Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

08 feb 2020, 08:01

 'Helaas' heeft het Cooper virus hier weer toegeslagen.

Nadat ik vorige week een rode Cooper R50 voor mijn dochter uit Duitsland heb gehaald met bakschade (zie voorstel topic) heb ik gisteren er ook maar eentje voor mezelf opgehaald :-) 
IMG_7583.jpg
Dit keer ook een (grijze) R50 met panodak, strak lederen interieur en er zit zelfs een JCW (optische) set op met carbon dashboard etc
Het hele zaakje staat op 17" 8-spaaks Mini velgen en kwam met een extra set 15" Mini velgen bij (met van die ronde gaten) en op het eerste gezicht is alles prima. Klein detail: de motor rookt nogal (volgens eigenaar) als hij warm is. Geen probleem want de motor gaat er toch uit voor een gehele revisie met als doel er een trackday mini van te maken. De eerste rij sessie heb ik al geplanned op de HARC vrij-rijden-dag op het nieuwe F1 circuit van Zandvoort in mei. Dus de komende maanden de auto in een dusdanige technische toestand krijgen dat hij dat ook vol gaat houden. Ik heb nog even getwijfeld of ik voor een S zou gaan zoeken ivm de compressor motor maar dat kan eigenlijk altijd nog. Er staan veel 1st gen (en volgens mij meer R53 dan R50) te koop met motorschade dus dat lijkt op een structureel probleem. Eerst maar eens uitzoeken wat daar de oorzaak van is en dat goed proberen te fixen ipv oplapwerk toepassen.
image2.jpeg
 
Things to do:
- algehele R50 motorrevisie
- Midland bak wisselen voor Getrag (sorry dochter maar die 6bak gaat nu toch echt in de mijne)
- remmerij op orde brengen -> totale revisie of evt naar iets groters
- ophanging op orde brengen (rubber goes out, poly goes in)
- setje slicks of evt circuit-geschikt rubber (Dunlop Direzza Semi-Slick street-legal)
- rolkooi
- brandblussysteem
- extra klokjes voor temperaturen, druk en fuel/air ratio

Verder moet de auto voor zowel weg als circuitgebruik geschikt blijven dus ik wil niet te wild gaan modden.
Daarbij wil ik kwa techniek zoveel mogelijk leunen op de reglementen van de Mini Challenge Cooper Class uit de UK.




 
 
 
 
 
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

08 feb 2020, 12:53

Vandaag maar eens op de brug gezet en trof ik tot verrassing deze rode optie aan. Lijkt mij niet erg standaard.
image1.jpeg
 
 
 
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

08 feb 2020, 13:12

Voor circuit zou ik voor een R53 gaan. Als je eerst een R50 helemaal opbouwt en dan motorvermogen mist dan kun je opnieuw beginnen of je R50 motorisch ombouwen.
De R53 heeft standaard al een betere versnellingsbak dan de R50, vooral een facelift Cooper S of GP kan ik aanraden.
Ik heb er nooit op gelet of er veel R53's te koop staan met kapotte motor. Ligt meer aan hoe hij ingereden, bereden(vaak een gok) en onderhouden is denk ik.
Het publiek wat deze oudere Mini's nu koopt gaat niet altijd met evenveel respect voor de techniek om, zo was ik vroeger ook haha. Oa door lekke koppakking wat wijzer geworden, was overigens geen Mini.

Wij hebben nu alle generaties New Mini, iedere generatie heeft zijn minpuntjes.
De 1e Gen. blijft voor mij het meest hardcore die het meeste kartgevoel biedt.
Mijn R53 GP heeft nu 207000km op de teller en rijdt nog super en verbruikt zo goed als geen olie. Op de bijna 100000km dat ik de auto heb, heb ik misschien 2 of 3 keer een half litertje bijgevuld.
Ik ben de 2e eigenaar en de 1e eigenaar was al wat ouder en misschien al wat verstandiger :wink:.
Wat kwaaltjes die mijn R53 al had:
-expansievaatje lekte op naad, vervangen
-hydraulische motorsteun rv, vervangen door een betere van Vibratechnics
-elektronische storing in stuurbekrachtigingspomp, waarschijnlijk omdat koelventilatortje versleten was dus pomp en ventilatortje vervangen 
 
