MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Jaaroverzicht 2020! P58)

27 dec 2020, 14:40

Coen2 schreef:
26 dec 2020, 21:26
Ik hoop dat je hem nog lang blijft rijden want je verhalen de tips de ideeën zijn heel leuk en smakelijk geschreven.
Dank je wel Coen! Altijd leuk om te lezen als mensen je topic waarderen :)
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: Onderhoudszaken! P59)

19 jan 2021, 20:02

19-01-2021 Onderhoudszaken

Het nieuwe jaar lekker begonnen met wat kleine onderhoudszaken. Als eerste een goede momentsleutel gekocht. Afgelopen jaren heb ik altijd die van mij broer kunnen gebruiken maar nu vond ik het tijd worden om zelf 1 in huis te hebben. Op aanraden van Clublid Kevin een mooi exemplaar aangeschaft bij HBM Machines. Het gaat om een 5-delige 1/2" momentsleutel 28-210 Nm incl. doppenset. Voor de MINI heb ik begrepen dat je de wielbouten met 120Nm moet aandraaien. Ik heb hem nog niet gebruikt maar fijn idee om er 1 te hebben.

Afbeelding
5-delige momentsleutel set


Bij het plaatsen van de winterset had Kevin gezien dat één van de draagarmbussen vóór lekte. Tijd om deze te vervangen en meteen een ‘upgrade’ te doen door Powerflex exemplaren te plaatsen. Afgelopen week een setje besteld geschikt voor de Clubman. Heb voor de Road series (paars) gekozen (PFF5-201). Aangezien we toch bezig zijn leek het mij goed om meteen de motorsteun te vervangen door een Powerflex exemplaar. Ook hier heb ik voor de Road series gekozen (PFF5-207).

Afbeelding
Powerflex draagarmbussen vóór

Afbeelding
Powerflex motorsteun


Einde van de maand heb ik een afspraak staan bij Kevin en worden de Powerflex onderdelen geplaatst.

Iets anders: afgelopen maanden viel het mij op dat de ruitenwisserbladen vóór en achter niet meer optimaal hun werk deden. Rond de kerstvakantie had ik tijd om mijn overzichtslijstjes van de MINI bij te werken en zag ik dat ik deze in juli 2017 voor het laatst heb vervangen.
Destijds heb ik de originele wisserbladen vervangen voor Bosch Aerotwin exemplaren (oogt de auto direct een stuk moderner). Nu zitten er op de voorste wisserbladen een klein Bosch logo wat ik altijd wat jammer heb gevonden (niet dat er iets mis is met het merk). Ik heb mij er even in verdiept en de wisserbladen die je bij de MINI dealer besteld zijn ook gemaakt door Bosch, maar hebben een MINI logo. Als je deze via de Ekris webshop besteld incl. ledenkorting ben je een paar euro goedkoper uit dan de Bosch exemplaren via een andere aanbieder. Voor de liefhebbers de artikelnummers: ruitenwisserbladen vóór, Bosch Aerotwin AR 450 S: 61612458349. Ruitenwisserbladen achter, Bosch Aerotwin A 280 H: 61620036625. Wellicht heeft iemand in de toekomst wat aan deze info.

Afbeelding
MINI ruitenwisserbladen


Heb verder in mijn hoofd om mijn wielspacers (spoorverbreders) te vervangen voor zwarte exemplaren. Beide velgensets zijn zwart en de zilveren exemplaren storen mij een beetje. Nu heb ik mij erin verdiept maar ik kom eigenlijk geen deugdelijke zwarte exemplaren tegen met de specificaties: naafdiameter 56,1 mm, steek 4x100, 12mm dik mét centreer-rand. Iemand tips waar ik deze kan kopen? Heb Klaas van Beek Auto Racing net een email gestuurd of hij ze kan leveren (de zilveren exemplaren heb ik destijds bij hem gekocht).

Tot zover maar weer.
Maurice
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3233
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Onderhoudszaken! P59)

19 jan 2021, 20:28

Maurice,

u vraagt, wij draaien :wink: Tadaaaa:

https://www.bimmerparts.nl/12mm-Zwart-G ... verbreders.

Ik heb ook de grijze, ik had nog een set 10mm en heb 1 set bij Beek aangeschaft 12mm. Kan zijn dat ik een extra set 12mm wil hebben, mochten ze in de verkoop gaan dan wil ik misschien 1 set van je overnemen maar dat laat ik wel weten als mijn EVO 1 schroefset eronder zit.

