Aironditioning Probleempje

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gert-Jan
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2006, 20:42

Aironditioning Probleempje

01 mar 2006, 21:06

Wie weet Raad: Mijn Mini bj 2001 maakt een zoemend geluid tijdens het stationair draaien. Als hij even draait wordt het minder. Volgens mij komt het gezoem vanuit de aircopomp. Is dit lager te vervangen of ben ik verplicht een nieuwe pomp te nemen?

Alvast bedankt voor de reactie's
jschip
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jan 2006, 11:01

01 mar 2006, 21:28

Als het geluid uit je aircopomp komt (terwijl de motor draait als de airco uit staat) is waarschijnlijk het lager in de pulley kapot. Het is mogelijk alleen de pulley met het lager te vervangen, maar deze wordt door de BMW niet los geleverd. Een complete nieuwe pomp kost als onderdeel ca. 500 euro...

Dus beter zoek je dan een gebruikte pomp of losse pulley (ca. 150 euro voor een pomp). Een los lager kost ca. 100 euro weet ik toevallig. Maar de oude zit vastgeklonken dus dat is niet eenvoudig te vervangen.

Een dure grap dus eerst maar eens uitzoeken of het echt de aircopomp is. Als je de multiriem los gooit en dan start, kun je horen of het geluid weg is.
emillio
Be Mini
Be Mini
Locatie: Schoonhoven
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 feb 2006, 13:01

01 mar 2006, 21:38

Even een losse kreet, ik neem aan dat dit geluid sinds kort is, maar zoniet....misschien je elektro hydraulische stturbekrachtiging...dit is ook een overheersend geluid wat je hoort bij stationair draaien..

Viel mij meteen de eerste dag al op...
jschip
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jan 2006, 11:01

01 mar 2006, 21:59

Stuurbekrachtiging is uiteraard de meest voor de hand liggende verklaring (bekende mini kwaal, niets aan te doen), maar ik ga er vanuit dat het geluid aan de voorkant zit. De aircopomp zit voor de motor en de stuurbekrachtiging erachter. Dit verschil moet je kunnen horen of (even aan je stuur draaien). Bij een kapot lager wordt het geluid overigens niet minder na verloop van tijd.
Gert-Jan
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2006, 20:42

01 mar 2006, 22:30

Ik heb onder de auto gelegen met een schroevendraaier tegen de aircopomp, en juist daar hoor ik het geluid het hardst. Nu is het zo dat als ik de auto start hij iets hoger stationair loopt ( koude start ) daardoor lijkt het geluid harder aanwezig te zijn. na verloop zakt het toerental en dan lijkt het minder. Het is absoluut niet de stuurbekrachtigingspomp, ik weet dat deze een beetje fluit, dit is namelijk mijn tweede Mini.

Werner, als je dit leest::: Nog bedankt voor de uitlaat, het ziet er hardstikke gaaf uit!
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

01 mar 2006, 22:45

Gert-Jan schreef:Werner, als je dit leest::: Nog bedankt voor de uitlaat, het ziet er hardstikke gaaf uit!
Oké graag gedaan. PS stel je even voor dan weet de rest ook wie je bent!

GR.werner
mauritsprince
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: capelle aan de ijssel
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mar 2006, 22:19

Geluid airco.

08 mar 2006, 21:57

Kan ook zijn,dat je aircosysteem opnieuw gevuld moet worden.Na verloop van tijd wil er wel eens wat uit zijn,of er moet een lek zitten,maar dat komt niet vaak voor.Ze kunnen hem controleren op lekkage en kijken hoeveel er in zit.

groetjes.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”