Een kleine introductie van onze Mini One 1.4i R56 2010:
Het is dus een One R56 1.4i van 19 maart 2010 in de kleur grijs,
als ik div. kentekenchecks mag geloven is het een Business Line,
echter kan ik niks aan info hierover vinden bij Autoweek, maar aan
luxe geen gebrek in de Mini, zelfs met originele navigatie, niet dat je
daar nu nog wat aan hebt, want updaten lukt (nog) niet.
De advertentie was duidelijk behalve de foto's, aangezien we de eigenaar van die garage kennen zijn we er
toch maar even naar toe gereden, de auto was netter dan dat de foto's deed vermoeden, zowel van binnen
als van buiten in een zeer nette staat, zeker voor een auto van 15 jaar jong.
Bij het proefrijden reed deze heerlijk en we konden duidelijke afspraken maken, de inruil van de Ford Ka ging ook
boven verwachting, dus de deal gesloten, er waren maar 2 zaken wat er gedaan moest worden, 1 was 4x nieuwe
all-season banden, en het 2e was de (standaard) olie lekkage verhelpen.
Een week later mochten we hem ophalen, helaas was onze dochter ziek dus heb ik hem alleen op gehaald, alles ter
plekke geregeld en gaan, helaas was die rit heel kort, na nog geen 200m bleek er een gebonk LA te klinken, dus direct
terug, aangezien ze de banden hebben gewisseld is hij volledig uit de vering geweest, en dat was de genadeklap voor
de rubbers van de stabilisatorstang, word keurig hersteld.
Na het weekend nam onze dochter hem mee naar school (160km p/dag) op de terugweg zo'n 6km voor thuis begon
de motor raar te doen en doemde er een oranje motorlampje op, binnen 800m kon ze hem veilig neerzetten en belde
mij op wat te doen, toen ze hem weer startte hoorde ik het direct...een 3 pitter geworden, dus rustig naar huis gereden
en direct de OBD scanner eraan: misfire cilinder 1.
Volgende dag de garage gebeld, die baalde natuurlijk ook en stelde voor om een bobine te leveren zodat ik hem erin
kon zetten, prima plan, dus de volgende avond haal ik de oude bobine eruit...kak, dikke in de olie, herinner je nog dat
ze de olielekkage zouden verhelpen?
Ze hebben dus de kleppendekselpakking vervangen, en achteraf bleek dat de O-ring om bougie cilinder 1 niet goed zat
waardoor de schacht vol olie liep, dus hop auto terug naar de garage, volgende dag stond die al weer klaar incl.
nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang, top service en wat reed de auto weer als een zonnetje.
Maar dan komt mijn gevoel opspelen, de bobines gaan gewoon wat sneller defect als bij andere auto's, vaak ook door
slecht geworden bougies....dus maar eens groot onderhoud uitvoeren? geen slecht plan dus de hele zooi online besteld
en op een zaterdag ingepland.
Helaas ging hij weer op storing voordat ik onderhoud kon uitvoeren, weer overleg met de garage incl. foto's van de
foutcodes...ja 2 stuks, ga eerst maar eens op E98 een tank rijden, lijkt op vervuiling in de brandstof, oke iets inhouden
zou daardoor kunnen, lambdastoring zou ook nog kunnen, dus gereset en een reiniger in de tank samen met E98.
1 dag later (elke keer met de 2e rit na resetten) kwamen de 2 storingen weer naar boven, dus eerst toch maar het
onderhoud, de volgende dag (zaterdag) naar mijn werk en aan de klus, eerst thuis een motorflush aan de olie toegevoegd,
Op het werk direct de olie eruit, nieuwe filter erin en weer afgevuld, filter was pikzwart dus die had zijn beste tijd wel gehad,
4 nieuwe bougies erin en gelijk de resterende 3 bobines vervangen, een Green sport inlegfilter erin en een verse interieur
filter, toen nog even een EGR intake cleaner bij de luchtinlaat ingespoten, gelijk de onderste lambdasensor eruit gehaald
en schoongeborsteld, zat veel aanslag op, daarna nog even een rondje van 10 min gereden en toen weer alles gereset om
op 0 te beginnen.
