Maik's R53 JCW Checkmate

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 aug 2022, 08:47

niekcarfreak schreef:Goed bezig om de distributie te vervangen.
Beetje geluid van een auto is wel leuk voor de beleving maar overdreven lawaai en knallen houd ik niet van.
Sommigen knetteren asociaal als een mitrailleur.
Op elke auto zetten ze tegenwoordig een pops en bangs tune lijkt wel. Het wordt er niet perse beter op qua geluid
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 aug 2022, 08:48

nd-photo.nl schreef:Amen, vind dat ook geen porem (zie die vele filmpjes van die automeets waar autos wegrijden). Dat vele geknetter en die harde knallen, nee dank je
Helemaal gelijk daarom heb ik ook weer een resonator op de milltek geplaatst. Maar soms is het wel leuk
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 aug 2022, 10:14

Gevoelsmatig trekt ie iets fijner door de toeren maar ik moet nog even wat logjes maken zoals ik dat toen ook heb gedaan met de nokkenas en intercooler.
Gebruik X4datalog speciaal voor de 1e generatie MINI om alles te loggen.
Toevallig had ik het gister met een aantal andere 1st gen MINI rijders over wie er nu sneller is. Dus wij een aantal logjes erbij gepakt, helemaal eerlijk is het natuurlijk niet gezien het op andere dagen en met andere buitentemp. gemeten is.
Maar ik kon zien dat bij een run in 3e versnelling WOT van stationair tot toerenbegrenzer ik voorheen 15.9s nodig had van 33 naar 141 en sinds de nokkenas is dat 15.1s toch een winst van 0.8s, klinkt misschien als weinig maar ik ben daar toch wel tevreden mee gezien ik enkel de nokkenas geplaatst heb zonder de software nog af te stemmen hierop.

Dat het nog sneller kan bewijst een mede R53 rijder die een 17% pulley, 469 nokkenas en een tune heeft hij doet namelijk van 33 naar 141 13.95s.

Goed om een lang verhaal kort te maken, ik ga dit weekend nadat de ketting vervangen is weer wat logjes maken en kijken op welke gebieden ik een verschil zie.
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 aug 2022, 13:28

0.8s is best veel hoor, daar moet je je idd niet op verkijken. De runners van de Scorpion zijn langer dan standaard spruitstuk en je hebt ook nog decat op het moment, dus minder restrictie.

Weet nog op mn Seat Leon toen ik van standaard downpipe naar een 3 inch downpipe decat ging, dat merkte je wel in performance! De echte winst ga je merken bij het afstellen (mappen) uiteraard.

Hoezo is er trouwens gekeken van 33-141km/u? En niet van 100-200km/u?
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 aug 2022, 13:45

0,8 voor bolt-on upgrades is meer dan prima en je gevoel wordt bevestigd. Goede meetdata trouwens.

Had je al een tuner keuze kunnen maken?
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 aug 2022, 10:55

nd-photo.nl schreef:
12 aug 2022, 13:28
Hoezo is er trouwens gekeken van 33-141km/u? En niet van 100-200km/u?
Op advies maak ik met enige regelmaat een logje in de 3e versnelling van stationair tot aan de toerenbegrenzer met WOT (wide open throttle). Daar kun je de meeste informatie uithalen mbt hoe de motor performance wise het doet.
Alleen de 3e versnelling loop qua km/h van ergens 25 tot 149 als ik het mij zo goed herinner.
En gezien we een vergelijk wilde maken tussen verschillende auto’s hebben we gezocht naar een begin en eind punt welke we bij alle 3 beschikbaar hadden, dat bleek 33 en 141 te zijn.

Ik sta nu op het punt om de MINI naar buiten te rollen en de distributieketting te gaan vervangen. Zal eind van de dag of morgen nog eens wat logjes maken. Probeer dan ook wel even een 100-200 te doen.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 aug 2022, 10:58

Boris_Brznjef schreef:
12 aug 2022, 13:45
0,8 voor bolt-on upgrades is meer dan prima en je gevoel wordt bevestigd. Goede meetdata trouwens.

Had je al een tuner keuze kunnen maken?
Ja die data logger is echt top!

