MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 12:43

19-04-2020 UK achterlicht gemonteerd

Gisteren heb ik mijn UK achterlicht gemonteerd. Het betreft een nieuwe originele MINI lichtunit uit Engeland. Ten opzichte van het exemplaar die op mijn Clubman zit, is de lens links onderin wit van kleur i.p.v. rood. Ter verduidelijking: op Europese modellen zit de mistlamp links onderin, en de achteruitrijlamp rechts onderin. Bij de Engelse modellen is dit omgewisseld. Ik heb dus een Engels exemplaar gekocht waarbij de mistlamp links onderin blijft zitten (maar in een witte lens), en aan de rechter lichtunit veranderd niets. Dus de achteruitrijlamp zit nog steeds rechts onderin. Reden van dit alles: een symmetrische achterkant krijgen.

Afbeelding
originele achterlichten

Afbeelding
UK achterlicht links, Europese versie rechts


Demonteren en monteren van de lichtunit kan niet eenvoudiger. Aan de bovenkant zit deze met 1 torx schroef vast en aan de onderzijde zitten 2 clipjes. Kwestie van schroef loshalen, unit naar boven schuiven en hij is los. De 3 lampjes kan je vervangen door de lamphouder een kwart slag te draaien en vervolgens eruit te halen. In eerste instantie heb ik een rode lamp (21W) geplaatst voor de mistlamp links onderin. Onderstaand het resultaat.

Afbeelding
achterlicht unit

Afbeelding
rood lampje 21W

Afbeelding
UK achterlicht gemonteerd met rood lampje


Moet zeggen dat ik een beetje teleurgesteld was toen ik het resultaat zag. Door de rode lamp kleurt de witte lens donkergrijs wat best een groot contrast geeft met de lens van de rechter lichtunit die lichtgrijs/zilver kleurig oogt. Heb het in eerste instantie zo gelaten maar na een paar onrustige uurtjes heb ik besloten de witte lamp erin te zetten.

Afbeelding
UK achterlicht gemonteerd met wit lampje


Uiteraard betekent dit dat ik de mist achterlicht op deze manier niet kan gebruiken. Gelukkig heb ik het rode mistlampje in de auto zitten en een handige tool met hierop de juiste torx schroevendraaier. Als de nood aan de man is (dichte mist) stop ik bij een tankstation en zet ik de rode lamp erin. Letterlijk 2 minuten werk.

Met het witte lampje erin is het precies geworden zoals ik het voor ogen had. Een lekker rustig beeld vanaf de achterkant. Het enige wat nu nog moet gebeuren om de achterkant helemaal symmetrisch te krijgen is de achterbumper + uitlaat en het MINI logo achterop aanpassen. Ik ben hier mee bezig en vertel jullie snel hier meer over.

Groeten,
M.
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 09 aug 2020, 14:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 19:13

Je zou nog kunnen proberen om er een LED met rood licht in te zetten. Die hebben meestal niet die rode gloed van het lampbolletje in de reflector.
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 19:49

Als je nou zo bezig bent met symmetrie, haal het MINI logo op de la deur er dan ook af. En monteer een dubbelloops cooper S uitlaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 20:18

Gewoon doorzagen :lol: beiden deuren 1 helft :lol: :()
Of splitten links en rechts een Custom uitlaatpijp :icon_top:
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 21:19

Robert schreef:Je zou nog kunnen proberen om er een LED met rood licht in te zetten. Die hebben meestal niet die rode gloed van het lampbolletje in de reflector.
Goede tip Robert, dank! Ga ik naar op zoek!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 21:21

Wel aan de CANBUS denken hè, anders krijg je meldingen....
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 21:23

Mini-Gijs schreef:Als je nou zo bezig bent met symmetrie, haal het MINI logo op de la deur er dan ook af. En monteer een dubbelloops cooper S uitlaat. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Geduld Gijs ;-) Ben ermee bezig en het komt goed met die symmetrie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 21:23

Hahahaha! Zal vast wel wat worden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 21:27

Peter koster schreef:Gewoon doorzagen :lol: beiden deuren 1 helft :lol: :()
Of splitten links en rechts een Custom uitlaatpijp :icon_top:
Kan je tips niet helemaal volgen, behalve een uitlaat links en rechts. Dat laatste wordt aan gewerkt :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

19 apr 2020, 21:31

Robert schreef:Wel aan de CANBUS denken hè, anders krijg je meldingen....
Ja zeker, alhoewel die ook niet altijd 100% goed werken. Heb ik zelf ervaren met stadslampjes. Daarom heb ik voor de led stadslampjes en led kentekenverlichting omvormers er tussen laten zetten. Dan weet je zeker dat je geen foutmeldingen meer krijgt :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

