Hoogste tijd om m'n Clubman en mezelf eens voor te stellen...
Ik ben Mark en woon in het oosten des lands, op een steenworp afstand (nou ja, spreekwoordelijk dan) van Auto Spenkelink. De woonplaats moge duidelijk zijn dus
Na de nodige fratsen op automobiel gebied vond de vrouw des huizes -nu er inmiddels 2 kinders rondhuppelen- het tijd worden voor een tweede auto die wel altijd start, wel veilig is en ook nog minimaal zoveel karakter heeft als zijn voorgangers. Ohja, en het moest ook nog een beetje praktisch zijn en leuk rijden... Love my wife
Gelukkig had ze zelf wel een idee wat het moest worden en ik werd daarom vriendelijk doch dringend verzocht de huidige "2e auto's" (haar Golf 1 Cabrio en mijn Saab 900 T16S) te slachtofferen voor een Mini Clubman!
Na een paar maandjes speuren eindelijk eentje gevonden die aan onze eisen voldeed: een Cooper S in Hot Chocolate brown metallic met panoramadak, bruin lounge leer en een tweezits achterbank.
Dat laatste bleek nog wel vrij lastig. De meeste die te koop stonden hadden drie zitplaatsen achterin, wat met onze kinderstoeltjes (Volvo-proof, dus groot en onbenullig ) erg lastig is met de kids insnoeren.
De 18 inch R105 velgen waren een leuke bonus. Winterbanden op zwarte S-spokes zaten er ook nog bij.
Ik heb hem in Duitsland gekocht, in de buurt van Darmstadt, van de eerste eigenaar. Na de aankoop ter plekke exportplaten gehaald (ongeveer 130 euro met verzekering) en ermee naar Nederland gereden.
Dat was toch wel een tijdje geleden dat ik met zo'n smile achter het stuur zat. Wat stuurt een Mini toch fantastisch!
Thuisgekomen maar eens op m'n gemakkie onder de kap gekeken. Opvallend dat sommige boutjes nu al roestig zijn trouwens...
Stationair loopt hij net niet helemaal 'rond' en hij lijkt wat power te missen. Daarom uit nieuwsgierigheid het inlaatspruitstuk eraf gehaald.
De kleppen hebben een mooi laagje koolaanslag op de bovenkant! Dat wordt binnenkort een walnotenstraalkuurtje!
Zo, die zijn best vies!
Uit voorzorg ga ik ook de distributieketting binnenkort vervangen. Bij de koude start is een lichte ratel te horen...
Beter gelijk alles goed maken, om er straks lekker lang van te kunnen genieten. En wie weet laat ik de vrouw er af en toe ook nog mee rijden
Markos' bruune Clubman Cooper S - verkocht...
- Markos
- Mod virus alert!
- Locatie: Enschede
Bericht
Markos' bruune Clubman Cooper S - verkocht...
Laatst gewijzigd door Markos op 30 mei 2019, 11:57, 17 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Mark
2008 Mini Clubman Cooper S
2008 Mini Clubman Cooper S
- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Leuke intro, erg gave Clubman heb je gekocht!
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
- Martijnmini
- Mod virus alert!
- Locatie: NB
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Mooi hoor, veel plezier.
De Clubman is populair de laatstetijd.
De Clubman is populair de laatstetijd.
- Ward
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Enschede / Zutphen
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier met de Clubbie!
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Welkom en mooie clubbie !
Dat van die roestige schroeven is idd een raar iets. Bij onze SD zaten onder de motorkap bouten die al behoorlijk aangetast waren naast exact dezelfde bouten waaraan niets te zien was.
Dat van die roestige schroeven is idd een raar iets. Bij onze SD zaten onder de motorkap bouten die al behoorlijk aangetast waren naast exact dezelfde bouten waaraan niets te zien was.
- Biedemeyer
- One wheel wonder
- Locatie: Boekelo
- Cheek-O
- Sponsor
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
goed gedaan Mark!
gefeliciteerd met jullie clubman!!
leuk dat je zelf je handen vies maakt! daar houd ik van
succes met alles en geniet er vooral van!
ahahaha "En wie weet laat ik de vrouw er af en toe ook nog mee rijden"
gefeliciteerd met jullie clubman!!
leuk dat je zelf je handen vies maakt! daar houd ik van
succes met alles en geniet er vooral van!
ahahaha "En wie weet laat ik de vrouw er af en toe ook nog mee rijden"
- speedy
- NMC Legend
- Locatie: Deventer
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
mooie clubbie
die verroeste bouten heb ik vaker gezien bij mini...