Daarna de auto gewassen, gekleid, gedroogd en toen bekeken of ik moest polijsten, ze hadden hem voor de verkoop al gepoetst
volgens de verkoper, ik gok dat ze even vlug een polijstmachine erover hebben gehaald en toen een fast glaze glimmiddel erop,
lijkt leuk voor in de showroom maar is natuurlijk voor tijdelijk, eerlijk is eerlijk, amper kleine krasjes te ontdekken dus besloten
om niet te gaan polijsten.
Eenmaal echt goed droog heb ik een Ceramische spray coating gepakt en heerlijk de boel behandeld, de zwarte kunststof delen
behandeld met een plastic restore middel, van binnen niks gedaan omdat dat al zeer netjes is, daarna nog even met de verlichting
bezig geweest, de stadslampjes zijn nu vervangen door led lampjes, de koplampen had ik 2 setjes voor liggen, 1 van het merk
Bevinsee, super veel licht maar tegelijk ook bagger veel strooilicht, ondanks dat ze 1 op 1 gelijk zouden zijn aan de halogeen H4,
dit bleek totaal niet te kloppen dus die zijn retour gegaan ook mede doordat ze niet canbusproof zijn, de volgende set is van
Auxito, een fractie minder licht maar nog steeds 6x beter dan halogeen, ook deze zouden 1 op 1 identiek zijn aan H4, dat klopt
dus wel en geeft een perfect (lees apk goedkeur) lichtbeeld, maar ook deze niet canbusproof, dus de volgende stap word een
extra weerstand er tussen in de hoop dat het dan wel goed gaat.
Een lang verhaal maar we zijn er dus nog niet, want intussen staat hij weer vrolijk op storing, de hoop is nu gevestigd op de
bovenste lambdasensor als boosdoener want daar had ik geen speciaal gereedschap voor, als het goed is gaat ze vandaag
bij de garage langs voor het diagnose stellen en inplannen van de reparatie.....word vervolgd.
Voor wie het leuk vind: https://photos.app.goo.gl/ARsJSeMm27argoM6A
daar staan wat foto's van de Mini incl. foto's van de werkzaamheden en poetsen,
let vooral even op de bougies, benieuwd wat jullie daarvan vinden
DexterXL's Mini One R56 1.4i 2010
- DexterXL
- Nieuw Lid
- Contacteer:
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
Bericht
Re: DexterXL's Mini One R56 1.4i 2010
Wat balen dat je zo moet beginnen met de nieuwe auto. Hopelijk is het met deze aanpassingen opgelost en kan je er de komende jaren weer tegenaan. Wel fijn dat de garage meewerkt. Hoor je helaas niet altijd.
Hij staat er iig netjes bij. Veel plezier en heel veel veilige kilometers
Hij staat er iig netjes bij. Veel plezier en heel veel veilige kilometers
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Inderdaad balen maar je hebt nu wel meteen alle zaken goed aangepakt. De lambda sensor die bij een R56 meestal de problemen geeft is meestal de 1ste die tussen je uitlaatspruitstuk en katalysator in zit.
De halogeen verlichting is inderdaad niet erg best, had ik bij mijn R55 Cooper ook en heb gekozen voor de MINI aftermarket Xenon lampen set, 25W zodat je geen wis/was koplamp installatie nodig hebt maar geeft vergelijkbare lichtopbrengst als een 35W Xenon. Andere lampen kunnen inderdaad ook al een veel beter lichtopbrengst geven.
Succes en veel (rij)plezier met de nieuwe aanwinst
Gr. Milco
De halogeen verlichting is inderdaad niet erg best, had ik bij mijn R55 Cooper ook en heb gekozen voor de MINI aftermarket Xenon lampen set, 25W zodat je geen wis/was koplamp installatie nodig hebt maar geeft vergelijkbare lichtopbrengst als een 35W Xenon. Andere lampen kunnen inderdaad ook al een veel beter lichtopbrengst geven.
