Davy's Forced-Induction-Addiction

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 19:30

Nieuw forum, dan ook maar een verse update van mijn wagenpark. Meeste mensen hier kennen mij wel.
Ik ben Davy, 33 jaar oud, woonachtig te Weert en eigenaar van 3 Mini's (R53's welteverstaan).
Het gaat om een GP, nummer 0064 waar een turbo op geschroefd is, een R52 Cabrio - waar ook een turbo op geschroefd is, en een Challenge JCW R53 (een van de 100 uit Duitsland) waar de M45 plaats heeft gemaakt voor een TVS900 kit.

Deze post wordt de ruimte benut voor de GP - waarvan hier de speclist volgt:

ENGINE
Blok helemaal nieuw opgebouwd met OEM krukas, sleeves in het blok geperst, op maat geboord en gehoond (sleeves zijn goed tot 800 pk)
King Black series krukaslagers
RMW drijfstangen met dikkere ARP bouten
Wossner zuigers met normale compressie ratio
ARP bouten voor de cilinderkop en nokkenas
ATI krukaspulley
1320 spec cilinderkop, CNC gefreesd) met custom GS kleppen en veren (groter qua formaat, enkele groef en gelocked - kleppen kunnen niet draaien)
Catcams 1302469 nokkenas
Custom kleppensysteem in carterpan
Helix Autosport 4-puck race koppeling
TTV 5,5 kg vliegwiel enkelmassa
Cooper waterpomp, riemspanner, dipstick en dynamo
KAVS motorsport 63 mm gaskleppenhuis
Bosch Motorsport 1000cc injectoren
Custom brandstofsysteem gemaakt door 1320 met Turbosmart brandstofdrukregulator
1320 Turbo spruitstuk met V-band
1320 Downpipe met V-band (decat pijp en Magnaflow cat beiden met V-bands)
Tial 38 mm wastegate, rood van kleur
Tial 50mm BOV, rood van kleur
Owen Developments 5471 turbo met V-band aansluitingen
Vibrant shorty luchtfilter
NGK BCR8ES bougies
Pro-Alloy Front Mount Intercooler
Pro Alloy Radiateur met Spal Fan
3,5 bar MAP sensor
Titan 4-port Boost Solenoid
Facelift versnellingsbak
Drexler differentieel
Driveshaft-shop 475 pk aandrijfassen
Mocal Oliekoeler zonder thermostaat
Vipec i88 standalone ECU met Launch Control, Boost by Gear, Boost Control etc etc)
Gepoedercoate motorsteunen, inlaatspruitstuk en koelerpakket

SUSPENSION
AST 5300 3-weg verstelbare schroefset
Hotchkiss 25 mm rear swaybar
Front swaybar delete
Whiteline sway Bar endlinks rear
ProAlloy T45 stalen control arms met pillowballs (2 sets)
GP alu draagarmen met Onasled pillowball achterste pick-ups om geometrie terug normaal te zetten na verlaging
Whiteline voorste draagarmbussen met extra castor
Vibratechnics lagere motorsteun, grote steun en versnellingsbaksteun
Powerflex black stuurhuisrubber
Muteki SR48 Stud & Nut conversie

WHEELS/BRAKES
Braid FullRaceA 16x8 velgenset, ET24 voor, ET20 achter.
Nankang AR-1 banden in maat 225/45/16
AP Racing 304 mm BBK met Reyland Motorsport 2-delige remschijven, Pagid RS29 blokken en stalen remleidingen
R56 JCW remmen achter met 280 mm stock schijven en blokken
Challenge brakeduct-tunnels

EXTERIOR
JCW GP bumperpakket en spoiler
JCW Carbon kofferbakgreep
Atomspeed Custom Refinish Carbon Scoop
Carbon deurgrepen
Carbon tankdop (geen cover!)
Hydropdip carbon scuttles
Orciari scuttlevents
Bosch Aerotwin wipers
Rajko Beltline, Colour coded koplampringen en wat kleine details

