De R52 Sidewalk van Egbert

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

De R52 Sidewalk van Egbert

12 mei 2020, 13:15

In 2013 al eens een New Mini gehad in de vorm van een Cooper, met automatische versnellingsbak. Dat viel enorm tegen (die bak...) dus maar een jaar gehad. Nu, een jaar of 7 later maar weer een Mini gekocht... omdat het zo ontzettend leuke auto's zijn.

- Mini One R52 Sidewalk
- bouwjaar 2008
- de kleur is volgens de RDW grijs
- handgeschakeld
- +/- 105K kilometers

Dit is hoe ik de '08 R52 Sidewalk kocht:

Afbeelding


Was nogal lawaaiig aan de achterkant en ik dacht dat het aan de (winter)banden lag, dus snel een andere set velgen gescoord...

Afbeelding


Maar dat hielp niet, want de herrie werd veroorzaakt door een versleten (linker) wiellager. Dus al snel een afspraak gemaakt bij AutoMaan in Pijnacker voor het vervangen. Hoewel ik zelf erg handig ben en veel aan auto's heb geklust, laat ik het tegenwoordig liever aan anderen over...
Uiteindelijk bleek er nog veel meer mis te zijn aan de achterzijde en zijn schijven/blokken en de klauw rechtsachter ook vervangen. Kost wat, maar is gewoon soms nodig.

Afbeelding


En omdat het bloed nu eenmaal kruipt waar het niet gaan kan... een set nog grotere wielen gekocht :mrgreen:

Afbeelding


Dat is meteen een veel sportievere "look", alleen bleef de motor ietsje achter op dat gebied... 90 PK met al dat gewicht (het is immers een cabrio, dat weegt wat...). Gelukkig zit er hier aan de overkant van de snelweg een aardig tuningsbedrijf bekend onder de naam Beek Racing, waar ik eens ging informeren naar de mogelijkheden van een stage 2 tuning… en een uurtje later met een stage 1 tuning wegreed :D

Geen afgevlakte koppen, gehoonde cilinders, overmaatse zuigers, uitgewogen drijfstangen, snelle nokken of wat ook... gewoon een laptop "in z'n kont" en opnieuw programmeren die hap... zo gaat dat tegenwoordig...

Afbeelding

Binnenkort bij hetzelfde bedrijf een verlaging. Als ik er aan denk maak ik foto's... corona proof foto's :lol:


Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Sidewalker op 20 okt 2020, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: De 2008 R52 Sidewalk van Sidewalker

12 mei 2020, 14:11

Ik heb voor de toekomst nog wel wat plannetjes voor de Mini, maar eerst moeten er een aantal mankementen opgelost worden.

- versnellingspook beweegt niet soepel en keert niet goed terug in de middenstand
- pdc werkt niet
- rolt iets heen en weer in de luchtbuizen

Ga ik vast allemaal oplossen de komende tijd, daarna is het tijd voor de leuke dingen. Ik ben het volgende van plan... niet per se in de volgorde zoals ik het neergezet heb:

- Stage 2 tuning bij Beek
- Ander uitlaatsysteem (met een beschaafd geluid...)
- wrappen in een andere kleur
- onderstelverbetering
- upgrade remmen

En ondertussen natuurlijk gewoon zoveel mogelijk (open) rijden met dat ding..!!


Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: De 2008 R52 Sidewalk van Sidewalker

25 mei 2020, 14:35

25 mei 2020

Ondertussen alweer een week geleden is de Mini door Gejon van Beek Racing vakkundig verlaagd. Helaas (nog) geen goede foto's van voor en na, maar wel een paar van tijdens en zo...

Afbeelding

Hangend op de brug, in afwachting van...


Afbeelding

… de nieuwe veren. Een demper is al gedaan toen ik deze nam, dat moge duidelijk zijn. Verrassend trouwens om te zien dat er geen verenspanner aan te pas komt. De bovenste veerschotel kan (moet) zover losgedraaid worden dat er nauwelijks spanning meer op de veer staat. Bij het monteren van de verlagingsveren spreekt dat voor zich uiteraard, die zijn iets korter.


Afbeelding Afbeelding

Moeilijk te zien, maar tussen de spaken door zie je iets nieuws en rood glimmen... op de tweede foto is het wat duidelijker te zien :mrgreen:


Afbeelding

En natuurlijk is er iets mis aan de Mini... :evil: linker veerpoot lekt. Maar werkt nog wel dus zou er de apk meer door kunnen... misschien... maar verder bleek ook dat de bussen nogal op hun eind zijn dus een prijsopgaaf voor montage van verbeterde draagarmbussen (en dan ook gelijk de + 0,5 caster versie) en nieuwe schokdempers voor is al aangevraagd.


Met de verlaging ben ik in ieder geval erg blij! Merkbare verbetering in het weggedrag :icon_top:


Afbeelding


Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

24 nov 2020, 15:03

Na heel wat omzwervingen voor wat betreft velgen nu eindelijk op een set uitgekomen die ik erg mooi vind!!!

In eerste instantie had ik ze gewoon in de zilvergrijze kleurstelling...

Afbeelding

Maar deze velgen waren opknappers die ik goedkoop had gekocht... en na enig rekenwerk was duidelijk dat het handiger was om een set "kant & klare" wielen te kopen. Het toeval wilde dat zo'n zelfde set, maar dan in een andere kleurstelling, te koop aangeboden werd op MP... inruil was eveneens mogelijk. Voor de opknappers terug gekregen wat ik er voor betaald had, wat bijgelegd en...

