Maik's R53 JCW Checkmate

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

17 jun 2022, 12:21

Sluit mij helemaal aan bij de woorden van Daniel. Had er nog nooit van gehoord. Ziet er heel fraai uit. Wordt het nu langzamerhand de ultieme R53 OEM+ Maik?

Heel benieuwd naar de motorische upgrades! Keep up the good work!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

17 jun 2022, 15:01

Ik splits even de vraag op :mrgreen:
Daniel_S schreef:
17 jun 2022, 11:32

Is dat ook zichtbaar met de kap dicht!
Nee het is vrijwel niet zichtbaar met de kap dicht, misschien dat als je door de gril gluurt er wel iets te zien is maar dat heb ik nog niet gecheckt.
Daniel_S schreef:
17 jun 2022, 11:32
Zit de air divertor nu op de bumper? Snap ik het goed dat deze dan de lucht beter verspreid?
Ik heb even het plaatje gestolen van M7 zelf. maar wat er in het standaard ontwerp van de MINI gebeurt is dat er een werveling ontstaat.
Je hebt namelijk een luchtstroom via de motorkapgrill en de bumpergrill maar de ruimte tussen deze 2 is onbenut en zorgt ervoor dat beide luchtstromen in enige mate gaan wervelen want vervolgens weer als effect heeft dat een bepaald deel van de radiator niet of minimaal voorzien wordt van een luchtstroom. Door het plaatsen van de diverter zou je de wervelingen grotendeels tegen gaan en de radiator beter benutten.
Zie ook het plaatje voor een visuele weergave:
Afbeelding


Of het werkelijk zo is weet ik niet.. het ziet er in ieder geval wel gaaf uit!
Overigens heb ik sindskort X4datalog MINI only waarmee ik super mooie en handige logjes kan maken. Ben dus wel van plan een aantal runs met en zonder air diverter te maken om te zien wat het effect is. Mocht de theorie kloppen zou de watertemperatuur minder snel moeten oplopen en als deze eenmaal oploopt sneller weer moeten terug koelen. Of dat ook werkelijk zo is wordt nog getest.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

17 jun 2022, 15:07

mbvandenberg schreef:
17 jun 2022, 12:21
Wordt het nu langzamerhand de ultieme R53 OEM+ Maik?

Heel benieuwd naar de motorische upgrades! Keep up the good work!
Je raakt nooit uitgespeeld.. er zijn nog zoveel dingen die kunnen en die ik zou willen. Voorlopig nog niet klaar.
Al zullen de looks niet (veel) meer veranderen. Motorisch en onderstel technisch daarentegen zijn er nog wel wat wensen maar alles op zn tijd.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

17 jun 2022, 16:44

Geweldig om te lezen Maik! Je topic is echt om te smullen en wat zullen veel mensen elke keer ernaar uit kijken als je weer een update gepost hebt. Ik iig wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

21 jun 2022, 14:06

En weer wat spul binnen...

Allereest mn pakketje van Orranje binnen gekregen met de schotjes voor de carterpan en de kabelset voor de 550cc injectoren.
Afbeelding

De schotjes gelijk even gepast, alsof het ervoor gemaakt is. Nu enkel nog even vast laten lassen.
Afbeelding

Daarnaast is ook de Schrick by Krumm nokkenas geleverd.
Afbeelding

Nu is eigenlijk alles binnen. Even opzoek naar tijd om alles te kunnen monteren en een afspraak inplannen bij de tuner.
Wil custom software op de bank laten schrijven om zo het meeste/optimale eruit te kunnen halen.
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

21 jun 2022, 14:31

Mooi, Welke tuner wordt het?

( En bedankt voor e sunshades tip ;) )
^Robbert
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

22 jun 2022, 09:27

Heb een aantal tuners in binnen en buitenland op t lijstje staan. Ga bij allemaal eens informeren en de wensen bespreken. Waar ik t beste gevoel bij heb wordt hem.

