R53: Achterruit vervangen ?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

R53: Achterruit vervangen ?

16 mar 2022, 11:14

Helaas is er tijdens de storm van paar weken terug een dakpan door mijn achterruit naar binnen 'gevlogen'.
Behalve de kapotte ruit verder geen schade dus dat is wel 'geluk'.
Nu heb ik er tijdelijk een andere klep ingezet want ik weet niet of de achterruit zo zelf te vervangen is ??
Hij zit gelijmd dus de oude restjes er uit snijden gaat wel maar waar haal ik een nieuwe ruit of kan deze uit een andere klep gesneden worden ?
Wie heeft hier ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: R53: Achterruit vervangen ?

16 mar 2022, 12:27

Balen van de stormschade. Ik heb er geen ervaring mee, maar is het geen verzekeringswerk?
Als er nu een goede klep in zit lijkt me dat voldoende. Of is de oude klep zelf beter?
Afbeelding
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: R53: Achterruit vervangen ?

22 mar 2022, 20:34

Daniel_S schreef:
16 mar 2022, 12:27
Balen van de stormschade. Ik heb er geen ervaring mee, maar is het geen verzekeringswerk?
Als er nu een goede klep in zit lijkt me dat voldoende. Of is de oude klep zelf beter?
Nee verzekeringswerk is het niet aangezien verzekeraars dit soort schades altijd op/via de auto zelf verhalen en dus moet je een all-risk verzekering hebben, en dat voor een auto van 20jaar oud is niet heel realistisch.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: R53: Achterruit vervangen ?

22 mar 2022, 22:51

Ik heb 2 MINI's, de R55 van 2011 en de R56 van eind 2006.
De R55 heeft een all-risk en de R56 heeft een WA+ en daarbij is ruitbreuk en stormschade gewoon meeverzekerd, als je alleen een WA hebt dan is het inderdaad niet mee verzekerd.

Je kunt bij de dealer gewoon een nieuwe ruit bestellen en ook een reparatie set, zie link:

https://minishop.ekris.nl/58560-mini-co ... id=51_4267

Al geïnformeerd wat het plaatsen van een nieuwe ruit bij Carglass cq vergelijkbare ruitherstel schade bedrijf kost? Ik heb destijds toen ik mijn R56 2de hands had gekocht niet veel later de achterruit laten vervangen bij de MINI dealer omdat de achterruitverwarming kapot was (onderbroken in ruit), dat koste me destijds 441€. Aardig bedrag natuurlijk maar vond het dat wel waard, de ruit was ~180€, de rest manuren voor verwijderen plaatsen van de nieuwe ruit.
Een oude uit een oude klep halen is in principe wel mogelijk maar vraag me af of je alle lijmresten verwijderd krijgt. Als ik er denk dan zou ik persoonlijk toch gaan voor een nieuwe ruit maar dat is up to you. Misschien met de de reparatieset en het reinigingsmiddel en de oude klep met goede achterruit kun je voor 70€ klaar zijn maar dan moet je de achterruit er wel heel uitkrijgen.

Succes,

Milco
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: R53: Achterruit vervangen ?

23 mar 2022, 21:13

Ruit van een bestaande klep halen, zonder schade aan de ruit te maken. Ik denk dat dat een beste klus is. Daarna de ruit nog schoonmaken van alle lijmresten...
Probeer een goede klep met ruit te vinden in de juiste kleur, en die erin bouwen lijkt me eenvoudiger. Geen idee of je veel zelf kan doen, dat scheelt natuurlijk in arbeidsloon.
Of je laat de huidige vervangende klep in kleur spuiten.

Oh en ter overweging: verschil tussen WA en All Risk is soms maar een paar tientjes per jaar. En dan heb je dus ruitschade en eventueel schade door dieren ook vergoed via All Risk. Of je sluit de tussenliggende WA+ af. Maar ik kan (en wil) niet in andermans portemonnee kijken.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”