Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

28 jun 2018, 23:16

Zoals sommigen van jullie op FB al voorbij hadden zien komen; er is weer een nieuwe auto toegevoegd aan de collectie, en wederom eentje die stevig onder handen genomen is/gaat worden :)

Coen, van AST, was druk bezig de laatste maanden om een Nederlandse MINI Challenge op te zetten en als voorbeeld daarvan is er door een aantal betrokken partijen een "goedkoop" pakket samengesteld om een raceMINI te bouwen. Helaas is er door omstandigheden geen doorgang gegeven kunnen worden aan het project, dus had Coen een mooie basis staan - die weg mocht.

Het is/was in principe een standaard FL R53 die voorzien is van AST 5100 schokbrekers, een volledig gelastte rolkooi van Biesheuvel motorsport, wat interieurartikelen van Simoni Racing en een LTEC stuur, gordels en stoelen.
Motorisch verder standaard en nog wat andere kleine aangepaste onderdelen.

Inmiddels heb ik de auto bij mij in de loods staan en heb ik de afgelopen week gebruikt om een 'build-plan' te maken. Door de jaren heen heb ik wel geleerd om bij aanvang van een project een duidelijk doel voor ogen te hebben, en daar naar toe te werken, anders blijf je aanpassen, veranderen en wordt het er echt niet beter op. Gelukkig heb ik met de voorraad uit GeaR53 en de connecties in Engeland een aantal goede keuzes/gelukjes gehad waarbij de keuze wederom op een turbo kit is gevallen - van 1320MINI uiteraard.

Enkele plaatjes van hoe de MINI er uitzag bij aanschaf;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat het project door Coen gestart is als budget-build, heb ik besloten om de LTEC spullen die nu gemonteerd zijn te wisselen voor spullen waar ik zelf graag mee werk. Niet omwille van de kwaliteit van LTEC, maar meer omdat ik een bepaalde voorkeur heb voor andere merken. Dat betekent dus sowieso dat het interieur nu aan grote makeover bezig is. Het plan is om de gehele binnenzijde te laten spuiten in Astro Black, de kabelboom te ontdoen van nutteloze kabels, overtollig staal te verwijderen en in principe de gehele auto zo licht mogelijk te maken. Elke 5 kg is 1 pk. En omdat de motor er al 400+ gaat leveren, is elke kg gewichtswinst om daarmee wegligging te verbeteren ook meegenomen! Om dat te bewerkstelligen gaat er ijzer weggesneden worden uit bijv de kofferklep, stukje van de binnenzijde van de deur, motorkap binnenwerk, swaybar delete voorzijde en behoorlijk wat kabels. Ook gaan de geplakte geluidsisolatie-matjes eruit gehaald worden en verwijder ik zoveel mogelijk nadenkit.

Next; het plan! Uiteindelijk heb ik besloten dat de auto geschorst wordt, en dus in principe niet straatlegaal hoeft te zijn - maar dat ik wel op elk moment - mocht ik dat willen - een APK er op wil kunnen zetten. Het idee is dus, om aan alle APK eisen te blijven voldaan. Dat wetende, ga ik de auto zo opbouwen dat hij voldoet aan de Time Attack Pro klasse reglementen, en indien de stoel gewisseld wordt voor een FIA-model, hij in principe ook voldoet aan de SuperPro klasse. Naast Coen (AST/Moton) heeft ook Klaas (BeekAutoRacing/MINIspeed) al aangegeven graag mee te willen helpen met het project en zal hij spullen gaan leveren voor de auto. Ook is de eerste bestelling bij DemonTweeks gedaan voor eea, en zodra dat binnen is volgen er uiteraard foto's!
Om zoals gewoonlijk uit te zetten welke onderdelen en specs dat met zich mee brengt de volgende lijst:

ENGINE
Blok met Sleeves, op maat geboord en gehoond.
Wiseco zuigers 8,5:1
H-profiel gesmeedde drijfstangen
Uitgewogen en gebalanceerde krukas
CNC gefreesde cilinderkop met grotere kleppen en zittingen, stuggere klepveren en titanium klepschotels
ARP bouten in drijfstangen en cilinderkop
Catcams 1302469 nokkenas
1320MINI Turbo spruitstuk en downpipe (decat)
Owen Developments GBT5468 turbo
ProAlloy custom Intercooler kit plus radiateur en SPAL fan
Tial MV-S Wastegate en Q-50 BlowOff valve
Bosch 1000cc injectoren
ATI superdamper
TTV vliegwiel
Helix 4-puck sinter-race koppeling
Facelift 6-bak
Gripper sperdifferentieel
Alu koelvloeistoftank
Cooper dynamo, waterpomp, riemspanner en peilstok
Vipec Stand-alone Management systeem - map door 1320MINI

SUSPENSION-BRAKES
Moton 2-weg onderstel met camberplaten en achterste topmounts
UUC achterste swaybar - voorste swaybar delete
2 sets KND pillowball rear control arms
KND pillowball lagers in R56 alu draagarmen achterzijde
DNA voorste pillowball draagarmen
DNA 17 inch voor-arm-spacers
Powerflex black stuurhuis-rubber
AST adjustable endlinks achterzijde
Stud & Nut conversion
Vibra Technics motorsteunen (competition variant)
Sparta Evolution Triton 2400 Big Brake Kit
R56 achterremmen
Stalen remleidingen rondom

EXTERIEUR
Team Dynamics ProRace 1.2 velgenset in 17x8 ET35
Nankang AR-1 in 225/45/17
JCW aero voorbumper
JCW aeroskirts
John Cooper Motorsport spoiler
Chroom delete
Cooper motorkap, tankdop en scuttles

INTERIEUR
Biesheuvel Autosport rolkooi gelast
AIM MXS digitaal dashboard
OMP Velocita stuur met Brown&Gleeson quick release
CAE shifter
Recaro Pole Position stoelen in stof
TRS Magnum gordels (6 punt bestuurder, 4 punt passagier)
Lohen doorcards
Raceaccu achter passagiersstoel met opmaat gemaakt electra systeem met 2 kill-switches
Laatst gewijzigd door Daveke op 28 jun 2018, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

28 jun 2018, 23:21

Een prachtig project weer Davy, iedereen had zich wat anders voorgesteld bij de teaser die je online gezet had, niemand, of slechts weinigen hadden deze uitkomst voorspeld.
Coen had deze MINI bij zich tijdens de Apeldoorn KFC meet, heb hem toen van dichtbij bekeken en het is een super mooie basis voor jou om aan verder te bouwen.
Weer een mooi topic en project om te volgen, succes vriend !!
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

28 jun 2018, 23:29

Ik ga hier van elk sleutelmoment, en onderdeel dat ik binnen-krijg of klaar heb liggen foto's posten. Tijd voor weer eens een ouderwets dagboek bij te houden!
Gebruikersavatar
MCS Floris
Be Mini
Be Mini
Locatie: Noord Holland
Berichten: 457
Lid geworden op: 11 apr 2015, 11:32

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 00:09

Mooi intro. En volgens mij gedegen plan dat er ligt met alle aanpassingen en met hulp van 1320/Beek/AST.
De basis is inderdaad niet verkeerd zoals we hebben kunnen zien op KFC MINI meet jl.
Maar zeker ook de uitdaging tot weightreduction! Ben benieuwd waar ie naar toe kan/gaat.. zie het glas zo niet in je lijst staan, maar is ook een interessante. Waarbij voorruit en spiegels ook nog wat kunnen opleveren
Enfin, Gaan we volgen!
Afbeelding it's nor Black, nor white.
Durf buiten de lijntjeS te kleuren...
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 04:51

Heb zelf al een keertje achter stuur mogen zitten van jouw nieuwe racekor, wordt weer een gaaf project! Gaan we volgen en eens kijken wat de uitkomst wordt met het DaveK sausje er over heen
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 07:13

