slecht en schommelend stationair bij warme motor

Plaats reactie
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

16 okt 2018, 23:50

Beste forum leden.

Mijn vriendin heeft een mini cooper R56 n12b16a. alleen nu doet het volgende probleem zich voor, zodra de motor warm is begint de auto te schudden op het moment dat je met de auto stil staat en stationair draait. heb al nieuwe boegies erin gedaan, had ook een beetje carterdruk, dus nieuwe pcv gasklephuis gereinigd nieuwe MAP en LMM sensoren geplaatst.
aangezien zij dit niet prettig vind heeft zij tijdelijk mij grote trots mee ( cooper F56 s).
en wil die graag weer terug, al bij de specialist geweest en contact gehad met meerdere dealers, en die willen allemaal het blok open maken aangezien er geen foutmeldingen te vinden zijn, tevens ook geen rare afwijkende waardes :( .
aangezien ik heel veel kleine probleempjes al heb kunnen oplossen via deze forum hoop ik dat jullie me nu ook kunnen helpen.
Gebruikersavatar
DennisHart
Site Admin
Site Admin
Berichten: 867
Lid geworden op: 02 nov 2015, 23:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17 okt 2018, 12:25

Wow, je hebt zelf een F56 en je vriendin een R56, en toch is je eerste post hier een vraag om hulp. Wij zijn een club van liefhebbers en willen graag iedereen helpen, maar je dan even voorstellen is wel zo netjes.
Succes met de R56.
________________________________________________________________
It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.
Afbeelding
SYR
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

17 okt 2018, 14:03

sorry was er even bij ingeschoten.
ik ben dennis rij al bijna 7jaar mini, ben begonnen met een r53 en kon deze voor een mooi bedrag inruilen en heb toen een r56 gekocht(auto in kwestie)na 3jaar hier in gereden te hebben heb ik een f56 s gekocht en is mijn vriendin de in R56 uit 2007 gaan rijden. alleen nu heb loopt hij bij een warme motor niet meer mooi stationair. alle sugesties zijn mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

17 okt 2018, 14:20

Dennis,

ik weet even niet uit welke regio je komt maar ik heb mijn R55 en R56 Cooper in onderhoud bij Martijn Schols van Schols Auto's uit Meijel. De 2de generatie motoren hebben voor hem geen geheimen (is motormonteur van huis uit en werkzaam geweest bij BMW/MINI) dus ik zou even contact met hem zoeken cq je auto daarheen brengen. Ik heb zoiets vergelijkbaars gehad maar wil niet zeggen dat jij hetzelfde probleem had maar bij mij had het te maken dat de VANOS klep/sensor (wat het ook moge zijn) vervuild was met olie. Andere erin en probleem opgelost.

Martijn Schols
Donk 43, Meijel.
T: +31 (0) 77 308 26 49 / +31 (0) 6 42 31 48 35
E: info@scholsautos.nl

Ik lees net in de andere voorstel topic dat je uit Zuid-Holland komt dus meerdere mogelijkheden om bij een MINI specialist binnen te wandelen, Beek Auto Racing in Den Haag, Ben van Leeuwen in Ter Aar, GoGarage37 in Lisse.

Succes Milco
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

17 okt 2018, 14:31

ben van leeuwen en beek autoracing ben ik al geweest, bedankt voor de tip, ga zo even gogarage even bellen, is 15min bij mij vandaan
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

17 okt 2018, 14:37

hey milco,

had jij ook dat je auto een soort trilde, niet dat je door elkaar geschut word, maar wel een trilling door de auto?

groetjes dennis
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

17 okt 2018, 22:11

Het is meer dat de motor onregelmatig begint te lopen en bij mij zag je ook het toerental op en neer gaan van
500-1000 toeren. Hij schudt dan ook lichtjes, klopt en het gebeurt inderdaad als je stilstaat. Het zat hem in de VANOS sensor, die heeft ie vervangen met nog een goed 2de hands exemplaar wat ie had liggen want dan kon ik de auto meenemen. Schijnbaar kun je die sensor ook goed schoonmaken en hergebruiken aangezien het meestal vervuiling betreft, in mijn geval het hogere olieverbruik.

