MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

22 aug 2020, 10:33

22-08-2020 JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd

Gisteren was dan eindelijk de grote dag dat de JCW uitlaat en Cooper S achterbumper gemonteerd gingen worden. Met een vol geladen Clubman ‘s morgens richting Meijel gereden om voor het eerst kennis te maken met Schols Auto’s. Bij aankomst is het één groot feest met voornamelijk MINI’s. Van nette Cooper S-jes tot volledige track cars en ook de schitterende GP2 van Louis stond er.

Afbeelding
Schols Auto’s te Meijel

Afbeelding
GP2 van Louis


Na een korte kennismaking met monteur Wesley de Clubman de garage binnen gereden en daar eerst alle onderdelen uitgeladen en gesorteerd. Een vraag waar ik het meteen benauwd van kreeg: ‘heb je ook een verloopbuis meegenomen?!’ ‘Nee die heb ik niet’, was mijn antwoord. Maar de heren van Schols raken niet gauw in paniek. Binnen een kwartier was het verschil tussen de diameter van de Cooper en JCW uitlaat opgemeten en de verloopbuis besteld. Weer een half uur later werd hij keurig netjes bezorgd.

Afbeelding
onderdelen uitgestald


De tussentijd hebben we nuttig besteed: het linker hitteschild gemonteerd, de Cooper achterbumper eraf gehaald, de Cooper uitlaat aan 1 kant losgemaakt, omdat we 1 van de bevestigingen en uitlaatrubbers naar de linker zijde konden overzetten (de JCW heeft ophangpunt per einddemper, de Cooper heeft er 2 aan de rechterzijde). Verder zijn de twee lipjes van de draagbalk/binnenbumper eraf geslepen omdat de Cooper S achterbumper anders niet past (een nieuwe draagbalk kopen ging mij te ver). Vervolgens de Cooper S achterbumper geplaatst en de nummerplaat overgezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
voorbereiding uitlaat + plaatsen Cooper S achterbumper


De timing kon niet beter want toen bovenstaande gereed was kwam de verloopbuis binnen. Dit was niet een kwestie van erop zetten. Wesley heeft hem op maat gebogen, geslepen en gelast totdat hij perfect paste op zowel het Cooper uitlaat deel als het JCW gedeelte. De setup is dus tot na de middendemper standaard Cooper, en kort achter de middendemper is het JCW gedeelte incl. twee einddempers aangesloten. De JCW uitlaat bestond helaas niet meer uit 1 stuk, de middendemper was eraf gesneden, dus dat zou betekenen dat er 2 verloopstukken zouden moeten komen waar ik geen goed gevoel bij had. Vandaar gekozen voor bovengenoemde setup.
Pas toen de monteur overtuigd was dat de verloopbuis perfect ging passen heeft hij de Cooper uitlaat doorgeslepen en is het passen van de JCW uitlaat begonnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JCW uitlaat pas maken


Eigenaar Martijn had telefonisch al gezegd dat ik met Wesley de goede te pakken had: het is net zo’n pietje precies als ik zelf ben. Passen, kijken, meten, totdat de uitlaat precies op de positie zat zoals ik hem wilde. Vervolgens de verloopbuis vast gelast, gepolijst en afgewerkt met uitlaatcement. Had er nooit eerder van gehoord maar dit is blijkbaar een pasta die ervoor zorgt dat de uitlaat t.p.v. de verloopbuis niet gaat roesten.
Tenslotte werd het tijd om de Clubman van de brug af te halen, te starten en te genieten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JCW uitlaat gemonteerd


In eerste instantie hoor je weinig verschil. De brom lijkt iets donker/dieper te zijn dan bij de Cooper uitlaat, precies zoals ik het graag wilde. En dan de looks… Heb er eigenlijk geen woorden voor. De JCW uitlaat en Cooper S achterbumper maken de Clubman echt dik aan de achterkant. Hiermee is ie helemaal zoals ik hem in mijn hoofd had.