Gewoon even vernieuwen en je ziet er niets meer van
ze hebben op 1 of andere manier gewoon de verkeerde bouten gebruikt want die krengen gaan ook altijd vastzitten van de koplampen.
die verroeste bouten heb ik vaker gezien bij mini...
Gewoon even vernieuwen en je ziet er niets meer van
ze hebben op 1 of andere manier gewoon de verkeerde bouten gebruikt want die krengen gaan ook altijd vastzitten van de koplampen.
- davebv
- Sponsor
- Contacteer:
- Locatie: Rotterdam
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Hele mooie Combi qua kleuren voor deze Clubman !
veel rijplezier
veel rijplezier
Banden en velgenspecialist, zie www.paservice.nl
Waar wel velgen leverbaar zijn icm JCW remmen
Ruime keuze voor jouw Mini: oa Asa BBS Breyton Mak OZ Sparco
Waar wel velgen leverbaar zijn icm JCW remmen
Ruime keuze voor jouw Mini: oa Asa BBS Breyton Mak OZ Sparco
- Markos
- Mod virus alert!
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Thanks all!
Voor die verroeste boutjes moet ik nog even het onderdeelnummer zien te vinden, ziet er niet uit vind ik!
@Cheek-O: vieze handen zijn fantastisch haha! Naast dat ik het leuk vind om te doen spaar je er ook behoorlijk wat geld mee uit, waar je dan weer leuke Mini-spullen van kan kopen. Hmm, eigenlijk spaar ik er dus niks mee uit...
Voor de liefhebbers: de Clubman staat gezellig naast zijn oudere broertje. Een Cooper uit 1991, nog met carburateur. Deze Classic heb ik inmiddels al 15 jaar denk ik en is helemaal uit elkaar geweest, van binnen en buiten gespoten en toen weer opgebouwd.
Ik heb mijn eigen ideale Classic samengesteld uit allerlei originele onderdelen: 13 inch velgen van een Sportpack, zwart leren interieur met rode bies uit een Silver Bullet limited edition, notenhouten dashboard met 6 klokken uit een MPI, rode gordels uit een Balmoral, enzovoort. OEM-tuning voordat het woord was uitgevonden
De oplettende kijker ziet bij de Classic al een deel van de achterbank upgrade, waar ik hoofdsteunen inbouw.
Voor de Clubman heb ik niet zulke rigoreuze plannen als ik voor de Classic had, maar ik sluit de nodige mods zeker niet uit...
Voor die verroeste boutjes moet ik nog even het onderdeelnummer zien te vinden, ziet er niet uit vind ik!
@Cheek-O: vieze handen zijn fantastisch haha! Naast dat ik het leuk vind om te doen spaar je er ook behoorlijk wat geld mee uit, waar je dan weer leuke Mini-spullen van kan kopen. Hmm, eigenlijk spaar ik er dus niks mee uit...
Voor de liefhebbers: de Clubman staat gezellig naast zijn oudere broertje. Een Cooper uit 1991, nog met carburateur. Deze Classic heb ik inmiddels al 15 jaar denk ik en is helemaal uit elkaar geweest, van binnen en buiten gespoten en toen weer opgebouwd.
Ik heb mijn eigen ideale Classic samengesteld uit allerlei originele onderdelen: 13 inch velgen van een Sportpack, zwart leren interieur met rode bies uit een Silver Bullet limited edition, notenhouten dashboard met 6 klokken uit een MPI, rode gordels uit een Balmoral, enzovoort. OEM-tuning voordat het woord was uitgevonden
De oplettende kijker ziet bij de Classic al een deel van de achterbank upgrade, waar ik hoofdsteunen inbouw.
Voor de Clubman heb ik niet zulke rigoreuze plannen als ik voor de Classic had, maar ik sluit de nodige mods zeker niet uit...
Groeten, Mark
2008 Mini Clubman Cooper S
2008 Mini Clubman Cooper S
- Markos
- Mod virus alert!
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Maar eens een update... ik heb eindelijk tapatalk ontdekt, wat een makkie zeg om daarmee foto's te plaatsen.
Het afgelopen jaar heb ik de distributieketting vervangen. Dat was wel nodig ook want hij was wel een centimetertje uitgerekt:
Alle kettinggeleiders zijn ook vervangen. Van de bovenste geleider was een stuk uitgebroken, wat ik terugvond achter het tandwiel van de oliepomp!
Verder heb ik de injectoren ultrasoon laten reinigen.
Niet overdreven vies, maar als je toch bezig bent...
