Garantie issues

Net te laat voor dat koopje wat je zo graag wilde hebben of gevonden wat je zocht.
Gebruikersavatar
FlyingJeroen
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Bathmen
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jan 2017, 17:33

Garantie issues

18 dec 2018, 15:00

Ik heb januari 2017 een Mini Cabrio Cooper S uit 2011 aangeschaft. Nagenoeg full option en met JCW pakket.
Destijds na veel beraad op onder andere dit forum voor een Nederlands auto met N18 motor gekozen. Dealer-onderhouden en ook aangeboden onder Mini Next door de ons bekende dealer organisatie, namelijk Ekris, tevens forum sponsor.
De auto had slechts 66k km gereden.
Dat zit wel goed denk je dan.
Omdat op moment van koop de auto twee weken ouder was dan zes jaar viel de auto toch niet onder mini Next zoals geadverteerd. Wel zou de auto dan twee jaar volledige Ekris dealer garantie hebben, wat op hetzelfde neer zou komen. Nog steeds denkende aan de lovende woorden over deze dealer nam ik aan dat hierover nooit problemen zouden ontstaan.
De auto is een plaatje om te zien en rijdt verschrikkelijk lekker.

Gaande de twee jaar hebben zich verschillende probleempjes voor gedaan. Afdekkapjes vielen van het cabriodak (binnen), deurrubbers en dakrubber zijn kapot.
Ik dacht, kleine dingetjes, komt wel bij de garantiekeuring die mij kort voor afloop garantietermijn wordt aangeboden.
Afgelopen januari bleek zich echter een probleem voor te doen wat snel moest worden aangepakt. De accu was op. Ook na een tijd aan de druppellader stortte de capaciteit al heel snel in. Enige remedie is dan een nieuwe accu.
Nee, dat viel niet onder de garantie, was het antwoord toen ik Ekris belde. Toen maar door de lokale mini dealer (Dusseldorp) laten verhelpen à €400. (accu moet ook worden ingelezen).
Dat was al de eerste waarschuwing aan mijn adres over de nog lopende garantie.

Vorige maand inderdaad keurig een e-mail gehad voor de gratis garantiekeuring, die dan natuurlijk het mooist samen kon gaan met een onderhoudsbeurt en APK.
En of ik een afspraak wilde maken
Ik heb toen eerst maar eens gevraagd hoe het staat met de garantie voor bovenstaande zaken.
Na meerdere keren heen en weer mailen komt het er op neer dat dit buiten de garantie valt.
Wel is mij een geringe korting aangeboden, maar als ik dit soort zaken door mijn universele garage laat repareren ben ik echt goedkoper uit. Zij gebruiken originele onderdelen, maar alleen de factor arbeid is al ongeveer de helft wat wat die bij Ekris is.
Wat valt er dan nog wel onder een Ekris dealer garantie?Motor en bak zijn echt nog wel goed. Olieverbruik is verwaarloosbaar.
De auto heeft nu maar net meer dan 80k km gereden en is een 2e auto die voor de lol is.

Ekris maakt zijn naam in mijn ogen dus verre van waar.
Ik had de auto dan beter (en veel goedkoper) bij een zogenaamde minispecialist kunnen kopen.
Genoemde gebreken mogen gewoon niet optreden bij een auto tussen 7 en 8 jaar oud is en die slechts 80k heeft gereden. Al helemaal niet als het een auto uit het premium segment is met bijbehorende prijzen.

Ik heb Ekris in mijn mail contact reeds gewaarschuwd dat ik mijn ervaring zou delen op dit forum. Dat zijn dus gevolgen die zij bewust nemen.
Men is dus gewaarschuwd.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mini Cooper SE Charged, Enigma Black, 17” Cosmos black 499, lots of goodies
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Garantie issues

18 dec 2018, 16:59

Beste,
Dat is heel vervelend maar moet wel melden dat het mij bevreemd goed een accu is vaak bij dealers niet garantie of hij gaat acuut kapot in de garantie. Net zo remmen enz die zijn ook niet onder garantie. Maar nu het fijne van zo dealer tenminste dat was mijn ervaring toen bij de bmw dealer hans severs destijds. Mijn mini cooper s uit toen 2009 had een hoog olie verbruik en na 2x controleren werd voor mijn demo lees 2e hands mini besloten om zonder problemen er een nieuwe motor in te stoppen. En de leenauto was iets van 3 dagen was ook volledig kosteloos.. oké sommige klanten toen vonden dat nog niet netjes en had dat ook moeten claimen maar vond het een top service allemaal want de schade was destijds toch iets van bijna 9600 euro.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Garantie issues

