Mini Cooper R50

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Mini Cooper R50 (weer een fris hemeltje)

01 dec 2020, 13:03

Thanks, ik dacht hetzelfde! Voor de komende tijd staan er nog een paar kleine verbeterpuntjes op de planning zoals het raammechanisme dat gesmeerd of vervangen moet worden, een deurvangertje die het eind van zijn levensduur bereikt heeft en zo nog een paar kleine dingetjes die wel net het verschil maken.

Het is een Mini van 18 jaar oud, bijna 3 ton op de teller en een bewogen verleden dus een nieuwe zal het nooit worden maar als je hem goed bijhoud blijft hij wel in een goede conditie!
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: Mini Cooper R50 (weer een fris hemeltje)

01 dec 2020, 13:52

Precies...!

Mijn vorige auto, een 30 jaar oude MX5 NA, reed ik ook zonder problemen mee op en neer naar Italië... gewoon omdat ik de auto nauwlettend bijhield en onderdelen vernieuwde omdat het kon, niet omdat het moest :D

Overigens ben ik zeer benieuwd naar het effect van een nieuwe motorsteun bij mijn Mini (heb wat last van trillingen). Wat was voor jou de motivatie om 'm te vervangen?
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Mini Cooper R50 (weer een fris hemeltje)

01 dec 2020, 16:04

Eerst heb ik de kantelsteun vervangen, de onderste en goedkoopste van de 3. (Ja, er zijn er 4 maar 1 is een steun van de versnellingsbak...)
Die heb ik vervangen omdat ik last had van iets dat je het beste kan vergelijken met een slippende koppeling. Als ik de koppeling wat sportief op liet komen voelde je eerst een kleine schok door de auto gaan voordat de koppeling aangreep en de auto in beweging kwam. Dit was minimaal, maar ik ergerde me eraan. De monteurs bij Ben van Leeuwen adviseerde om dan de kantelsteun te vervangen en dat zou het probleem moeten oplossen, en ze hadden gelijk.

Omdat ik dat zo'n wereld van verschil vond besloot ik ook de 2 bovenste motorsteunen te vervangen. 1 daarvan zaten scheurtjes in en was dus uitgedroogd, die ander heb ik gelijk mee vervangen omdat ik toch bezig was en als je een nieuwe plus een oude steun heb slijt die nieuwe vaak dubbel zo hard als je de oude laat zitten. Na het vervangen van deze 2 bovenste steunen vond ik de auto bij stationair draaien veel rustiger, dus minder trillingen. Tijdens het sportief optrekken voelt de Mini na het vervangen steviger aan maar bij 'gewoon' rijden merk ik minimaal verschil.

De linker steun bij de versnellingsbak heb ik niet vervangen omdat deze er nog heel goed uit ziet. Dat is ook een steun die vrij veel geld kost, dus heb ik ervoor gekozen om die nog even te laten zitten. Ook bij de garage vonden ze het niet de moeite om die mee te vervangen.

Als je even de tijd en ruimte heb is het prima zelf te doen.
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: Mini Cooper R50 (weer een fris hemeltje)

02 dec 2020, 13:56

Ahaa...

Goed om te weten dit! Ik heb zelf last van trillingen bij optrekken... en soms ook bij vol gas vanuit rustig cruisen. Wellicht is dat ook een kwestie van motorsteunen, misschien handig om daar mee te beginnen... voordat ik aan dingen als vervangen van het vliegwiel ga denken.
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Mini Cooper R50 (Aandrijfas en APK)

21 jan 2021, 13:16

(Geen zin in het hele verhaal? Scrol lekker verder naar het 2e stukje tekst voor de conclusie...! :D )

