k heb sinds kort een Mini Cooper Clubman S uit 2011. Een R55 model.
Reed hiervoor een Volvo S60 D5 Geartronic uit 2007, maar die stond sinds Corona en de hele thuiswerk beweging meer stil dan dat ik er mee reed. Dus de diesel moest er uit en een leuke benzine auto er voor terug.
Aanvankelijk zocht ik naar een leuke Giulietta 1.4 MA of een QV, maar kon niet echt slagen. Voor de 1.4 wilde ik perse een versie met dubbele uitlaten en de Brembo remmen en voor de QV moest het een frisse zijn, maar wel wat ouder bouwjaar zou dat worden. Dit bleek best lastig.
Per toeval stuitte ik op de Mini Clubman en het model heeft me altijd wel aangetrokken. Echter kende ik verder weinig over deze auto's en de techniek. Langzamerhand wat meer info hierover vergaard vanaf het web. De horrorverhalen houden er niet over op. Zo zijn de bouwjaren 2007 tot 2010 regelrechte rampenbakken en tussen 2010 en 2014 is het niet heel veel beter geworden aldus het web. Wel is duidelijk gedocumenteerd wat de zwakke punten zijn en veelal is dat van de buitenkant goed te zien. In feite zit er de beruchte THP motor in die door Mini/BMW is omgedoopt tot N14/N18 voor in de Mini en N13 voor in de BMW. Dat wist ik tot voor kort dus niet.
En toch heb ik zo'n Mini gekocht :LOL:.
De auto is van 2011, had net 127.000km gedraaid en ziet er van binnen uit als nieuw. Mist alleen stoelverwarming en parkeersensoren, maar kan ik mee leven.
Mijne heeft de N18 motor. De laatste versie die BMW destijds in deze Mini heeft gehangen. Standaard met 184pk en 270nm.
Auto voelt echt snel aan dus ik kan me goed verstellen hoe deze wagens destijds werden ontvangen. Stuurt strak, geen gekraak of gebonk. Wel wat interieur kraakjes door dat rare halve deurtje en rolgeluid is ook wel aanwezig wegens matige isolatie. Ik ben dan ook een Volvo gewend.
Geen olie walm uit de uitlaat bij gasgeven na stationair, geen lekkages rondom de motor te vinden en 0 foutmeldingen. Met de OBD reader kon ik zien dat de auto al bijna 30.000km zonder enige foutmelding rondreed dus ik durfde het wel aan.
En wat ik niet wist is dat in de Sport stand de uitlaat dos ploft en roffelt bij gas los. Dit schijnt standaard af fabriek zo zijn uitgevoerd. Zou Mini die trend hebben gestart met al die Pops & Bangs tuning??
zo was die bij aankoop:
Bij thuiskomst een paar preventieve zaken gedaan. Olie en filter beurt. Geen idee wat er inzat namelijk. Van binnen en van buiten helemaal schoongemaakt. Zagen toch een drupje olie onder de versnellingsbak hangen, dus mogelijk een keerring die zweet. Geen paniek dusver.
Vervolgens heb ik de chromen accenten bij de grill en koplamp vervangen voor zwarte exemplaren.
Omdat de auto fris en sterk aanvoelt me wat laten informeren over een tune. Uiteindelijk bij MiniSpeed.eu uitgekomen. Op papier zou die nu een 215pk en 315nm moeten hebben. Auto voelt wel een stuk sneller, zeker op de snelweg. De centrale snelheidsmeter midden op het dashboard die speert er vandoor!
Omdat de inlaatbuis van filter naar turbo een verlijmde vertakking heeft op het originele deel en deze gescheurd bleek ook die vervangen. Ik wilde een zwarte, maar bij aankomst minispeed was deze net verkocht. Dus maar gekozen voor een blauwe.
Alles onder de kap mooi fris nu.
Inmiddels een kleine 3500km gereden en ook de mijne lust wel een slokje olie. En daar had ik al rekening mee gehouden. Zou naief zijn om te denken dat ik de enige THP motor zou hebben die geen olie verbruikt. Heb geloof ik net geen liter bij moeten voegen. En dat is voor dit type motor best acceptabel.
