Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Dell
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2018, 22:11

Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

05 dec 2018, 19:27

Hoi!

Afgelopen zaterdag toch maar wezen kijken bij een Mini Cooper S welk op papier een toppertje was. Compleet standaard m.u.v. Een Milltek uitlaat, de uitlaat die ik er stiekem op wou hebben. 162.000 gelopen en alles nog erg netjes. Kon hem meekrijgen voor een mooie prijs dus nu staat er een Mini voor de deur.

Ik kom uit een golf 6 GTI dsg met 265pk en wou weer een potje roeren in een youngtimer. Altijd al leuke auto’s gevonden en de vriendin vond hem ook leuk.

Mijn plan is om er even in te rijden en hem helemaal naar nieuwstaat + te brengen. Momenteel zitten er aan de voorkant budgetbanden onder en trekt de auto enorm naar rechts, dus ik laat er even nieuwe voorbanden onder zetten + balanceren en uitlijnen om te kijken of het dan verbeterd.

Qua tuning doelen wil ik het liefst voor de GT sfeer gaan, dus strak uiterlijk met luxe! Het is en blijft een mini, dat weet ik ook wel. Maar denk aan alcantara delen en het liefst Park Lane interieur in mooi kleurtje. Tevens heb ik doel welk ik online nog nergens ben tegen gekomen : een Gated shifter maken (Audi R8 inspiratie Afbeelding). Hoe en wat dat zoek ik nog uit.

Qua uiterlijk vind ik de auto eigenlijk al erg mooi, waar ik in mijn voorstellende praatje nog verwees naar mat groen (zie bijlage 3), zie ik daar vooralsnog vanaf en ga ik eerst maar eens zwarte elementen toevoegen en wellicht in de toekomst frozen grey wrap oid. Dus eerst een potje dechromen en de honingraat achtige inserts plaatsen. De velgen zwart wrappen en alles netjes maken met turtle wax.

Het onderstel is denk ik oké wanneer ik hem heb laten uitlijnen. In de toekomst ga ik voor een bilstein schokdemper setje met koni veren o.g. En misschien wel een schroefset, maar dat is afhankelijk van geplande budget. Vervangen van de rubbers.

Motorisch ga ik na de winter denk ik pas in verdiepen. Liefst heb ik weer 250 pk, maar eerst maar de auto op basis+ niveau krijgen. Klinkt alsof die nu k*t is en dat is die niet, maar het trekkende stuur is vervelend.

To do lijstje etc volgt. Mochten mijn bouwtekeningen voor de kerstvakantie klaar zijn dan ga ik me meer op de auto focussen. 1 ding tegelijk

Vragen:
Kan iemand me wat voorlichten over comfortabele schroefsetjes of vering + schokdempers? Heb eea gelezen maar ben benieuwd, heb geen behoefte er te veel aan uit te geven
Iemand een park lane set over?dm
Welke banden raden jullie aan, heb nu achter Kumho Spt (niet ecsta le sport) ik denk dat ik de ecsta le sport voor laat bevestigen.
Zijn de wat zwaarder getunede mini’s nog wel normaal te rijden, rij meestal gewoon snelweg en niet altijd het betere bochtenwerk.
Hebben jullie tips?!

Groetjes en bedankt voor het lezen. De auto heeft nog geen naam, dat volgt.




AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Dell op 10 mar 2019, 20:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jappo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2016, 07:22

Re: Mini Cooper R53 - fase 1 Voorbereiding

05 dec 2018, 21:46

Mooie plannen. Succes
Dell
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2018, 22:11

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

13 dec 2018, 19:25

Tussentijdse update.
Golf 6 GTI inmiddels verkocht, ga der missen.
Na flink wat uurtjes op google te hebben doorgebracht denk ik dat ik graag de opvolger van de koni FSD schokdempers ga monteren: de Koni Special Active : https://tinyurl.com/SpecialActive
Mensen zweren bij de FSD schokdempers en deze kunnen zelfs met licht verlagende veren. Welke veren zou ik monteren?

Mocht iemand een alternatief hebben is advies zeer welkom.

Weet iemand welke spullen ik ook direct zou vervangen omdat de auto toch op een brug moet komen of op jacks. Wil sowieso even de remblokjes vervangen. Welke rubbers etc zou ik ook mee moeten pakken?

