MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW uitlaat! P44)

26 mei 2020, 19:12

GF17 schreef:Prachtwagen Maurice!
Ik zie de jouwe maar als het GOEDE voorbeeld voor mijn eveneens zwarte Batmobiel ;-)

Groet,
GF17
Dank je wel Rick! Heb met veel plezier je topic gezien en gelezen. Volgens mij ga je iets heel fraais van maken van je Clubman (is ie al overigens)! Groeten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P45)

28 mei 2020, 12:22

28-05-2020 Cooper S achterbumper opgehaald

Afgelopen maandag was een leuke dag. ’s Morgens de auto ingestapt en naar de Duitse grens gereden (ter hoogte van Venlo) om mijn Cooper S achterbumper op te halen. De verkoper was zo aardig om mij een stuk tegemoet te rijden. Letterlijk de eerste afslag na de grensovergang eraf en afgesproken bij een parkeerplaats van een Hotel. De verkoper stond al keurig te wachten in zijn mooie zwarte Clubman, op een verder totaal uitgestorven parkeerterrein. De eigenaresse van het Hotel stond vreemd te kijken toen ze nog een zwarte Clubman aan zag komen rijden en hem precies naast de andere MINI parkeerde :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Clubmannen gebroederlijk naast elkaar


Het verhaal achter de achterbumper is als volgt: de verkoper heeft ook een facelift Clubman (2012) maar vindt de Cooper S achterbumper van de pre-facelift mooier. Vandaar dat hij zijn originele bumper aan mij heeft verkocht en een ander exemplaar heeft terug geplaatst. Smaken verschillen zeg ik maar :wink:
De achterbumper is in goede conditie, in de juiste kleur zwart (Midnight Black A94) en voorzien van PDC. De omlijsting rond de grille is zwart, maar hiervan heb ik inmiddels een chromen exemplaar besteld bij Ekris. Na een klein half uurtje gezellig gepraat te hebben over MINI’s was het tijd om naar huis te rijden. Achterbumper ingeladen en cruisen maar. Moet zeggen dat ik bij lange afstanden 100km/h wel vervelend langzaam vindt. Ben zeker geen hardrijder maar voor je gevoel gaat dit wel echt te langzaam…

Afbeelding
achterbumper in de achterbak


Na een kleine 2 uur rijden was ik weer thuis en werd het tijd om de bumper goed schoon te maken. De verkoper verontschuldigde zich dat hij niets aan de bumper had gedaan sinds hij hem eraf had gehaald. Een risico dat je bij het schoonmaken toch krasjes e.d. tegen komt, maar dit was gelukkig niet het geval. De bumper verkeert echt in een hele goede conditie. Het bovenste deel van de bumper kan van mijn Cooper achterbumper overgezet worden.

Afbeelding
Afbeelding
achterbumper schoon


Het volgende klusjes wordt de JCW uitlaat ophalen. Ook deze bevindt zich in Duitsland, maar helaas nog wat verder weg van huis (nabij Bremen). Hopelijk wil de verkoper mij een stukje tegemoet rijden en anders zit er niets anders op om weer een stukje te rijden (bepaald geen straf in de MINI).
Als ik de uitlaat heb ga ik hem samen met mijn neef eerst grondig schoonmaken. Hopelijk kunnen we dezelfde dag de achterbumper plaatsen. Kort daarop wil ik de uitlaat laten monteren. Voor dit laatste heb ik afgelopen week contact gehad met Martijn van Schols Auto’s. Zodra ik alle spullen in huis heb maak ik met hem een afspraak en wordt hij gemonteerd. Ter plekke gaan we bepalen welke delen van de JCW uitlaat gebruikt gaan worden.

De volgende update gaat over twee custom-made onderdelen voor de Clubman waar ik kort geleden mee begonnen ben.

