Mini r53 trilt bij stationair.

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Mini r53 trilt bij stationair.

27 sep 2022, 13:14

Beste Leden,

Ik ben nieuw hier en zit met een probleem, en hopelijk kunnen jullie me helpen met een oplossing.

Mijn motor schud op stationair, het wordt erger als deze warm is. Je kan ook binnen in een soort klapperend geluid horen dat lijkt dat het van rechts voor komt.

Wat heb ik gedaan: 4 nieuwe motorsteunen (3 waren er kapot), nieuwe ketting spanner, nieuwe spanrol en riem spanner, nieuwe bougies, bobine is 20k km oud, nieuwe luchtfilter, gasklep schoongemaakt en een nieuwe bypass valve.

Ik heb een nieuwe pcv besteld die binnenkort geïnstalleerd gaat worden.

Hopelijk hebben jullie een oplossing die ik zelf kan uitproberen voor ik hem naar de garage breng.

Bedankt voor je reactie alvast!

Groetjes
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

27 sep 2022, 17:35

Nog wat extra info:

Op het moment dat je toeren maakt is het trillen weg.

dit is de video als de motor loopt, het is nauwlijks te zien maar de hele motor trilt en loopt onregelmatig.
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

28 sep 2022, 08:21

weet je zeker dat alle cilinders meedoen bij stationair?
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

28 sep 2022, 09:34

Hallo Floris, hartelijk welkom hier op het NewMiniclub forum.

Op het filmpje kan ik het probleem niet echt goed herkennen. Zie de motor ook niet schudden.
Misschien dat 1 of meerdere injectoren niet meer optimaal werken waardoor de motor onrustig gaat lopen. Wat is de kilometerstand van de auto? Heeft ie lang stilgestaan?
De ethanol die tegenwoordig in benzine zit, zorgt er regelmatig voor dat een en ander van het brandstofsysteem zoals injectoren verstoppen als een auto lang stilstaat.

Hopelijk kom je er snel achter wat de oorzaak van het probleem is.

We stellen het zeer op prijs als nieuwe leden zichzelf en hun auto een beetje voorstellen in viewforum.php?f=107
:wink:

p.s. ik zit nog eens naar die motorsteun rechtsvoor te kijken, is die origineel van MINI? Lijkt of er een tiewrap omheen zit, dit is niet zo toch?...
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

07 okt 2022, 18:30

BadBert schreef:
28 sep 2022, 08:21
weet je zeker dat alle cilinders meedoen bij stationair?
Hoe kan ik kijken of alle cilinders mee doen?
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

07 okt 2022, 18:32

niekcarfreak schreef:
28 sep 2022, 09:34
Hallo Floris, hartelijk welkom hier op het NewMiniclub forum.

Op het filmpje kan ik het probleem niet echt goed herkennen. Zie de motor ook niet schudden.
Misschien dat 1 of meerdere injectoren niet meer optimaal werken waardoor de motor onrustig gaat lopen. Wat is de kilometerstand van de auto? Heeft ie lang stilgestaan?
De ethanol die tegenwoordig in benzine zit, zorgt er regelmatig voor dat een en ander van het brandstofsysteem zoals injectoren verstoppen als een auto lang stilstaat.

Hopelijk kom je er snel achter wat de oorzaak van het probleem is.

We stellen het zeer op prijs als nieuwe leden zichzelf en hun auto een beetje voorstellen in viewforum.php?f=107
:wink:

p.s. ik zit nog eens naar die motorsteun rechtsvoor te kijken, is die origineel van MINI? Lijkt of er een tiewrap omheen zit, dit is niet zo toch?...
Hee,

Bedankt voor je reactie!

De auto heeft nu 162.000 km gelopen, hij heeft niet lang stil gestaan. Rij hem bijna dagelijks.

Ik zal me even voorstellen, ga het gelijk doen.

Nee klopt, het is een motor steun van Febi bilstein, ik had van mensen in mijn omgeving gehoord dat hun oem kwaliteit maken.

Met vriendelijke groeten,
Floris
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

07 okt 2022, 20:25

Hallo Floris,

Febi Bilstein is inderdaad ook toeleverancier van oem onderdelen. Zou in principe goed moeten zijn.
Zelf heb ik rechtsvoor een motorsteun van Vibra Technics laten monteren in mijn r53 toen de originele lekkage vertoonde.
Jij hebt 3 van de 4 steunen laten vervangen? Misschien is de 4e nog stuk/zwak?
Of de andere zijn in de verkeerde volgorde vervangen en/of met het verkeerde moment vastgedraaid.
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

08 okt 2022, 11:10

niekcarfreak schreef:
07 okt 2022, 20:25
Hallo Floris,

Febi Bilstein is inderdaad ook toeleverancier van oem onderdelen. Zou in principe goed moeten zijn.
Zelf heb ik rechtsvoor een motorsteun van Vibra Technics laten monteren in mijn r53 toen de originele lekkage vertoonde.
Jij hebt 3 van de 4 steunen laten vervangen? Misschien is de 4e nog stuk/zwak?
Of de andere zijn in de verkeerde volgorde vervangen en/of met het verkeerde moment vastgedraaid.
Ik heb zelfs alle 4 gedaan, de transmissie steun is een vervanging van de sloop. deze zag er vele male beter uit dan die van mij. Ik heb steeds per 1 stuk ze vervangen, en vast gedraaid volgens de specs van mini.