INTERIOR
John Cooper Motorsport Kevlar Corbeaustoelen op de vloer geschroefd
John Cooper Motorsport Luke 5-punt gordels
CAE Shifter met rode knop en custom paneel er rond
OMP Targa suede stuur met rode stiksels, marker en OMP logo
B&S Quick release
Wiechers Challenge rolkooi in rood met deurkruis
AIM Strada digitaal dashboard met oliedruk, temperatuur, GPS snelheid, shiftlight etc (via Vipec verbonden)
Innovate AFR sensor en meter
Anthracietkleurig interieur
Custom ingekorte downtubes
Pioneer radio

THE STORY
De GP is een jaar of twee geleden gekocht van Coen, nadat hij hem al behoorlijk had aangepakt. Het blok klapte op Zandvoort tijdens een track-day en Coen zag het niet zitten om de GP verder aan te pakken. Gevolg; Ik heb hem samen met pap opgehaald en ben er mee aan de slag gegaan. Stoelen, gordels, CAE en ECU trok ik uit een sloper vanuit mijn bedrijf en het idee om een turbo blok uit mijn vorige project hier in te lepelen om er de ultieme GP van te maken.
Dat plan voltrok zich in de lente van 2016 en de auto werd opgehaald met een nette 400 pk en 400 nm. Ik begon in de zomer echter tegen wat kleine problemen aan te lopen, met name dat de turbo los kwam van het spruitstuk. Het heeft me toen doen besluiten om de turbo kit te herzien, en het dan ook maar compleet goed te doen met als resultaat dat de auto sinds half mei weer terug is bij mij. Laten we het er maar op houden dat het een vies snelle auto geworden is. Nieuwe plaatjes heb ik nog maar weinig, dus bij deze enkele foto's met de oude velgen en schokbrekers nog gemonteerd...

PLAATJES!
Oude setup..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe setup qua motor..
Afbeelding
Na een winter bivakkeren in Engeland zag het er zo uit;
Afbeelding
Dashboard, nog zonder de AIM
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daveke op 20 mei 2018, 21:44, 6 keer totaal gewijzigd.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 19:31

In deze post aandacht voor de cabrio, om te beginnen de speclist;

ENGINE
Blok helemaal nieuw opgebouwd met OEM krukas, op maat geboord en gehoond
King Black series krukaslagers
RMW drijfstangen met dikkere ARP bouten
Wossner zuigers met normale compressie ratio
ARP bouten voor de cilinderkop en nokkenas
ATI krukaspulley
1320 spec cilinderkop, CNC gefreesd) met custom GS kleppen en veren (groter qua formaat, enkele groef en gelocked - kleppen kunnen niet draaien)
Catcams 1302469 nokkenas
Helix Autosport 6-puck race koppeling
TTV 5,5 kg vliegwiel enkelmassa
Cooper waterpomp, riemspanner, dipstick en dynamo
KAVS motorsport 63 mm gaskleppenhuis
Bosch Motorsport 1000cc injectoren
1320 Turbo spruitstuk met V-band
1320 Downpipe met V-band (decat pijp en Magnaflow cat beiden met V-bands)
Tial 38 mm wastegate, blauw van kleur
Tial 50mm BOV, blauw van kleur
Owen Developments 5468 turbo met V-band aansluitingen
Vibrant shorty luchtfilter
NGK BCR8ES bougies
Pro-Alloy Front Mount Intercooler
Pro Alloy Radiateur met Spal Fan
3,5 bar MAP sensor
Titan 4-port Boost Solenoid
Facelift versnellingsbak
OS Giken differentieel
OEM aandrijfassen
Mocal Oliekoeler met thermostaat
Vipec i88 standalone ECU met Launch Control, Boost by Gear, Boost Control etc etc)
Gepoedercoate motorsteunen, inlaatspruitstuk en koelerpakket

SUSPENSION
AST 5200 2-weg verstelbare schroefset
Whiteline 21 mm rear swaybar
Front swaybar delete
Whiteline sway Bar endlinks rear
Hardrace control arms met pillowballs (2 sets)
GP alu draagarmen
Whiteline voorste draagarmbussen met extra castor
Vibratechnics lagere motorsteun, grote steun en versnellingsbaksteun
Powerflex black stuurhuisrubber
Muteki SR48 Stud & Nut conversie