Groeten,
Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 23 okt 2020, 14:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
GF17
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mei 2016, 21:18

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P45)

28 mei 2020, 14:53

Gatverdamme wat lekker weer Maurice!
Besmet met het VIRUS...... (nee geen COVID-19)
Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P45)

29 mei 2020, 14:10

GF17 schreef:
28 mei 2020, 14:53
Gatverdamme wat lekker weer Maurice!
Dank je wel Rick! Kan ook geen posts meer plaatsen als je dat liever hebt :wink:
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P45)

29 mei 2020, 14:11

29-05-2020 Motorruimte schoongemaakt

Zoals jullie wellicht inmiddels weten houd ik er van als de MINI er mooi schoon uit ziet. Tot op heden heb ik mij altijd gericht op de buitenkant, het interieur en de velgen. Hiervoor heb ik in de loop der jaren mooie producten aangeschaft en deze gebruik ik naar volle tevredenheid. Van de glascoating die jaren gelden is aangebracht door Jurgh Car Detailing heb ik nog steeds profijt. Vaak doet afspuiten van de Clubman al wonderen en één keer in de twee a drie weken wordt hij volledig met de hand gewassen en dan glimt hij echt weer als nieuw.

Het motorruimte compartiment is iets waar ik tot voor kort alleen kwam voor het checken en bijvullen van olie en ruitenwisservloeistof. Al enige tijd volg ik Stipt Polish Point via Instagram en bewonder ik hun werk. Op een gegeven moment toch maar besloten wat middeltjes van hen aan te schaffen om te kijken of ik de motorruimte ook goed schoon kan krijgen. Zo gezegd zo gedaan en op een ochtend op mijn gemakje het motorcompartiment aangepakt. Tutorial bekijken, handschoenen aan en schoonmaken maar! Het was niet 1 grote vieze bende onder de motorkap, maar wel echt veel vuil- en vettigheid. Duidelijk te zien was dat niemand eerder de moeite heeft genomen om eens goed schoon te maken (inclusief ikzelf).

Moet zeggen dat ik het resultaat verbluffend vindt. Met een klein uurtje werk ziet het er weer als nieuw uit. Het viel mij mee hoe goed je bij de meeste plekken kan komen zonder je vingers open te halen. Ik had nog verder kunnen gaan door met (tanden)borstels aan de slag te gaan, om echt alle hoekjes en randjes te doen, maar dit laat ik over voor de volgende keer. Genoeg tekst voor nu, de plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
motorruimte schoongemaakt


Je zou denken: je hebt toch meer aan een auto die van binnen en buiten schoon is, maar moet zeggen dat dit toch een tevreden gevoel oplevert. Als je dan de motorkap eens open moet doen is het fijn als het er netjes uit ziet.
Tot de volgende keer!

M.
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 23 okt 2020, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

31 mei 2020, 19:40

31-05-2020 Mod alert: elektrisch inklapbare spiegels

Na het schoonmaken is het weer tijd voor een mod. En wat voor één! Voor velen waarschijnlijk lang niet zo gaaf als een Brembo remmenset of JCW side skirts, maar ik kijk er enorm naar uit om deze te laten monteren. Het gaat om elektrisch inklapbare spiegels. Toen ik in 2016 opzoek was naar een Clubman was mijn wensenlijst niet heel groot: een Cooper, zwart exterieur en interieur, ingebouwd navigatiesysteem en een panoramadak. Heel graag had ik ook elektrisch inklapbare spiegels gehad maar deze optie vind je weinig op Cooper uitvoeringen.
Afgelopen jaren heb ik mij verdiept in het retrofitten van deze optie, maar het valt niet mee. De onderdelen zelf (spiegels, schakelaar, module en kabels) zijn niet het probleem, maar het installeren wel. Of in ieder geval als je geen automonteur of elektricien van beroep bent :wink:. Daarnaast moet een groot deel van het interieur gedemonteerd worden aangezien de module bij een Clubman links achterin zit (wellicht bij andere R-modellen ook). Dat moet je maar aandurven en zin in hebben.

Afbeelding
positie van de module


Aangezien de Clubman steeds dikker wordt aangekleed, en ik de functie van het elektrisch inklappen van de spiegels soms ook echt mis (woon in Amsterdam), bleef de optie alle voorgaande jaren in mijn hoofd zitten.
Tijdens het monteren van het JCW navigatiecluster moest ik een deel van het interieur losmaken. Hiermee heb ik meer inzicht gekregen op de ruimte achter het dashboard en de interieurpanelen. Het viel mij op dat er op zich best veel ruimte onder de stuurkolom bevindt. Hierdoor is het idee ontstaan om de module daar te plaatsen i.p.v. links achterin (tip van een kennis). Dit scheelt een hoop demontage werk en tijd.
Daarnaast vind ik het niet noodzakelijk om de inklapfunctie te vergrendelen op snelheid, dus deze kabels hoeven niet getrokken te worden naar het motorcompartiment. Al met al hebben deze nieuwe inzichten er toe geleid dat het installeren van de spiegels aanzienlijk minder werk is en hierdoor voor mij interessant is geworden.

