Brightness' Hyper Blue R53
- Raymond
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Eugène had dit idd ook ja, erg apart. Hij ging ook wel los met het remmen, maar had deze 'schade' op de achterrem niet verwacht. Benieuwd of hij al een oplossing voor heeft gevonden. Anders wordt het mogelijk tussentijds de blokken wisselen op een trackday
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
De laatste keer tijdens het rijden op Spa viel me op dat de auto in het grensgebied nog steeds licht naar onderstuur neigt. Daarom de achterste anti-roll bar maar eens op de strakste stand gezet om te kijken wat de invloed daarvan is. Vorige week zaterdag was de laatste dag Vrij Rijden op Zandvoort. Een mooie gelegenheid om de uitwerking eens te testen. Het was een droge dag, maar het was erg mistig / miezerig, dus de baan was niet droog. En dat was te merken...
Tijdens een van de eerste keren Audi S-in direct genadeloos afgestraft met een rondje van de zaak...
Buiten een deuk in mijn ego gelukkig geen verdere schades...
Al doende leert men; de volgende keren hield ik het aardig onder controle:
Van buitenaf ziet het best grappig uit, net RWD...
Al met al was het een erg leuke en leerzame ervaring om onder deze baanomstandigheden op het circuit te rijden. Zo leer je je auto echt goed kennen!
Onderstuur is (op nat) nu in ieder geval ver te zoeken. Ben benieuwd hoe het op droog rijdt. Op naar de volgende keer!
Tijdens een van de eerste keren Audi S-in direct genadeloos afgestraft met een rondje van de zaak...
Buiten een deuk in mijn ego gelukkig geen verdere schades...
Al doende leert men; de volgende keren hield ik het aardig onder controle:
Van buitenaf ziet het best grappig uit, net RWD...
Al met al was het een erg leuke en leerzame ervaring om onder deze baanomstandigheden op het circuit te rijden. Zo leer je je auto echt goed kennen!
Onderstuur is (op nat) nu in ieder geval ver te zoeken. Ben benieuwd hoe het op droog rijdt. Op naar de volgende keer!
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Ja dat was wel een leuke zaterdag ochtend vorige week Brightly
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Inmiddels bijgekomen van de misselijkheid, Kevin?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Manick
- Sponsor
Bericht
Hahaha ikke wel is toch net een andere beleving als je niet zelf achter het stuur zit
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Brightness schreef:Inmiddels bijgekomen van de misselijkheid, Kevin?
Hahaha ikke wel is toch net een andere beleving als je niet zelf achter het stuur zit
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Helemaal waar! Was gezellig, kerel!Manick schreef: Hahaha ikke wel is toch net een andere beleving als je niet zelf achter het stuur zit
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Weer tijd voor een update.
Vanaf december tot en met nu heeft de MINI zo ongeveer een winterslaapje gehad; de auto is welgeteld 4 dagen buiten geweest. Dat was m.n. op weg naar verschillende adresjes voor het monteren van nieuwe mods en voor onderhoud en APK.
In december was Motorshow Essen. Vaak zijn daar leuke beursaanbiedingen. Een wat meer circuit georiënteerde schroefset spookte al wat langer door mijn hoofd. De KW variant 1 waarmee ik reed was prima voor op straat, maar wel wat te soft voor het op het circuit. Aangezien ik een paar jaar lang naar volle tevredenheid met KW heb gereden, ging mijn interesse vooral uit naar een upgrade van dit merk. Daarom maar eens gaan neuzen bij de stand van KW. Daar kwam ik aan de praat met Michael Grassl, een aardige vent die werkt voor Manthey-Racing en de technische support doet voor KW Motorsport. Toevallig had ik een week daarvoor een artikel gelezen waarin hij allerlei vragen beantwoordde m.b.t. KW. Na een prettig gesprek en een leuke beursaanbieding heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een KW Clubsport schroefset besteld. Een week later lag dit op de deurmat:
Eind december samen met Marinus de set gemonteerd. Helaas kon de voorzijde niet (voldoende) omlaag omdat de stelring dan tegen de band aan liep. Noodgedwongen dus een setje 5mm spacers gekocht en dat gaf gelukkig voldoende clearance om te kunnen zakken.