Ik dacht de trillingen opgelost te hebben maar 2 weken voor de kerst bleek dat bij het invoegen op de snelweg niet helemaal het geval! Ik had die dag een goed stuk om te rijden, 400 km, en dacht eerder al wat trillingen te voelen maar dan niet in het stuur maar meer in de auto zelf... Op de terugweg werd mijn gevoel bevestigt want bij het invoegen ging het trillen egt over in schokken en op snelheid werd het schokken weer wat meer trillen. Weg ging het in ieder geval niet meer.
Na een bezoekje bij Ben van Leeuwen werd het allemaal al wat duidelijker en kreeg ik de tip om langs een specialist te gaan die de auto kan balanceren met een 'scootertje'. Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar het komt erop neer dat ze per wiel een balans maken zodat de trilling zichtbaar word.
Nu bleek het in de aandrijfassen te zitten dus begon het sleutelen. Assen eronder vandaan en koppelingen open maken om te kijken wat er mis is. Nu bleek de linker tripode koppeling kapot te zijn. Deze heeft 3 wieltjes, en 1 daarvan liep wat stroef in het lager waardoor hij is gaan vreten in de bus waarin hij geschoven zit met als gevolg dat de spie-banen beschadigt zijn. Hierdoor is er een minimale speling gekomen tussen spie-baan en het wieltje van de tripode koppeling dat op hogere snelheid en vooral bij snelheid maken zorgt voor flinke trillingen! Omdat in de linker koppeling veel minder vet zat dan in de rechter denk ik dat dit de oorzaak geweest is dat de boel kapot gegaan is, te weinig vet en dus geen goede smering meer. Dat vet zal er door de jaren heen uit gekropen zijn want aan de hoes was niets bijzonders te zien dat deze slecht of lek was. Deze zat ook nog vast met de originele klemmen, verwacht dus niet dat er in het verleden aan gerommeld is.

De oplossing was simpel, een nieuwe aandrijfas. Nu vond ik die vrij prijzig dus heb ik er een van de autodemontage gehaald voor €35. Na het monteren nergens geen last meer van en zorgde die kapotte as voor meer trillingen dan ik dacht!
Paar dagen later de auto laten uitlijnen zodat ook het stuur weer mooi recht staat en karren maar weer!

Dat karren was van korte duur want de APK stond al weer voor de deur. Al dacht ik alles redelijk op orde te hebben bleek dat toch tegen te vallen. Een kapot wiellager en 2 slechte veerpoortlagers zorgen ervoor dat ik me de komende tijd niet hoeft te vervelen. verder nog een aantal kleine puntjes die redelijk eenvoudig op te lossen zijn.

Hieronder nog een paar plaatjes bij alle praatjes:

Afbeelding
Links: De tripode koppeling, ook wel sterkoppeling genoemd, met de 3 wieltjes. Rechts: De bus waar de koppeling in geschoven zit. De koppeling zit vol met vet.

Afbeelding
Ja, ik weet het, dit is de rechterkant! Maar het was niet helemaal duidelijk of het nu links of rechts zat. Dan toch maar allebei controleren voor de zekerheid...

Afbeelding
En weer 2 knappe, goede assen met een paar nieuwe onderdeeltjes van Ekris en lekker doorgesmeerd!
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Mini Cooper R50

06 apr 2021, 08:20

Het is alweer even een paar weken geleden, maar onverwachts heb ik de Mini op 20 februari ingerolen op een Audi A1 S-line.
Begin dit jaar begon het eigenlijk met het idee om zo langzamerhand een vervanger te zoeken omdat ik met zicht op een nieuwe baan en een opleiding naast mijn huidige werk niet meer de tijd over heb om hem goed rijdend te houden en ik straks een betrouwbaardere auto nodig heb als ik hem weer dagelijks nodig heb.
De zoektocht begon naar een R56 van na 2010, maar de prijzen vielen erg tegen. Een leuk model kost nog heel veel geld. Toen verder gekeken naar een BMW 1 serie, die over het algemeen iets goedkoper zijn. Toen kwam ik een Audi A1 tegen en toen ik erachter kwam wat die mij te bieden had aan opties was de keuze snel gemaakt. Verder opzoek naar een Audi dan maar en die kwam ik binnen een week al tegen, bekeken en omdat hij zo beviel direct gekocht. Ik kreeg een hele nette inruilprijs terug voor de Mini dus die keus was ook snel gemaakt. De Audi een week later opgehaald, en de Mini achtergelaten. En dat was toch nog niet zo makkelijk...

Alles in een heel korte tijd dus want ik dacht dat er wel een paar maanden overheen zouden gaan voordat ik egt de auto gevonden had die ik zocht.
Ik heb de Mini bijna 4 jaar gehad en er heel veel plezier aan gehad. In die 4 jaar heb ik er een kleine 50.000 km mee gereden en een hele lijst, die ik nu maar niet zal noemen, aan onderdelen vervangen om hem in betere staat te krijgen en het rijgevoel in de auto te verbeteren.
De Mini was na 5 dagen alweer verkocht, ik ben benieuwd waar hij nu rond rijd, misschien dat ik hem ooit nog een keer tegen kom!
Nu er een Audi op het erf staat mis ik de Mini egt wel een beetje, er gaat hierna dus zeker weer een keer een Mini komen!
IMG_2341.JPG

Terug naar “Show your ride”