Arjans R53

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
ArjandeV
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Ede
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2008, 20:27

Arjans R53

17 sep 2018, 15:44

Ik ben al even lid hier, sinds 2008. Een paar maanden in een R55 gereden, maar dat was een lease auto. Afgelopen maand heb ik me toch weten te overtuigen van het feit dat ik een Mini wilde. Sommige hebben wellicht mijn topic al op driving-fun gezien, maar ik zal toch een klein sluiertje oplichten van het hele gedoe.

Begin dit jaar heb ik een BMW M135i gekocht. Droomauto! Woon-werk was slechts 10km en dan kon dit makkelijk. Erg van genoten, dikke 320pk is lachen! Sinds juni werk ik echter wat verder van huis (nieuwe baan) en doe ik daarom 3000+km per maand. Dat is natuurlijk nog steeds genieten in de M135i, maar de afschrijving is niet leuk als je hem in 2 jaar van 90 naar ruim 160 dkm rijdt. Daarnaast zou ik vader worden en dus toch maar de beslissing genomen om hem te verkopen.

Nu begint het verhaal! De auto verkocht aan een handelaar in Groningen op een zondag (woon tegenwoordig zelf in Ede) en moest weer naar huis. Hij had een Corsa uit 2002 staan die ik mee kon nemen voor 650,- en met een hoogzwangere vriendin vond ik het wel fijn om toch een auto tot mijn beschikking te hebben. Dus die meegenomen. Toen eigenlijk ook al besloten, kijkend naar de wegenbelasting en verzekering dat we deze erbij zouden houden. 2 auto's is toch wel handig met een kleine en als er dan wat is kan ze ook met de kleine ergens heen als ik de auto meeheb naar mijn werk.

Op de teruweg langs bij mijn neef die net vader was geworden en hij vertelde dat hij de Mini van zijn vrouw eigenlijk leuk vond dan zijn Tesla Model X. Hij had net de Mini 3-deurs F56 ingeruild op een 5-deurs F55, ivm zijn zoon. Dus we gingen even snel een stukje rijden en ik vond het toch wel weer snaarstrak sturen en gewoon leuk.

Thuis aangekomen toch maar even kijken wat een Cooper S'je nog kost tegenwoordig. Viel me alles mee en ik had in mijn hoofd daardoor eigenlijk 2 opties: Of een BMW 525D Touring en de Corsa, of toch een BMW 320D Touring en een Cooper S. Even nog de kosten op een rijtje gezet en dacht: f**k it, ik ga gewoon een Cooper S kopen!

Op zondag dus het besloten, op dinsdag de eerste Cooper S bekijken. Dinsdagavond naar Duiven kijken bij een R53, maar deze gaf bij lekker doortrappen een motor storing, bleek map-sensor stuk te gaan, maar had er weinig vertrouwen in. Toen woensdag naar Zwolle gereden om te kijken naar een R53 met JCW tuning. Ik vond hier de koppeling erg gaar van en heb hem dus laten staan. Op de terugweg bij iemand langs die op facebook zijn R53 had aangeboden en na een proefrit leek het me wel een goeie optie. Net nieuwe koppeling (feb 2018), net nieuwe uitlaat. En bekend bij Roy Spenkelink..

Achteraf gezien had ik misschien iets beter moeten kijken/zoeken, maar motorisch is hij helemaal in orde, ondanks de 204.000km. Uiterlijk is nog wel wat te doen en ik had misschien wel een betere deal kunnen krijgen ergens anders. Maar het kriebelt, dus toch gekocht.

Afbeelding
Zo stond hij erbij toen ik hem kocht.

Helaas zag ik pas later wat meer schade, linksachter een klein plekje, en waar ik eerst dacht dat de sideskirt-strip los liet, bleek het paneel gewoon ingedeukt te zijn.

