R53 tracktool verkocht! En nou..?

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Menrik's R53

15 jan 2019, 18:57

Ik reed ook met Carbotech XP10 blokken en sluit me aan bij wat er al gezegd is.
" Koude" performance is acceptabel; minder dan met OEM blokken, maar zeker niet slecht. Deze remblokken komen pas echt tot hun recht als er temperatuur in komt. Tijdens temperaturen die vrij komen bij track sessies remmen ze op hun best; het remt snoeihard en ze zijn ook heel consistent. Als de rest van je rem set-up ook op orde is zul je geen enkele fading ervaren.
Een voordeel is ook dat ze behoorlijk slijtvast zijn. Ik heb er 20.000 km mee gereden, waaronder een aantal track sessies. De blokken hadden daarna zo op het oog nog ongeveer 50% remvoering over.

Nadelen zijn er ook. Zoals genoemd willen ze behoorlijk piepen. Ik kon ermee leven (het was ook niet mijn daily), maar ik ken ook een aantal mensen die er gek van werden en ze onder meer om die reden gedemonteerd hebben.
Ze geven enorm veel remstof af, ook bij normaal (dagelijks) gebruik. Als je je wielen netjes wil houden dan moet je ze echt frequent wassen. Als ze hier te lang mee wacht dan vreet het zodanig in dat je het niet meer van je wielen af krijgt.
Ze "vreten" remschijven; je remschijven zullen sneller slijten dan (en door) deze remblokken.
Ze zijn duur in aanschaf. Onder meer vanwege de duurzaamheid is dat m.i. echter prima te rechtvaardigen.

Als je echt een remblok zoekt wat volledig op circuitgebruik georiënteerd is dan is er denk ik weinig beters verkrijgbaar. Toch vraag ik me af of ik ze opnieuw zou kopen als ik het over moest doen. Ik reed slechts enkele track sessies per jaar, en voor straatgebruik is het m.i. overkill. Als je veel kilometers op straat rijdt dan zou het maar zo kunnen zijn dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Voor enkele track sessies per jaar zijn er waarschijnlijk ook remblokken op de markt die wat minder compromisloos zijn.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Menrik's R53

16 jan 2019, 00:35


ik heb tarox 114 en voor sportief straatgebruik perfect


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

16 jan 2019, 11:30

Brightness schreef:
15 jan 2019, 18:57
Hele lap met tekst.
20.000 kilometer met een setje remblokken is erg netjes – ik heb de 10.000 kilometer niet eens gehaald met mijn huidige remblokken… Dat ze piepen vind ik totaal niet erg, het is een auto puur voor de fun en circuitkilometers. Dat ze piepen draagt alleen maar positief bij aan de ervaring! :rijden

Als ik even reken hoeveel Trackdays en tripjes naar de Nürburgring ik wil gaan maken komende jaren, dan kom ik per jaar op ca. 4.500 kilometers over de openbare weg en ca. 2.000 kilometers op het circuit.

Ik wacht even op een reactie van Martijn waar de XP10 blokken op komen, maar vooralsnog lijken ze wel de beste keuze voor mijn beoogde doel.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Menrik's R53

16 jan 2019, 12:06

Dan is de keuze makkelijk: XP8 of XP10 nemen.
Als je veel op de ring gaat rijden dan is de XP8 waarschijnlijk de betere keuze. Op de lange rechte stukken verliezen de blokken aan temperatuur en de XP10 is daar gevoeliger voor dan de XP8. Op Assen of CPZ heb je daar geen last van. Wellicht handig om in je keuze mee te nemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

16 jan 2019, 17:28

Brightness schreef:
16 jan 2019, 12:06
Dan is de keuze makkelijk: XP8 of XP10 nemen.
Als je veel op de ring gaat rijden dan is de XP8 waarschijnlijk de betere keuze. Op de lange rechte stukken verliezen de blokken aan temperatuur en de XP10 is daar gevoeliger voor dan de XP8. Op Assen of CPZ heb je daar geen last van. Wellicht handig om in je keuze mee te nemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Goed punt Brightly, de Ring staat vaker op de agenda dan bijv. CPZ of Assen...
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Menrik's R53

17 jan 2019, 09:44

Het piepen bij straatgebruik is trouwens weer wat minder als ze goed warm zijn geweest. Sowieso is het belangrijk om goed de inrem-procedure op te volgen.
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

06 feb 2019, 00:26

De Mini staat sinds vanmiddag bij mijn ouders in de schuur en blijft daar ongeveer 2 maanden binnen staan om toch wat dingen op te kunnen pakken in het winterweer:
- Achterste panelen eruit
- Harman Kardon versterker + speakers eruit
- LTEC stoelen eruit en grotere Sparco's erin zodat de 4-punts gordels goed aansluiten op mijn schouders
- 2 analoge metertjes monteren voor olie- en watertemperatuur
- Rechter achterremklauw vervangen en remblokken rondom vervangen voor Carbotech XP10 of toch DS3000... Als ik de Interwebs mag geloven zijn de Carbotech blokken echt een stuk beter, maar ik twijfel nog vanwege het prijsverschil.