Ik had bij Beek nog zo'n adapter van Powerflex besteld voor de krik, dacht dat jij die ook had, stond nog op mijn lijstje maar echt een handig ding als je zelf de MINI opkrikt.

https://minispeed.eu/product/powerflex- ... t-adapter/

Zo'n momentsleutel heb ik me ooit ook al een keer aangeschaft en ik zet mijn wielen altijd met 130Nm vast, 120Nm is ook prima, in ieder geval niet te vast en zeker niet met zo'n slagmoersleutel. Wat dan aangaat een onmisbare tool bij het plaatsen/wisselen van velgen.

Bij de R56 heb ik die draagarmbussen ook al gewisseld, mijn Clubman zal over niet al te lange tijd ook wel aan de beurt zijn.
Weer lekker bezig Maurice dus voor je spacers moet je bij Bimmerparts zijn :icon_top:

Gr. Milco
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (16.59 KiB) 683 keer bekeken
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Onderhoudszaken! P59)

22 jan 2021, 08:47

Dank voor je tip Milco. Heb ondertussen enkele lijntjes uit staan. Als ik ze gekocht hebt laat ik het je wel weten.
De krik adapter van Powerflex heb ik ook. Ideaal ding.
Kan je je het verschil herinneren met de draagarmbussen van Powerflex eronder t.o.v. de originele? Of is het minimaal?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
René 7
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 195
Lid geworden op: 26 mar 2018, 18:33

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Onderhoudszaken! P59)

22 jan 2021, 10:13

Hoi Maurice, wát een prachtige spacers man!!!
Kan je die 12 mm gewoon plaatsen zonder iets te moeten aanpassen.
Dit ivm insturen.
Ik zou ze zelf ook graag op de Cooper willen zetten.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3233
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Onderhoudszaken! P59)

22 jan 2021, 19:31

René,

die spacers kun je gewoon plaatsen alleen moet je er naast de spacers ook langere bouten/slotbouten bestellen. Stnadaard zijn ze ˜25mm lengte dus je moet nieuwe bouten met lengte 40mm erbij kopen.

Maurice,

het verschil voelde ik wel bij de R56. Ik kan me nog herinneren dat Kevin Elenbaas aanwezig was in GoGarage toen de EVO1 gemonteerd werd onder de R56 en toen gaf hij al aan dat ze een keer vervangen moesten worden. Vorig jaar waren de mijne gescheurd en zijn ze vervangen en dat voelde je wel, stuurde veel strakker maar zeg erbij dat het ook meteen als normaal voelt.

Milco :icon_top:
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Onderhoudszaken! P59)

24 jan 2021, 19:03

Milco, fijn dat je e.e.a. uit hebt gelegd over de wielbouten. Zelf heb ik op de velgen ook slotbouten dus die moet je ook vervangen als je wielspacers neemt. Al met al best een prijzige aangelegenheid maar aan de andere kant staat je MINI ook heel ‘anders’ op de grond :)

Ben heel benieuwd wat ik van de Powerflex spullen ga merken. Nog 2 weekjes wachten en dan komt het eronder. Heb gisteren een andere hobby (van vroeger) geactiveerd dus vermaak mij nog wel eventjes :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

07 feb 2021, 14:13

06-02-2021 Powerflex draagarmbussen + motorsteun

Gisteren ochtend naar Weesp gereden om daar Powerflex draagarmbussen vóór en de motorsteun te laten monteren. Tijdens het plaatsen van de winterbanden enkele weken geleden had Kevin geconstateerd dat één van de draagarmbussen lek was. Deze moesten dus vervangen worden en bij mijn Clubman is het devies: als bij het vervangen een upgrade gemonteerd kan worden doen we dat. Originele exemplaren terug plaatsen is nooit een overweging geweest omdat ik alleen maar lovende woorden hoor over Powerflex.

Kevin werkt al enige tijd aan mijn Clubman en ook dit was weer een perfect klusje voor hem. Zeker omdat hij een fraaie tool gekocht heeft waarmee de draagarmbussen vervangen kunnen worden zonder dat een deel van het frame los gemaakt moet worden. Scheelt een hoop tijd en dus ook kosten.