De terugreis met 1 grote glimlach gereden en toch ook wel een beetje trots dat het allemaal gelukt is. Weinig verhalen kunnen vinden over mensen die hetzelfde bij een Clubman Cooper hebben gedaan dus blijft altijd spannend als je zoiets bedenkt. En wat een reis was het: achterbumper uit Duitsland, bumperafdekking en chromen lijst besteld, afdekking laten spuiten, JCW uitlaat uit Duitsland, hitteschild en bevestigingsmateriaal gekocht en vandaag komt alles samen.

Afbeelding
voor

Afbeelding
na


Bij thuiskomst viel mij bij het rijden op, met open dak en raampjes naar beneden, dat de MINI écht een donkerder brom heeft gekregen, vooral met gas los. Heel gaaf. Nu is het tijd om bij te komen en vooral heel erg te genieten van dit gave apparaat.

Groeten,
Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 22 aug 2020, 10:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

22 aug 2020, 11:49

Prachtig resultaat Maurice 8) :icon_top:
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

22 aug 2020, 12:21

Alle tijd en effort zeker waard. Mooi eindresultaat. Lees elke keer met plezier de verhalen mee. Super geschreven! Op naar de volgende of is het tempo er even uit.

Geniet iig van deze mooie mods
Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

22 aug 2020, 13:34

niekcarfreak schreef:Prachtig resultaat Maurice 8) :icon_top:
Dank je wel Niek! Ben er zeer content mee Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

22 aug 2020, 13:36

Daniel_S schreef:Alle tijd en effort zeker waard. Mooi eindresultaat. Lees elke keer met plezier de verhalen mee. Super geschreven! Op naar de volgende of is het tempo er even uit.

Geniet iig van deze mooie mods
Leuk om te lezen Daniël dat je mijn topic met plezier volgt. Voor de buitenkant geen plannen meer. Moet nog instaplijsten bestellen en dan is het wel klaar. Dan is het kwestie van onderhouden, misschien binnenin wat kleine dingetjes en eventueel powerflex eronder op zijn tijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

22 aug 2020, 18:29

Leuk verhaal weer en leuk ook van de foto’s en wat staat het dik ! Ben je niet nu eens benieuwd naar het exacte vermogen van je mini ? Of is de volgende stap nu aan je motor vermogen werken ? Of zeg je laat maar ?
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

22 aug 2020, 19:24

Coen1 schreef:Leuk verhaal weer en leuk ook van de foto’s en wat staat het dik ! Ben je niet nu eens benieuwd naar het exacte vermogen van je mini ? Of is de volgende stap nu aan je motor vermogen werken ? Of zeg je laat maar ?
Ha Coen! Thanks voor de complimenten. Ga er vanuit dat de Clubman ‘gewoon’ 122pk heeft volgens het boekje. Heb motorisch niets aangepast. Heb eea gelezen over tuning maar daar is mijn Cooper blokje niet geschikt voor. Een One kan je makkelijk naar Cooper waarden krijgen (zelfde blok) maar met het Cooper blok kan je weinig (volgens mij niet voorzien van een turbo). Voor veel geld krijg je 5pk erbij waar je weinig van merkt, gaf Beek Auto Racing aan. Mis geen vermogen dus laat het blokje lekker stock. Rijd altijd met sportknop aan en i.c.m. met de platte banden en verlagingsveren geeft het best een sportief gevoel. Hoogstens dat ik op zijn tijd het onderstel nog ga fine-tunen met bijvoorbeeld Powerflex spul.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

23 aug 2020, 19:27

Mooi dat het allemaal gelukt is en fijn als het plaatje klopt met hoe je het bedacht had. Toevallig ook meegemaakt met mn eigen catback, maar dat wist je al ;)

Geniet ze!
Gebruikersavatar
LFoose
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2019, 22:48

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

29 aug 2020, 20:34

Mooi verhaal weer over een mooie auto
LexRS
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:35

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

30 aug 2020, 14:23

Heerlijk topic om als nieuwe clubman eigenaar door te lezen;prachtige wagen!
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

