocht, deze reed toen perfect en heb een aantal weken prima kunnen rijden.
Na een maand of 2 kreeg ik het volgende probleem en heb dit nog steeds. Het is inconsistent en komt dus niet altijd voor.

Het probleem:
Ik heb als ik op de snelweg rij vermogensverlies. Als ik een KM of 25-30 heb gereden heb ik volledig vermogensverlies en kom ik stil te staan naast de snelweg. Hij gaat dan in een soort noodloop, de auto draait dus nog volledig, echter reageert de auto niet meer als ik gas geef. Ik kan dus het gas volledig intrappen maar hij maakt geen touren (eigenlijk lijkt het alsof er niks gebeurd) SOMS kan ik de auto uitzetten en dan aanzetten en rijd hij weer. Echter heb ik ook regelmatig dat dit niet kan. Vaak krijg ik hem dan voor een aantal KM weer rijdend voordat hij weer uitvalt. Ben onderhand al zeker 5-10 keer afgesleept door Rijkswaterstaat. Ik heb de auto bij 3 verschillende garages laten uitlezen (waaronder een mini deal) maar ik kom geen foutcode naar boven. Ik kan in stadsverkeer eigenlijk gewoon rijden, ik heb het idee dat het alleen gebeurd als ik hoger in touren ga.

Over de auto: de vorige eigenaar heeft er een "sport cat" onder gezet omdat de vorige katalysator kapot was. Hij zegt dat hij het probleem niet eerder heeft vernomen. Toen ik de auto heb gekocht is er tijdens de proefrit het motormanagement gaan branden. Hieruit kwam toen dat de katalysator niet meer goed was, de man van de garage had toen uitgelegd dat dit vaker voor kan komen met sport katalysatoren omdat die niet altijd goed op temperatuur komen in stadsverkeer. Hij heeft gezegd dat hij zelf de hele kat eronder had gezet en deze helemaal heel was (ongeveer 3 maanden voor de koop). Zou het hieraan kunnen liggen? Mijn eigen garage zegt dat dit niet zou kunnen omdat als het roetfilter vol zit, de auto na een periode niet opeens wel weer kan rijden.

Het probleem lijkt te duiden op iets van een sensor denk ik, echter omdat er geen foutcode naar voren komt weet ik het niet.

Hopelijk kan iemand mij helpen want ik ben echt radeloos!

Gr Tim
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI S 2004

04 dec 2021, 10:11

Hallo Tim,

Een vervelend probleem waar ik helaas geen antwoord op heb maar wie weet iemand anders wel.
Ergens een slechte massa aansluiting kan ook rare storingen geven.
Een goede monteur zou een en ander systematisch moeten kunnen nalopen.
Zynixe
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2021, 15:49

Re: MINI S 2004

04 dec 2021, 12:11

Dag Niek,

Ik zal is kijken of de garage er naar wilt kijken, dankjewel voor je reactie in iedergeval!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”