Gefeliciteerd met je nieuwe projectje. Zal mbt gewichtsreductie echt een hoop gaan schelen. En Coen was al aardig bezig geweest.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
RobinRBH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Groningen
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2016, 21:27

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 08:41

Zag al zoiets op de Facebook pagina's, maar oef, wat een gaaf project, dit gaan we volgen! :)
2004 Mini Cooper S (R53) - Pepper White
1995 BMW E36 328i Touring
1997 Peugeot 106 Rallye ph.2
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 08:42

Weer een mooi project. En wat een modlist. Gaan we weer met veel belangstelling volgen

Succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 15:36

Dit zal wederom een bommetje gaan worden, haha, "number four" in de rij. Ben benieuwd naar alle wijzigingen, leuk project Dave :icon_top:
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 21:32

@ Floris: Ik heb nagedacht over lexaan ramen, GRP deuren en kappen - maar das wellicht iets voor later. Samen met van die hevige aerodynamische upgrades. Eerst dit maar eens tot een goed einde brengen ;)

@ Dennis: Ja zeker, we gaan voor een Cooper uiterlijk! Beetje een sleeper effect :P

Vandaag weer eventjes kunnen werken aan de auto. Inmiddels is het interieur er tijdelijk helemaal uitgehaald. De achterste dikke plastic isolatiemat heb ik in stukken er uit gesneden, de kachel is in duizend stukken uiteen geslagen en verwijderd. De kabelboom is aan de binnenzijde van de auto en de kofferklep helemaal los gemaakt en alles is gemerkt zodat ik straks weet wat ik kan gaan verwijderen aan onnodige kabel. Dat geeft de volgende aanblik aan de binnenzijde :P

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap: De brug op, en de benzinetank en alle kabels aan de buitenzijde achter onder de auto los halen. Denk daarbij aan de ABS sensoren, remslijtage etc. Als dat klaar is kan die kabel naar binnen getrokken worden, en begint de demontage van subframes voor en achter, plus motorblok en versnellingsbak. Dan kan de kabel aan de voorzijde buiten verwijderd worden en kan de kabelboom uitgeplozen gaan worden. Zodra dat gedaan is, kan alle overtollige zooi eruit, denk aan die isolatiematjes die overal geplakt zijn, nadenkit en allemaal overbodig staal. Dan is de carrosserie klaar om van binnen gelakt te worden zodat dat stukje allemaal netjes is om terug opgebouwd te worden. Tegelijkertijd laat ik de subframes allemaal poedercoaten en kunnen die hopelijk snel opgebouwd gaan worden met nieuwe onderdelen. Als dan de ophanging terug is van AST kan dat weer terug er onder en rolt het beestje weer. Exciting times ahead! Ik ben in lange tijd niet zo enthousiast geweest om weer eens lekker te bouwen :P
Gebruikersavatar
CasperZ
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jul 2017, 22:15

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 22:32

Heel vet Dave! Echt respect dat je ook gewoon doet, waar velen van ons (denk ik) van dromen om te doen!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 22:40

En ik maar denken dat je door het krijgen van een baby een rustiger leven gaat leiden ;) Niks minder waar....
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 22:53

Dat is enkel de eerste maanden. Dan eten en slapen ze enkel.....
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Velserbroek
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

29 jun 2018, 22:55

We hadden het er al even over en eindelijk officieel gemaakt! Kan niet wachten hem straks in het echt te zien als ik weer wat leuke onderdelen bij je kom halen :lol:
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Nieuw project - nieuwe thread; Tracktool!

30 jun 2018, 00:17

louisvdd76 schreef:
29 jun 2018, 22:53
Dat is enkel de eerste maanden. Dan eten en slapen ze enkel.....
Dan moet ik me voort maken;

Nouja, rear control arms en draagarmbussen achterzijde zijn besteld bij KND engineering.

Maandag order bij Klaas afronden, en die van Demontweeks. Dan is het interieur qua aanschaf producten al zo goed als rond ;)

Terug naar “Show your ride”