Leuk project voor de kerstvakantie, iemand zin om te helpen :)
Gebruikersavatar
Sanderz
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vld
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 jun 2018, 17:14

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

13 dec 2018, 20:19

Dell schreef:
13 dec 2018, 19:25
Tussentijdse update.
Golf 6 GTI inmiddels verkocht, ga der missen.
Na flink wat uurtjes op google te hebben doorgebracht denk ik dat ik graag de opvolger van de koni FSD schokdempers ga monteren: de Koni Special Active : https://tinyurl.com/SpecialActive
Mensen zweren bij de FSD schokdempers en deze kunnen zelfs met licht verlagende veren. Welke veren zou ik monteren?

Mocht iemand een alternatief hebben is advies zeer welkom.

Weet iemand welke spullen ik ook direct zou vervangen omdat de auto toch op een brug moet komen of op jacks. Wil sowieso even de remblokjes vervangen. Welke rubbers etc zou ik ook mee moeten pakken?

Leuk project voor de kerstvakantie, iemand zin om te helpen :)
veerpootlagers vervangen
2003 R53
gerrit1740
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 dec 2015, 09:50

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

16 dec 2018, 09:51

Sanderz schreef:
13 dec 2018, 20:19
Dell schreef:
13 dec 2018, 19:25
Tussentijdse update.
Golf 6 GTI inmiddels verkocht, ga der missen.
Na flink wat uurtjes op google te hebben doorgebracht denk ik dat ik graag de opvolger van de koni FSD schokdempers ga monteren: de Koni Special Active : https://tinyurl.com/SpecialActive
Mensen zweren bij de FSD schokdempers en deze kunnen zelfs met licht verlagende veren. Welke veren zou ik monteren?

Mocht iemand een alternatief hebben is advies zeer welkom.

Weet iemand welke spullen ik ook direct zou vervangen omdat de auto toch op een brug moet komen of op jacks. Wil sowieso even de remblokjes vervangen. Welke rubbers etc zou ik ook mee moeten pakken?

Leuk project voor de kerstvakantie, iemand zin om te helpen :)
JCW remmenset
3
Dell
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2018, 22:11

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

16 dec 2018, 21:21

gerrit1740 schreef:
16 dec 2018, 09:51
Sanderz schreef:
13 dec 2018, 20:19
Dell schreef:
13 dec 2018, 19:25
Tussentijdse update.
Golf 6 GTI inmiddels verkocht, ga der missen.
Na flink wat uurtjes op google te hebben doorgebracht denk ik dat ik graag de opvolger van de koni FSD schokdempers ga monteren: de Koni Special Active : https://tinyurl.com/SpecialActive
Mensen zweren bij de FSD schokdempers en deze kunnen zelfs met licht verlagende veren. Welke veren zou ik monteren?

Mocht iemand een alternatief hebben is advies zeer welkom.

Weet iemand welke spullen ik ook direct zou vervangen omdat de auto toch op een brug moet komen of op jacks. Wil sowieso even de remblokjes vervangen. Welke rubbers etc zou ik ook mee moeten pakken?

Leuk project voor de kerstvakantie, iemand zin om te helpen :)
JCW remmenset
3
Zijn standaard remklauwen van de Mini Cooper S r53 ook rood? Ik zag dat er rode onder mijn auto zitten?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

17 dec 2018, 08:24

De standaard klauwen op een R53 Cooper S zijn niet rood.
Dus ze zijn door een vorige eigenaar rood gemaakt of je hebt al JCW klauwen of een ander merk rode klauwen op je Mini.

Mijn R53 JCW GP heeft rode klauwen met John Cooper Works erop.
Dit zijn dezelfde klauwen die later op de 2e generatie New Mini Cooper S gemonteerd zijn, enkel zijn ze dan standaard niet rood.

De standaard diameter remschijf is dan 294mm. Ik heb schijven van Tarox gemonteerd, type F2000
Remblokken van Tarox Compound 114(0514.114)
RVS remslangen van Goodridge

Ben er heel tevreden mee en heb nooit remproblemen. Heb geen behoefte aan nog grotere remmen die veel duurder en zwaarder zijn.
Dell
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2018, 22:11

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

17 dec 2018, 19:50

niekcarfreak schreef:De standaard klauwen op een R53 Cooper S zijn niet rood.
Dus ze zijn door een vorige eigenaar rood gemaakt of je hebt al JCW klauwen of een ander merk rode klauwen op je Mini.