Vervolgens een afspraak bij Roy Spenkelink gemaakt, om hem even te laten checken. De stuurbekrachtigingspomp maakt toch wel veel lawaai, dus wilde het even zeker weten dat alles goed was. Daar nieuwe bougies laten monteren, even passagiersraam gesteld en weer op weg. Daar wel wat leuke dingen gezien en inmiddels wat ingelezen dus aardig wat plannen:

Handeling:
- Schroefset
- Sway bar
- R56S of JCW remmen
- Bandjes + lichtere velgen
- R56 Draagarmen achter
- Camberplates

Motorisch:
- Pulley
- Software
- Nokkenas
- Injectoren
- Intercooler

Exterieur:
- JCW (of aftermarket) Grill
- Schades laten herstellen
- Wellicht dakje + spiegels andere kleur
- Roest plekje op kofferklep (evt kofferklep vervangen)

Interieur:
- Nieuwe stoelen (geen idee welke?)
- Nieuw stuur (OMP/Sparco)

Er zal vast nog wel meer op de lijst komen, maar dat is wat nu ongeveer op mijn wensenlijst staat.
Laatst gewijzigd door ArjandeV op 17 sep 2018, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
R53 :D
ArjandeV
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Ede
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2008, 20:27

Re: Arjans R53

17 sep 2018, 15:46

Dan alvast de eerste update :-)

Afbeelding

- Grill geplaatst. En hierbij ook wat foto's van de schades:

Linksachter:
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
R53 :D
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Arjans R53

17 sep 2018, 15:52

Mooi apparaat! Jammer van de schade's. Grill staat mooi, waar heb je die vandaan? Zoek er ook nog eentje.
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Re: Arjans R53

17 sep 2018, 15:55

Welkom terug! Blijft supergaaf, een R53! De plannen zien er ook goed uit, ben benieuwd. En heb je inmiddels ook al een 320d gekocht?
Afbeelding
ArjandeV
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Ede
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2008, 20:27

Re: Arjans R53

17 sep 2018, 17:45

Ja 320d staat er naast op de parkeerplaats :) Heb de grill op eBay gekocht op aanraden van Martijn naar specifiek merk gezocht: cades

Wel een gedoe om die boutjes weer vast te zetten.

Morgen ook mijn velgen met banden halen. Had een setje gekocht van Rodney, maar aardig wat lakschade dus heb ze opnieuw laten spuiten.

Zo waren ze:
Afbeelding

Morgen meer :)
R53 :D
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Arjans R53

17 sep 2018, 21:09

Mooie ride Arjen en veel plezier met modden :icon_top:
Gebruikersavatar
Sanderz
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vld
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 jun 2018, 17:14

Re: Arjans R53

17 sep 2018, 21:16

Mooi ding, plannen klinken ook goed. En ach ja die schades, het is geen nieuwe he.
2003 R53
ArjandeV
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Ede
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2008, 20:27

Re: Arjans R53

17 sep 2018, 23:02

Overigens helemaal vergeten. De oplettende kijker heeft het misschien al gezien. De koplampen die erin zaten zat wat kleurverschil in, mooi excuus om een setje facelift xenon erin te bouwen.
R53 :D
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Arjans R53

18 sep 2018, 00:00

Een R53 is gewoon genieten.
Heerlijk supercharger gejank.

Mocht je nog Brembo JCW remmen zoeken, ik heb ze te koop, zie
ArjandeV
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Ede
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2008, 20:27

Re: Arjans R53

18 sep 2018, 15:11

nepnerd schreef:
18 sep 2018, 00:00
Een R53 is gewoon genieten.
Heerlijk supercharger gejank.

Mocht je nog Brembo JCW remmen zoeken, ik heb ze te koop, zie
Ja had ze gezien, maar heb R56S klauwen gekocht :)
R53 :D
ArjandeV
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Ede
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2008, 20:27

Re: Arjans R53

28 sep 2018, 19:38

Nou maar even wat updates:

Nieuwe velgen gekocht, waren een stuk lichter dan de Mini OEM velgen 11,5kg naar 7,5kg. De velgen hadden wat lak schade, wilde ze brons spuiten, maar kreeg ze goud terug. Had er ook gewoon meteen wat van moeten zeggen, maar pas in het daglicht zag ik de echte kleur. Ik dacht: och is ook wel lachen, maar begin nu toch beetje te twijfelen.. Misschien had ik ze toch wit moeten doen? Setje nieuwe Nexen SU4 banden erop (volgens tyrereviews goede eigenschappen en dat voor 53€ per band..)
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen donderdag naar Roel van GoGarage37 geweest. Erg gezellig gehad en vooral leuke upgrades gedaan voor de Mini :-) Er stond aardig wat op de planning:

- Montage Cobra Evo I schroefset
- Montage R56S Remmen
- Montage R56 Aluminium draagarmen achter
- Montage Swaybar 19mm
- Montage 15% Pulley
- One ball mod

Om 7.15 ben ik weg gereden om er rond 8.30 te willen zijn. Helaas viel het ietwat tegen, beetje files onderweg:
Afbeelding

Onderweg nog een momentje, 3 mini's op een rij:
Afbeelding

Aangekomen in Lisse, ongelofelijk lelijke R53 op de gevel:
Afbeelding

Roel ging eerst even een rondje rijden met de Mini om te kijken of hij nog gekke dingen voelde/hoorde:
Afbeelding

Hij "stotterde" af en toe bij het half gas optrekken. Alsof je het gas moduleerde terwijl je het pedaal op zelfde stand hield. Roel voelde dat ook, dus daar gingen we ook nog maar even naar kijken.

Auto de brug op:
Afbeelding
Afbeelding

Cobra setje lag al klaar, evenals pulley:
Afbeelding
Afbeelding

Bumpertje etc eraf, intercooler eraf:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens verder om Supercharger er uit te halen:
Afbeelding
Afbeelding

Direct ook even olie van supercharger gecheckt en bijgevuld.
Oude pulley eraf:
Afbeelding

Nieuwe pulley erop:
Afbeelding

Vervolgens schroefset monteren. Eerst voorkant, oude dempers en veren weg en nieuwe monteren:
Afbeelding

Nieuwe remschijven en remklauwen erop:
Afbeelding
Afbeelding

Daar liepen we wel tegen klein probleempje aan. De remklauwen had ik gekocht van een sloop R56S. Opzich allemaal nog prima, maar de rubbers op de geleiderhulzen waren redelijk naar de tering. Uiteindelijk heeft Roel ze er wel ingekregen, maar je merkt het nu wel met remmen dat er verschil tussen links en rechts is (links had hij moeite, en hij trekt nu naar rechts tijdens het remmen). Inmiddels nieuwe besteld bij Autodoc en die laat ik zsm lokaal even monteren. Want remmen moet wel goed gaan natuurlijk.

Daarna naar de achterkant. Dempers er uit. Ook hier kwamen we al snel tegen een probleem, de draagarmen die ik bij me had waren prima, maar er zaten geen bouten en rubbers bij. Dus helaas kon Roel die niet monteren aangezien die bouten en rubbers anders zijn dan bij de stalen draagarmen.
Afbeelding

Nieuwe dempers en swaybar erin:
Afbeelding

Toen gingen we kijken naar de uitlaat, die er inmiddels al onderweg was:
Afbeelding

Helaas een gat in de einddemper, dus op Roel zijn advies nu geen One ball mod, eerst maar andere einddemper of evt andere uitlaat.
Afbeelding

Vervolgens alles er weer op, schroeven aandraaien. Wielen er op en de laatste mod die ik bij me had:
Afbeelding

En weer onderweg naar huis:
Afbeelding

Op de weg naar huis nog wel wat dingen gemerkt dus:
- Tijdens optrekken/hard gas trilt hij. Ik heb hier met Roel over gesproken, komt door de verlaging, aandrijfassen staan nu toch in andere hoek, dus advies om toch powerflex rubbers te plaatsen om het getril tegen te gaan. Wel weer 200,- incl montage, maar dan is het ook goed.
- Remmen trekt dus naar links, remt wel stuk beter al en er zit nog wat ruimte in het rempedaal. Wil hem liever wat minder sponsig, dus nog een keer laten ontluchten en dus die hulzen monteren zou het moeten oplossen.
- Supercharger maakt minder geluid, had meer verwacht. Nu bleek dat er bij de intercooler een seal niet helemaal goed zat, dus nu minder geluid is een goed ding. Wel een beetje jammer, klonk zo mooi :)

Zo staat hij er nu bij:
Afbeelding
Afbeelding
R53 :D
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1964
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Arjans R53

28 sep 2018, 22:35

Lekker bezig zo. Aardige modlist afgewerkt. Jammer dat de lijst ook meteen aangevuld wordt
Moet zeggen dat de kleur velgen best dik is. Iets meer aanwezig wellicht dan je had verwacht, maar zeker een mooi geheel
Afbeelding

Terug naar “Show your ride”