Succes en veel (rij)plezier met de nieuwe aanwinst
Gr. Milco
- DexterXL
- Nieuw Lid
- Contacteer:
Bericht
Bedankt!!
Balen? ja en nee, ik had mij vooraf ingelezen in de wondere wereld van de Mini, het werd mij al snel duidelijk dat de 1.6 meer reparaties
nodig heeft dan een 1.4, maar dat ook de 1.4 zijn standaard mankementen heeft, uiteraard is het dan even slikken zodra die op 3
cilinders loopt en daarna op een lambdastoring gaat, dan is het gewoon even rot maar moet je de knop om zetten en actie ondernemen.
Nu mankeer ik niks aan mijn handen, oke soms liggen ze open tot hechtingen aan toe maar dan weet je wel dat je ze gebruikt heb waar
ze bedoeld voor zijn, en met mijn vorige beroep heb ik 23 jaar storingen gezocht en opgelost, dus het logisch denken zit er wel in en
gebruik ik dagelijks in mijn werk en privé.
Van origine ben ik werktuigbouwkundige (metaal) en heb daar niets mee gedaan omdat ik ongelukkig word om elke dag achter een
schermpje te moeten typen of te moeten programmeren van CNC machines, en ben gewoon als lashulp begonnen en in een paar jaar
doorgegroeid tot service technicus installatie, op de achtergrond veel bezig geweest met elektronica (12v + 230v) en zelf computers
bouwen en installeren, eenmaal een eigen huis kwam met hout werken er ook bij, maar het aller belangrijkste daar ben ik mee geboren:
motorcross, en om de kosten te drukken deden we thuis alles zelf, dus ik weet niet beter als benzine en olie, eerst sleutelen aan fietsen
en vanaf mijn 13e aan brommers, wat daarna aan crossmotoren werd en gevolgd door auto's.
Dus stiekem vind ik het best leuk om dit allemaal zelf te kunnen.
Intussen een app van mijn dochter ontvangen dat ze in de garage een diagnose hebben gesteld, heel verrassend kwamen ze op
lambdasensor nr 1, deze deed helemaal niets meer, gaan ze bestellen en word volgende week vervangen, laten we hopen dat dat
voorlopig het laatste aan storingen is geweest en dat ze eindelijk minimaal 1 week probleemloos kan gaan rijden.
Balen? ja en nee, ik had mij vooraf ingelezen in de wondere wereld van de Mini, het werd mij al snel duidelijk dat de 1.6 meer reparaties
nodig heeft dan een 1.4, maar dat ook de 1.4 zijn standaard mankementen heeft, uiteraard is het dan even slikken zodra die op 3
cilinders loopt en daarna op een lambdastoring gaat, dan is het gewoon even rot maar moet je de knop om zetten en actie ondernemen.
Nu mankeer ik niks aan mijn handen, oke soms liggen ze open tot hechtingen aan toe maar dan weet je wel dat je ze gebruikt heb waar
ze bedoeld voor zijn, en met mijn vorige beroep heb ik 23 jaar storingen gezocht en opgelost, dus het logisch denken zit er wel in en
gebruik ik dagelijks in mijn werk en privé.
Van origine ben ik werktuigbouwkundige (metaal) en heb daar niets mee gedaan omdat ik ongelukkig word om elke dag achter een
schermpje te moeten typen of te moeten programmeren van CNC machines, en ben gewoon als lashulp begonnen en in een paar jaar
doorgegroeid tot service technicus installatie, op de achtergrond veel bezig geweest met elektronica (12v + 230v) en zelf computers
bouwen en installeren, eenmaal een eigen huis kwam met hout werken er ook bij, maar het aller belangrijkste daar ben ik mee geboren:
motorcross, en om de kosten te drukken deden we thuis alles zelf, dus ik weet niet beter als benzine en olie, eerst sleutelen aan fietsen
en vanaf mijn 13e aan brommers, wat daarna aan crossmotoren werd en gevolgd door auto's.