Inmiddels heb ik de hardware aangeschaft: spiegels (kappen zijn in de kleur Astro Black), schakelaar en module. Eén van de kappen heeft lichte krassen en één van de kunststof delen heeft een beschadiging. Dit blijft het nadeel van het kopen van tweedehands spullen, maar daar was de prijs ook naar (alle spullen gekocht van 1 iemand). Voor de spiegelkappen ga ik nieuwe bestellen (in de primer) en dan laten spuiten in Midnight Black, of ik laat de bestaande kappen overspuiten. Hopelijk kan ik het kunststof nog een beetje bijwerken. Uiteindelijk blijft het voor mij, hoe graag ik de MINI ook in perfecte staat wil hebben, een gebruiksvoorwerp die 9 jaar oud is en elke dag ouder wordt. Kleine gebruikssporen horen er (helaas) bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
elektrisch inklapbare spiegels, schakelaar en module


De spiegels gaan geïnstalleerd worden door een kennis van mij. Wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet. Eerst wil ik de spiegels goed schoonmaken en de spiegelkappen laten spuiten. Heb ook nog een Cooper S achterbumper die zit te wachten om gemonteerd te worden. En daarnaast moet ik de JCW uitlaat nog ophalen. Als ik meer nieuws heb over deze mod laat ik van mij horen.

Groeten,
Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 23 okt 2020, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

31 mei 2020, 21:13

Zo zeg weer erg goed bezig zeg vooral die aanpak van motor ruimte. Zijn echt al die spulletjes van dat stip echt allemaal zo goed ?
En o ja ik hield het ook altijd bij zelfs de schokdempers maakte ik schoon evenals de wielophanging bij het dan weer monteren van de zomerbanden en dan ging ik met de mini naar de apk keuring de bmw Amsterdam en dan de reactie van de monteur. Meneer heeft u allemaal nieuwe onderdelen gemonteerd of is er iets anders gebeurd want alles is zo netjes vooral met die Kilometerstand bijna 5 ton. Niet normaal en dan had ik de grootste lol. En je was gelijk op de hoogte van de technische staat van de mini.
En gaaf van die spiegels wilde ik ook heel graag vroeger maar iedereen raden mij het af het was peper duur en de auto zou alleen maar na afloop storingen en foutmeldingen geven. Maar ik vond het toen al zo gaaf vooral als je dan met de afstandsbediening je deuren open klikte en dan de spiegels naar beneden net of je in je gevechtsvliegtuig stapt ...
Gebruikersavatar
GF17
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mei 2016, 21:18

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

01 jun 2020, 20:24

Lekkere toevoeging aan de inmiddels meer dan imposante lijst van mods!
Thumbs up!
Besmet met het VIRUS...... (nee geen COVID-19)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

01 jun 2020, 23:05

Hoppa,

Wederom lekker bezig man, ik denk dat het optielijstje nagenoeg af gevinkt is of niet. Voorruit verwarming en alarminstallatie en volgens mij heb je dan nagenoeg alles gevinkt. Heb je ook al DAB, mocht je ooit dat nog willen, echt een aanrader.

Op dit moment 1 van de leukste topics om te volgen :icon_top:
Gebruikersavatar
janikworks
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2018, 17:03

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

02 jun 2020, 09:59

Weer een aantal toffe updates om te lezen! Haha erg herkenbaar, dat stuk over stipt polish point. Ik kijk ook al z'n vlogs en probeer steeds meer van zijn producten uit. (en ja, ik verwaarloos het motorcompartiment ook) Als ik dit zo zie dan ga ik dat ook maar een oppakken.

Ben benieuwd naar ja volgende update!