Afbeelding

Blij mee..!!!

Nog wel even een betere foto plaatsen/nemen :lol:

Bij Beek een set Cravenspeed A-stijl "Union Jacks" opgehaald en uitgeprobeerd of mijn plak skills nog altijd aanwezig waren...

Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

24 nov 2020, 16:23

Wielen staan super. :icon_top:
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

24 nov 2020, 19:54

Al flink bezig geweest :)

Wat voor verbeteringen zijn er mogelijk voor de niet geblazen versie vanuit Van Beek?
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

25 nov 2020, 10:33

Ik neem aan dat je dan de motorische tuning bedoelt...

Mijn R52 uit 2008 is een One met 90 PK. Bij Beek Racing a.k.a. Minispeed heb ik een Stage 1 tuning uit laten voeren, waardoor het vermogen gestegen is naar 114 PK (volgens opgave, nog niet gemeten). De Stage 1 tuning is softwarematig, in feite wordt van een One een Cooper gemaakt. Deze stage is dus ook alleen van toepassing op een One :mrgreen:

De volgende stap is een Stage 2 tuning, waarbij het vermogen naar 130 pk gaat. Hierbij wordt er een andere nokkenas met hogere lift gemonteerd van CatCams. Deze kan dus ook op de Cooper toegepast worden.


Het extra vermogen door de Stage 1 tuning (+/- 24 PK) is goed te merken en erg lekker :icon_top:
De tweede stage ga ik zeker ook nog doen, als de motor door de druktest komt uiteraard, maar eerst de belangrijke zaken oplossen uiteraard.

Overigens ben ik niet echt een pk-zoeker, maar vanwege het vrij hoge gewicht van de R52 vind ik 90 toch echt te weinig...
Pinkpanther
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 aug 2020, 14:50

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

25 nov 2020, 15:55

Ik rij zelf de Cooper 3 cilinder met ca. 140 PK met automaat..... en vind dit meer als genoeg. trekt pittig op en met de MAX 100 km snelheidsbeperking van de overheid is 200 PK of meer nogal overdreven ....ofwel ik ben tevreden met 140 pk

MvG

Pinkpanther
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

25 nov 2020, 19:18

Voor veel mensen is het ook een hobby (mezelf included) en dan is elke gemiste pk er 1 te veel (of te weinig ;) ). Maar het gaat niet alleen om pk, het is een combinatie van alles (looks, motor, driveability, onderstel, velgen, banden, uitlaat, modificaties etc etc)

@Egbert
Ik kan je van harte een Cooper S aanraden ;)
Pinkpanther
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 aug 2020, 14:50

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

25 nov 2020, 20:35

OK dan toch maar eens gaan rijden in een Cooper S binnenkort, Mijn Mini looks zijn OK........... Works pakket en velgen, lederen sportstoelen panoramadak zwart dak en melting silver lak met zwarte velgen.


Pinkpanther
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

26 nov 2020, 10:52

nd-photo.nl schreef:
25 nov 2020, 19:18
Voor veel mensen is het ook een hobby (mezelf included) en dan is elke gemiste pk er 1 te veel (of te weinig ;) ). Maar het gaat niet alleen om pk, het is een combinatie van alles (looks, motor, driveability, onderstel, velgen, banden, uitlaat, modificaties etc etc)

@Egbert
Ik kan je van harte een Cooper S aanraden ;)

Een hobby is het zeker... eigenlijk al vanaf het moment dat ik m'n eerste auto had, we spreken over 1989 en een Opel Ascona B, ben ik begonnen met het modificeren van mijn auto's. De afgelopen 10 jaar heel veel gesleuteld aan een MX5 NA uit 1990 en de 7 jaar er voor aan een Alfa Romeo GT 1300 Junior uit 1975.

Voor wat betreft de Mini wil ik mezelf niet al te grote sleutelprojecten op de hals halen dus het blijft voor mezelf bij de makkelijke klusjes. Heb ook best nog wel wat plannetjes er mee, maar het afgelopen jaar weer veel te veel uitgegeven aan de Mini dus die moeten even in de ijskast.

En dan heb ik nog altijd een heel vervelende klus liggen... opsporen wat er rolt in het dashboard. Ben bang dat ik zo'n beetje het hele dashboard daarvoor moet demonteren. Bovendeel er al af gehad, maar daar was niets te vinden...
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

29 nov 2020, 12:26

Zo... even wat betere foto's gemaakt... okay, nog geen "Photoshoot quality", maar beter als evensnelvoordedeureenfotootje...

Afbeelding

Afbeelding

Met die zwarte velgen en de zwarte Union Jack op de A-stijl lijkt het plaatwerk wel wat leeg... wil er iets van bestickering op laten maken... nog even over nadenken, denk aan nog een zwarte Union Jack, maar dan uitvergroot en schuin over het plaatwerk (zoals de DTM 155's destijds het Alfa Romeo logo hadden), maar dat is nog maar een gedachte...


Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

29 nov 2020, 21:35

Je houdt je MINI wel blinkend schoon en straks gepoetst! Complimenten hoor. :icon_top:
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

30 nov 2020, 19:42

Foto's hoeven niet photoshoot quality te zijn, showroom draadjes horen gewoon lekker veel fotos en info te bevatten :)
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: De R52 Sidewalk van Egbert

30 nov 2020, 19:54

Ook wel mooi schuurtje hoor! Die wil ik later ook wel! :D

Terug naar “Show your ride”