WHEELS/BRAKES
Fifteen52 16x8 velgenset, ET30 voor,ET25 achter & Japan Racing JR11 16x8 velgenset, ET25 rondom
Nankang NS2R banden in maat 225/45/16
R56 Cooper S remklauwen met Nitrac gegroefde schijven, Carbotech XP8 remblokken en stalen remleidingen
R56 Cooper S achterste remmen met stock schijven en blokken
Challenge brakeduct-tunnels

EXTERIOR
JCW GP bumperpakket
Atomspeed Scoop
Zwarte deurgrepen en scuttles
Bosch Aerotwin wipers
Rajko Beltline, Colour coded koplampringen en wat kleine details

INTERIOR
Recaro Pole Position stoelen in echt leder en suede
CAE Shifter met blauwe knop
OMP WRC suede stuur met blauw OMP logo
AIM Strada digitaal dashboard met oliedruk, temperatuur, GPS snelheid, shiftlight etc (via Vipec verbonden)
AEM AFR meter
Anthracietkleurig interieur
JVC radio op harman kardon systeem

THE STORY
De cabrio werd overgenomen van Rob, ook behoorlijk bekend hier op het forum. Rob had wat milde mods doorgevoerd en ik zag in de cabrio de ideale auto om een Sprintex charger op te schroeven. ZO geschiedde en de cabrio heeft welgeteld drie maanden een Sprintex gemonteerd gehad tot ik in Engeland een MINI kon kopen met een turbo kit erop, waarna de keuze snel gemaakt was. Ook de cabrio gaat aan de turbo. Eind 2016 was die auto klaar en heel 2017 en begin 2018 heb ik met veel plezier rond gereden met 430 pk en 400 nm koppel. Prachtige setup wat prima op de weg te zetten was. Nu de GP bijna klaar was, had ik sowieso al het plan om het blok even op te laten frissen, en heb ik ook besloten de turbo kit van de GP te laten nabouwen zodat de GP en cabrio identiek zijn aan elkaar (op wat details na). Inmiddels staat de R52 dus weer bij 1320 en is de verwachting dat deze half augustus klaar gaat zijn. Keep you guys posted!

PLAATJES!
Oude setup..
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daveke op 20 mei 2018, 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 19:31

In deze post aandacht voor de TVS - daily, met om te beginnen de speclist

In deze post aandacht voor de cabrio, om te beginnen de speclist;

ENGINE
Blok helemaal nieuw opgebouwd met OEM krukas, op maat geboord en gehoond
King Black series krukaslagers
1320 drijfstangen met ARP bouten
Wossner zuigers met normale compressie ratio
ARP bouten voor de cilinderkop
ATI 2% krukaspulley
1320 spec cilinderkop, CNC gefreesd) met custom GS kleppen en veren (groter qua formaat, enkele groef en gelocked - kleppen kunnen niet draaien)
Catcams 1302469 nokkenas
Helix Autosport organische koppeling
TTV 5,5 kg vliegwiel enkelmassa
KAVS motorsport 63 mm gaskleppenhuis
Bosch Motorsport 550cc injectoren
Piper John Cooper Motorsport 4-2-1 spruitstuk met lange buizen, zonder cat
Milltek resonated uitlaat-systeem
1320 Bypassvalve
TVS900 supercharger kit met 60 mm pulley
JCW luchtfilterhuis met ITG filterelement
NGK BCR8ES bougies
Howerton Aquamist HFS4 methanol kit
Pro-Alloy Front Mount Intercooler
Pro Alloy Radiateur met Spal Fan
Facelift versnellingsbak
Quaife differentieel
OEM aandrijfassen
M7 82 graden thermostaat
Vipec i88 standalone ECU met Launch Control etc etc
Gepoedercoate motorsteunen, inlaatspruitstuk en koelerpakket

SUSPENSION
AST 5100 1-weg verstelbare schroefset
RTM 21 mm rear swaybar
OEM Front swaybar
Whiteline sway Bar endlinks rear
Hardrace control arms hardened rubber (2 sets)
Powerflex black voorste draagarmbussen
Vibratechnics lagere motorsteun, grote steun en versnellingsbaksteun
Powerflex black stuurhuisrubber
Muteki SR48 Stud & Nut conversie