Dus stiekem vind ik het best leuk om dit allemaal zelf te kunnen.
Intussen een app van mijn dochter ontvangen dat ze in de garage een diagnose hebben gesteld, heel verrassend kwamen ze op
lambdasensor nr 1, deze deed helemaal niets meer, gaan ze bestellen en word volgende week vervangen, laten we hopen dat dat
voorlopig het laatste aan storingen is geweest en dat ze eindelijk minimaal 1 week probleemloos kan gaan rijden.
Mini One R56 1.4i 2010 Grijs
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Dennis,
mooi dat ze dezelfde diagnose hadden vwb de Lambda sensor, rijd al sinds 2014 een R56 (vorig jaar verkocht aan Schols Auto's waar mijn auto's in onderhoud zijn en wordt gebruikt als Leen auto, 336.000 km op de teller en rijdt nog als een zonnetje alleen wat meer olieverbruik) en vanaf 2018 er een R55 Cooper ernaast en sinds begin vorig jaar een R60 Cooper S. Allemaal 2de generatie PSA motoren en dan komen de standaard klachtjes van deze motor allemaal voorbij. Mijn ervaring is wel als je de auto goed onderhoudt dat het gewoon goede auto's zijn met relatief weinig problemen dus niet alleen correctief onderhoud uitvoeren maar ook preventief onderhoud.
Een ander probleempje wat een kwaaltje van deze PSA motoren is het thermostaathuis/thermostaat. Dat thermostaathuis is van plastic en wil wel eens gaan lekken en dat zie je dan terug in het feit dat je expansie vat de koelvloeistof leeg is. Als je voor de auto staat en je kijkt naar de motor iets rechts van het midden, dan zie je de vloeistof op je versnellingsbak liggen. Dan weet je eigenlijk al dat het thermostaathuis het probleem is en de enige oplossing vervangen is. Ander probleem wat ik zelf recent bij mijn R60 CountryMan had (ooit ook gehad bij de R55 Clubman) dat de thermostaat inwendig in het thermostaathuis kapot was. Er zit een veiligheid in het koelsysteem, als dat gebeurt gaat je thermostaat volledig open staan dus duurt het heel lang dat de motor op temperatuur is. Hiernaast blijft de fan van je radiator extra lang doordraaien als je de motor hebt afgezet. Een veiligheid van het systeem dat de motor niet kan oververhitten, op zich goed natuurlijk. Je krijgt er geen waarschuwingen over alleen als je de OBD uit gaat lezen want je hebt geen temperatuur meter voor je olie of koelwater temperatuur. Ik kwam er achter omdat ik aan mijn Apple Carplay met Bimmerlink een OBD scanner heb gekoppeld waarmee ik de koelwatertemperatuur en bij benadering de olie temperatuur kan aflezen, bleven beide veel te laag. Hiernaast bleef de radiator fan draaien na afschakelen van de motor terwijl het buiten 2 graden was en dat weet je dat de thermostaat hoogstwaarschijnlijk kapot is. Bij een Cooper S wat meer werk dan bij een Cooper of ONE omdat je meer moet weghalen voordat je er goed bij kan.
Hiernaast wat je al ervaren hebt zijn de penbobines, daar heb ik er standaard 2 spares van in de auto liggen want met een OBD scanner en een app op je telefoon is snel te achterhalen welke het probleem is en wat je al aangaf hoor je het dat de motor op 3 cilinders loopt. Mijn eerste ervaring hiermee was op de Franse autobaan richting vakantie Spanje en toen was ik hier nog niet bekend mee al kon ik zelf wel horen dat ie op 3 cilinders liep. Zo doende leer je deze auto's steeds beter kennen.
Ondertussen heb ik op de Clubman alweer 245.000km staan dus fijne auto's.