Ook heb ik een Ultra Gauge geplaatst. Het niet hebben van een visuele temperatuur meter maakt me toch wat nerveus en nu kan ik direct ook wat andere zaken bekijken. Heb er helaas geen foto van gemaakt, maar het zit links naast het stuur gemonteerd zoals je ook op Google wel kan vinden. De weergegeven parameters zijn
- Koelvloeistof temperatuur
- brandstofdruk (hogedruk)
- Turbo druk
- aantal gereden Km's op huidige olie
- Long time Fuel trim
Ik heb begrepen dat als je long time fuel trim flink in de min zit dat dan je inlaat aardig zit dicht gekoekt. Dus zo heb ik altijd een goed oog op de conditie van de motor.
En zojuist heb ik een set privacy shades ontvangen die nog in de auto gemonteerd moeten worden. Zo is alles vanaf de B-stijl bedekt en lijkt het geblindeerd, maar indien nodig haal je het er zo weer uit. Maak ik in de toekomst nog wel foto van.
Als de ketting begint te ratelen dan doe ik direct de klephoedjes meenemen. Scheelt altijd iets. Olieschraapveren is echt een flinke operatie. Dan kan je beter een revisie blok nemen waarbij 3-delige olieveren zijn gemonteerd.
Als laatste heb ik nog JCW uitlaattips gemonteerd. De standaard pijpjes doen net wat iel aan dus mooie optische aanpassing vind ik zelf.
Verder heb ik geen plannen met de auto behalve onderhoud en heel misschien een setje velgen als ie me betrouwbaar blijkt te zijn.
Als de motor besluit belly up te gaan dan komt er een revisie blok in. Kaal blok kost rond de 2500,-. En dan moet je alle aanschroef delen overzetten van de oude motor. Gelukkig hebben we zelf de ruimte om dat te kunnen doen mocht dat nodig zijn, maar ik ga er niet vanuit.
En nog een paar foto's ter afsluiting:
Mechian's R55 Mini Cooper Clubman S '11
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Mechian's R55 Mini Cooper Clubman S '11
Welkom! Mooi ding hoor. Ik heb trouwens zowel een Giulietta QV gehad als een R55 S
- dutchwesp
- Leerling Mini lid
- Contacteer:
- VosClubman
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Mechian's R55 Mini Cooper Clubman S '11
Hoi! Prachtige Clubman.
Ik heb vorige week een zelfde gekocht. Ook laatste 2011 model met de Rode S 184 pk.
Met de navigatie, en stoelverwarming
Een volledige onderhoudshistorie (deels duits) en rondom nieuwe schijven, remblokken, banden en zover ik op de brug kon zien geen lekkages.
Tja de motorgeluiden....ik kan het niet zo goed beoordelen. Is het klepperen of ratelen? Er zijn geen foutmeldingen geweest volgens de historie, dus ook ik durf het wel aan.
Ik zah dat MAGA vervanging van distributieriem doet vanaf 750 euro. Dat lijkt me niet heel gek.
Maar is het nodig? Hij heeft nu 162 k gereden en waarschijnlijk is ie nog niet vervangen
Ik heb vorige week een zelfde gekocht. Ook laatste 2011 model met de Rode S 184 pk.
Met de navigatie, en stoelverwarming
Een volledige onderhoudshistorie (deels duits) en rondom nieuwe schijven, remblokken, banden en zover ik op de brug kon zien geen lekkages.
Tja de motorgeluiden....ik kan het niet zo goed beoordelen. Is het klepperen of ratelen? Er zijn geen foutmeldingen geweest volgens de historie, dus ook ik durf het wel aan.
Ik zah dat MAGA vervanging van distributieriem doet vanaf 750 euro. Dat lijkt me niet heel gek.
Maar is het nodig? Hij heeft nu 162 k gereden en waarschijnlijk is ie nog niet vervangen
Onze sponsors