Verder een BSH oil catch can geïnstalleerd. De carterventilatie aan de bijrijderskant is afgedopt. Na een jaar ermee rijden (maar slechts weinig kilometers gemaakt) was dit vandaag de oogst:
Best veel gecatcht! Het olieverbruik is ook wel redelijk, dus het kan best zijn dat de carterventilatieklep in het kleppendeksel niet goed meer is. Ik heb al een nieuwe klaarliggen, die komt er binnenkort op.
Verstuurd vanaf mijn NEM-L51 met Tapatalk
Het afgelopen jaar heb ik de distributieketting vervangen. Dat was wel nodig ook want hij was wel een centimetertje uitgerekt:
Alle kettinggeleiders zijn ook vervangen. Van de bovenste geleider was een stuk uitgebroken, wat ik terugvond achter het tandwiel van de oliepomp!
Verder heb ik de injectoren ultrasoon laten reinigen.
Niet overdreven vies, maar als je toch bezig bent...
Verder een BSH oil catch can geïnstalleerd. De carterventilatie aan de bijrijderskant is afgedopt. Na een jaar ermee rijden (maar slechts weinig kilometers gemaakt) was dit vandaag de oogst:
Best veel gecatcht! Het olieverbruik is ook wel redelijk, dus het kan best zijn dat de carterventilatieklep in het kleppendeksel niet goed meer is. Ik heb al een nieuwe klaarliggen, die komt er binnenkort op.
Verstuurd vanaf mijn NEM-L51 met Tapatalk
Groeten, Mark
2008 Mini Clubman Cooper S
2008 Mini Clubman Cooper S
- Markos
- Mod virus alert!
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S! Catch can catcht
Zondag, klusdag(je)!
Het kleppendeksel wordt vervangen door de nieuwste versie. De ingebouwde carterventilatieklep gaat wel eens kapot bij de oude versie wat kan leiden tot olieverbruik. Ik kon voor half geld een nieuw kleppendeksel scoren en dat kon ik dus niet laten lopen (normale prijs iets van 230 euro ).
Gelijk een mooie kans om de bovenste kettinggeleider te inspecteren. Zolang zit deze er ook nog niet in, en zoals te verwachten zag hij er nog OK uit. Geen afgebroken stukken plastic deze keer.
Nadat de rubber pakking van het nieuwe deksel voorzien was van een likje vaseline (staat in het werkplaatshandboek, geen nachtkastjesgrappen hierover dus ) kon het deksel erop. En het kleppendeksel ook
De bougies ook vernieuwd voor NGK's. Hij houdt soms een klein beetje in, misschien helpt dit.
Aanstaande dinsdag ga ik naar HBT Techniek om de inlaatkleppen te laten walnootstralen, dat zou ook de motorloop kunnen verbeteren.
Stage 0 schiet mooi op zo
Het kleppendeksel wordt vervangen door de nieuwste versie. De ingebouwde carterventilatieklep gaat wel eens kapot bij de oude versie wat kan leiden tot olieverbruik. Ik kon voor half geld een nieuw kleppendeksel scoren en dat kon ik dus niet laten lopen (normale prijs iets van 230 euro ).
Gelijk een mooie kans om de bovenste kettinggeleider te inspecteren. Zolang zit deze er ook nog niet in, en zoals te verwachten zag hij er nog OK uit. Geen afgebroken stukken plastic deze keer.
Nadat de rubber pakking van het nieuwe deksel voorzien was van een likje vaseline (staat in het werkplaatshandboek, geen nachtkastjesgrappen hierover dus ) kon het deksel erop. En het kleppendeksel ook
De bougies ook vernieuwd voor NGK's. Hij houdt soms een klein beetje in, misschien helpt dit.
Aanstaande dinsdag ga ik naar HBT Techniek om de inlaatkleppen te laten walnootstralen, dat zou ook de motorloop kunnen verbeteren.
Stage 0 schiet mooi op zo
Groeten, Mark
2008 Mini Clubman Cooper S
2008 Mini Clubman Cooper S
- Markos
- Mod virus alert!
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Vandaag bij HBT Techniek de inlaatkleppen laten walnootstralen!
Vanmorgen om 8:30 kennis gemaakt met Tom van HBT in Swifterbant. Voordat begonnen kon worden moesten er eerst een Audi S8 (V10) en een RS4 (V8) naar buiten worden gezet.
DAT GELUID <3 !! Machtig gaaf zo op de vroege ochtend
Toen kon de Bruune Clubman naar binnen en op de brug.
