Help! Koelvloeistof lekkage..

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Tiesdenh
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2023, 20:28

Help! Koelvloeistof lekkage..

05 feb 2023, 16:18

Beste Forumleden,

Met stomme verbazing stond ik te kijken vanochtend met het feit dat mijn KVS reservoir gewoon weer leeg is.
Afgelopen week had ik dit al geconstateerd (nadat er een klein beetje rook uit de motorkap kwam, rechtsvoor bij m'n grill) en moest de auto toch naar de APK, dus heb ik dit gelijk gemeld of ze er naar willen kijken en aan willen passen.

Na een constatering van de garage lui hebben ze de thermostaat en de pakking vervangen. Probleem opgelost zou je denken.
Na vanochtend weer de motorkap open hebben gedaan was het reservoir gewoon weer helemaal leeg. Er ligt overigens geen plasje onder de auto of druppels die aan de auto hangen. Dit deed het overigens wel voor dat die naar de garage ging, in het midden van m'n blok.

Ik heb al even gegoogeld en er zijn meerdere dingen die het kan zijn, echter weet ik er geen raad mee en wil ik het wel graag snappen.
Misschien helpt dit het verhaal te verduidelijken; de verwarming doet het namelijk ook niet...hij staat op het warmst en er komt 0 warmte uit de blowers. Geen idee of dit er mee te maken heeft...

In 2020 (zie ik uit oude factuur van vorige eigenaar) dat de thermostaat, waterpomp, kvs leidingen vervangen zijn. Dus een probleem wat destijds volgens mij ook speelde.. of weer..

Wellicht kunnen de kenners mij hierin adviseren en verduidelijken wat er mis kan zijn.
Ik ben redelijk handig dus ik zou evt kunnen kijken of het zelf te doen is qua wijzigingen.. maar dat hangt ervan af wat het kan zijn.
Tiesdenh
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2023, 20:28

Re: Help! Koelvloeistof lekkage..

05 feb 2023, 16:56

Hier bijgevoegd wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Kleine roze KVS druppels en voor de rest een lekker nat smerige bedoeling..
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Help! Koelvloeistof lekkage..

05 feb 2023, 21:34

Misschien is de radiateur en/of het koelvloeistof expansievat lek.
Die expansievaatjes gaan vaak lekken op de naad in het midden.
De vettigheid die ik verder op de foto zie kan van een lekkende of zwetende carterpanpakking komen. Mijn ex r53
had ook een slang onderaan het reservoir van de stuurbekrachtiging waarvan de slangklem niet meer goed klemde waardoor er langzaam via de slang vloeistof naar onderen lekte, kun je ook even nakijken. Voelen gaat het beste, als reservoir onderaan nat/vettig is, even de slangklem controleren en vervangen of zoals in mijn geval strakker zien te krijgen.
Succes! En laat a.u.b. even weten wat de uitkomst is.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Help! Koelvloeistof lekkage..

06 feb 2023, 08:08

Leeg vaatje, en een niet werkend kachel. Is het systeem goed ontlucht? Want dat schijnt nogal een dingetje te zijn bij de r50-series. Verstopte kachel units trouwens ook. Enne, uitkijken met rijden dus, want je hebt er zo een lekke koppakking bij door onvoldoende koeling...
Tiesdenh
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2023, 20:28

Re: Help! Koelvloeistof lekkage..

07 feb 2023, 20:42

niekcarfreak schreef:
05 feb 2023, 21:34
Misschien is de radiateur en/of het koelvloeistof expansievat lek.
Die expansievaatjes gaan vaak lekken op de naad in het midden.
Dit heb ik gevoeld en was inderdaad aan de onderkant een beetje vettig/nat. Sowieso best een goor ding geworden zag ik vanochtend. Je bedoelt dan de naad die er zit boven de max? Ik zie namelijk geen andere naad lopen (als ik dit goed heb gezien).

Ik wou nog even kijken 1 deze dagen om een klein stukje te rijden, zo dat alles naar temperatuur loopt en dan checkt of het ergens begint met lekken, voor zover ik dat kan zien.
niekcarfreak schreef:
05 feb 2023, 21:34
Mijn ex r53 had ook een slang onderaan het reservoir van de stuurbekrachtiging waarvan de slangklem niet meer goed klemde waardoor er langzaam via de slang vloeistof naar onderen lekte, kun je ook even nakijken.
Vond het lastig waar te nemen of het hierdoor komt, de slang itself was in ieder geval niet de schoonste.
Tiesdenh
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2023, 20:28

Re: Help! Koelvloeistof lekkage..

07 feb 2023, 20:46

Robert schreef:
06 feb 2023, 08:08
Leeg vaatje, en een niet werkend kachel. Is het systeem goed ontlucht? Want dat schijnt nogal een dingetje te zijn bij de r50-series. Verstopte kachel units trouwens ook. Enne, uitkijken met rijden dus, want je hebt er zo een lekke koppakking bij door onvoldoende koeling...
Misschien een stomme vraag, maar is dat iets wat ikzelf kan doen, ontluchten en/of het 'ontstoppen' van mijn kachel unit? Dit was namelijk al de eerste gedachten die ik had bij dit probleem maar er nog niks mee kunnen doen.

Temperatuur meter is overigens nooit boven de normale bedrijfstemperatuur gekomen.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Help! Koelvloeistof lekkage..

10 feb 2023, 20:07

Euhhhh... als een monteur dat kan, dan kun je dat ook zelf met de juiste kennis en gereedschap. Volgens de werkplaatshandleiding vullen ze het koelsysteem middels vacuum. Kan me wel voorstellen, dat je dat niet in je normale gereedschapkist hebt zitten.
En de kachelradiator, die zit onder je dashboard. Ook daar zijn wel instructies voor te vinden. Ik stuur je straks even een pm...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”