 
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

09 feb 2020, 09:11

Ik heb getwijfeld over een R53 of in ieder geval een R53 motor want de R50 als auto is volgens mij verder identiek aan de R53.
Het extra vermogen meer dan 130pk vind ik niet het belangrijkste, het gaat mij meer om de wegligging en of/hoe je daarmee om kan gaan, als in "niet het spulletje, maar het knulletje". Hard rechtuit rijden of veel herrie maken kan iedereen wel maar daar zit voor mij geen lol in. Bovendien mag je straks toch maar 100km/u op de snelweg :-)

Persoonlijk vind ik de Gen1 ook het meest lijken op de Inno Cooper die ik destijds met veel plezier in de Mini Challenge gereden heb (met veel minder dan 130pk overigens en ienie-mienie schijfremmetjes). Als versnellingsbak gaat er zoiezo een 6-bak Getrag BKD in verder een andere nokkenas en wat kleine aanpassingen aan het blok en koelssysteem.
 
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

09 feb 2020, 10:02

Ik haal ook het meeste lol uit de bochten maar als je op een circuit rijdt met lange "rechte" stukken waar vermogen een voordeel is dan kom je toch tekort met weinig vermogen.
Denk dan aan circuits als Spa en de Nürburgring.
Op de 80km openbare bochtige wegen is het inderdaad een ander verhaal.
Ik snap je punt maar ik heb voor een R53 gekozen vanwege de betere versnellingsbak en meer pk/koppel.
Toevallig kwam er in die tijd hier bij een forumsponsor een GP1 te koop, heb snel gereageerd en een paar dagen erna de auto bekeken, gereden en dezelfde dag meegenomen en onze Lexus IS200 achtergelaten.
Nu zijn we 7 jaar en 95000km verder en ben nog steeds verliefd op dit karretje. Het gejank van de compressor blijft een grote rol spelen in de beleving.
Korte tijd heb ik de GP hier te koop aangeboden maar heb me na een aantal weken bedacht.
Ooit zal ie misschien toch gaan, want eigenlijk is het aantal auto's een beetje uit de hand gelopen. Dan wil ik wel graag dat ie naar een liefhebber gaat, want dat verdiend zo'n wagentje.

Ik ben benieuwd naar je aanpassingen aan je R50 :icon_top:
 
 
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

18 feb 2020, 18:58

Inmiddels een ruime week verder en de plannen zijn overwacht gewijzigd :-)

Vandaag heb ik een R53 Cooper S met door dealer Bert Story ingebouwde JCW Stage 1 Kit opgehaald.
Het is een NL auto van 1e eigenaar met allerlei interessante opties en (bijna vanzelfsprekend) een kapot gedraaid motorblok. Deze auto heeft aan de RDW historie te zien ruim 10 jaar stil gestaan en volgens mij een goede basis om iets leuks van te maken.

Er zal een nieuw blok opgebouwd moeten worden en ik twijfel over originele krukas, drijfstangen en zuigers of custom voor bijv ZRP te gaan.
Heeft iemand ervaringen met ZRP of andere merken ?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

18 feb 2020, 22:52

:lol:
  Niks zo veranderlijk dan een mens. :wink:
 

Ik heb geen ervaring met motoren ombouwen. 
Als je wat inspiratie zoekt, kijk dan op de site van forumlid Berthil.
Mijn eerste rit als passagier in een R53 was in zijn omgebouwde R53 op de Nürburgring.
Toen ben ik verliefd geworden op Mini.
https://www.r53.nl/projecten/berthil-nurburgringtool/
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

19 feb 2020, 08:23

Hoe is de conversie gegaan op de Cooper van je dochter?
768
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

19 feb 2020, 08:54

Ik heb de site van Berthil al eerder bezocht en dat ziet er erg goed uit.
Het gaat mij net iets te ver om de mini zover om te bouwen want ik wil m enkel (voorlopig) voor een 5 of 6 keer per jaar op het circuit zetten.
Daarnaast moet hij ook nog een beetje comfortabel voor op de gewone weg blijven.