20 apr 2020, 13:38

mbvandenberg schreef:
19 apr 2020, 21:27
Peter koster schreef:Gewoon doorzagen :lol: beiden deuren 1 helft :lol: :()
Of splitten links en rechts een Custom uitlaatpijp :icon_top:
Kan je tips niet helemaal volgen, behalve een uitlaat links en rechts. Dat laatste wordt aan gewerkt :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Te snelle reactie.
Logo doorzagen en beide deuren een helft of opzoek naar een passend gedeeld logo als dat bestaat (eventueel 3D sticker laten maken in twee delen)
Uitlaat was duidelijk :-))
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

24 apr 2020, 13:07

Peter koster schreef:
20 apr 2020, 13:38
mbvandenberg schreef:
19 apr 2020, 21:27
Peter koster schreef:Gewoon doorzagen :lol: beiden deuren 1 helft :lol: :()
Of splitten links en rechts een Custom uitlaatpijp :icon_top:
Kan je tips niet helemaal volgen, behalve een uitlaat links en rechts. Dat laatste wordt aan gewerkt :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Te snelle reactie.
Logo doorzagen en beide deuren een helft of opzoek naar een passend gedeeld logo als dat bestaat (eventueel 3D sticker laten maken in twee delen)
Uitlaat was duidelijk :-))
Leuke suggestie! Zelf nog niet opgekomen. Ga eens bedenken wat nu 'wijsheid' is. :wink:
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (RECARO stoelenset + JCW toerenteller gemonteerd! P42)

24 apr 2020, 13:11

24-04-2020 RECARO stoelenset + JCW toerenteller gemonteerd

Een update waarvan ik nooit had gedacht dat ik deze ooit zou schrijven over mijn eigen Clubman. Gisteren zijn mijn Recaro stoelenset + JCW toerenteller gemonteerd.
Eerst heb ik woensdagavond zelf de achterbank eruit gehaald zodat ik ruimte heb voor de stoelen en wat schoonmaakspullen die ik mee wilde nemen.

Afbeelding
Clubman aan de achterzijde leeg


Te beginnen met de JCW toerenteller: deze heb ik enige tijd geleden gekocht van een jongen die in Griekenland woont. Vorige week heb ik deze opgestuurd naar het garagebedrijf waar Lars werkt en daar is de teller uit elkaar gehaald om de ‘Eeprom data’ eruit te halen. Dit is nodig ‘omdat de toerenteller maar op 1 chassisnummer gecodeerd kan worden’ (voorgaande twee zinnen zijn quotes van de uitleg van Forum-lid Lars).

Afbeelding
toerenteller uit elkaar

Afbeelding
data eruit halen


Donderdag einde van de middag was het zover en ben ik naar het oosten van het land gereden om daar door Lars de onderdelen de laten monteren. Hij is begonnen met de JCW toerenteller en de alarmkabel aan te sluiten. De kabel heb ik zelf aangelegd toen ik vorige week het JCW navigatie cluster heb gemonteerd. Aan zowel de linker als rechterzijde heb ik ruim 40cm kabellengte overgehouden zodat Lars deze netjes kon afmonteren. Onder de stuurkolom zat het draad al in de buurt van de toerenteller dus hier is veel draad weggeknipt en vervolgens aangesloten.
Aan de rechterzijde is het draad via de verwarming naar beneden getrokken, richting schutbord, en vervolgens richting de ‘meterkast’ rechts voorin. Bij het openen hiervan kwam Lars ook het draad van de Sport knop tegen die eerder al naderhand is ingebouwd. Aangezien er niet zoveel ruimte is heeft hij enkele draden ingekort zodat het een netjes geheel is en allemaal past. Je ziet overigens helemaal niets van alle draden die er lopen.

Afbeelding
de thuis garage van Lars

Afbeelding
meterkast rechts voorin


Uiteindelijk zijn de afdekkappen terug gemonteerd en vervolgens werd het tijd voor het volgende onderdeel: de Recaro stoelenset. Deze had ik tot gisteren nog niet in het echt gezien. De set zag er heel netjes uit. Je kon alleen zien dat ze al een tijd niet schoongemaakt waren. De stoelenset is afgelopen weken door Lars compleet gemaakt. Zo zijn stoelsledes van een donor auto geplaatst en is de bekabeling onder de stoelen (stoelverwarming, gordelspanner en airbag) hersteld.

