Maik's R53 JCW Checkmate

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

07 sep 2022, 08:10

Nee deels was het vanwege het show & shine gehalte, mijn MINI is niet zo show-achtig omdat alles natuurlijk gewoon origineel is. En wat betreft de lak heb ik ook wat puntjes laten liggen. Motorkap en voorste deel van het dak zijn redelijk gespikkeld en staan ook nog op de planning om gespoten te worden.
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

07 sep 2022, 12:26

Mooie kroon op je werk en het gaat voor jezelf natuurlijk ook puur om de functie en niet perse de shine. Je vind het mooi en maakt het voor mij pristine maar het kan altijd nog beter.

Ik zal er ook aan moeten geloven met al die steenslag dat de kap en het dak een spuit klus wordt.

Hoe zit het met je blok? Hoe voelt hij nu na alle ingrepen?
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

09 sep 2022, 10:09

Ja ik vervang wel veel dingen en de details besteed ik aandacht aan maar ik geniet vooral van hoe het rijdt en dat blijft voor mij op nummer 1 staan.
Dus steenslag zal er nog wel mee bij komen haha zeker wanneer er weer hier en daar een Trackday mee gepakt wordt.

Wat betreft het blok, nog niet echt vorderingen gemaakt. Iets met teveel ideeën en te weinig tijd.
De huidige setup is:
- Standaard JCW Tuning Kit (210pk versie)
- 550cc Injectoren
- Schrick by Krumm nokkenas
- Scorpion 4-2-1 Spruitstuk met 200cells sportcat
- GP intercooler
- 82c Thermostaat met aluminium thermostaathuis

Voor nu rijdt hij echt heerlijk, vermogen bouwt mooi op en is ook redelijk snel. Vooral in tussensprints en bochten uit accelereren merk je goed wat de nokkenas in de midden range van het toerenbereik toevoegt. Maar ook op snelheid is hij redelijk snel, vorig weekend op de Autobahn weg gereden bij een 1e generatie Porsche Boxster dat was toch wel erg leuk haha

Wel vind ik hem met sport katalysator minder lekker/soepel door de toeren trekken en gevoelsmatig rem je ook harder af op de motor. Dus binnenkort komt de middendemper terug en dan weer decat om te kijken of dit nog te doen is qua geluidsniveau.

Verder liggen de volgende onderdelen nog klaar om ingebouwd gaan worden:
- 16% compressor pulley (ik weet het niet ideaal maar ik wil het eens testen)
- TPE Charge pipe
- Mishimoto radiator

Dit kan mooi in een keer door gedaan worden tegelijk doe ik dan ook een beurtje aan de compressor zelf. Al met al iets meer als een half dagje werk maar helaas nog geen tijd voor gevonden.

Wat nog wel leuk is, met een aantal vrienden zijn we nu verschillende logs aan t maken en stiekem volgt daar toch altijd weer een soort van competitie uit. Het leukste is dat wij allemaal redelijk verschillende setups hebben maar allemaal redelijk dicht bij elkaar zitten.

Als eerste een blauwe pre facelift JCW met volgende mods:
- Basis JCW Tuning Kit (200pk versie)
- 17% pulley
- Airtec intercooler
- 550cc injectoren
- VGS mod
- 7 serie gasklep
- Dave F luchtfiltermod
- 4-1 spruitstuk equal length met lange runners

Deze doet de 49-139 in 11,754 sec


Dan een grijze pre facelift JCW met als mods:
- Basis JCW Tunings Kit (200pk)
- 461 Nokkenas
- 15%
- 550cc injectoren
- TPE Charge Pipe
- hot air intake
- Ebay special Intercooler
- Milltek 4-1 decat

Deze weet een tijd van 11,139 sec te halen

Dan de snelste van ons allemaal een facelift Cooper S met als mods
- Basis Cooper S (170pk versie)
- 469 Nokkenas
- 17% pulley
- TPE Charge pipe
- 550cc injectoren
- Airtec intercooler
- Cold Air Intake (eigen bouw)
- Standaard spruitstuk zonder katalysator

Deze haalt zelfs 10,429 sec

En niet geheel onbelangrijk haalt mijn eigen MINI met bovenstaande mods 11,731 sec al denk ik zelf dat het iets sneller moet kunnen als het geen onwijs hete zomerdag is.
Nadeel van dit soort vergelijkingen is dat we allemaal ook 2 keer zo hard gaan met het bedenken van mods om nog was (mili)seconden eraf te kunnen snoepen.
Leuke is dan ook wel weer dat je kennis van bepaalde zaken ook stuk harder groeit.