Gisteravond maar eens een eerste indruk van de motorschade opgemaakt en uitgezocht of alles nog wel compleet is.
Het risico bij dit soort 'basket-case' projecten is dat door de jaren heen vaak wel onderdelen en bouten kwijt raken. Dus eerst maar eens alles uitgelegd op de werkbank en alle bakjes en zakjes met bouten gesorteerd op maat en soort. Alle JCW onderdelen zijn gelukkig nog wel aanwezig inclusief het certificaat in het onderhoudboekje.

Mijn eerste indruk is dat de motor kapot gedraaid is door oliegebrek. Vrijwel alle lagers van de krukas en drijfstangen hebben zo op het eerste gezicht droogloopschade en verkleuring door warmte. De cylinders hebben een redelijk net hoonpatroon dus het lijkt erop dat de motor niet heel lang gedraaid heeft. Ook de verf op de motor en diverse onderdelen (alles is rood geverfd) ziet er ondanks veel stof nog vrij fris uit wat kan duiden op weinig gebruik. Met de kmstanden en overzicht van kentekenschorsingen lijkt het erop dat het blok halverwege de afgelopen 10 jaar een keer gereviseerd of in iedergeval uit elkaar gehaald is. Daarna is het vrij snel stukgelopen, misschien door een montagefout.
Wat opvalt is dat de olieopzuigbuis heel dicht tegen de bodem van het ondercarter zit. Zo dicht zelfs dat als ik er geen pakking tussen leg de beide carterdelen niet eens tegen elkaar komen. Dat lijkt mij niet zo als het hoort en volgens mij kan zo nooit genoeg oplie opgezogen worden.

Deze week de krukas maar eens wegbrengen om te zien of deze met een ondermaat slijping nog gered kan worden. Zo niet dan wordt het op zoek naar een andere.
 
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

19 feb 2020, 08:58

YannickM schreef:
19 feb 2020, 08:23
Hoe is de conversie gegaan op de Cooper van je dochter?

 
Uiteindelijk is in haar auto (in de rode Cooper) geen Getrag bak in gegaan maar de Midland 5-bak uit de tweede grijze Cooper.
De grijze Cooper krijgt nu de Getrag 6-bak zodra ik alles compleet heb. Ik mis nog een paar bouten voor het vliegwiel en de korte aandrijfas.
Het blok van de grijze Cooper moet ook eerst voorzien worden van nieuwe lagers en zuigerveren en daarvoor ligt alles al klaar.
 
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

19 feb 2020, 10:25

Toch leuk om alles zo zelf te kunnen doen. Een droom voor mij..
Veel succes met alles te monteren. Ga je nog foto's laten zien van de beide Mini's :)
768
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

20 feb 2020, 07:25

prensel schreef:
08 feb 2020, 08:01
 Er staan veel 1st gen (en volgens mij meer R53 dan R50) te koop met motorschade dus dat lijkt op een structureel probleem. 


 
Zijn vaak eigenaren geweest die het oliepeil gaan peilen als het lampje van de olie gaat branden ... SOS
 
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

20 feb 2020, 08:40

prensel schreef:
19 feb 2020, 08:54
Ik heb de site van Berthil al eerder bezocht en dat ziet er erg goed uit.
Het gaat mij net iets te ver om de mini zover om te bouwen want ik wil m enkel (voorlopig) voor een 5 of 6 keer per jaar op het circuit zetten.
Daarnaast moet hij ook nog een beetje comfortabel voor op de gewone weg blijven.

Gisteravond maar eens een eerste indruk van de motorschade opgemaakt en uitgezocht of alles nog wel compleet is.
Het risico bij dit soort 'basket-case' projecten is dat door de jaren heen vaak wel onderdelen en bouten kwijt raken. Dus eerst maar eens alles uitgelegd op de werkbank en alle bakjes en zakjes met bouten gesorteerd op maat en soort. Alle JCW onderdelen zijn gelukkig nog wel aanwezig inclusief het certificaat in het onderhoudboekje.