Is er een bepaalde volgorde dat ze vast moeten gezet worden?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

08 okt 2022, 15:51

Of er een bepaalde volgorde is voor de steunen weet ik eerlijk gezegd niet, maar kan me voorstellen dat als de motor ietwat scheef onder spanning gemonteerd zit, er bepaalde vibraties ontstaan.
De motorsteun van Vibratechnics is er in straat en circuit versie. Ik heb de straat versie gekozen, omdat deze al flink stugger is dan origineel.
Auto stond niet te schudden maar andere r53 rijder merkte het gelijk op bij het starten en wegrijden. Zelf was ik er snel aan gewend waardoor het mij niet meer opviel.
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

09 okt 2022, 13:25

niekcarfreak schreef:
08 okt 2022, 15:51
Of er een bepaalde volgorde is voor de steunen weet ik eerlijk gezegd niet, maar kan me voorstellen dat als de motor ietwat scheef onder spanning gemonteerd zit, er bepaalde vibraties ontstaan.
De motorsteun van Vibratechnics is er in straat en circuit versie. Ik heb de straat versie gekozen, omdat deze al flink stugger is dan origineel.
Auto stond niet te schudden maar andere r53 rijder merkte het gelijk op bij het starten en wegrijden. Zelf was ik er snel aan gewend waardoor het mij niet meer opviel.

Ooh super nice man!

Ik heb alle steunen van febi bilstein, behalve transmissie die is origineel van mini. Voelt je auto nu ook stijver en strakker?
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

10 okt 2022, 09:09

Florisr53 schreef:
07 okt 2022, 18:30
BadBert schreef:
28 sep 2022, 08:21
weet je zeker dat alle cilinders meedoen bij stationair?
Hoe kan ik kijken of alle cilinders mee doen?
Normaal haal je om dit te testen tijdens het stationair draaien 1 voor een de bougiedoppen los, en dan er weer op.
Dus 1 voor 1, eerst er af.... verandert het geluid van hoe de motor loopt wel: dan doettie mee. Verandert het niet, dan doet die cilinder dus niet mee.
Dan de dop er weer op, en door naar de volgende (of iig, de bougiekabel).

Ik weet alleen niet 100% zeker of je dit bij een new mini zomaar kunt (of je er bij kunt).
Soms kun je ook als je losse bobines hebt, de stekker van de bobines 1 voor 1 er even af halen.

Verder ZOU het natuurlijk bij uitlezen al naar voren moeten komen (misfire on cilinder X) maar dit is, weet ik uit ervaring, niet altijd het geval.
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

10 okt 2022, 22:36

BadBert schreef:
10 okt 2022, 09:09
Florisr53 schreef:
07 okt 2022, 18:30
BadBert schreef:
28 sep 2022, 08:21
weet je zeker dat alle cilinders meedoen bij stationair?
Hoe kan ik kijken of alle cilinders mee doen?
Normaal haal je om dit te testen tijdens het stationair draaien 1 voor een de bougiedoppen los, en dan er weer op.
Dus 1 voor 1, eerst er af.... verandert het geluid van hoe de motor loopt wel: dan doettie mee. Verandert het niet, dan doet die cilinder dus niet mee.
Dan de dop er weer op, en door naar de volgende (of iig, de bougiekabel).

Ik weet alleen niet 100% zeker of je dit bij een new mini zomaar kunt (of je er bij kunt).
Soms kun je ook als je losse bobines hebt, de stekker van de bobines 1 voor 1 er even af halen.

Verder ZOU het natuurlijk bij uitlezen al naar voren moeten komen (misfire on cilinder X) maar dit is, weet ik uit ervaring, niet altijd het geval.

Ahh super, ik ga het een proberen. Het handigste is denk ik idd om de stekkers van de bobine af te halen. Is dit niet schadelijk voor mijn motor?
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

11 okt 2022, 11:52

Florisr53 schreef:
10 okt 2022, 22:36
Ahh super, ik ga het een proberen. Het handigste is denk ik idd om de stekkers van de bobine af te halen. Is dit niet schadelijk voor mijn motor?
Nee hoor, dat kan geen kwaad. Zeker niet als je dit maar even doet ;)
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
marbok
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2022, 11:49

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

28 okt 2022, 07:55

Is dat normaal dat motorsteunen kapot gaan? Het lijkt toch dat dat geen slijtdelen zijn. Als het wel slijtdelen zijn, dan zouden ze ook in het onderhoudsprogramma moeten zitten. En als het geen slijtdelen zijn dan -even kort door de bocht- is je auto misschien krom. Heb je schade gehad? Misschien een keer uitlaseren?
Florisr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2022, 21:44

Re: Mini r53 trilt bij stationair.

30 okt 2022, 14:37

marbok schreef:
28 okt 2022, 07:55
Is dat normaal dat motorsteunen kapot gaan? Het lijkt toch dat dat geen slijtdelen zijn. Als het wel slijtdelen zijn, dan zouden ze ook in het onderhoudsprogramma moeten zitten. En als het geen slijtdelen zijn dan -even kort door de bocht- is je auto misschien krom. Heb je schade gehad? Misschien een keer uitlaseren?
Het rubber is hard geworden en gescheurd, verder geen schade gehad.

Naar mijn weten slijten de rubberen motorsteunen naar verloop van tijd. En moeten ze dus vervangen worden.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”