ND's Mini R53 JCW

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

14 nov 2020, 16:17

Nog wat fotos gemaakt en aanpassing op de air diverter gedaan

Brackets losgehaald die nodig zijn voor de originele intercooler + kabels van de injectors onder de benzinerail gepropt.

Afbeelding20201112_172132_1 by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr

Stukjes bij de inlaatbrug weggeslepen

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr

Met wat installatieband heb ik de bobine kunnen verplaatsen naar achteren, zodat de bougiekabels niet tegen de intercooler wrijven

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr

Originele foam van de air diverter af getrokken en nieuwe laag erop (dubbellaags).

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr

Uiteindelijk nog wat aanpassing nodig. Bij de rode pijlen loopt hij aan op de intercooler, moet dat nog inknippen/slijpen

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr

Totaalplaatje voor het overzicht

AfbeeldingMini Cooper S R53 60mm Big Black Hobo Ebay Intercooler Adjustments by Andy Ramdin, on Flickr
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: ND's Mini R53 JCW

14 nov 2020, 19:27

Netjes, best een karwei om een en ander goed te monteren.
Dat de Hoodscoop de intercooler raakt is zelfs zo bij mijn GP1 die origineel af-fabriek een iets grotere intercooler heeft.
De sporen daarvan zie je aan op de afdekplaat van de ic aan de kant waar het jcw embleem staat. Mini heeft daar niet goed rekening mee gehouden toen ze de GP ontworpen. De GP1 is vast op het laatste nippertje van de 1e Gen. bedacht. :lol:
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: ND's Mini R53 JCW

14 nov 2020, 20:50

Netjes gedaan :icon_top:

Gr Ron
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

15 nov 2020, 00:25

@Niek
Idd, klinkt plausibel en dan kost het teveel geld om een hele nieuwe diverter te maken.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: ND's Mini R53 JCW

15 nov 2020, 10:21

Wat een mooie reportage. Echt smullen om mee te lezen en kijken. Begint er strak uit te zien onder de kap :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

19 nov 2020, 22:42

Thanks nog Maurice!

Inmiddels al iets meer ervaring met de eBay intercooler en ben echt onder de indruk. Helaas niet gelogged, maar middels Torque Pro in de gaten gehouden. Met normaal rijden zitten de IATs 10-12 graden boven ambient en hij houdt het veel langer uit bij herhaaldelijk vol gas geven. Belangrijk is wel dat de diverter aangepast wordt zodat de rijwind ook echt over de intercooler gaat.

Nadeel is dat het langer duurt voordat hij weer "koel" is nadat je met een warme motor voor langere duur stilstaat. Maar dat geef ik er graag voor op, ik ben iig erg blij met deze aankoop!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: ND's Mini R53 JCW

20 nov 2020, 11:07

Goed nieuws. Maar de buitenluchttemperatuur is nu ook niet zo hoog dus hoe vergelijk dat dan met de oude intercooler?
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: ND's Mini R53 JCW

21 nov 2020, 19:12

nd-photo.nl schreef:
Nadeel is dat het langer duurt voordat hij weer "koel" is nadat je met een warme motor voor langere duur stilstaat. Maar dat geef ik er graag voor op, ik ben iig erg blij met deze aankoop!
Heatsoak ook wel te benoemen. Heb ik ook last van met mijn GRS. Daarom altijd na circuit rijden of De Ring. Motorkap open en tegen de wind in parkeren, helpt echt! Want met 69 IAT circuit rijden is geen pretjeAfbeelding
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

22 nov 2020, 00:36

Jep idd, heatsoak door de hitte van het blok. Ik ben geen circuitrijder, maar alsnog een waardevolle tip.