Mijn eerste indruk is dat de motor kapot gedraaid is door oliegebrek. Vrijwel alle lagers van de krukas en drijfstangen hebben zo op het eerste gezicht droogloopschade en verkleuring door warmte. De cylinders hebben een redelijk net hoonpatroon dus het lijkt erop dat de motor niet heel lang gedraaid heeft. Ook de verf op de motor en diverse onderdelen (alles is rood geverfd) ziet er ondanks veel stof nog vrij fris uit wat kan duiden op weinig gebruik. Met de kmstanden en overzicht van kentekenschorsingen lijkt het erop dat het blok halverwege de afgelopen 10 jaar een keer gereviseerd of in iedergeval uit elkaar gehaald is. Daarna is het vrij snel stukgelopen, misschien door een montagefout.
Wat opvalt is dat de olieopzuigbuis heel dicht tegen de bodem van het ondercarter zit. Zo dicht zelfs dat als ik er geen pakking tussen leg de beide carterdelen niet eens tegen elkaar komen. Dat lijkt mij niet zo als het hoort en volgens mij kan zo nooit genoeg oplie opgezogen worden.

Deze week de krukas maar eens wegbrengen om te zien of deze met een ondermaat slijping nog gered kan worden. Zo niet dan wordt het op zoek naar een andere.
 

 
Als je niet extreem gaat tunen zoals Berthil dan kun je gewoon originele zuigers e.d. gebruiken, ook als je eens op een circuit wilt rijden.
Mits je goede motorolie gebruikt, regelmatig ververst en vooral olie peilt en bijvult indien nodig.
De ene Cooper S zuipt olie en de andere minder of nauwelijks iets. Mijn R53 GP verbruikt nagenoeg niets, ook niet tijdens een paar rondjes Nordschleife.
Wat ook belangrijk is, maar dat zul jij wel weten, pas hoge toeren draaien als de motor op temperatuur is en ook cooling down rijden na een stevige rit. 

Wel leuk dat je zelf zo uitgebreid kunt sleutelen, heb je er thuis een ruimte voor waar je een en ander kunt laten staan als je even geen tijd en zin hebt om te sleutelen?
 
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

20 feb 2020, 09:09

BMX schreef:
20 feb 2020, 07:25
prensel schreef:
08 feb 2020, 08:01
 Er staan veel 1st gen (en volgens mij meer R53 dan R50) te koop met motorschade dus dat lijkt op een structureel probleem. 



 
Zijn vaak eigenaren geweest die het oliepeil gaan peilen als het lampje van de olie gaat branden ... SOS
 

 
Ok dat zou betekenen dat het vaak een gebruikersfout geweest is en geen ontwerpfout in de richting of dikte van de oliekanalen.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

20 feb 2020, 09:21

niekcarfreak schreef:
20 feb 2020, 08:40
Als je niet extreem gaat tunen zoals Berthil dan kun je gewoon originele zuigers e.d. gebruiken, ook als je eens op een circuit wilt rijden.
Mits je goede motorolie gebruikt, regelmatig ververst en vooral olie peilt en bijvult indien nodig.
De ene Cooper S zuipt olie en de andere minder of nauwelijks iets. Mijn R53 GP verbruikt nagenoeg niets, ook niet tijdens een paar rondjes Nordschleife.
Wat ook belangrijk is, maar dat zul jij wel weten, pas hoge toeren draaien als de motor op temperatuur is en ook cooling down rijden na een stevige rit. 

Wel leuk dat je zelf zo uitgebreid kunt sleutelen, heb je er thuis een ruimte voor waar je een en ander kunt laten staan als je even geen tijd en zin hebt om te sleutelen?
 

 
Nee ik wil het eerder betrouwbaar houden dan voor extreme componenten te kiezen. Olieverbruik zou geen probleem moeten zijn bij juiste lager en veerspelingen, verse keerringen en pakkingen. Aangezien ik toch het hele blok ga reviseren een mooie gelegenheid om alles goed op elkaar aan te laten sluiten, eventueel in een over- of ondermaat. Ik zet er in iedergeval een extra oliekoeler op en een A/F meter met extra temperatuur meting in de uitlaat om detoneren/te arm mengsel vroegtijdig te kunnen herkennen. Daarnaast lijkt mij een 'baffle' in de sump ook geen overbodige luxe om in het bochtenwerk de olie zolang mogelijk in de buurt van de opzuigbuis te houden.

Ja ik heb gelukkig een redelijke sleutelruimte met brug en alle voorzieningen om alles zelf te doen of te maken (frees- en draaibank, MIG en TIG lassen etc)

 

Terug naar “Show your ride”