Na montage een rondje gereden om te even een indruk te krijgen. Ik had een behoorlijke stugheid verwacht omdat de spring rate bij de KW Clubsport en stuk hoger is dan bij de KW variant 1 ( 8 kg vs 4 kg), maar het voelt nog verrassend comfortabel aan met de instelling van compressie en rebound op de middelste stand. Echt goed testen ging verder nog niet omdat de uitlijning nog voor geen meter klopte. Het plan was om de set eerst maar eens te laten "inzakken" en dan een maand later te gaan uitlijnen.
Het modden loopt langzamerhand naar het einde. Het lijkt me leuk om na al de mods de auto een eigen "naam", een soort van eigen identiteit te geven. Zoiets als "JCW" of "GP". Die termen vallen natuurlijk af, want het is geen JCW of GP. De laatste weken heb ik nagedacht over een passende term en ik ben eruit; het is de term Clubsport geworden. Waarom Clubsport? Een echte definitie van het woord heb ik niet kunnen vinden, maar het idee wat ik erbij heb is dat het gebruikt wordt voor auto's die het midden houden tussen een straatauto en een circuitauto. Denk aan de verschillende Clubsport varianten van Porsche, maar ook de VW Golf GTI Clubsport. Ik heb mijn MINI ook volgens dat principe gemod; geen volwaardige circuitauto, maar voldoende om goed tot zijn recht te komen op het circuit. Een aantal onderdelen op mijn auto dragen al de naam Clubsport: KW Clubsport schroefset, Wiechers Clubsport rolbeugel, Recaro CS (ClubSport?) stoelen. Voor mij genoeg om de naam te rechtvaardigen.
Toen werd het tijd om na de denken over het logo. Ik wilde het er zo OEM mogelijk uit laten zien, dus koos voor het lettertype dat ook door MINI wordt gebruikt. De S in het woord moest natuurlijk de rode S worden die MINI zelf gebruikt. Uiteindelijk heb ik via Roy het logo als sticker laten maken. Het eindresultaat is zichtbaar op de foto's hieronder.
Toen ik bij Roy was om de stickers te plakken zijn ook direct de motorsteunen vervangen door varianten van Vibratechnics.
Het heeft tot vorige week geduurd voordat de auto weer van stal mocht. APK zat eraan te komen, dus naast een nieuwe APK ook direct de olie weer ververst en twee remdrukverdelers gemonteerd aan de achterzijde. Zoals al eerder aangegeven remde de achterzijde te hard met de JCW klauwen. Blijkbaar is dit een bekend fenomeen, want de MINI Challenge auto's gebruiken ook deze remdrukverdelers om de remkracht achter te reguleren. Hopelijk is het remprobleem nu opgelost. De eerstvolgende circuitsessie zal het leren...
Afgelopen vrijdag was het tijd om uit te lijnen. Hieraan vooraf eerst de auto nog even op de weegschalen gezet om de gewichtsverdeling te bekijken. De gewichtsverdeling is aardig in balans. Ik heb hier genoegen mee genomen en ben niet eindeloos gaan stellen omdat de omstandigheden waaronder ik op het circuit rij toch regelmatig variëren (soms alleen, soms met bijrijder; soms met volle tank, soms met halve tank).
Daarna uitlijnen. Nu camber volledig instelbaar is, heb ik gekozen voor een iets extremere waarde aan de voorzijde: -2,5 voor. Achterzijde heb ik het camber op -1,9 laten zetten. De intentie was -1,5, maar daar kwam ik niet mee weg zonder omhoog te schroeven. Sporing staat voor op neutraal en achter op 0,30 toespoor.
