Aankooptips Cooper S / 2e generatie

Net te laat voor dat koopje wat je zo graag wilde hebben of gevonden wat je zocht.
rajd
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2015, 23:39

Aankooptips Cooper S / 2e generatie

13 jan 2019, 11:31

Wij zijn aan het kijken voor een Cooper S - grote kans dat we voor de serie gaan die vanaf 2007 geproduceerd zijn. Hebben jullie wat tips waarop te letten bij de aanschaf van een dergelijke auto? Wat zijn bekende zwakke plekken van deze serie of van de Cooper S in z'n algemeen? Alle tips zijn welkom, bedankt!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Aankooptips Cooper S / 2e generatie

13 jan 2019, 11:35

Gebruik de zoekfunctie even en je zult alles vinden



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
rajd
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2015, 23:39

Re: Aankooptips Cooper S / 2e generatie

13 jan 2019, 21:03

Inmiddels heb ik heel wat gelezen over deze serie. Ik twijfel nogal wat te doen - we zijn geïnteresseerd geraakt in een Cooper S uit 2007 (dus een N14-gebaseerde Cooper). Ik snap nog niet zo goed of ik die auto's beter maar links kan laten liggen of dat het toch een ok-aanschaf kan zijn, zo lang bepaalde zaken uitgevoerd zijn (ik lees dingen over recalls etc.). Is er een manier om daar achter te komen, bijv. o.b.v. de NAP (de auto waar we interesse in hebben komt van origine bij Ekris vandaan en is dus 100% Nederlands).
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Aankooptips Cooper S / 2e generatie

13 jan 2019, 23:42

Bij een Mini dealer kunnen ze de sleutel uitlezen wat betreft onderhoudshistorie, alleen het dealer onderhoud uiteraard. Uitgevoerde recalls staan daar ook in geregistreerd.
Stel je er niet te veel van voor hoor; recalls zijn dingen zoals een nadraaipompje om de turbo te koelen na uitzetten van de motor, en dingen als een hitteschildje voor de olie-aanvoerleiding van de turbo.

Het hele distributiekettingverhaal is in Europa nooit een recall geweest. Er zijn onder coulance wel de nodige kettingen vervangen, en zelfs hele motorblokken, maar dat blijkt dan wel uit het uitlezen van de sleutel.

Een N14 kan gewoon veel aan kapot, en sommige onderdelen gaan ook gewoon kapot. Delen als hogedrukbrandstofpomp, thermostaathuis, bobines en kettingspanners moet je zien als slijtageonderdelen.
Van de distributieketting en kettingspanner, kleppendeksel en vanosventielen zijn een aantal versies, waarbij de nieuwsten echt wel verbeterd zijn qua ontwerp.

Koolstofafzetting op de inlaatkleppen is een gevolg van de directe brandstofinjectie, waar meerdere merken als VW ook last van hebben. Is vrij goedkoop te reinigen maar valt ook onder onderhoud eigenlijk.

Klepsteelafdichtingen / klepgeleiders en zuigerveren zijn zwakke punten van de N14, en kunnen leiden tot extreem olieverbruik. Hoeft niet natuurlijk. Te testen met een compressietest of cilinderlektest. Dit zou bij de N18 verbeterd moeten zijn.

Mijn advies: doorsparen voor een N18, of een goede garantie afspreken voor als je een N14 koopt (met expliciet genoemd bovenstaande zaken).
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S

Terug naar “Verkocht/gevonden”