2005 Mini Cooper S JCW

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

2005 Mini Cooper S JCW

26 sep 2020, 16:31

Sinds een aantal jaar weer in het bezit van een Mini R53, en toch maar eens aangemeld op het Miniforum.

Zelf al een jaar of 5 bezig met autos, waarbij voornamelijk BMW's uit de jaren 80 en 90. Hobby uiteindelijk getsopt vanwege tijdgebrek en op het moment nog aan het rondkoeten is een BMW E46 330d uit 2004

Uiteindelijk weer zin in een projectje en vanaf marktplaats in juni eigenaar geworden van een Mini Cooper S JCW R53 met flinke motorschade opgelopen bij de eigenaar voor de handelaar waar ik de auto gekocht heb, en daar zijn blijkbaar nog beelden van:

https://www.youtube.com/embed/-Ai9A8KYdf8

Daarna de auto verhuist van Zuid-Holland naar het uiterste zuiden van Limburg

Afbeelding

Auto eens vanonder bekeken, cartepan eraf gehaald en geconcludeerd dat een kruktap flink beschadigd was en het dijfstanglager ook meegedraaid had, dus helaas een volledige motorrevisie :(

Afbeelding

Grondig als ik ben meteen heel het blok uit elkaar getrokken en bij de revisietent afgegooid voor het slijpen van de krukas, vlakken van de cilinderkop en het terugbouwen van de zuigers en de krukas.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna op een zaterdag heel het blok afgemonteerd en in de auto gezet, toen nog een dag liggen prutsen om de koppeling te ontluchten (en als je dan eenmaal weet hoe het moet stelt het niks meer voor)

Uiteindelijk een testrit gemaakt, en nog een tik in het blok. Weer opengetrokken, en alle tuimelaars nieuw gezet.

Tik iets minder, maar tussen 2 en 3000rpm nog steeds een flinke tik...

Krukaspoullie gewisseld, spanner gewisseld, riem gewisseld, nog steeds een tik

Weer heel het front eraf gehaald, compressor eraf, tandwielkastje schoongemaakt en weer gevuld met olie. en iets speling gevonden op de overgang van de compressor naar de waterpomp. dat allemaal weer schoongemaakt en in elkaar gezet.


en wat denk je, nog steeds een tik. Weet nu 90% zeker dat het de koppeling tussen de compressor en de waterpomp is, en ik neem het voor lief.

Bedenk me nu dat ik eigenlijk geen mooie overzichtsfotos van de functionele auto heb, dus die houden jullie tegoed!
Laatst gewijzigd door Thijsse op 27 sep 2020, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

26 sep 2020, 19:35

Welkom! Gave MINI, jammer van de motorschade maar wel mooi aangepakt!
Wat bereft je tik, heb je al even je motor (kort) zonder riem laten draaien dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het het blok zelf is.
En nog een klein tipje, als je de linkjes naar je foto's tussen [ img ] en [ /img ] zet dan laat hij ze gelijk zien op de forum pagina.
E46 330d is overigens ook een fijne auto!
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 00:32

Welkom, flink bezig geweest zeg, respect! Heb net als velen dat filmpje gezien.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 09:41

Kan de foto’s op t forum idd niet zien, maar het verhaal geeft al weer dat je weet wat je doet (en ik doe het je niet na)

Succes en hopelijk strax ook de tik opgelost.
Afbeelding
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 10:45

MaikR53 schreef:
26 sep 2020, 19:35
Welkom! Gave MINI, jammer van de motorschade maar wel mooi aangepakt!
Wat bereft je tik, heb je al even je motor (kort) zonder riem laten draaien dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het het blok zelf is.
En nog een klein tipje, als je de linkjes naar je foto's tussen [ img ] en [ /img ] zet dan laat hij ze gelijk zien op de forum pagina.
E46 330d is overigens ook een fijne auto!
Heb hem inderdaad zonder riem laten draaien voordat ik de compressor eraf haalde en toen was de tik er niet. Dus ik gok erop dat het de koppeling tussen de compressor en de waterpomp is
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 10:46

Daniel_S schreef:
27 sep 2020, 09:41
Kan de foto’s op t forum idd niet zien, maar het verhaal geeft al weer dat je weet wat je doet (en ik doe het je niet naAfbeelding)

Succes en hopelijk strax ook de tik opgelost.