Graag gedaan, nu heb je eindelijk originele sunshades hahaha
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

28 jun 2022, 08:47

De laatste spulletjes beginnen binnen te komen.
Van de week nog redelijk impulsief een intercooler gekocht.. Via een bekende bij de dealer kreeg ik te horen dat er nog maar 3 nieuwe GP intercoolers beschikbaar waren in Duitsland en dat er hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe meer gemaakt zouden worden. Dus maar eentje besteld. Gister deed hij nog even een check en waren er nog exact 0 intercoolers. Vanaf dit moment is dus de GP IC zeer waarschijnlijk NLA.
Hoewel ik in de toekomst graag een Water/Lucht intercooler wil vanwege de extra koelcapaciteit is de GP IC een mooie upgrade voor in de tussen tijd.
Ziet er wel lekker uit zo'n GP koelertje
Afbeelding

Ondertussen begint de berg met onderdelen wel serieus te groeien... wordt tijd dat er iets gaat gebeuren!
Afbeelding

Er moet nog wel het eea gebeuren voor ik zover ben. Carterpan moeten de schotjes nog ingelast worden, velgen moeten nog even paar stoeprandschades aan gefixt worden. En ik moet nog even bepalen welke bandjes erop de velgen komen. Wat betreft de motorische mods is eigenlijk alles wel zover nu enkel tijd vinden!
Heb binnenkort nog een leuke rit door de Eifel (eindigen bij de Nürburgring) gepland staat, zou mooi zijn als ik voor die tijd beetje kan mee komen met het overige verkeer.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

05 jul 2022, 13:11

Zo ik heb weer een weekendje besteed met sleutelen aan de MINI
Zaterdag de Schrick by Krumm nokkenas ingebouwd en vandaag de 82gr thermostaat en GP intercooler.

Grootste verschillen:
Boost van 14.7 naar 13.6psi, dit komt doordat de GP IC en Nokkenas zorgen voor meer volume en meer flow dus zoals verwacht een 1.1psi “verlies” aan boost.

De koelvloeistoftemp was altijd tussen de 91 en 95 graden wanneer ik een beetje sportief reed. Nu is dit strak 83 met enkele keer een uitschieter naar 84.

De olietemp is ook lager. Normaal zat ik redelijk snel tegen de 100 aan maar dat is nu verleden tijd met moeite komt ie boven de 95 als ik echt flink door loop te stapen. Ook een hele fijne ontwikkeling.

De inlaatluchttemp is ook gezakt. Voor de “wetenschap” heb ik een test gedaan waarbij ik exact dezelfde route heb gereden binnen 20min met beide keren 23 buitentemperatuur. Voorafgaand kwam de IAT niet onder de 32 en had ik uitschieters tot 60… na montage van de GP intercooler komt de IAT tot 27 en uitschieters tot 52!
Een drop in de IAT op een dag als vandaag van 5 tot 8 graden dat is echt heel fijn.

Dan de nokkenas dat is toch zo iets fijns. Hij trekt als een gek en doet precies wat ik had verwacht. Merkbaar meer koppel onwijs hard trekken tot 5000tpm en daarna harder als standaard maar niet zo hard als ik de midden range.

Echt zien doe je het niet, de thermostaat en nokkenas zijn natuurlijk mooi verstopt. de intercooler daarentegen zie je natuurlijk wel mooi zitten. Dus nog even een plaatje:
Afbeelding


Ook iets minder leuk nieuws.. een aantal weken terug reed ik een parkeerplaats op tot ik ineens abrupt tot stilstand kwam gepaard met een luide metaalachtige klap.. gelijk eronder gekeken en ja de OMP lower brace was geraakt door een recht op staande klinker..
Toen ik hem het weekend op de krik had staan werd duidelijk dat het toch wel een flinke klap was. Nieuwe is besteld en hopelijk geen vervolg schade maar dan ga ik binnenkort zien. Even de uitlijning laten checken en de nieuwe brace monteren
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

05 jul 2022, 16:11

Zo, heb jij even geluk dat hij je carter niet geraakt heeft....Piew!

Maar lekker hoor! Ook mooi dat je alles test gelijk.
Helaas nu even geen GP IC voor mij :(. Maar een nieuwe nokkenas kan geen kwaad dus :D

^Robbert
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

11 jul 2022, 11:29

In navolging van alle onderdelen voor de motortuning kon een ander spruitstuk eigenlijk niet achter blijven.
Ik had stiekem al een beetje gekeken naar de spruitstukjes voor de R53 en welke het dan zou moeten worden. Dat was dus het Scorpion spruitstuk, dit is een 4-2-1 versie welke zorgt voor iets meer flow. Dat leek mij een mooie voor volgend jaar ergens aangezien deze ook niet echt goedkoop zijn.