30 aug 2020, 20:19

LFoose schreef:Mooi verhaal weer over een mooie auto
Dank je wel Lars! Super gaaf om deze hobby samen met jou te delen :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

30 aug 2020, 20:20

LexRS schreef:Heerlijk topic om als nieuwe clubman eigenaar door te lezen;prachtige wagen!
Dank voor de complimenten Lex en leuk om te lezen dat je mijn topic met plezier leest. Zelf ondertussen een Cooper S aangeschaft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW uitlaat + Cooper S achterbumper gemonteerd! P50)

08 sep 2020, 15:26

08-09-2020 Foto’s Amsterdam

Nu de Clubman aan de achterkant aangepakt is werd het tijd om wat foto’s te maken (met de iPhone dus niets bijzonders). Dichtbij huis is een groot parkeerdek waar je makkelijk wat foto’s kan schieten zonder dat er andere auto’s op staan. Tenminste dat dacht ik, totdat ik na de eerste serie foto’s om mij heen keek en opeens een GP2 zag staan. De Clubman er even naast gezet en nog wat extra foto’s gemaakt. Zie hieronder het resultaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
parkeerdek Amsterdam

Afbeelding
Afbeelding
Clubman samen met de GP2


Ik wil graag professionele foto's van de Clubman hebben en hiervoor heb ik contact gelegd met Noortje Blokland. Al veel mooie foto’s voorbij zien komen van NewMiniClub leden dus al het vertrouwen erin dat er een ook een mooie serie foto's komt van mijn Clubman. Idee is om eind oktober te gaan schieten, waarschijnlijk in Rotterdam. De volgende update gaat over de instaplijsten: eindelijk nieuws hierover.

Keep you posted,
Maurice
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW instaplijsten! P51)

16 sep 2020, 20:46

16-09-2020 JCW instaplijsten

Op vakantie een knoop doorgehakt over de instaplijsten ter plaatse van de sideskirts. Afgelopen periode heel wat uren besteed aan het uitzoeken welke lijsten er zijn (origineel MINI). Daarna zelf een ontwerp gemaakt voor custom-made lijsten, contact gelegd met bedrijven om ze te laten maken, etc. etc. Lang verhaal kort: ben er van overtuigd dat het heel mooi kan worden, maar ik vind het te duur ten opzichte voor wat het oplevert (denk aan ordegrootte 3x de prijs van originele JCW instaplijsten). Leuk om uitgezocht te hebben, maar met mijn eisenpakket (OEM look maar upgrade van aluminium naar RVS, waarbij ik geen krassen wil zien waardoor RVS geëtst moet worden) is het een project geworden die zijn doel voorbij schiet.

Na deze conclusie dient er natuurlijk gehandeld te worden want de JCW side skirts moeten het al enige tijd doen zonder instaplijsten. Wat is het geworden? De zwarte JCW instaplijsten! Met name de originele Cooper en Cooper S lijsten vind ik lelijk (sorry, heb er geen ander woord voor) door de zilveren kleur maar met name het materiaalgebruik.

Afbeelding
Cooper instaplijsten

Afbeelding
Afbeelding
JCW instaplijsten


De JCW instaplijsten zijn zwart met witte strepen inclusief het ‘nieuwe’ JCW logo (matchend met andere logo’s op mijn Clubman). Van welk materiaal de instaplijsten zijn gemaakt durf ik niet te zeggen. Heb deze via Ebay besteld omdat de dealer ze niet meer geleverd kunnen worden. Ik verwacht binnenkort een postpakketje en hoop ze dan snel te kunnen monteren.

Gr. Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 16 sep 2020, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

MINI Cooper Clubman R55 (Update: JCW instaplijsten! P51)

17 sep 2020, 08:18

Nice.
Moeten er bij mij ook maar op!

Al dat uitzoeken is leuk.. behalve als je niet verder komt omdat t allemaal zo duur wordt

^Robbert
Sent using nuclear power..
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding

Terug naar “Show your ride”