Dak r52 openen tijdens rijden

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Dak r52 openen tijdens rijden

25 jul 2022, 11:45

Is er een simpele manier om te zorgen dat ik het dak kan openen als de auto niet geheel stil staat?

Bij sommige cabrio's heb je dat de handrem aangetrokken moet zijn, dat is bij de r52 volgens mij niet, maar je moet wel stil staan (of echt bijna stil staan).

Ik zou liever hebben dat ik (al dan niet relatief langzaam) rijdend het spul kan bedienen. Bij mijn astra twintop kon dat tot 30, bij mijn cascada tot 50

Mini is van 2004 trouwens.

Heb de smarttop module al gezien, maar die is voor mini's vanaf 2005, en ik vind 350 euro nogal veel geld voor zoiets, je zou zeggen dat het ook anders te regelen moet zijn?!
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Dak r52 openen tijdens rijden

25 jul 2022, 15:27

Vermoedelijk is de constructie of de aandrijving van de kap niet zo sterk om schudden en de hoeveelheid wind op de wat hogere snelheid te weerstaan. De aanwijzing zal niet voor niks in de handleiding staan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Dak r52 openen tijdens rijden

25 jul 2022, 15:29

meh, dat staat bij heel veel auto's er in, en zeker als je langzaam rijd zal dat geen probleem zijn hoor.
ook zijn er mensen die al jaaaaaren de smarttop module gebruiken en hier geen last van ondervinden.

Ik hoef geen 80 te rijden (kan ook maar tot 40km/h dan), maar gewoon als ik de oprit af rij, of op rij wil ik de kap al kunnen bedienen :)

Heb flink lopen googlen, maar ik vermoed dat de smarttop module echt de enige oplossing is :(
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Dak r52 openen tijdens rijden

26 jul 2022, 13:27

Smarttop module werkt gewoon hoor. Alle R52"s zijn wat dat betreft het zelfde en de R52 is vanaf medio 2004 op de markt gekomen oftwel "na de facelift" / modeljaar 2005.

Ik heb de smarttop module op m'n R52 gehad en nu ook op m'n F57. Werkt super!!

R52: kap openen en sluiten vanaf de sleutel en natuurlijk rijdend openen en sluiten. Geeft ECHT toegevoegde waarde :icon_top:
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Dak r52 openen tijdens rijden

26 jul 2022, 14:49

Peter schreef:
26 jul 2022, 13:27
Smarttop module werkt gewoon hoor. Alle R52"s zijn wat dat betreft het zelfde en de R52 is vanaf medio 2004 op de markt gekomen oftwel "na de facelift" / modeljaar 2005.

Ik heb de smarttop module op m'n R52 gehad en nu ook op m'n F57. Werkt super!!

R52: kap openen en sluiten vanaf de sleutel en natuurlijk rijdend openen en sluiten. Geeft ECHT toegevoegde waarde :icon_top:
ok! Ik heb een mail gestuurd met een vraag, want in de handleiding staat dat je hem in kunt stellen door gebruik te maken van rem, koppeling en hendels enzo, maar wat de instellingen zijn lees je af op de radio unit (display) als ik het goed begrijp.
ECHTER...... bij ons zit de originele radio er niet meer in....... dus dat gaat niet....

De modules ken ik vanuit de opel astra twintop, echter zijn daar ERG veel problemen mee, vandaar dat je ze ook eigenlijk niet meer te koop ziet (die modules he). Dit is dan namelijk geen plug and play oplossing, je moet de kabelboom "hacken" en daar ging het nogal fout omdat de module op canbus werkt, en dat is zeer gevoelig voor storing.
Voor de R52 is het plug and play gelukkig, dus daar zal het idd een stuk beter werken.

Trouwens, dak openen / sluiten met de sleutel, gaat dat standaard niet dan?! Want ik zat met een probleem met mijn tankklep, en dacht: misschien ontgrendelt die pas als ik de ontgrendel knop ingedrukt hou ofzo, maar toen hoorde ik wat pompen (dak was al open).
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Dak r52 openen tijdens rijden

29 jul 2022, 13:53

Openen kan vanaf de sleutel (AB) en sluiten kan met de sleutel in het bestuurdersportier.

Bij mij was de smarttop module via de laptop te programmeren. De radio heeft er sowieso niets mee te maken.
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Dak r52 openen tijdens rijden

29 jul 2022, 15:37

thanks Peter,
volgens de handleiding komen op de radio display te staan wat er op dat moment is ingesteld, als je hem niet met de laptop programmeert dan...
Maar goed.
Ik vind de prijs wat te veel voor hetgeen het bied, ofwel, wij vinden het niet waard :)

voorlopig doen we het gewoon stilstaand.
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”