Implementatie CANBUS in R56

funck
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mar 2014, 20:22

Implementatie CANBUS in R56

04 okt 2015, 08:19

Bij het monteren van een trekhaak + elektrische aansluiting in onze R56 MK2 LCI (Hatchback) viel mij op dat de CANBUS op een merkwaardige manier is toegepast: alle modules die zijn aangesloten op deze bus bevinden zich in het dashboard bereik, de bekabeling naar alle 'verbruikers' is vervolgens op de ouderwetse manier aangelegd. De voordelen van het op deze manier toepassen van een bussysteem ontgaan mij enigszins. Behalve het genereren van wat status- en foutmeldingen levert het naar mijn idee weinig op!

Kortom: heeft iemand enig idee waarom de CANBUS op deze wijze bij Mini wordt toegepast?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Implementatie CANBUS in R56

04 okt 2015, 08:46

of het nou ouderwets is of niet ,ik vind het wel makkelijk dat ik weet dat er een lampje stuk is en welke
Afbeelding
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Implementatie CANBUS in R56

04 okt 2015, 17:38

Voordelen.

1. Alle ECU's en modules zijn er aan gesloten = minder bedrading

2. Systeem/data overdracht is sneller

3. Sneller communiceren tussen de ECU en meerdere functies mogelijk

Kortom, op elke nieuwe auto zit canbus, tis niet meer weg te denken. Werkt vele maller beter dan een hele kabelboom

Wel 1 min punt, als het Canbus netwerk plat ligt dan doet je auto helemaal niks meer, maar das dan ook het enige er aan

Tegenwoordig moet je bij de VAG groep de trekhaak aanmelden omdat hij dan automatisch de remdruk en ABS aanpast even als ESP en andere hulpmiddelen
Roland B
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Katwijk
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jul 2015, 19:05

Re: Implementatie CANBUS in R56

04 okt 2015, 18:39

En om de oorzaak te vinden als het hele systeem plat ligt is een langdurig zoekplaatje.....

Heb het 3 weken terug met de vrachtwagen gehad, zijn 2 dagen aan het zoeken geweest, en uiteindelijk zat er sluiting in een draadboom tussen de versnellingsbak en adbluepomp.

Maar ondertussen was de auto niet meer te starten of uit te lezen.
funck
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mar 2014, 20:22

Re: Implementatie CANBUS in R56

04 okt 2015, 21:27

Wat ik bedoel is dat wanneer je de CANBUS structuur goed doorvoert in een auto er veel minder bedrading nodig is: +12V, GND en een twisted pair door de auto aanbrengen en aftakken waar noodzakelijk. Er zijn dan wel meer CAN modules benodigd, maar dit bespaart een enorme hoeveelheid kabel en e.e.a. wordt veel overzichtelijker.

Terug naar “MINI-talk”