Kan altijd natuurlijk iets anders zijn omdat sommige problemen dezelfde symptomen hebben. Verrassend dat Beek en Ben van Leeuwen niets hebben kunnen vinden, als zij de motor open willen maken dan ga ik bijna denken dat het ook niet aan de VANOS ligt maar je weet het nooit . Je kan natuurlijk altijd even telefonisch contact zoeken met Martijn als Roel er ook niet uit komt.

Succes Dennis, altijd lastig dat soort wazige klachten
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

17 okt 2018, 23:02

heb de in en uitlaat vanos sensor gewisseld, en het was bij warme motor al beter, gogarage zei dat het waarschijnlijk om de uitlaat vanos sensor gaat als het om een warme motor gaat. bij om wisselen had ik het wat meer bij koude motor, wat wel grappig was dat ik meteen een foutmelding kreeg op me inlaat vanos. dus denk dat het probleem gevonden is, volgende week hoop ik het definitief af te kunnen sluiten alvast ontzettend bedankt voor de hulp, mocht het niet baten kom ik weer terug😜
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

27 okt 2018, 00:39

Helaas, 2 nieuwe vanos magneet ventielen, en nog niet over. iemand nog suggesties? andere sensoren of dergelijke? of toch maar het blok opengooien in de hoop dat daar wat uitkomt. zat zelf ook aan injectoren te denken, blijft een psa motor, en die willen daar nog wel eens laat van hebben
Manick
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 951
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

27 okt 2018, 08:36

dennisR56 schreef:Helaas, 2 nieuwe vanos magneet ventielen, en nog niet over. iemand nog suggesties? andere sensoren of dergelijke? of toch maar het blok opengooien in de hoop dat daar wat uitkomt. zat zelf ook aan injectoren te denken, blijft een psa motor, en die willen daar nog wel eens laat van hebben

Met die nieuwe magneet ventielen moeten even worden ingeleerd, ga rijden, rij in versnelling 2 of 3 en breng de motor tot ongeveer 5K toeren en laat dan de motor in ze toeren helemaal terug vallen naar bijna 1000 toeren. Tussen dat toeren gebied en met gas los gaan de magneet ventielen open! Is een inleer process bij de Peugeot 1.6 motoren die gelijk zijn aan de Mini motoren. En mess toch niet gewoon een bobine stuk?
niekcarfreak
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 171
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

27 okt 2018, 10:18

Van dat inleren is een goede tip.

Ik heb naast een Mini een oude Peugeot van 1991. Een van de eerste met injectie.
Deze schokte nogal vaak. Een monteur heeft een of andere sensor vervangen en ik schrok me rot want toen schokte de auto nog meer.
Maar hoe meer kilometers ik gereden had na vervangen van sensor, hoe beter de auto ging rijden.
Rijdt nu als een nieuwe. :icon_top:

Ik zou nog even proberen, motor uitelkaar halen gaat gelijk veel geld kosten.
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

28 okt 2018, 14:38

ow heb hem inderdaad nog niet zo hoog gehad, goede tip, heb een nieuw setje bobines gekocht, ga ik er gewoon opzetten, en anders erg jammer, maar die raak ik vast wel weer kwijt als de bobines het niet zijn. ik ga straks is even als ik naar me werk rij hem is naar de 5000 toe trekken en dan gas los
dennisR56
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:23

31 okt 2018, 06:23

helaas niks geholpen, kreeg nu wel een engine light met de code 031, meteen nieuwe tankdop gehaald, maar nu weer terug gekomen, dus ik ga maar weer verder zoeken
Plaats reactie

Terug naar “MINI-talk”