Afbeelding
Afbeelding
tijd voor Powerflex


Een van de leuke dingen van een monteur als Kevin is dat je altijd mee mag kijken en tussendoor vragen kan stellen. Buitengewoon interessant om te zien hoe hij dit karwei klaart. Al met al is hij zo’n twee uur bezig geweest waarbij je een beetje geluk moet hebben met het loskomen van de bussen. Mooi ook om halverwege het verschil te zien tussen het vervangen exemplaar en de originele bus. Bij de originele best veel speling in 2 richtingen, bij het Powerflex exemplaar alleen nog maar bewegingsruimte in 1 richting.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
originele draagarmbus, leeg, speciale tool Kevin, Powerflex exemplaar


Naast de draagarmbussen is er ook een nieuwe motorsteun van Powerflex geplaatst. Niet een hele grote klus maar wel met resultaat. Minder beweging in het blok bij met name het optrekken.

Afbeelding
Afbeelding
Powerflex motorsteun


Als laatste zijn gisteren de ruitenwisserbladen vóór en achter vervangen. De laatste keer was in juli 2017, waarbij ik de originele had vervangen voor Bosch Aerotwin flatblade exemplaren. Destijds er niet aan gedacht deze bij de MINI dealer te bestellen. Sinds 2017 zaten er kleine Bosch logo’s op de wisserbladen wat ik een beetje jammer vond. Nu exemplaren bij Ekris besteld met Forum korting en per saldo zelfs iets goedkoper uit dan de Bosch exemplaren bij een webwinkel.

Afbeelding
Bosch ruitenwisserbladen met MINI logo

De Clubman kan er weer even tegenaan. Over 6.000km staat een grote beurt op het programma. Met het aantal kilometers die ik tegenwoordig rijd betekent dit dat dit pas rond de zomer of zelfs nazomer staat te gebeuren.

Tot die tijd geen spannende plannen.
Groeten,
Maurice
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
René 7
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 195
Lid geworden op: 26 mar 2018, 18:33

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

07 feb 2021, 14:47

Netjes hoor Maurice, zeker de powerflex rubbers zullen een beter resultaat geven.
Ook de wissers met het mini embleem is weer de kers op de taart.
Ga ik bij de volgende wisser vernieuwing zeker ook aanschaffen.
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

16 feb 2021, 12:54

Hoe voet het met optrekken?
En met de resonantie. Als het goed is moet je nu wat meer trillen van het blok merken in de cabine :)

Heb met de classic ook alles naar Poly bussen omgezet. Alles trilt wat harder nu :D
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

16 feb 2021, 17:41

robertok schreef:
16 feb 2021, 12:54
Hoe voet het met optrekken?
En met de resonantie. Als het goed is moet je nu wat meer trillen van het blok merken in de cabine :)

Heb met de classic ook alles naar Poly bussen omgezet. Alles trilt wat harder nu :D
Hoi Robert! Duidelijk een reactie van iemand met ervaring. Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven: het trillen van het blok ervaar ik duidelijk beter, wat ik in dit geval niet perse als prettig ervaar. Hier is weinig aan te doen neem ik aan?
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

16 feb 2021, 19:59

Klopt. In de orginele bussen zit ook olie (dacht ik) en zachter rubber wat de trillingen absorbeert..
Ik merk heel goed dat in de classic de normale rubberen bussen een heel groot verschil
Maken met de poly.
Maar ik heb ook nog een stel metalen ringen en ophangings dingen om de polys mee te gaan vervangen .
( gebruiken ze op race mini’s)
Ben wel benieuwd hoe veel erger het bij een new mini is. En wat er meer voor een trillingen zijn...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

16 feb 2021, 20:05

Laat ik zeggen dat ik voor de aanpassing naar Powerflex nooit erg heb gehad in trillingen of wat dan ook. En nu wel :-) Het is ongeveer alsof je je radio te hard hebt gezet, een betere omschrijving heb ik niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fonneke
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:22

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

13 mar 2021, 09:26

Geweldig wat jij allemaal aan je auto hebt gedaan! Krijg al bijna spijt dat ik mijn R55 ingeruild heb :roll:
The only source of knowledge is experience.
Albert Einstein
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: Powerflex draagarmbussen + motorsteun! P59)

13 mar 2021, 09:45

Fonneke schreef:Geweldig wat jij allemaal aan je auto hebt gedaan! Krijg al bijna spijt dat ik mijn R55 ingeruild heb :roll:
Dank je wel Fonneke. Altijd leuk als mensen je topic lezen en door krijgen wat er allemaal is gebeurd :-)

Volgens mij heb je zelf een heel mooi alternatief gekocht na de R55 dus dat komt wel goed!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding

Terug naar “Show your ride”