Brightness schreef:Mocht iemand nog interesse hebben, mijn oude beestje is weer te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/min ... =mympBuyer
Dat is ook vrij snel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Brightness schreef:Mocht iemand nog interesse hebben, mijn oude beestje is weer te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/min ... =mympBuyer
Phoe.... dat is wel zonde zeg zo weinig kilometers rijden....Brightness schreef:De auto wordt inderdaad (te) weinig gebruikt. Er staat 2500 km meer op de teller dan toen hij hier weg ging.
Kom je dan met je Porsche naar meets en ritten??Brightness schreef: Hopelijk zie ik je eens op een van de meetings of ritten.
mvg. Brightly
Gefeliciteerd met je aankoop Patrick! En maak er wat moois van!PatrickK schreef:Ben trotse bezitter van de Mini Cooper clubsport ik heb ooit een r53 jcw gehad die vertrokken is naar Zeeland nadat ik hem helaas total los had gereden in het bos op een plots overstekend zwijn. Hierna een hele poos een golfje 1.4 gereden. Maar toen ik in Valkenburg op vakantie was en toevallig langs deze mini kwam gereden ( en wist dat hij te koop stond) toch besloten de mini te kopen maar wat een pracht wagen. Ben zeker het een en ander van plan. Onder andere zou ik graag weer een setje brembos eronder willen aangezien de originele remmerij voorop echt te wensen overlaat, alsmede een intercooler. Ik ben dus druk opzoek mocht er iemand iets hebben liggen hoor ik dit uiteraard graag!
Verder staat nog een afspraakje gepland bij Beek, dit ivm de auto in combinatie met airco best vaak bij het stoplicht afslaat? Zonder airco gebeurt dit bijna nooit (1 op de 100x) de vorige eigenaar "Willem" heeft mij verteld dat dit kwam door de upgrades en hij zou eigenlijk iets hoger stationair moeten draaien om dit probleem te verhelpen. Ik kom zelf uit Hattem en ben internationaal chauffeur ( hij word dus meer gepoetst dan gereden ) dus ben al wel in Zwolle geweest om de stappenmotor eens te laten resetten zodat deze zich opnieuw inleest maar dit heeft niks geholpem. Verder zal ik een dezer dagen een topic aanmaken waarin mijn progressie te volgen is.
Mvg, Patrick
Op de Goede Vrijdag meeting was ik idd met de Porsche..QVS schreef: Kom je dan met je Porsche naar meets en ritten??
Die staat steeven,Brightness schreef: ↑03 sep 2019, 21:48Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, Patrick! Wat fijn dat je je hier meldt. Ik had al gehoopt dat je dat zou doen, want "oude liefde roest niet" en daarom volg ik de avonturen van 37-PR-KD graag op de voet.
Heel veel plezier van deze prachtige MINI. Wees er zuinig op. Hopelijk zie ik je eens op een van de meetings of ritten.
mvg. Brightly
Als de airco aan staat viel hij idd geregeld uit. Ik reed echter zelden met airco en heb het nooit als lastig ervaren.
Hallo,Brightness schreef: ↑28 jul 2016, 16:05Tijd voor een update hier, want sinds maart heeft zich weer voldoende voorgedaan in het leventje van deze MINI.
In april besloot Chico om zijn R53 deels te ontmantelen voor verkoop en bood hij zijn GP intercooler te koop. Aangezien ik her en der gelezen had dat de GP intercooler nog steeds als beste TMIC op de markt wordt beschouwd, heb ik de kans gegrepen om deze over te nemen en de GRS hierdoor te vervangen. Chico bood alleen de intercooler aan en aangezien deze zonder de afdekkap en de luchtgeleider niet heel effectief is heb ik die twee delen nieuw bij de stealer besteld. Vooraf aan montage de intercooler van binnen goed gereinigd met wasbenzine en daarna de boel gemonteerd:
Vooraf:
Achteraf:
Na al die verhalen was ik erg benieuwd of er veel verschil zou zijn in de prestaties ervan. Verschillen zijn er zeker. Het eerste wat opvalt is de inlaattemperatuur bij kruissnelheid. Bij de GRS lag deze 10-12 graden boven de buitentemperatuur, terwijl dat bij de GP 6-8 graden is. Bij vollast is de stijging in inlaattemperatuur (IAT) ongeveer hetzelfde bij beide intercoolers, met een licht voordeel voor de GP. Het herstel na gas lossen is waar de GP het echte verschil maakt. De IAT schiet pijlsnel omlaag bij de GP, terwijl de GRS duidelijk even tijd nodig heeft om te zakken. Dit verschil wordt groter naarmate je vaker achtereen op het gas gaat. Als de hitte eenmaal in de GRS zit dan kost het hem steeds meer moeite om terug te keren tot de IAT die je bij kruissnelheid ziet. De GP kent dit probleem niet.
