2005 Mini Cooper S JCW

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

07 okt 2020, 17:46

Zonde dat de tik nog niet weg is, weet je wel zeker dat deze in de compressor zit en niet bijvoorbeeld in de dynamo?
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

09 okt 2020, 15:36

Ron,

Reken maar dat het een principekwestie aan het worden is.

Ik heb met tegenzin toch maar de carterpan eraf gehaald net en de drijfstangkappen, en jawel hoor... Cilinder 2 had mooie koperkleurige meedraaiende schalen. Tik gevonden, maar niet waar ik m graag gehad had.

Vanmorgen bij Schols auto in Meijel geweest, waar ze me zeiden dat het slijpen van R53 krukassen meestal verkeerd afloopt. Dus nu het grote dilemma, of een nieuwe krukas, of de gok nemen en toch weer laten slijpen en hopen dat het heel blijft.

Vanavond iig al ff de motor eruit trekken en uit elkaar halen, dan zie ik volgende week wel waar ik een krukas ga vinden. Gear53 heeft er een voor €550, maar dat gaat me een beetje te ver.

Afbeelding
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

09 okt 2020, 19:17

Pff dat is wel ff slikken zeg.

Heb je hier wat aan ?

https://www.ebay.co.uk/itm/02-06-Mini- ... ondition=4

Of anders account aanmaken op miniforum in de UK. https://www.minitorque.com/forums/ die kunnen je werk ook zeker waarderen en je wellicht aan een krukas helpen.

Facebook heeft ook wat groepen in de UK, speciaal voor onderdelen.

Gr Ron
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

09 okt 2020, 19:34

RSR schreef:
09 okt 2020, 19:17
Pff dat is wel ff slikken zeg.

Heb je hier wat aan ?

https://www.ebay.co.uk/itm/02-06-Mini- ... ondition=4

Of anders account aanmaken op miniforum in de UK. https://www.minitorque.com/forums/ die kunnen je werk ook zeker waarderen en je wellicht aan een krukas helpen.

Facebook heeft ook wat groepen in de UK, speciaal voor onderdelen.

Gr Ron
achja, ff slikken... ik heb eens moeten gniffelen eigenlijk onder het mom van heb ik weer.

Die krukas ziet er mooi uit, maar ligt in de vs zo te zien. En ik ben eigenlijk aan het streven om de Mini vrijdag weer op de weg te hebben (het is de auto van de vrouw welke nu als leenauto een Citroen C1 heeft dus jullie kunnen je wel voorstellen wat ik voor gezaag aan mijn hoofd heb wanneer die Mini eens klaar is)

Heb net even met wat bekenden met kennis gesproken en de krukas nog eens nader bekeken en je ziet dat de reeds geslepen tap nog als een spiegel is en tap 2-3-4 toch net wat te grof zijn, wat ook terug te zien is in de lagerschalen.

Dus, morgen het blok eruit halen en ontdoen van de krukas en zuigers, maandag heel het zooitje bij de revisietent afgooien, dat daar woensdag weer ophalen, woensdagavond samenstellen en donderdagavond besprenkelen met wijwater en weer in het vooronder prakken.

Mocht een van jullie zich nog vervelen van de week, het bier staat koud en ik heb gereedschap genoeg voor 4 man :lol:
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

09 okt 2020, 19:50

Wow. Wat een klus. Nu is wel zo’n beetje alles vernieuwd..... dus (hopelijk ) wel klaar voor de komende kilometers. Heel veel succes en wellicht helpt wijwater idd
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

09 okt 2020, 19:53

Je had de krukas toch al gedaan....? Of heb ik het verkeerd gelezen
Afbeelding
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

10 okt 2020, 08:37

Daniel_S schreef:
09 okt 2020, 19:53
Je had de krukas toch al gedaan....? Of heb ik het verkeerd gelezen

klopt, toen de eerste tap laten slijpen en nameten, blijkbaar niet goed genoeg naar de andere 3 kruktappen gekeken
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

10 okt 2020, 08:41

Da’s balen. Nu gelukkig wel goed en strax lekker rijden!
Afbeelding
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jul 2011, 16:14

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

10 okt 2020, 10:15

Hey

Ik hoorde gisteren van mijn collega jouw verhaal.
Ik werk bij Bleijlevens en heb zelf een redelijke verzameling aan minis.