Wat betreft tuner wordt het RW Edition of Dynamic Automotive. Beide tuners in duitsland.
Afhankelijk van waar ik de laatste mods ga monteren (hier in nl of toch in duitsland). Deze 2 werken samen wat betreft tuning voor MINI en beide doen custom software schrijven op de dyno wat voor mij een vereiste was.
Heb ondertussen zelf ook de software om te tunen en kleine dingetjes als lambda uitschrijven etc lukt prima. OTS mapjes ook maar voor een goede custom tune breng ik hem liever naar een specialist.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

15 aug 2022, 08:35

Zo was een mooi druk weekendje!
Zaterdag rond het middag uur begonnen aan de MINI, na een hele berg onderdelen gedemonteerd te hebben kon eindelijk de oude zooi eruit.
Het was inderdaad plastic van de ketting geleider want daar miste ik een stukje.
Oude geleiders en oliepomp eruit:
Afbeelding

en zie hier.... en hapje uit de geleider..
Afbeelding

Nog even de oude en nieuwe ketting naast elkaar gehouden maar de oude was niet opgerekt dus dat viel meer, tegenwoordig hoor je dat nog wel vaak maar gelukkig bij 1e gen MINI niet.
Vervolgens een mooi tafeltje met nieuw spul
Afbeelding
Afbeelding

En de ketting + nieuwe geleiders weer erin:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna het spannende moment, heb altijd wel vertrouwen in mijn eigen sleutel kunsten maar toch is het altijd even spannend als je zo'n relatief ingrijpende klus hebt gedaan. Maar na even kort gorchelen zonder ontsteking (om olie druk op te bouwen) startte hij in een keer en liep gelijk mooi rustig. Heb wel nogsteeds een irritant tikkend geluid wat ik voorheen nooit kon plaatsen en uit de buurt van de ketting vandaan kwam. Ik had gehoopt dat dat nu opgelost zou zijn maar helaas...
Toch zat het mij niet helemaal lekker en ben ik verder gaan zoeken, wat blijkt.. Ik heb een ALTA Tensioner Stop (voor wie niet weet wat het is: https://altaperformance.com/i-14007121- ... ngine.html ) en die tikt heel fijn tegen de riemspanner en geeft dus een tikkend geluid. Als ik hem stil houd is het geluid weg.. Dus daar moet ik nog even iets voor gaan verzinnen.

Vervolgens zondag nog even wezen "spelen" sinds kort heb ik software om de ECU van de R53 aan te kunnen passen. Was bedoeld om wat andere zaken mee aan te passen (bak overbrenging etc.) maar je kunt natuurlijk ook gewoon de decelleratie tabel aanpassen, brandstof bij decel. is gelijk aan die van de GP enkel de ontsteking iets aangepast en dan ineens doet ie dit:
Afbeelding

Totaal zinloos maar voor een uurtje spelen is het wel leuk, ondertussen is de software terug naar standaard en wacht ik nogsteeds op de sport cat want zaterdag deed de post waar ze goed in zijn... namelijk het bezorgmoment niet halen. Dus helaas nog niet de sport cat kunnen monteren.
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

15 aug 2022, 15:55

Dat is toch wel superfijn, als je auto goed loopt na zulke ingrijpende klussen!

Ik zou die tensioner stop eruit halen en gewoon van tijd tot tijd die spanner vervangen (van een fatsoenlijk merk).
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

16 aug 2022, 08:17

nd-photo.nl schreef:
15 aug 2022, 15:55
Ik zou die tensioner stop eruit halen en gewoon van tijd tot tijd die spanner vervangen (van een fatsoenlijk merk).
Nou je kunt nog zo'n mooie nieuwe spanner hebben... Als, om welke reden dan ook, je riem breekt dat klapt de spanner boven op je krukaspulley en dat is niet echt een succes. Nu een paar keer zien gebeuren en dan heb ik toch liever een tensionstop moet alleen even bekijken of er iets te doen is aan het trillende/tikkende geluid.
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

18 aug 2022, 16:28

Hmmz, dan is de tensioner stop een goedkoop stukje extra verzekering voor extra mogelijke schade idd.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

23 aug 2022, 10:21

Zo ondertussen is de software weer standaard en heb ik weer een probleempje kunnen verhelpen.
Ik zag in de logjes eigenlijk continu iets raars dat ik niet kon verklaren...
Vanaf +/- 5200tpm begon de MINI te pingelen, wat natuurlijk zeer ongewenst is. Gelukkig heeft de R53 een pingelsensor en zorgt deze voor een aanpassing van de ontsteking. Zo zag ik dan vanaf 5200 -3,34 en bleef dat eigenlijk tot aan de toerenbegrenzer... Nog even getest met verschillende mapjes (Standaard JCW210 en GP) maar beide vertoonde hetzelfde probleem. Toen besloten de BCR8ES bougies te monteren, deze zijn 1 stap kouder dan wat een JCW nodig heeft dit bracht een minimale verbetering (-2,95). Hiervoor uiteraard al even de ontstekingsdelen gecontroleerd dus het moet dan iets met de brandstoftoevoer zijn, misschien te weinig opbrengst in hoge toerentallen?