Tot een vriend van mij zijn R53 wilde gaan verkopen en het spruitstuk los weg deed, hij had sinds een week of 3 een Scorpion eronder zitten. Nou dan maar een bod doen en daar kon hij zich wel in vinden. Dus nu heb ik ook een scorpion liggen, de decat variant dus een sportcat moet ik nog even bestellen want decat gaat mij net iets te ver.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

18 jul 2022, 11:01

Soms zit het mee en soms zit het tegen...

Afgelopen vrijdag met de MINI richting de Eifel gereden rond het middag uur weg met het idee 3 uurtjes later aan te komen en daar in de omgeving te verkennen. Nou dat werd hem niet, de ene na de andere file en om het af te maken nog een boeren protest oftewel ruim een uurtje stil staan...
Zaterdag was het tijd om met een aantal andere MINI's de Nostalgic Hot Hatch Run te rijden.
Prachtige tour door de Eifel om vervolgens te eindigen in Adenau. Heerlijk nog een middagje bij de Ring gekeken en een rondje mee mogen rijden met @Manick, waarvoor dank!
Zelf geen ronde gedaan met de MINI, wil eerst nog een aantal zaken aanpakken voor hij Ring ready is. Maar binnenkort zal ik wel een bezoekje brengen aan de Nurburgring en wat rondjes doen met de MINI.

Een snel plaatje bij de start met de sticker op de zijkant. Weet nu gelijk dat ik daar iets mee ga doen want ik vind het ontzettend gaaf staan!
Afbeelding

Vervolgens reed ik weg van de parkeerplaats bij Brünnchen, hmm volt meter gaf 12.5v aan met lopende motor.. Shiftlight viel soms uit. Dat is niet ideaal. Airco en radio uit leverde een krappe 13v. Nou snel naar huis en hopen dat we het halen, niet echt een fijn gevoel. Net na het opdraaien van de A61 lichtte het batterij lampje op.. F*CK... laadspanning probleem wordt nu serieus. Eerst volgende parkeerplaats gestopt en de basis dingen gecheckt. Zekeringen waren heel, riem zat er nog op en de krukaspulley leek ook prima.
Dan blijft de dynamo over, een ding was zeker zo ging ik het niet nog 400km redden.

Vaders gebeld en die kon bij de buren een aanhanger regelen dus de setup stond klaar om de MINI op te komen halen.
Afbeelding

Zelf nog wel het besluit genomen niet op de parkeerplaats te blijven staan maar terug de snelweg op en de eerst volgende afrit te nemen, dan zaten we in ieder geval in een dorpje waar nog een hotel en wat restaurants te vinden waren. Zo gezegd zo gedaan.
Plan was even wat te gaan eten, hotel te pakken de volgende dag zou 's morgens mijn vader met de aanhanger komen om ons en de MINI op te halen. Tot ik mijn probleem deelde in de R53 groeps app. Kort na mijn berichtje belde Enrique "Hi Maik, waar sta je precies? Ik heb nog een dynamo liggen en voldoende gereedschap" Dus locatie door gestuurd, was voor Enrique een kleine 1:30u rijden en hij kwam eraan.
Iets meer als een uurtje later, was hij er en kon het sleutelen beginnen.
Afbeelding

Half uurtje werk en de dynamo was gewisseld, even starten en ja hoor 14v boordspanning! Ben Enrique enorm dankbaar dat hij zijn zaterdag avond wilde opgeven en naar Duitsland gereden is voor mij.
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

18 jul 2022, 12:19

Enrique! Topper! :)
Wel lekker verhaal. Bin there done that.. :/
vooral ver van huis is het echt niet tof.
in iedergeval een mooi weekend gehad voor de rest :)

Ps. Elke mini gaat een keer stil staan, elke, maakt niet uit hoe goed je hem onderhoud :P .

^Robbert
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

18 jul 2022, 15:40

Ik ken Enrique niet maar dat moet een hele toffe kerel zijn! 8) :icon_top:
Plus een goede monteur als hij dat in een half uur flikt inclusief verwijderen van de voorbumper. :icon_top:
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

19 jul 2022, 11:19

Zeker weten! Enrique is een held.
Sleutelen heb ik grotendeels zelf gedaan maar zeker met zn tweeën is die voorkant van een R53 er zo af. Dat stelt niet zoveel voor. Het meest lastige is het kantelen van het voorfront om goed bij de onderste bout van de dynamo te kunnen komen. Al met al was het sneller geregeld als ik had verwacht.

Terug naar “Show your ride”