Krukassen can minis zijn in mijn ervaring altijd onder de maat bij 150.000
Het slijpen ervan is geen enkel probleem mits het goed gedaan wordt uiteraard.
Die van mij is ook geslepen 2 jaar terug en geen enkel probleem hiermee.
Ik verwacht ook als alle tappen aan de juiste maat geslepen waren en ook de drijfstang maten met lagers goed gecontroleerd waren met binnentasters, dat je het probleem zo gevonden had.
Ander ding wat mij opviel bij mijn blok, was hoeveel onbalans er te vinden is qua gewicht. Ik had 9.8 gram verschil in zuigers en drijfstangen.
Daar draait die uiteraard zonder problemen mee, maar met een uurtje of 2werk kun je dit terug brengen naar 0.1 gram.
Is toch net wat fijner voor de lagers.
Zou zeggen kom anders langs op een dag dat ik er ben, dan kunnen we de opties bespreken. Hebben een vermogensbank, een hoop leuke speeltjes als wideband afr, knock monitor, 1000hz dataloggers en speciale mini software om hem eventueel qua mapping aan te passen.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

10 okt 2020, 17:30

Interessante info :icon_top: , komende week het donor-onderblok maar eens uit elkaar houden en de boel bekijken en ook eens wegen.
Desnoods de zuigers en drijfstangen wat betreft gewicht maar wat naar elkaar toe dremmelen. Bij mijn Alfa is de hele boel, krukas, zuigers en drijfstangen gebalanceerd, maar dat wordt me voor de Mini te gortig. Het is jammer dat je 200km uit de buurt zit Mclain, anders had ik ff langs gereden.

Thijsse, succes met de uitbouw !

Gr Ron
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

15 okt 2020, 16:10

Weer een update

Blok is eruit, hele onderblok bij de revisietent afgegooid voor het slijpen en monteren van de krukas. meteen maar opdracht gegeven voor het nameten van alle drijfstangen en kruktappen. Hopelijk volgende week klaar, dan weer opbouwen en op hoop van zegen dat het dit keer wel allemaal heel blijft
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

15 okt 2020, 17:15

Ben benieuwd, denk dat ik mijn oude onderblok maar thuis in de opslag zet. Misschien rustig eens voorzien van andere zuigers en drijfstangen. Het kan maar klaarstaan :roll: Volgens mij moet, als jou krukas goed is geslepen en is voorzien van de juiste “overmaat” lagers toch weer een tijd mee gaan ?

Gr Ron
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

15 okt 2020, 21:37

Dan zou het normaal gezien weer goed moeten zijn voor tig jaren. Is eigenlijk de eerste auto die ik ooit gehad heb met kapotte drijfstanglagers
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jul 2011, 16:14

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

15 okt 2020, 22:28

Revisie vergt gewoon een goed oog voor details. R53 is niet anders daarin. Daarbij is het belangrijk dat je goede lagers pakt en de boringen nameet terwijl alles in elkaar staat. Dus blok opbouwen en met binnentaster meten. Drijfstangen in elkaar zetten en dan ook meten. Krukas met de micrometer meten en dan alle waardes analyseren en kijken of je op de juiste toleranties zit.
Wil je het heftiger aanpakken, dan kun je alles ook nog op gewicht brengen tot 0.1 gram
Heb wat fotos gevonden van mijn project.





https://www.dropbox.com/s/6cup6f2el44nt ... 0Dyno.jpeg
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: 2005 Mini Cooper S JCW

22 okt 2020, 12:06

Gisteren het onderblok opgehaald bij de revisietent, hebben alle kruktappen slepen en alles nagemeten. was royaal binnen de toleranties.

Daarna het blok weer helemaal opgebouwd met de bak eraan, en dan straks in de auto hangen en kijken of ik het red tot aan de Mcdrive zonder getik

Terug naar “Show your ride”