De combinatie van de GP intercooler met water/methanolinjectie (WMI) is fantastisch. Een zomerse dag, buitentemperatuur van 27 graden, IAT 34 graden. Volgas in de 3e versnelling, IAT zakt tot 28 graden en ondanks volgas tot in de 6e versnelling blijft de temp 28 graden. Gas los, IAT zakt tot 21 graden (dus 6 graden onder de buitentemp!) en keert na ongeveer 30 sec weer terug tot 34 graden. Super dus!
Eind april stond een uurtje op Spa Francorchamps gepland. Ter voorbereiding hierop heb ik de remmen een upgrade gegeven door de OEM blokken van de JCW Brembo's te vervangen door Carbotech XP10 blokken. Volgens eerstehands ervaringen van Marinus, Bram en Louis zijn dit DE blokken voor serieuze remprestaties op het circuit. Daar was geen woord teveel gezegd; want man man, wat maken die blokken een verschil zeg! Ze hebben een beetje temperatuur nodig, maar dan is het alsof je een anker uitgooit als je middelste pedaal beroert. Een beetje gepiep bij rustig remmen en belachelijk veel remstof moet je wel op de koop toe nemen...
Op 29 april stond Spa Francorchamps gepland. Met een aantal clubmembers, enkele oud-gedienden en nog wat aanhang reden we een uur op een Open Pitlane dag. Voor mijzelf was de pret helaas van korte duur. Na 4 rondjes merkte ik dat ik boost verloor en dat de supercharger steeds in toeren terugviel, wat in dit filmfragmentje goed te horen is:
Kort daarna sprong de motor in noodloop. Gelukkig kon ik na opnieuw starten nog wel rijden, dus afslepen was niet nodig. Met samengeknepen billetjes teruggereden naar Nederland met een pitstop bij Marinus, die de boutjes van de compressorpulley heeft aangedraaid. Het probleem leek hiermee opgelost te zijn, maar helaas schoot de auto de volgende dag opnieuw in noodloop. Het bleek uiteindelijk de krukaspoelie te zijn die de geest had gegeven. Daar is een nieuwe voor in de plaats gekomen, samen met een verse riem en de MINI liep daarna weer als een zonnetje.
De paar rondjes op Spa waren een mooie gelegenheid om te kijken hoe de IAT zich op het circuit hield. Spa bevat een aantal lange stukken met hellingen, dus de IAT wordt hier behoorlijk op de proef gesteld. De hoogste IAT die daar heb gezien was 24 graden, dus ik dacht: waarom nog met een 15% pulley blijven rijden nu de temperatuur zo goed onder controle is? Daarom deze maar weer door Roy voor een 17% pulley vervangen. Maakt het veel verschil? Nee, nou...een klein beetje. Er is iets meer punch merkbaar tussen de 3000 en 5000 rpm. Nu met de WMI houdt hij het vermogen wel vast bij de 7000 rpm, terwijl dit bij de combi 17% pulley en GRS (zonder WMI) voor mijn gevoel niet zo was. De switch van pulley kostte maar een beetje door de verkoop van de 15% pulley, dus vanuit dat oogpunt vond ik het de moeite wel waard.
Eind mei was het noodweer hier in Zutphen. Toen mijn auto bij het garagebedrijf stond voor de vervanging van de krukaspoelie ging er een enorme hagelbui over Zutphen heen. Ik zag de bui al hangen, letterlijk en figuurlijk, en belde lichtelijk in paniek op met de vraag of mijn auto binnen stond. Helaas, het leed was al geschied. Het dak was één golfslagblad en ook de motorkap was licht gehavend. Gelukkig ben ik goed verzekerd en is het inmiddels goed hersteld. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, want de scoop op de motorkap was nog steeds beschadigd dus die is ook direct vervangen onder het mom van hagelschade.
Op de Eindhoven Meeting zag ik bij Jos de Recaro Sticker op de achterschaal van de JCW Recaro's. Dat oogt wel super! Altijd op zoek naar mods om de auto verder op te leuken heb ik direct Chico maar even gemaild om te vragen of hij nog zo'n setje plakkers had liggen. En dat had die. Dus copycat gespeeld en de Jos-mod ook maar ff uitgevoerd. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat gedetailleerde interieur-pics te schieten (samen met wat foto's uit de oude doos..):
En nog eentje van buiten dan, gewoon omdat ik het een dikke plaat vind:
More mods to follow, maar daarover later meer...
Onze sponsors