Hier komen de 2 temperatuurmeters te zitten, mooi in het zicht naast de toerenteller
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

04 mar 2019, 09:35

Eigenlijk wilde ik volgend jaar pas het onderstel verder aanpakken, maar helaas heb ik moeten constateren dat de bovenste schroefdraad van de achterste veerpoten te ver versleten is voor circuitgebruik en dus vervangen moeten worden. Van deze nood heb ik een deugd gemaakt en binnenkort wordt een GAZ schroefset incl. camberplates en control arms gemonteerd zodat het onderstel compleet naar wens afgesteld kan worden. :rijden
Afbeelding

Ondertussen is het interieur ook weer een beetje verder leeggehaald en zijn de achterste ‘deurpanelen’ verwijderd, de HK speakers en versterker gedemonteerd en zijn de zijairbags er ook uit. Tevens hebben de LTEC stoelen alvast plaats gemaakt voor de nog te monteren nieuwe kuipstoelen dus het is nu nog een kale boel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens heb ik het brandstoffilter eens vervangen en dat was nodig ook! Die is denk ik nog nooit vervangen, terwijl het maar een half uurtje werk is...
Afbeelding

Eind maart gaat de schroefset met camberplates en control arms eronder, worden de remblokken vervangen, krijgt ie een nieuwe APK en ben ik klaar voor het nieuwe seizoen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Menrik's R53

04 mar 2019, 09:50

Wauw, goed bezig :icon_top:
Gebruikersavatar
Sanderz
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vld
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 jun 2018, 17:14

Re: Menrik's R53

04 mar 2019, 15:18

Lekker bezig, blijft het tapijt blauw?

Ik hoop je een keer tegen te komen bij de ring om hem eens van dichtbij te bewonderen.
2003 R53
MisterTUDOR
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Breda
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jan 2018, 15:52

Re: Menrik's R53

04 mar 2019, 15:23

Jeetje Menno! Wat een dikke track-kart man.
Is het vervangen van zo'n fuel-filter bij een R56 similar of helemaal anders?
First it was #TEAMPW and now it's #TEAMJCW
Follow my mod-journey on Instagram: www.instagram.com/misterjcw
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

05 mar 2019, 09:27

niekcarfreak schreef:
04 mar 2019, 09:50
Wauw, goed bezig :icon_top:
Thanks man!
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

05 mar 2019, 09:28

Sanderz schreef:
04 mar 2019, 15:18
Lekker bezig, blijft het tapijt blauw?

Ik hoop je een keer tegen te komen bij de ring om hem eens van dichtbij te bewonderen.
Ik wil het tapijt nog eens vervangen voor een zwarte versie, dat past wat beter bij de rode kooi... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

05 mar 2019, 09:31

MisterTUDOR schreef:
04 mar 2019, 15:23
Jeetje Menno! Wat een dikke track-kart man.
Is het vervangen van zo'n fuel-filter bij een R56 similar of helemaal anders?
Thanks kerel! Begin april staat ie weer bij mij thuis, laten we dan eens écht wat afspreken. :lachuh

Het brandstoffilter bij een R56 is hetzelfde, dus is relatief eenvoudig te vervangen.
MisterTUDOR
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Breda
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jan 2018, 15:52

Re: Menrik's R53

05 mar 2019, 15:37

Mnrk schreef:
05 mar 2019, 09:31
MisterTUDOR schreef:
04 mar 2019, 15:23
Jeetje Menno! Wat een dikke track-kart man.
Is het vervangen van zo'n fuel-filter bij een R56 similar of helemaal anders?
Thanks kerel! Begin april staat ie weer bij mij thuis, laten we dan eens écht wat afspreken. :lachuh

Het brandstoffilter bij een R56 is hetzelfde, dus is relatief eenvoudig te vervangen.
Begin April it is :rijden
First it was #TEAMPW and now it's #TEAMJCW
Follow my mod-journey on Instagram: www.instagram.com/misterjcw

Terug naar “Show your ride”