Op de weegschalen:
Zonder bestuurder en 80% volle tank:
Met bestuurder en 80% volle tank:
Uitlijnrapport:
Na de uitlijning stuurt de auto heerlijk. Goede turn-in en de auto voelt zeer stabiel. Ben heel benieuwd hoe het gaat op het circuit. Het plan is om hier een tijdje mee te gaan rijden en dab te kijken wat ik graag nog beter zou hebben qua stuurgedrag. Met die info laat ik dan een totale afstelling doen bij Raeder of Manthey Racing.
Nog een paar plaatjes van vanochtend:
Ook binnenin het MINI Clubsport logo:
En eentje waarop het toegenomen negatieve camber aan de voorzijde goed zichtbaar is:
Vanaf december tot en met nu heeft de MINI zo ongeveer een winterslaapje gehad; de auto is welgeteld 4 dagen buiten geweest. Dat was m.n. op weg naar verschillende adresjes voor het monteren van nieuwe mods en voor onderhoud en APK.
In december was Motorshow Essen. Vaak zijn daar leuke beursaanbiedingen. Een wat meer circuit georiënteerde schroefset spookte al wat langer door mijn hoofd. De KW variant 1 waarmee ik reed was prima voor op straat, maar wel wat te soft voor het op het circuit. Aangezien ik een paar jaar lang naar volle tevredenheid met KW heb gereden, ging mijn interesse vooral uit naar een upgrade van dit merk. Daarom maar eens gaan neuzen bij de stand van KW. Daar kwam ik aan de praat met Michael Grassl, een aardige vent die werkt voor Manthey-Racing en de technische support doet voor KW Motorsport. Toevallig had ik een week daarvoor een artikel gelezen waarin hij allerlei vragen beantwoordde m.b.t. KW. Na een prettig gesprek en een leuke beursaanbieding heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een KW Clubsport schroefset besteld. Een week later lag dit op de deurmat:
Eind december samen met Marinus de set gemonteerd. Helaas kon de voorzijde niet (voldoende) omlaag omdat de stelring dan tegen de band aan liep. Noodgedwongen dus een setje 5mm spacers gekocht en dat gaf gelukkig voldoende clearance om te kunnen zakken.
Na montage een rondje gereden om te even een indruk te krijgen. Ik had een behoorlijke stugheid verwacht omdat de spring rate bij de KW Clubsport en stuk hoger is dan bij de KW variant 1 ( 8 kg vs 4 kg), maar het voelt nog verrassend comfortabel aan met de instelling van compressie en rebound op de middelste stand. Echt goed testen ging verder nog niet omdat de uitlijning nog voor geen meter klopte. Het plan was om de set eerst maar eens te laten "inzakken" en dan een maand later te gaan uitlijnen.
Het modden loopt langzamerhand naar het einde. Het lijkt me leuk om na al de mods de auto een eigen "naam", een soort van eigen identiteit te geven. Zoiets als "JCW" of "GP". Die termen vallen natuurlijk af, want het is geen JCW of GP. De laatste weken heb ik nagedacht over een passende term en ik ben eruit; het is de term Clubsport geworden. Waarom Clubsport? Een echte definitie van het woord heb ik niet kunnen vinden, maar het idee wat ik erbij heb is dat het gebruikt wordt voor auto's die het midden houden tussen een straatauto en een circuitauto. Denk aan de verschillende Clubsport varianten van Porsche, maar ook de VW Golf GTI Clubsport. Ik heb mijn MINI ook volgens dat principe gemod; geen volwaardige circuitauto, maar voldoende om goed tot zijn recht te komen op het circuit. Een aantal onderdelen op mijn auto dragen al de naam Clubsport: KW Clubsport schroefset, Wiechers Clubsport rolbeugel, Recaro CS (ClubSport?) stoelen. Voor mij genoeg om de naam te rechtvaardigen.