Eigenlijk meer een grijze Clubman na al die polderwegen
Kleedje erop, inlaatspruitstuk eraf, Kärcher startklaar. Toen nog koffie en Tom kon beginnen.
Nou... die klepjes waren behoorlijk vervuild volgens Tom!
Het schoonmaken ging gelukkig vrij soepel. Ondertussen nog even met Tom gehad over catch cans. Zijn ervaring, met vooral Volkswagen, is dat een catch can aan de hogedrukzijde (bestuurderskant) en een dop aan de lagedrukzijde (bijrijderskant) zeker nuttig is om vervuiling tegen te gaan.
Het resultaat van de reiniging is werkelijk shocking:
Na de behandeling is een testrit gemaakt door Tom om de Fuel Trim waardes te checken (Short Term en Long Term). Hier is wat meer achtergrondinfo te vinden daarover https://www.obd-codes.com/faq/fuel-trims.php
Dit is blijkbaar een goede indicatie voor een goede lucht/brandstof-verhouding.
Valt er wat van het walnootstralen te merken in de praktijk?
Ja, voor mijn gevoel loopt de Clubman nu wat vrijer, alsof je na een verkoudheid eens goed je neus leeg hebt geblazen. Of hij er vlotter van is geworden? Hmm, zou kunnen. Gevoelsmatig wel.
Het was in ieder geval hard nodig. De ECU heeft waarschijnlijk nog wat kilometers nodig om zich aan te passen aan de veranderde parameters, er kan immer weer meer lucht naar binnen nu.
Al met al zeer de moeite waard, leuk om mee te kunnen kijken met Tom, en voor een scherpe prijs. Aanrader!!
Vanmorgen om 8:30 kennis gemaakt met Tom van HBT in Swifterbant. Voordat begonnen kon worden moesten er eerst een Audi S8 (V10) en een RS4 (V8) naar buiten worden gezet.
DAT GELUID <3 !! Machtig gaaf zo op de vroege ochtend
Toen kon de Bruune Clubman naar binnen en op de brug.
Eigenlijk meer een grijze Clubman na al die polderwegen
Kleedje erop, inlaatspruitstuk eraf, Kärcher startklaar. Toen nog koffie en Tom kon beginnen.
Nou... die klepjes waren behoorlijk vervuild volgens Tom!
Het schoonmaken ging gelukkig vrij soepel. Ondertussen nog even met Tom gehad over catch cans. Zijn ervaring, met vooral Volkswagen, is dat een catch can aan de hogedrukzijde (bestuurderskant) en een dop aan de lagedrukzijde (bijrijderskant) zeker nuttig is om vervuiling tegen te gaan.
Het resultaat van de reiniging is werkelijk shocking:
Na de behandeling is een testrit gemaakt door Tom om de Fuel Trim waardes te checken (Short Term en Long Term). Hier is wat meer achtergrondinfo te vinden daarover https://www.obd-codes.com/faq/fuel-trims.php
Dit is blijkbaar een goede indicatie voor een goede lucht/brandstof-verhouding.
Valt er wat van het walnootstralen te merken in de praktijk?
Ja, voor mijn gevoel loopt de Clubman nu wat vrijer, alsof je na een verkoudheid eens goed je neus leeg hebt geblazen. Of hij er vlotter van is geworden? Hmm, zou kunnen. Gevoelsmatig wel.
Het was in ieder geval hard nodig. De ECU heeft waarschijnlijk nog wat kilometers nodig om zich aan te passen aan de veranderde parameters, er kan immer weer meer lucht naar binnen nu.
Al met al zeer de moeite waard, leuk om mee te kunnen kijken met Tom, en voor een scherpe prijs. Aanrader!!
Laatst gewijzigd door Markos op 21 mar 2017, 22:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Mark
2008 Mini Clubman Cooper S
2008 Mini Clubman Cooper S
- louisvdd76
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Molenhoek
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S!
Ja Tom heeft een liefde voor Audi's met veel cilinders. Mooi dat hij weer schoon is. Ik zou ook gewoon een goede OCC erin zetten.
- Markos
- Mod virus alert!
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Markos' bruune Clubman Cooper S! Walnootkuurtje
OCC van BSH zit er al in We gaan het zien of dat helpt voor het schoonblijven van de kleppen. Over 10.000km maar weer eens het inlaatspruitstuk eraf trekken en kijken.
Die S/RS Aud's zijn toch leuk spul inderdaad
Die S/RS Aud's zijn toch leuk spul inderdaad
Groeten, Mark
2008 Mini Clubman Cooper S
2008 Mini Clubman Cooper S
Onze sponsors