Pagina 1 van 1

van R50 naar R56

Geplaatst: 22 jun 2018, 23:30
door Score
Ik heb vorige week een proefrit gemaakt in een CooperS, dat is goed bevallen. De huidige Cooper is al genieten, maar dit doet er een flinke schep boven op! Volgende week nogmaals een lange proefrit en ik laat nog een keuring doen. Ik was op de hoogte van de pijnpunten van dit type, oa de distributieketting. Helaas was de motor nog warm toen ik aankwam, dus die koude start moet nog over. Ik vroeg me eigenlijk wel af bij welke km stand de distributieketting normaal gesproken vervangen moet worden, als er geen problemen mee ontstaan.
Ook vond ik de koppeling vrij hoog aangrijpen, maar leek niet te slippen. Iets om nog eens goed naar te laten kijken. Voor de rest is het een complete auto, verlaagd, mooie velgen en open dak. Mocht het hem worden dan zal ik wat foto's posten.

goed weekend!

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 28 jun 2018, 19:46
door Score
Het is hem geworden. Er is nog flink aan gesleuteld; oa distributieketting, koppeling, nieuwe airco compressor. Ben er wel helemaal blij mee, het rijdt fantastisch.
Er is mij verteld dat het mogelijk is om het achterste deel van het open dak 'uit' te programmeren. Dit zou voorkomen dat het motortje stuk gaat doordat deze minder belast wordt. Kan iemand aangeven of dit klopt?? Ik merk nu met het warme weer dat het achterste deel niet opklapt, pas nadat ik ben gaan rijden. Lijkt toch iets uit te zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 28 jun 2018, 20:09
door Schroefie
Klopt, met warm weer zet het dak wat uit, je moet eerst een stuk rijden zodat het dak afkoelt door de rijwind en dan kun je hem gewoon open doen. De panorama daken zijn wat dat aangaat een zwak punt, ik heb van de mijne maar een jaar plezier gehad. Als ze het zo kunnen programmeren dat alleen de voorste open gaat zou ik zeggen doen, het 2de deel kan alleen maar klappen dus voegt niet veel extra's toe.

Succes

Milco

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 29 jun 2018, 10:57
door Baseman
Hi, je naam heb ik niet meegekregen, maar dat is ook niet persé noodzakelijk hoor :wink:
Je hebt in ieder geval een hele mooie R56S gescoord, heel veel plezierige en veilige km's gewenst :rijden
De MINI verdient zeker een Show your ride topic, dus hou je vooral niet in :icon_top:

Groet Jos

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 02 jul 2018, 22:03
door Score
Alle onderhoudspapieren zitten er ook bij. Ook zie ik formulieren die zijn afgegeven na het plaatsen van verlagingsveren en spacers. Blijkbaar is dat gebruikelijk in Duitsland?
Moet van de week wel terug naar de garage, er is een melding van een motorstoring, Vanos inlaatzijde. Toch merk ik niets tijdens het rijden en loopt de motor ook niet onregelmatig. Ik ben benieuwd wat het is.

Andere vraag: waar dient de slang voor op onderstaande foto?
Afbeelding

Ik probeer te begrijpen hoe de luchtstroom via de turbo naar de motor gaat, maar deze snap ik even niet.

Groet, Cor

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 03 jul 2018, 08:52
door Markos
In Duitsland moet je alle wijzigingen laten registreren op je kentekenpapieren. Andere (niet-originele) velgen, spacers, enzovoort. Een zogenaamde ABE is het bewijs van de fabrikant dat zijn spullen goedgekeurd zijn voor gebruik op bepaalde type auto's.

Vanos inlaat (je hebt een N14, dus geen uitlaatzijde Vanos) kan een vervuilde magneetklep zijn. Je kunt ze uit de cilinderkop halen en schoonmaken, of een nieuwe erin. Ze kosten rond de 80 euro dacht ik.
Nuttige link: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... lacing.htm

Die slang is van de carterventilatie. Vuile dampen worden teruggevoerd de motor in. Dit is de 'hogedruk zijde" die in gebruik is bij vollast. De andere carterventilatie-uitgang zit aan de rechterzijde van het kleppendeksel en wordt gebruikt bij stationairloop of deellast.
Die carterdampen gaan dus terug naar de inlaat, maar slaan ook neer op de bovenkant van de inlaatkleppen. Een bekend euvel bij direct ingespoten motoren, VW's hebben er ook last van (er komt geen benzine langs wat de kleppen schoon kan houden). Als er teveel van die "carbon build-up" op de kleppen zit wordt de luchtstroom verstoord en wordt de motor lui.
Je zou je inlaatspruitstuk eraf kunnen halen (is niet veel werk) en dan kun je via de inlaatpoorten zien of je inlaatkleppen ook vervuild zijn. Je kunt ze zelf schoonmaken, maar dat is een k-klusje. Ik zou een afspraak maken bij bijvoorbeeld http://www.hbttechniek.nl/. Die straalt de troep eraf met walnootgranulaat.

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 04 jul 2018, 15:36
door Score
Bedankt, dat is een duidelijk verhaal. Is het dan zinvol om een oil catch can te monteren? Volgens filmpjes op Youtube wel, maar wat zijn de ervaringen hier? Moet deze dan op beide uitgangen worden aangesloten (deellast en vollast)
Het inlaatspruitstuk eraf halen.... Daar zal ik eens rustig de tijd voor nemen. Moet vast lukken :icon_top:

groet, Cor

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 17 jul 2018, 21:10
door Score
Het buiten werking stellen van het achterste deel van het dak is wel mogelijk. Heb net een bevestiging hiervan via de mail gehad. Kost €250.... Dat is niet weinig, maar ik lees hier dat een reparatie flink duurder is.

Re: van R50 naar R56

Geplaatst: 18 jul 2018, 19:33
door Bosi
Mooie ride Score! Het lijkt of de zwarte wielkappen de auto optisch veel breder maken. Veel plezier ermee!