Vandaag een paar minuten voor een slagboom gestaan (spoorweg) en moet zeggen dat het me erg meeviel. Met 10 graden buitentemp zat ik na +-5 mins stilstaan op 29-30 graden IAT. Met normaal rondrijden en een pull hier en daar zat ik op 23 graden IAT, tijdens cruisen.
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

23 nov 2020, 23:50

Gisteren de Fletcher radiator ingebouwd, flink stukje dikker dan de originele radiator. Daarnaast ook de weerstand van de koelvin vervangen, bekend dat die op den duur kapot gaan door de weersinvloeden.

Nu nog even wachten op koelvloeistof reservoir, de Airtec had leveringsproblemen, dus ben naar een ander type uitgeweken. Zou met een beetje geluk deze week nog moeten binnenkomen.

Originele radiator

AfbeeldingMini Cooper S R53 Fletcher v2 Aluminium Radiator FM-R318A by Andy Ramdin, on Flickr

Verschil tussen origineel en de Fletcher v2

AfbeeldingMini Cooper S R53 Fletcher v2 Aluminium Radiator FM-R318A by Andy Ramdin, on Flickr

Verschil tussen de oude en nieuwe koelvin weerstand

AfbeeldingMini Cooper S R53 Fletcher v2 Aluminium Radiator FM-R318A by Andy Ramdin, on Flickr

De Fletcher v2 in de radiatorbehuizing

AfbeeldingMini Cooper S R53 Fletcher v2 Aluminium Radiator FM-R318A by Andy Ramdin, on Flickr

En het eindproduct. Heb alle openingen volgestouwd met foam, zodat alle rijwind door de radiator wordt gezogen.

AfbeeldingMini Cooper S R53 Fletcher v2 Aluminium Radiator FM-R318A by Andy Ramdin, on Flickr
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

23 nov 2020, 23:51

Owja, had ook nog een groot open filter gescoord. 3" aansluiting en heeft een mooie velocity stack aan de binnenkant. Alleen de aanzuigbuis zal ik hiervoor moeten aanpassen, ben even aan het kijken welke opties ik heb.

Heb rondgereden met Torque Pro en de IATs blijven erg goed onder controle, ben echt blij met de performance van de eBay intercooler.

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW 3" Tansky Big Open Cone Filter by Andy Ramdin, on Flickr
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 693
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: ND's Mini R53 JCW

24 nov 2020, 16:33

Nice!
Ik ben er gister achter gekomen dat mijn Rad ten einde is.
Maar zit even te twijfelen of ik ook de F V2 moet bestellen of gewoon "snel" een gewone erop te schroeven..
Doe je je oude weg ? :P

Maar waarom heb je een ander lucht filter erop ? Works zat van? Die houd de lucht kouder in de behuizing dan deze.
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

24 nov 2020, 19:43

Van mij mag de oude rad komen ophalen als je wilt, is nog de originele. Voor een symbolisch bedrag van 10e. Ik zou hem ook nog kunnen versturen (in de doos van de Fletcher). Ik woon in Sevenum btw. Stuur maar een PM als je interesse hebt.

Ander luchtfilter, gewoon om te kijken of het beter kan. Ja de Works levert koudere lucht, maar ik test graag dingetjes uit :)
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 693
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: ND's Mini R53 JCW

25 nov 2020, 08:00

Ik kan vandaag hier om de hoek er een ophalen voor 15€:). Dus eerst Ff die bekijken .

Denk dat een plastic bak t beste werkt met de CAI.
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: ND's Mini R53 JCW

23 dec 2020, 16:29

Eindelijk wat fotos van mn upgrade aluminium koelvloeistof tankje. Heb 1.5 maand moeten wachten, pakketje heeft heel lang bij PostNL gelegen (pakketje was 18 november al in NL).

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

De dop (1.1 BAR) wordt blijkbaar gebruikt op verschillende Mazda's, handig als ik die ooit moet vervangen.

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

En voor mij een belangrijk punt, een inspectie raampje. Dan hoef ik niet te raden wat het kvs niveau is als je dat wilt weten.

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank by Andy Ramdin, on Flickr

Terug naar “Show your ride”