Paar ideeën die nu zo bij mij leven..
WLLK, Stand alone ECU, Flex fuel, E85 maar goed dat zijn (verre) toekomst plannen. Eerst maar eens inbouwen wat ik al heb en goed afstellen.
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

09 sep 2022, 12:39

Lekker bezig maik.

Altijd leuk als iets erop zit en het werkt.
Helemaal als het mooie dingen zijn.

Enne misschien maar oogje maken met die van mij er naast? ( als ik weer mag/kan rijden)
Denk dat t niet veel scheelt.

^Robbert


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 sep 2022, 13:36

Ja moeten we zeker eens doen!
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 sep 2022, 14:22

Leuk al die vergelijken, ook allemaal andere tuners?
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 sep 2022, 15:34

Boris_Brznjef schreef:
12 sep 2022, 14:22
Leuk al die vergelijken, ook allemaal andere tuners?
Ja deels zijn ze getuned door beek, deels rijden ze nog originele software of zelf aangepaste software.
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

12 sep 2022, 15:41

MaikR53 schreef:
Boris_Brznjef schreef:
12 sep 2022, 14:22
Leuk al die vergelijken, ook allemaal andere tuners?
Ja deels zijn ze getuned door beek, deels rijden ze nog originele software of zelf aangepaste software.
Is het wel te doen rijden met 550 cc injectoren en standaard/jcw software?

Erg interessant om te volgen. Vooral omdat de facelift met een scherpe nok zo lekker gaat. Zit dat dan puur in de charger met coating en nok
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 sep 2022, 08:52

Boris_Brznjef schreef:
12 sep 2022, 15:41
Is het wel te doen rijden met 550 cc injectoren en standaard/jcw software?
Ja en nee, de standaard software heeft natuurlijk al wat verschillen.
De Standaard S software is geschreven voor 330cc injectoren en de JCW/GP software is geschreven voor 380cc injectoren.
Laat je die software standaard en monteer je de 550cc injectoren gaat het fout dan loopt hij echt veel en veel te rijk.
Wat ik heb gedaan is de GP software als basis genomen en alle brandstof gerelateerde tabellen omgerekend naar 550cc en dan kun je er gewoon (goed) mee rijden.
De zin en onzin van 550cc injectoren is ondertussen wel een interessant topic. Hier in nederland zweert iedereen bij 550's en is het bijna een must als je gaat upgraden. De tuner waar ik heen ga geeft echter aan dat 550's te groot en onnodig zijn en ziet liever dat ik de 380's monteer. Volgens hem zijn de 550's stationair veel te rijk en is de brandstof niet de beperkende factor.
Ik heb dus ook weer een nieuwe set 380cc injectoren (P/N 13537574132) gekocht en daarmee gaat hij getuned worden. Ben vooral benieuwd welke AFR en DC ik ga zien voor en na het tunen. Mocht het mij niet zinnen kan ik altijd nog weer ombouwen naar 550's en de software aanpassen.
Boris_Brznjef schreef:
12 sep 2022, 15:41
Erg interessant om te volgen. Vooral omdat de facelift met een scherpe nok zo lekker gaat. Zit dat dan puur in de charger met coating en nok
De charger met andere coating zorgt voor een betere passing van de rotoren en daardoor theoretisch gezien een toename in boost maar dit is minimaal. Wat wel nog een verschil maakt is de facelift ecu, dit is een nieuwer type welke simpel gezegd veel sneller denkt en ook de mogelijkheid bied andere software te gebruiken denk bijvoorbeeld aan de GP software wat op dit moment de meest recente software is voor de R53 en ook nog merkbaar "scherper" staat afgesteld als de JCW210.
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 sep 2022, 12:47

Grappig dat dat zo apart wordt beoordeeld. Iedereen moest toen aan de 550’s en nu met zijn alleen terug aan de JCW injectoren (380’s).

