wheelspin en vermogensterugval

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

wheelspin en vermogensterugval

05 mar 2006, 20:06

Trok vanmiddag lekker sportief op (had weer eens een CRX te verslaan) kreeg heftige wielspin en liet het gas los. Vervolgens valt het toerental volledig weg en pakt slechts na rustig voelen aan het pedaal weer op. Grijpt hier een of andere beveiliging in? Pas na paar keer pompen op het gas met ingedrukte koppeling kreeg de MINI weer porrie om van start te gaan.
De CRX was weg maar de "S" kwam lekker bij, toch een beetje verloren gevoel.
Ik weet misschien niet verstandig te "sporten met Honda's maar kan het niet laten.

Wat gebeurd er met de MINI?
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

05 mar 2006, 20:12

k zou me geen zorgen maken, heb'k ook al gehad.
volgens mij één of andere beveiliging. k geloof dat mijn traction control op dat moment weigerde, k felle wheelspin kreeg, en dan van het gas moest en ik even weinig koppel had. ff pompen en was voorbij.

alsof ze zich verslikt had
Herbie
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Den Haag
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 nov 2005, 14:54

05 mar 2006, 20:32

@Benno, laat die CRX-en gewoon met rust man! Is de moeite toch niet? En met die hapering van je MCSC van vandaag krijgen ze alleen maar kapsones.

Afbeelding
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

Re: wheelspin en vermogensterugval

05 mar 2006, 21:48

mini7benno schreef:Trok vanmiddag lekker sportief op (had weer eens een CRX te verslaan) kreeg heftige wielspin en liet het gas los. Vervolgens valt het toerental volledig weg en pakt slechts na rustig voelen aan het pedaal weer op. Grijpt hier een of andere beveiliging in? Pas na paar keer pompen op het gas met ingedrukte koppeling kreeg de MINI weer porrie om van start te gaan.
De CRX was weg maar de "S" kwam lekker bij, toch een beetje verloren gevoel.
Ik weet misschien niet verstandig te "sporten met Honda's maar kan het niet laten.

Wat gebeurd er met de MINI?
Traction controle uitzetten :lol:
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

05 mar 2006, 22:41

en meegaan naar Circuit Zandvoort :mrgreen:
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

05 mar 2006, 23:19

Ik vind mijn MINI ook snel spinnen. Vooral al het maar een beetje vochtig wegdek is. :(
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

06 mar 2006, 09:22

Waarschijnlijk brande het lampje van je ASC+T/DSC. Die heeft 3 standen:
Uit: Hij doet niets
Knipperen: Om aan te geven dat die jouw toch echt een beetje moet helpen met wegrijden
Aan: Dit wordt is teveel! Ik zal je eens flink inhouden :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

07 mar 2006, 12:26

Wielspin bij het wegrijden???...hmmm...dan moet je de rem eens vol intrappen op besneeuwd wegdek:
onmiddellijk een ingrijpende ABS. En dat is pas een vreemde ervaring. Het zal wel veiliger zijn maar ik moet er aan wennen...
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

07 mar 2006, 16:06

Sepp schreef:Wielspin bij het wegrijden???...hmmm...dan moet je de rem eens vol intrappen op besneeuwd wegdek:
onmiddellijk een ingrijpende ABS. En dat is pas een vreemde ervaring. Het zal wel veiliger zijn maar ik moet er aan wennen...
Euh, het is toch ook de bedoeling dat ABS onmiddelijk reageert? Als ie pas na een paar seconden reageert, dan lig jij al in de sloot. Zo onbestuurbaar is je wagen.
Als je de mogelijkheid een keer hebt, doe eens mee aan een slipcursus. Echt supergaaf om dat een keer te doen en mee te maken. In Lelystad, bij de ANWB, laten ze je rijden in de wagen met uitschakelbare ABS. Eerst de ABS uit, en remmen. Nou werkelijk, je glijdt bijkant van de baan af. Met ABS aan, blijf je gewoon sturen en corrigeren en eigenlijk geen centje pijn.

Wat betreft de traction control, als die ingrijpt verlies je een bult vermogen. Resultaat: Je kijkt in de uitlaat van de Japanner, en moet je alle zeilen bijzetten om weer gelijk te komen. Dus precies de juiste grip zoeken, zodat de ASC+T net niet ingrijpt; dan spuit je "asfaltkrullend" weg (bij wijze van dan...). Afbeelding
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

09 mar 2006, 13:24

Hebben we het nou over traction control of over ABS? ;)

Edit: dit is een retorische vraag - m.a.w. antwoord wordt niet verwacht - en mag door de moddereter als hint worden opgevat ;)
Laatst gewijzigd door Eelke op 10 mar 2006, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

09 mar 2006, 15:39

Beide... We begonnen met ASC+T, dan een zijsprongetje naar de ABS. En weer terug naar ASC+T. En over CBC hebben we het nog niet gehad....

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”