Brandstofdrukmeter aan de rail geschroefd en starten maar.. BMW/MINI geven aan: 3,5bar +/- 0,2 dus alles in de range van 3,3 tot 3,7 is goed (genoeg). Ik scoorde een 3,35 dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Dan moet het eigenlijk wel een injector zijn... Hoewel de LFT op -5,4 stond zou je dat eigenlijk niet verwachten, anderzijds LFT doet bij WOT niet mee. Naja goed de 550's had ik toch al liggen dus half uurtje sleutelen, correctiefactor toepassen in de fuelmaps voor de 550's en nieuwe map naar de auto schrijven. Gelijk starten en lopen. Mooi rondje warm gereden met de laptop eraan, alles leek goed dan nu de WOT run en ja hoor probleem opgelost... dus toch een injector die niet goed is.
Of misschien zelfs 2 aangezien het pingelen op cilinder 2 en 3 voor kwam.
Maar goed, probleem verholpen.

De prachtige Bosch 550cc injectoren met verloopkabelsetje:
Afbeelding

Het logjes achteraf waarbij de KC (Knock control) mooi 0 is afgezien van het gebruikelijke dipje bij het eerste moment volgas:
Afbeelding

Mooi optijd voor een Club53 dagje op Zolder afgelopen weekend! Vooraf nog met een heel aantal MINI's een erehaag gevormd voor Dave om hem vanuit de diverse MINI clubs een waardig afscheid te geven. Was erg indrukwekkend, veel te jong gegaan... wel ontzettend mooi om te zien dat vanuit heel het land MINI zijn gekomen. Vervolgens op Zolder bij de Club53 dag nog een minuut stilte gehouden.
Afbeelding

En dan nog een klein stukje planning voor de komende tijd, naast alle onderdelen heb ik nu ook al het gereedschap binnen om de MINI te voorzien van de kleinere kompressorpulley en de TPE Charge pipe, dat zal binnenkort dan ook gebeuren. Hopelijk kan ik dan ergens in september terecht bij RW Edition in Duitsland voor een op maat tune van de MINI met natuurlijk een voor (mits mogelijk) maar zeker een na vermogensuitdraai.

Maar eerst komend weekend naar de MINIParts24 Trackday op Meppen! Ga zelf niet rijden maar wel een poging wagen met de competitie voor show en shine. Wie weet kan de jury een leuke JCW wel waarderen. Stiekem hoop ik natuurlijk op winst maar goed als ik de foto's van voorgaande jaren zie is er onwijs veel concurrentie.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

24 aug 2022, 11:44

Gisteravond nog even de 200cells sport cat gemonteerd en de nieuwe OMP lowerbrace.
Afbeelding
Afbeelding

Na het monteren van de sport cat is hij gelukkig weer een stuk minder luid, veel prettiger zo!
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

06 sep 2022, 09:32

Het weekend van 27 augustus naar de MINIParts24 Trackday geweest op Circuit Meppen.
Naast een Trackday is dit ook gewoon een hele grote meeting met verschillende activiteiten, zo ook een Show & Shine wedstrijd.

Nu vind ik zelf dat mijn MINI wel kans maakt, maar of andere en voornamelijk de jury dat ook vinden....
Vereisten waren dat je de auto parkeert met de motorkap en raampjes open zodat het exterieur, interieur en onder de kap kan worden beoordeeld. Dus de MINI stond er zo bij:
Afbeelding

Na een gesprekje met de jury hebben zij mijn MINI beoordeeld, toen in spanning afgewacht tot de uitslag kwam.
Ennn we zijn in de prijzen gevallen!
Afbeelding

Een 3e prijs! toch wel erg trots op maar ik weet ook waar ik puntjes heb laten liggen dus dat is een mooie motivatie om dat aan te gaan pakken.

Tevens in de afgelopen week nog een Mishimoto radiator gekocht om de koeling van de MINI te optimaliseren.
Hopelijk kan ik binnenkort eens een dagje vrij maken om alle onderdelen die ik heb liggen te kunnen monteren, daarna kan ik dan ook eindelijk de MINI laten afstellen op de bank.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

06 sep 2022, 10:31

Wauw. Dat is een mooie beloning op je werk (los van het eigen rij plezier). Congrats.

Zijn het grote punten die je van plek 1 hebben afgehouden?
Afbeelding

Terug naar “Show your ride”