Verstuurd vanaf mijn LYA-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

02 jun 2020, 20:35

Coen1 schreef:Zo zeg weer erg goed bezig zeg vooral die aanpak van motor ruimte. Zijn echt al die spulletjes van dat stip echt allemaal zo goed ?
En o ja ik hield het ook altijd bij zelfs de schokdempers maakte ik schoon evenals de wielophanging bij het dan weer monteren van de zomerbanden en dan ging ik met de mini naar de apk keuring de bmw Amsterdam en dan de reactie van de monteur. Meneer heeft u allemaal nieuwe onderdelen gemonteerd of is er iets anders gebeurd want alles is zo netjes vooral met die Kilometerstand bijna 5 ton. Niet normaal en dan had ik de grootste lol. En je was gelijk op de hoogte van de technische staat van de mini.
En gaaf van die spiegels wilde ik ook heel graag vroeger maar iedereen raden mij het af het was peper duur en de auto zou alleen maar na afloop storingen en foutmeldingen geven. Maar ik vond het toen al zo gaaf vooral als je dan met de afstandsbediening je deuren open klikte en dan de spiegels naar beneden net of je in je gevechtsvliegtuig stapt ...
Fantastisch verhaal over het schoonmaken van je MINI en de reactie van de dealer. De wielkasten e.d. is ook wel iets wat ik wil gaan doen. Heb alleen thuis geen geweldige faciliteiten om de Clubman wat langere tijd veilig omhoog te houden.
En ja de elektrisch inklapbare spiegels. Wat je zegt: is alleen al mooi om te zien. Mr vindt het ook vooral fijn in parkeergarages en als je ergens geparkeerd staat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

02 jun 2020, 20:41

GF17 schreef:Lekkere toevoeging aan de inmiddels meer dan imposante lijst van mods!
Thumbs up!
Dank je Rick! Zelf ook lekker bezig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

02 jun 2020, 21:11

Schroefie schreef:Hoppa,

Wederom lekker bezig man, ik denk dat het optielijstje nagenoeg af gevinkt is of niet. Voorruit verwarming en alarminstallatie en volgens mij heb je dan nagenoeg alles gevinkt. Heb je ook al DAB, mocht je ooit dat nog willen, echt een aanrader.

Op dit moment 1 van de leukste topics om te volgen :icon_top:
Dank voor je aardige compliment Milco. Moet zeggen dat ik de verhalen schrijven leuk vindt, maar ook doe ‘voor later’ als je e.e.a terug wilt lezen.

Er zijn zeker nog opties die ontbreken, o.a. degene die je noemt. Het is zeker geen doel op zich om hem full options te maken. Zo heb ik alarm en vooruit verwarming nog nooit overwogen. Wat verder ontbreekt zijn adaptieve koplampen icm automatisch dimmende spiegels en er zijn vast nog wel wat opties die ontbreken :-)

DAB heb ik wel al naar gekeken. Origineel retrofitten is niet eenvoudig en de kwaliteit is volgens Forum lid Lars matig (zelf gedaan) Het is wel een optie die mij zinvol lijkt dus heb hem nog niet laten varen ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

02 jun 2020, 21:22

janikworks schreef:Weer een aantal toffe updates om te lezen! Haha erg herkenbaar, dat stuk over stipt polish point. Ik kijk ook al z'n vlogs en probeer steeds meer van zijn producten uit. (en ja, ik verwaarloos het motorcompartiment ookAfbeelding) Als ik dit zo zie dan ga ik dat ook maar een oppakken.

Ben benieuwd naar ja volgende update!

Verstuurd vanaf mijn LYA-L29 met Tapatalk
Thanks Janik! Zeker aan te raden om motor compartiment een keer aan te pakken. Is sowieso een keer wat anders dan de velgen poetsen ;-) Volgende update gaat over de instaplijsten ...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Mod alert! P45)

02 jun 2020, 21:48

Ik heb wel een automatisch dimmend binnenspiegel in mijn R56 zitten dus mocht die ooit gesloopt worden gaan dat soort dingen over net als de Xenon lampen/sensoren etc. Ook de PDC zou over te zetten moeten zijn maar dat ga ik terzijde tijd bekijken als het zover is, voorlopig rijdt de R56 nog prima dus zolang dat is mag ie blijven.

Terug naar “Show your ride”