Hopen dat voorlopig de probleempjes getackeld zijn en dat je dochter kan genieten van de rij eigenschappen van de MINI
Mocht je ooit nog op zoek zijn naar electrische schema's laat maar weten.
Gr. Milco
mooi dat ze dezelfde diagnose hadden vwb de Lambda sensor, rijd al sinds 2014 een R56 (vorig jaar verkocht aan Schols Auto's waar mijn auto's in onderhoud zijn en wordt gebruikt als Leen auto, 336.000 km op de teller en rijdt nog als een zonnetje alleen wat meer olieverbruik) en vanaf 2018 er een R55 Cooper ernaast en sinds begin vorig jaar een R60 Cooper S. Allemaal 2de generatie PSA motoren en dan komen de standaard klachtjes van deze motor allemaal voorbij. Mijn ervaring is wel als je de auto goed onderhoudt dat het gewoon goede auto's zijn met relatief weinig problemen dus niet alleen correctief onderhoud uitvoeren maar ook preventief onderhoud.
Een ander probleempje wat een kwaaltje van deze PSA motoren is het thermostaathuis/thermostaat. Dat thermostaathuis is van plastic en wil wel eens gaan lekken en dat zie je dan terug in het feit dat je expansie vat de koelvloeistof leeg is. Als je voor de auto staat en je kijkt naar de motor iets rechts van het midden, dan zie je de vloeistof op je versnellingsbak liggen. Dan weet je eigenlijk al dat het thermostaathuis het probleem is en de enige oplossing vervangen is. Ander probleem wat ik zelf recent bij mijn R60 CountryMan had (ooit ook gehad bij de R55 Clubman) dat de thermostaat inwendig in het thermostaathuis kapot was. Er zit een veiligheid in het koelsysteem, als dat gebeurt gaat je thermostaat volledig open staan dus duurt het heel lang dat de motor op temperatuur is. Hiernaast blijft de fan van je radiator extra lang doordraaien als je de motor hebt afgezet. Een veiligheid van het systeem dat de motor niet kan oververhitten, op zich goed natuurlijk. Je krijgt er geen waarschuwingen over alleen als je de OBD uit gaat lezen want je hebt geen temperatuur meter voor je olie of koelwater temperatuur. Ik kwam er achter omdat ik aan mijn Apple Carplay met Bimmerlink een OBD scanner heb gekoppeld waarmee ik de koelwatertemperatuur en bij benadering de olie temperatuur kan aflezen, bleven beide veel te laag. Hiernaast bleef de radiator fan draaien na afschakelen van de motor terwijl het buiten 2 graden was en dat weet je dat de thermostaat hoogstwaarschijnlijk kapot is. Bij een Cooper S wat meer werk dan bij een Cooper of ONE omdat je meer moet weghalen voordat je er goed bij kan.
Hiernaast wat je al ervaren hebt zijn de penbobines, daar heb ik er standaard 2 spares van in de auto liggen want met een OBD scanner en een app op je telefoon is snel te achterhalen welke het probleem is en wat je al aangaf hoor je het dat de motor op 3 cilinders loopt. Mijn eerste ervaring hiermee was op de Franse autobaan richting vakantie Spanje en toen was ik hier nog niet bekend mee al kon ik zelf wel horen dat ie op 3 cilinders liep. Zo doende leer je deze auto's steeds beter kennen.
Ondertussen heb ik op de Clubman alweer 245.000km staan dus fijne auto's.
Hopen dat voorlopig de probleempjes getackeld zijn en dat je dochter kan genieten van de rij eigenschappen van de MINI

Mocht je ooit nog op zoek zijn naar electrische schema's laat maar weten.
Gr. Milco
- DexterXL
- Nieuw Lid
- Contacteer:
Bericht
Milco,
bedankt voor de aanvullende info, als ik het zo hoor hebben we bijna alles al gehad, de fan blijft (nog) niet nadraaien, en olieverbruik had
ik ook al gelezen, maar omdat in de eerste weken de auto een paar keer terug naar de garage is geweest heb ik het olie verbruik nog niet
kunnen testen omdat ze eerst de lekkage volledig moesten oplossen.