Mijn R53 JCW GP heeft rode klauwen met John Cooper Works erop.
Dit zijn dezelfde klauwen die later op de 2e generatie New Mini Cooper S gemonteerd zijn, enkel zijn ze dan standaard niet rood.

De standaard diameter remschijf is dan 294mm. Ik heb schijven van Tarox gemonteerd, type F2000
Remblokken van Tarox Compound 114(0514.114)
RVS remslangen van Goodridge

Ben er heel tevreden mee en heb nooit remproblemen. Heb geen behoefte aan nog grotere remmen die veel duurder en zwaarder zijn.
Kijk dit zijn mooie berichten.
Ik googlede even en zag dat jcw nogal duidelijk een sticker oid erop heeft. Dat zie ik niet op mijn klauw, heb nu de worst velgen erop dus kan het sowieso slecht zien! Afbeelding
De schrijven zit redelijk wat rotzooi op. Denk dat straks de velgen eraf halen en alles poetsen en netjes maken al wat inzicht geeft.

Mijn koppelingspedaal vind ik “lam” de eerste paar cm dat je hem indrukt. Nou las ik dat dat kan doordat de koppeling hulp cilinder niet meer goed is of omdat er een luchtbel in zit. Hij deelt de remvloeistof dus die nalopen zou niet een slecht idee zijn.

Vanavond maar even vloeistoffen bestellen en de tarox remblokken bekijken (achter zijn ze sowieso aan de beurt. Dus zal ze rondom doen). Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

18 dec 2018, 07:18

Dell schreef:
17 dec 2018, 19:50
niekcarfreak schreef:De standaard klauwen op een R53 Cooper S zijn niet rood.
Dus ze zijn door een vorige eigenaar rood gemaakt of je hebt al JCW klauwen of een ander merk rode klauwen op je Mini.

Mijn R53 JCW GP heeft rode klauwen met John Cooper Works erop.
Dit zijn dezelfde klauwen die later op de 2e generatie New Mini Cooper S gemonteerd zijn, enkel zijn ze dan standaard niet rood.

De standaard diameter remschijf is dan 294mm. Ik heb schijven van Tarox gemonteerd, type F2000
Remblokken van Tarox Compound 114(0514.114)
RVS remslangen van Goodridge

Ben er heel tevreden mee en heb nooit remproblemen. Heb geen behoefte aan nog grotere remmen die veel duurder en zwaarder zijn.
Kijk dit zijn mooie berichten.
Ik googlede even en zag dat jcw nogal duidelijk een sticker oid erop heeft. Dat zie ik niet op mijn klauw, heb nu de worst velgen erop dus kan het sowieso slecht zien! Afbeelding
De schrijven zit redelijk wat rotzooi op. Denk dat straks de velgen eraf halen en alles poetsen en netjes maken al wat inzicht geeft.

Mijn koppelingspedaal vind ik “lam” de eerste paar cm dat je hem indrukt. Nou las ik dat dat kan doordat de koppeling hulp cilinder niet meer goed is of omdat er een luchtbel in zit. Hij deelt de remvloeistof dus die nalopen zou niet een slecht idee zijn.

Vanavond maar even vloeistoffen bestellen en de tarox remblokken bekijken (achter zijn ze sowieso aan de beurt. Dus zal ze rondom doen). Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb je al blokken besteld? Ik heb nog gloednieuwe Ferodo DS2500 liggen voor standaard klauwen.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

18 dec 2018, 07:40

Mooie mini en kekker bezig. Als ik het goed zie zijn het (helaas) de standaard cooper s remmen. Doet echter niets af aan dr werking . Succes met de komende klus.
Afbeelding
Dell
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2018, 22:11

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

14 jan 2019, 21:24

Kan je de ruitenwissers afstellen oid. Heb er nieuwe op gezet en hij maakt nog steeds dat vervelende rubber geluid ... gewoon nieuwe Bosch erop gezet!

Tips graag want ik word gek :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sanderz
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vld
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 jun 2018, 17:14

Re: Mini Cooper S R53 - fase 1 Voorbereiding

15 jan 2019, 10:28

Reinig je voorruit eens goed met een goede glasreiniger, vaak is dat het probleem.
2003 R53

Terug naar “Show your ride”