Toen werd het tijd om na de denken over het logo. Ik wilde het er zo OEM mogelijk uit laten zien, dus koos voor het lettertype dat ook door MINI wordt gebruikt. De S in het woord moest natuurlijk de rode S worden die MINI zelf gebruikt. Uiteindelijk heb ik via Roy het logo als sticker laten maken. Het eindresultaat is zichtbaar op de foto's hieronder.
Toen ik bij Roy was om de stickers te plakken zijn ook direct de motorsteunen vervangen door varianten van Vibratechnics.
Het heeft tot vorige week geduurd voordat de auto weer van stal mocht. APK zat eraan te komen, dus naast een nieuwe APK ook direct de olie weer ververst en twee remdrukverdelers gemonteerd aan de achterzijde. Zoals al eerder aangegeven remde de achterzijde te hard met de JCW klauwen. Blijkbaar is dit een bekend fenomeen, want de MINI Challenge auto's gebruiken ook deze remdrukverdelers om de remkracht achter te reguleren. Hopelijk is het remprobleem nu opgelost. De eerstvolgende circuitsessie zal het leren...
Afgelopen vrijdag was het tijd om uit te lijnen. Hieraan vooraf eerst de auto nog even op de weegschalen gezet om de gewichtsverdeling te bekijken. De gewichtsverdeling is aardig in balans. Ik heb hier genoegen mee genomen en ben niet eindeloos gaan stellen omdat de omstandigheden waaronder ik op het circuit rij toch regelmatig variëren (soms alleen, soms met bijrijder; soms met volle tank, soms met halve tank).
Daarna uitlijnen. Nu camber volledig instelbaar is, heb ik gekozen voor een iets extremere waarde aan de voorzijde: -2,5 voor. Achterzijde heb ik het camber op -1,9 laten zetten. De intentie was -1,5, maar daar kwam ik niet mee weg zonder omhoog te schroeven. Sporing staat voor op neutraal en achter op 0,30 toespoor.
Op de weegschalen:
Zonder bestuurder en 80% volle tank:
Met bestuurder en 80% volle tank:
Uitlijnrapport:
Na de uitlijning stuurt de auto heerlijk. Goede turn-in en de auto voelt zeer stabiel. Ben heel benieuwd hoe het gaat op het circuit. Het plan is om hier een tijdje mee te gaan rijden en dab te kijken wat ik graag nog beter zou hebben qua stuurgedrag. Met die info laat ik dan een totale afstelling doen bij Raeder of Manthey Racing.
Nog een paar plaatjes van vanochtend:
Ook binnenin het MINI Clubsport logo:
En eentje waarop het toegenomen negatieve camber aan de voorzijde goed zichtbaar is:
- Timini
- Be Mini
- Locatie: Borne
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Mooi verslag van even zo mooie upgrades! Binnenkort naar even goed uittesten dan!
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Dat gaat zeker gebeuren. Zou leuk zijn als jij er ook weer eens bij bent!Timini schreef:Mooi verslag van even zo mooie upgrades! Binnenkort naar even goed uittesten dan!
- Timini
- Be Mini
- Locatie: Borne
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Als het goed is moet dat lukken na komende week moet die van mij weer up and running zijn! [THUMBS UP SIGN]
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Mooi man! Gauw maar weer eens wat afspreken dan!Timini schreef:Als het goed is moet dat lukken na komende week moet die van mij weer up and running zijn! [THUMBS UP SIGN]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
We
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Ook al snapte ik niet veel van al die technische info over gewichten, camber, percentages, sporing enz. Wel met veel plezier je verhaal gelezen en naar de foto's gekeken van je Mini. Wat ziet 'ie er vet uit zeg! De naam ClubSport vind ik ook heel geslaagd. En meteen al stickers erop. Echt mooi geworden. Gr. Wendy
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Brightness
- NMC Legend
- Pboy_007
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Almere
Onze sponsors