Grappig dat in een paar jaar de ecu dermate is veranderd / aangepast en dat dus de software dermate goed aan te passen is / sneller kan werken.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 sep 2022, 13:35

Ja het hangt sterk af van wie je vraagt. de hogere "stages" (waar ik overigens een hekel aan heb het zo te noemen) van beek maken wel gebruik van 550 injectoren.
Bij de meeste tuners in duitsland zegt men dat 380 voldoende is tenzij je echt serieus veel vermogen wil draaien maar dan zit je ook al in de range van andere compressoren.

RW geeft aan dat met mijn setup ze verwachten dat ik minstens 240pk haal en dat dat nog makkelijk gaat met de 380cc injectoren. Dus ik ben erg benieuwd!
Op wens willen ze hem ook met 550's wel tunen maar ik vind het wel een leuke test dus laat hem nu met 380's tunen en ga dan zelf eens loggen en kijken wat de AFR en DC doet.
Zijn die beide naar mijn zin laat ik het zo en anders wissel ik alsnog naar 550cc
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 sep 2022, 13:59

Andere compressor zit je echt in een heel ander gebied qua kosten en wat nog leuk is, heet soak is al een probleem en dat wordt vaak alleen maar erger dacht ik.

240pk is echt een mooie opgave en als je dat betrouwbaar kan draaien is dat een super mooie waarde. Beter als dat met kleinere injectoren gaat want dan plens je ook niet alle benzine automatisch de uitlaat uit. Goed dat je die AFR goed in de gaten gaat houden. Ga je die ook nog altijd bijhouden of alleen net na tuning?

Had RW ook nog tips over octaan gehaltes? Want lijkt mij dat met 102 er nog fijner en veiliger getuned kan worden
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 sep 2022, 14:13

Heat soak is idd een probleem maar dat wordt bij mij wel aangepakt, heb nu de GP koeler die op snelheid al echt fijn koelt maar met weinig rijwind of stilstand heb je alsnog last van heatsoak. Daarom komt er bij mij een water gekoelde intercooler op die heeft een 24 keer hogere hitte overdracht als lucht/lucht en die blijft ook rond pompen wanneer je stilstaat. Voordat je dus heatsoak hebt duurt dat een stuk langer en de koeling als geheel is dan gewoon beter. Nu nog even een oplossing uit denken dat bij stilstand de fan aangaat zodat heatsoak vrijwel helemaal verleden tijd gaat zijn.

Wat betreft de AFR komt er een AEM X-series AFR meter in, ik ben er alleen nog niet over uit waar ik deze ga plaatsen want qua looks heeft het naar mijn mening best wel een hoog kermis gehalte, wat niet echt bij mijn interieur past... Dus ben al aan het kijken naar een oplossing in het handschoenenvakje oid. Wil in ieder geval kunnen blijven loggen ook de IAT.

RW geeft aan dat ik 102 moet tanken voor het tunen, nu is enkel het probleem dat ik in noord-holland nergens 102 kan krijgen dus ik ben mij nu aan het verdiepen in octaanboosters. Als ik in duitsland ben is het geen probleem en tank ik bij de Aral 102 maar voor de periodes dat ik in nederland of belgie rijd moet ik ook een oplossing hebben om op 102 te kunnen blijven rijden anders loop ik risico op pingelen en dat wil ik juist voorkomen.
Boris_Brznjef
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2022, 07:15

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

13 sep 2022, 16:37

En de Mickey Mouse oren naast het stuur? Daar je oem tellers in en een AFR onder bij je downtubes? Heb je direct zicht op je olie temp en potentieel nog een aanvullende meterplek over. Maar inderdaad AFR meters zijn volwaardige kermis dingen.

Jammer dat Firezone alle plekken een beetje heeft weggehaald. Het was in Alkmaar en de Wormer vroeger te scoren (voor veels te veel geld)
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

14 sep 2022, 09:27

Ja opzicht zijn er voldoende plekjes om zo'n ding in te bouwen alleen het probleem is dat hij altijd in het zicht zit.
Mocht ik hem niet uit het zicht kunnen monteren dan komt hij in een van de ventilatieroosters.

Voorheen tankte ik inderdaad altijd 102 bij de firezone in Wormer dat viel qua prijs nog wel mee, helaas zijn ze daarmee gestopt...

Terug naar “Show your ride”