Bekeuring mistlampen?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MrFuzzy
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: hilversum
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 apr 2006, 15:19

Bekeuring mistlampen?

17 apr 2006, 21:44

Even een vraagje: mijn xenonlamp was kapot nu staat er in het boekje dat je dan je mistlampen als vervangende verlichting mag gebruiken.
Nu heb ik dus toch bekeuring gekregen 65 eurootjes :evil: weet iemand hoe dat zit en/of het nut heeft om daar wat aan te doen. :(
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

17 apr 2006, 22:12

Volgens mij is het zo als beide lampen kapot zijn je dan je mistlampen mag voeren. Aangezien de wet mulder (verkeersboetes) zo in elkaar steekt dat je eerst moet betalen en dan in beroep kan gaan bij de kantonrechter. Je kunt het natuurlijk altijd voor laten komen om de redenen aan te voeren waarom je op dat moment met mistlampen reed. Alleen ik acht de kans heel klein dat de kantonrechter je boete zal seponeren. En je moet natuurlijk daar ook weer heen met alle kosten, tijd en ergernis die je ervan hebt. Heeft de agent die de boete uitschreef er geen verklaring over gegeven dan ??
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

17 apr 2006, 23:32

mistlampen mogen alleen gevoerd worden bij zicht minder dan 50 of 100 meter geloof ik.
En rijden met 1 lamp hebben ze goedgekeurd? :shock:
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

18 apr 2006, 10:36

Mistlampen voor mogen gevoerd worden bij "sterk gereduceerd zicht" of zoiets vaags (in elk geval geen harde limieten van zoveel m zicht), dus ook al bij stevige regen- of sneeuwval (bijvoorbeeld).

Dat je ze als backup zou mogen gebruiken als je dimlicht kaduuk is hoor ik voor het eerst, lijkt me ook vrij stug eerlijk gezegd... Misschien is dat verhaal in het instructieboekje ten onrechte vertaald uit een versie voor een land waar dat wel mag..? In principe ben je wel strafbaar met een defect dimlicht, ASAP (laten) vervangen c.q. repareren dus.

Wat betreft minder dan 50m zicht, daar verwar je de mistlampen voor met het mistachterlicht. (En mensen, dan zie je echt weinig, van het ene hectometerpaaltje kun je de volgende niet meer zien, dus niet te snel aanzetten die rooie pit - en ook niet vergeten uit te doen ;) ).
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
blackmamba
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Abcoude
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 apr 2006, 15:00

26 apr 2006, 11:08

Eerst moet je vaststellen of je mistlichten hebt. Als je in het glas een B(brouillard) of een F (fog) ziet dan zijn het mistlichten. Anders heb je breedstralers. Je mag ze allebei niet voeren maar het zijn wel verschillende boete's. Als daar een foutje in wordt gemaakt zou je met succes bezwaar in kunnen dienen. Ik geloof dat de boete 95 euro is, een stuk duurder dan een nieuw lampje geloof ik.

Mistlichten voor mag je alleen voeren bij mist, sneeuw of regenval die het zicht ernstig belemmeren. Dus niet bij motregen ofzo. En ook nog een antwoord op je vraag maar die was al gegeven. Mistlichten als vervanging gebruiken voor je dimlichten is niet toegestaan!

Groet, André
Laatst gewijzigd door blackmamba op 27 apr 2006, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
MrFuzzy
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: hilversum
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 apr 2006, 15:19

26 apr 2006, 11:57

hmmmm ik merk al dat het gewoon betalen wordt. :(
its alive and coming soon too you
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

04 mei 2006, 15:08

abruls schreef:Eerst moet je vaststellen of je mistlichten hebt. Als je in het glas een B(brouillard) of een F (fog) ziet dan zijn het mistlichten. Anders heb je breedstralers.
Da's voor het eerst dat ik hoor dat er verschil zit tussen breedstralers en mistlampen. Wat is het verschil?
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Racing Green
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Antwerpen
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:20

05 mei 2006, 20:13

Breedtestralers schijnen veel verder naar opzij (duidelijk te zien als je door tunnels rijdt) en mistlampen schijnen eerder rechtdoor (onder de mist door) ? Dacht ik.
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

05 mei 2006, 21:18

Volgens mij is dat allebei hetzelfde. Mijn mistlampen schijnen naar opzij en staan ook meer naar de grond gericht
Afbeelding
Gebruikersavatar
Demelza
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Bleiswijk
Berichten: 497
Lid geworden op: 21 dec 2005, 21:07

08 mei 2006, 12:26

Ik heb altijd gedacht dat mistlampen gewoon de verzamelnaam was voor verstralers en breedstralers. Volgens Vandale.nl is een mistlicht een felle lamp die de zichtbaarheid vergroot :)

Maar als Nederlanders het over mistlampen hebben dan hebben ze het dacht ik over breedstralers.
Demelza
Mini Cooper 1.3i, 1998, Hawaiian Blue + Union Jack rooftop
Nissan Figaro, 1991, Pale Aqua
Toyota IQ, 2011, Pearl White
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

08 mei 2006, 12:42

Demelza schreef:Maar als Nederlanders het over mistlampen hebben dan hebben ze het dacht ik over breedstralers.
Klopt, mistlampen staan zo laag mogelijk bij de grond en stralen zo breed mogelijk. Dit is enkel bedoeld om de wegmarkeringen vlak voor je auto beter te kunnen zien. Vlak tegen de grond is er ook de minste mistvorming.
Verstralers stralen erg smal en worden altijd zo hoog mogelijk geplaatst, zo raakt de lichtstraal verder en kan een kleine hindernis de lichtbundel niet hinderen. Kijk maar eens naar de far-throws op een Landrover Defender: staan lekker hoog op het dak :mrgreen:
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”