WHEELS/BRAKES
Fifteen52 16x8 velgenset, ET30 rondom
Nankang NS2R banden in maat 205/45/16
R53 JCW remmenset met stock schijven en blokken, stalen remleidingen
OEM R53 achterste remmen, stock schijven en blokken, stalen remleidingen

EXTERIOR
JCW GP bumperpakket
Davy-scoop
Chrome grills, tankdop, beltline en scuttles
Bosch Aerotwin wipers

INTERIOR
Recaro Pole Position stoelen in echt leder
CAE Shifter met grijze knop
JCW vol-leder stuur
Chrono-pack
AEM AFR meter
Anthracietkleurig interieur
JVC radio op harman kardon systeem

THE STORY
De zwarte daily is na de verkoop van mijn eerste project enkele jaren in bezit geweest van mijn vriendin en mij samen. In die periode zijn er slechts milde modificaties voorbij gekomen aangezien mijn vriendin geen fan was van grote modificaties. Het was een volledig originele Challenge JCW. Een van de 100 stuks die gemaakt zijn in Duitsland. Het betrof een stock 211 pk uitgevoerde JCW met aeropakket.
Aangezien er in juni van dit jaar een kleine aan komt, heb ik voor mijn vriendin en mij een BMW 3-serie gekocht als daily en besloten de JCW niet te verkopen maar zelf te houden en er dan ook maar compleet los op te gaan.
In korte tijd volgden de mods elkaar op; Aero pack ging weg voor een GP kit, de velgen werden gewisseld naar 16x8, semi's erop, Pole Position's er in en de motorruimte werd volledig onder handen genomen. Op de foto's staat de auto nog met een topmount IC maar die gaat op korte termijn gewisseld worden voor een custom front mount kit, zodra het blok gewisseld is voor de gesmeedde variant. Dan gaat er ook direct een Aquamist kit op om de temperatuur onder controle te krijgen, die is nl nog te hoog nu. Waarschijnlijk betekent dat ook dat de 550cc injectoren gewisseld gaan worden voor 750cc aangezien de 550's nu al op hun grens lopen.

PLAATJES!
TVS kit er op gemonteerd
Afbeelding
TVS klaar om te laten lopen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog op een vorige set velgen.. in de foam!
Afbeelding
Dirty!
Afbeelding
Klaar voor een reisje naar Schotland
Afbeelding
Afbeelding
Even onderdelen naar een klant brengen in Lanark - Schotland
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daveke op 20 mei 2018, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 19:32

Wat een dik setje MINI’s heb je toch!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 19:41

Dit is precies de reden waarom ik die eerste posts gemaakt heb, dan kan ik tenminste alles onder elkaar zetten :P
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 21:19

Welkom en veel plezier van je mini’s!! 🤪AfbeeldingAfbeelding
O wacht dat heb je al! Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 21:45

Super gaaf Davy, ik wacht geduldig het naar verwachting spectaculaire vervolg af .. !!
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 21:55

Plaatjes geupload, kleine verhaaltjes er bij gezet..
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

20 mei 2018, 22:59

Stuk voor stuk prachtige Mini’s :icon_top: !! Voel me nu wel heeeel klein met me R50... :(
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

21 mei 2018, 00:42

Niet nodig! Iedereen heeft zn eigen auto, smaak en wishlist. Ik heb met de onderdelen en handel daarin ook wel een bevoorrechte positie!
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

21 mei 2018, 08:41

Het wordt beter en beter. The story continues... (shakeit)
Wat een ongelofelijk dik trio :-))

Helemaal waar wat je zegt Davy, ieder zijn eigen MINI' (s) en smaak, wishlist en budget.
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

21 mei 2018, 10:19

Leuke hobby wel! :mrgreen:
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

21 mei 2018, 16:27

Gave rides Davy!
tampert
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2017, 17:29

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

22 mei 2018, 07:59

Hele mooie mini's! Schooting fireballs

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Davy's Forced-Induction-Addiction

22 mei 2018, 17:44

Je zal toch eens een weekend met mooi weer hebben en eropuit willen gaan. Succes met kiezen!
Blij dat ik maar 1 auto heb ;)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “Show your ride”