Motorrevisie is altijd leuk om te doen, ik heb de werkplaats en 90% van de gereedschappen dus ben altijd wel in voor een revisie/motorswap.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 11:17

Van harte welkom en respect voor het vele werk!
Ben jaloers op je kennis!
Wens je veel rijplezier in je Mini.
LexRS
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:35

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 11:32

jeez wat een werk.
prachtig dat je het allemaal zelf kan en niet opgegeven hebt,geweldig dit!
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 17:57

LexRS schreef:
27 sep 2020, 11:32
jeez wat een werk.
prachtig dat je het allemaal zelf kan en niet opgegeven hebt,geweldig dit!
Ik heb het blok in mn eentje op 8 uur tijd uit de auto gehaald en geheel gedemonteerd totdat ik dr krukas in mn handen had.

Op een lange zaterdag hadden we m met 3 man weer helemaal in elkaar en weer in de auto gezet. Op zich is het een heel simpel motorblokje en zit het allemaal heel logisch in elkaar gelukkig.

De ratel heb ik na een hele dag googlen ook gevonden, zit in het staartstuk van de compressor, dus nu even een 2e compressor zoeken, deze reviseren en ze dan uitwisselen. En dan heeft het voorlopig even genoeg geld gekost allemaal en gaan we er gewoon fijn mee rondrijden


En uiteraard nog wat fotos:

Het JCW setje, hiervan weet ik zeker dat ik de uitlaat, de cilinderkop, de injectors en het luchtfilterhuis heb. De pullie op de compressor is 65mm, wat dus een originele poullie zou betekenen.
Afbeelding

Hier een overzichtsfoto van toen die net bij mij was, vandaar het sleepoog
Afbeelding

Zo stond die er gisteren bij toen ik de tandwielkast tussen de compressor en de waterpomp opnieuw gevuld heb met olie

Afbeelding

Hieronder de tandwielkast, ziet er allemaal nog netjes uit, helaas kwam ik er vandaag pas achter dat er ook olie in het staartstuk van de compressor hoort, dus waarschijnlijk nog maar eens uit elkaar halen en dat even vanbinnen bekijken

Afbeelding
Gebruikersavatar
Enrique Meijers
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2019, 11:00

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

27 sep 2020, 23:40

knap gedaan! en weer een mooie R53 JCW in de buurt erbij

Groetjes van de Checkmate eigenaar
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

01 okt 2020, 16:11

Klopt idd, in beide moet de bekende olie.
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

02 okt 2020, 08:21

Ik heb me weer laten gaan en een nieuwe verbindingsschijf voor het staartstuk, een 15% poullie, en kortere riem, nieuwe staartstukolie en een nieuwe waterpomp besteld

Volgende week het front er voor de 5e keer vanaf halen en dan zou die tikvrij moeten zijn
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

06 okt 2020, 22:13

Nou, de mini weer op de brug gehad vandaag, compressor helemaal gecheckt, 15% poullie erop gezet en nieuwe waterpomp.

Maar helaas zit de tik nog steeds in het blok, ben nu door opties heen aangezien alles nieuw zit ondertussen
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

07 okt 2020, 07:57

Pfoe, da's wel balen na alle aanpassingen en vernieuwingen die je hebt gedaan. Zal vast lastig te lokaliseren zijn waar de tik exact vandaan komt. Bij die gasten van Wheeler Dealers heb ik ze wel eens aan de slag gezien met een soort stethoscoop. Heb je ook gedacht aan de aircopomp, stuurbekrachtigingspomp, etc? (Neem eigenlijk aan van wel met de technische kennis die je voor deze klussen moet hebben....)
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

07 okt 2020, 10:52

Respect hoe je dat allemaal zelf aanpakt, mooi ook om te zien ! :-)) :icon_top:
Wat betreft de tik, je hebt alles inmiddels vervangen en als de motor zonder de riem niet tikt heb je de locatie van de tik teruggebracht tot de compresssor. Kan jij zelf een compressor voorzien van nieuwe lagers ? Je zou eens in Weert kunnen vragen of je een andere compressor mag proberen. Heb er zaterdag een aantal bekeken. Is de tik weg reviseer jij je eigen compressor en monteer je die na revisie weer. Dan blijft het kostentechnisch ook een beetje binnen de perken. Ik schat zo in, na 5x die voorkant eraf, dat het nu ook een beetje een principe kwestie gaat worden die tik in de motor.

Gr Ron

Terug naar “Show your ride”