Afbeelding
onderkant van de stoelen incl. sledes + kabels


Ik had de hoop dat een beetje schoonmaken wonderen zou verrichten dus terwijl Lars bezig was met de toerenteller ben ik begon met het reinigen van de stoelen. Het idee is om eerst de stoelen goed te reinigen enkel met water en ze later er weer uit te halen en ze echt goed te behandelen met goede producten. Voor het leer heb ik producten van Stipt Polish Point gekocht maar deze heb ik gisteren dus nog niet gebruikt. Voor het reinigen van het alcantara heb ik mij behoorlijk lang ingelezen. Ik zag veel horror verhalen voorbij komen van mensen die hun alcantara met allerlei middelen hadden behandeld maar met heel bedroevend resultaat (zelfs tot onherstelbare schade aan de stof).
Uiteindelijk blijkt het beste te zijn om enkel een vochtige doek met lauw water te gebruiken. Ben met de achterbank begonnen, deze was sowieso al in nieuw staat, maar het schoonmaken deed echt wonderen. Het alcantara werd weer diep zwart van kleur (zie je op de foto’s niet goed, oogt misschien als grijs/paars) en al het stof en viezigheid zat in mijn doek.

Afbeelding
Afbeelding
achterbank + leuningen

Afbeelding
vuiligheid in het doek


Vervolgens waren de voorstoelen aan de beurt. De bijrijdersstoel zag er net zo goed uit als de achterbank. Toch deed ook hier het reinigen met lauw water wonderen. De stoelen lijken echt als nieuw. Het Recaro JCW logo op de hoofdsteun is wel een beetje vervaagd (of dun) dus ik ga even kijken of ik hier nog iets aan kan laten doen.
Ten slotte de bestuurdersstoel. Deze was in de minst goede conditie en voor mij dus ook het meest spannend of de ‘vlekken’ in de alcantara weg zouden gaan. En ja hoor, ook deze stoel ziet er na het reinigen weer als nieuw uit. Alle viezigheid was dus echt oppervlakkig en er zo uit te halen. De wangen van de stoelen zijn met leer bekleedt. Voor beide voorstoelen geldt dat je enkele nerven in het leer ziet. Ik heb goede hoop dat door de juiste producten te gebruiken deze grotendeels verdwijnen.

Afbeelding
Afbeelding
voorstoelen gereinigd

Afbeelding
Recaro/JCW logo is enigszins vervaagd


Qua timing kwam het gisteren allemaal super goed uit. Lars was net klaar met de toerenteller en het alarm en ik was gelijktijdig klaar met het schoonmaken dus toen werd het tijd om de Recaro stoelen te plaatsen. Eerst heeft hij de gordelspanners overgezet van mijn stoelenset en vervolgens heeft hij mij laten zien hoe je de stoelen monteert en demonteert. Het stelt echt niets voor: gele connector onder de stoel loshalen, 4 schroeven van de stoelsledes en dat is het. Tip: bij het verwijderen en plaatsen van de stoelen goed uitkijken dat je je dorpels niet beschadigd.

Afbeelding
Afbeelding
stoelen geplaatst


Na het plaatsen van de toerenteller en de stoelenset werd het tijd om e.e.a. te coderen. De details ken ik niet (heb enkel toegekeken) maar het komt erop neer dat de toerenteller en stoelen door de auto herkend moeten worden. Na het coderen heeft Lars gecontroleerd of alles werkt (stoelverwarming, BC functies in de toerenteller, etc. etc.) en nog een klein proefritje gemaakt. Alles werkt foutloos en het ziet er geweldig uit.

Afbeelding
Clubman aan de laptop


Na een paar uurtjes klussen (hoofdzakelijk Lars) werd het tijd om huiswaarts te gaan. Ik heb ruim 1,5 uur kunnen genieten van de nieuwe mods. De JCW toerenteller ziet er geweldig uit in combinatie met het navigatiecluster.
Voor de Recaro stoelen heb ik eigenlijk geen woorden. Ze zitten hemels en eigenlijk wil ik nooit meer anders dan alcantara bekleding. De stof is zacht maar toch stroef, precies wat je wilt. Bij leer is het zo dat het toch glad wordt en daardoor glijdt. De pasvorm van de stoelen zijn geweldig en zelfs op de lekkere warme voorjaarsavond heb ik even genoten van stoelverwarming. Omdat het gisteren al laat was toen ik thuis kwam heb ik nog geen goede foto’s kunnen maken van dit alles. Deze houden jullie nog van mij tegoed.

Afbeelding
JCW toerenteller en navigatiecluster

Afbeelding
Recaro stoelenset


Nu even genieten en ik vertel binnenkort meer over de achterkant van de Clubman die een mooie upgrade krijgt.

Groeten,
Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 09 aug 2020, 14:22, 7 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: MINI Cooper Clubman R55 (UK achterlicht gemonteerd! P42)

24 apr 2020, 13:16

Mooi verhaal weer met mooie mods. Mooi dat de stoelen zo eenvoudig gereinigd konden worden. Mag ook wel eens lekker mee zitten. Succes met de volgende mod en we blijven enthousiast meelezen.
Afbeelding
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (RECARO stoelenset + JCW toerenteller gemonteerd! P42)

24 apr 2020, 17:59

Was weer een leuk verhaal en wat staat het dik zeg deze stoelen !😀

Terug naar “Show your ride”