Ik heb dus pas de 3 resterende bobines vervangen ondanks dat ze dus nog werkte, die liggen nog in de schuur dus dat worden gelijk de
reserve/nood bobines.
Tevens zag ik dat de foto van de bougie die eruit kwam niet in het album stond, dus die staat er nu wel in, benieuwd of jullie ook zo de
bougies hebben gezien, lijkt mij een aardige tijd over de vervangingstermijn heen:
https://photos.app.goo.gl/7oeuP6Jeg7rCMrFB7
bedankt voor de aanvullende info, als ik het zo hoor hebben we bijna alles al gehad, de fan blijft (nog) niet nadraaien, en olieverbruik had
ik ook al gelezen, maar omdat in de eerste weken de auto een paar keer terug naar de garage is geweest heb ik het olie verbruik nog niet
kunnen testen omdat ze eerst de lekkage volledig moesten oplossen.
Ik heb dus pas de 3 resterende bobines vervangen ondanks dat ze dus nog werkte, die liggen nog in de schuur dus dat worden gelijk de
reserve/nood bobines.
Tevens zag ik dat de foto van de bougie die eruit kwam niet in het album stond, dus die staat er nu wel in, benieuwd of jullie ook zo de
bougies hebben gezien, lijkt mij een aardige tijd over de vervangingstermijn heen:
https://photos.app.goo.gl/7oeuP6Jeg7rCMrFB7
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Hartelijk welkom! Jammer van de valse start maar het komt vast goed. 

- DexterXL
- Nieuw Lid
- Contacteer:
Bericht
Nog een update betreffende de storingen:
Gisterochtend hebben ze de bovenste/eerste lambdasensor vervangen en gelijk de airco gecontroleerd/afgevuld aangezien die nog niet
getest was, zowel door hun als door ons, ze is intussen een goede 200km verder en tot op heden geen storingen meer en een heerlijk
koude airco.
Ze kon direct merken dat de motor anders reageerde en presteerde, trekt nu weer normaal vlot op, en even snel inhalen op de snelweg
is gewoon weer een feestje te noemen, als het goed is zal die ook weer zuiniger lopen, normaal kan ze makkelijk 3x naar school op 1
tank (500km), maar dat was de laatste paar weken niet meer mogelijk.
Ach we komen er wel, duurt even maar dan heeft ze een prima Mini onder haar kont om mee rond te toeren, nu verder met de kleine details
Gisterochtend hebben ze de bovenste/eerste lambdasensor vervangen en gelijk de airco gecontroleerd/afgevuld aangezien die nog niet
getest was, zowel door hun als door ons, ze is intussen een goede 200km verder en tot op heden geen storingen meer en een heerlijk
koude airco.
Ze kon direct merken dat de motor anders reageerde en presteerde, trekt nu weer normaal vlot op, en even snel inhalen op de snelweg
is gewoon weer een feestje te noemen, als het goed is zal die ook weer zuiniger lopen, normaal kan ze makkelijk 3x naar school op 1
tank (500km), maar dat was de laatste paar weken niet meer mogelijk.
Ach we komen er wel, duurt even maar dan heeft ze een prima Mini onder haar kont om mee rond te toeren, nu verder met de kleine details
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Bedankt voor de terugkoppeling Dennis,
altijd fijn dat er ook terug gekoppeld wordt zodat we er allemaal weer wat van kunnen leren en fijn dat de klachten nu lijken opgelost en je dochter kan genieten van de heerlijke rij eigenschappen van de MINI.
Gr. Milco
altijd fijn dat er ook terug gekoppeld wordt zodat we er allemaal weer wat van kunnen leren en fijn dat de klachten nu lijken opgelost en je dochter kan genieten van de heerlijke rij eigenschappen van de MINI.
Gr. Milco
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Dat is goed nieuws en inderdaad bedankt voor de terugkoppeling. 

Onze sponsors