18 dec 2018, 19:19

Jeroen,

het klopt dat normale slijtage onderdelen , waar de accu ook onder valt, niet onder de standaard garantie vallen. Hetzelfde geldt voor banden, remblokken etc.
Deurrubbers en dakrubbers kapot is wel raar. Mijn R56 is van november 2006 en al mijn deur en kofferbak rubbers zijn nog nooit vervangen en zien er nog prima uit, ben benieuwd hoe je dit beschadigd hebt dan?
Ik heb een link van de garantievoorwaarden toegevoegd met voorwaarden om aan garantie te voldoen en uitsluitingen: https://www.mini.nl/content/dam/MINI/ma ... 202017.pdf

Wat is de reden dat je de problemen niet meteen gemeld hebt? Dat is 1 van de voorwaarden voor garantie:

Aanspraak op garantie bestaat niet indien:
- het gebrek door de klant niet direct, binnen de garantieperiode, na constatering daarvan bij een MINI dealer of MINI Erkend Service Partner is gemeld! Hiernaast heeft de MINI in die 2 jaar het voorgeschreven onderhoud gehad volgens de BMW/MINI onderhoudsboekje? Zo staan er nog meer bij, check maar eens.

Ik heb ooit in Duitsland gewoond en daar een Ford Escort gekocht die ik ingevoerd heb. Door de verhuizing en al het geregel en de behoefte om dagelijks een auto tot de beschikking te hebben toen een kleine beurt overgeslagen (30.000KM BEURT), alleen zelf even olie en oliefilter verwisseld en visuele inspectie gedaan, en zo dus die beurt overgeslagen. Toen ik in Nederland was kwam er bij de 40.000km een probleem met de stuurinrichting naar boven, weet even niet meer hoe het heet maar de koppeling van je stuur op de voorassen. Dat onderdeel mocht volgens kilometerstand nog niet versleten zijn maar bij Ford zijn ze ook goed op de hoogte van de garantievoorwaarden en ik kon het mooi zelf betalen, zo'n 700€. Reden, u heeft een beurt overgeslagen anders hadden wij dit met de 30.000km beurt geconstateerd, haha, echt niet. Dit was gewoon een mooi smoesje om er onderuit te komen. Lang verhaal kort, eigen schuld dikke bult, had ik maar niet die 30.000km beurt moeten overslaan. Dit alles nog binnen de 2 jaar garantie maar mooi gevalletje zelf betalen. In jou geval kunnen ze ook schermen met het feit dat de problemen niet meteen gemeld zijn dus ben eigenlijk wel benieuwd wat ze dan als reden aanvoeren dat die rubbers en afdekkapjes niet ondergarantie vallen. Vinden hun dat dit onder slijtage valt en daarom niet vergoeden of geven ze aan dat jij je niet aan de voor MINI geldende garantie voorwaarden hebt gehouden?
Gebruikersavatar
FlyingJeroen
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Bathmen
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jan 2017, 17:33

Garantie issues

18 dec 2018, 21:13

Accu kon ik me inderdaad voorstellen.
Heb ik ook zonder morren laten vervangen.
Ik weet wat slijtdelen zijn, toch is de accu is enigszins discutabel als je twee jaar garantie geeft en binnen 1 jaar houdt die er mee op. De motor is uiteindelijk ook een slijtdeel. Remmen en banden snap ik.

Enfin, hier blijven de meningen over verdeeld.
Ik vind gewoon dat je dan niet een auto met twee jaar garantie moet verkopen.
Wat als je gewoon 6 maanden volledige Bovag garantie hebt en na 3 maanden gaat je accu stuk, ben je het er toch ook niet mee eens als ze dat niet betalen.

Nu na bijna twee jaar de auto aan een eerste beurt toe is en de dingetjes die ik dacht onder garantie te kunnen laten verhelpen geven ze niet thuis.
Er is juist bewust gewacht, omdat dat ook bij de verkoop gesuggereerd was en om niet om elk wissewasje naar de dealer te hoeven gaan.
De auto is volledig dealer en volgens schema onderhouden en ziet er verder ook uitstekend uit voor haar leeftijd.
Het rubber is in bestuurdersportier volledig uitgescheurd, net boven de hoek met de dorpel naar boven toe in de B-stijl.

Van de kap is het rubber overal gescheurd ter hoogte van de sierstrip net boven de achterklep.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mini Cooper SE Charged, Enigma Black, 17” Cosmos black 499, lots of goodies
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Garantie issues

19 dec 2018, 20:08

Van die rubbers zou inderdaad garantie moeten zijn. Anders even de bmw Rijswijk lastig vallen... vinden ze bij de bmw ekris helemaal niet leuk..

Terug naar “Verkocht/gevonden”