Over op de Clubman

Net te laat voor dat koopje wat je zo graag wilde hebben of gevonden wat je zocht.
Kevosan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:33

Over op de Clubman

03 feb 2019, 16:45

Hallo Forum Leden,

Ik heb mij zojuist ingeschreven aangezien wij het voornemen hebben om onze Ford S-Max 2.5 turbo in te gaan ruilen voor een Mini Clubman! Nu gaan we aanstaande woensdag proefrijden met een club man 1.6 uit 2008 in Alkmaar. Is 2 jaar geleden geïmporteerd. Ik heb al veel gelezen waar je op moet letten. Nu vraag ik me af of deze auto een N14 of N18 motor heeft en buitenom de ketting, zijn er verder nog specifiek op dingen te letten?

Hieronder een foto van de motor. N14 of N18?

Alvast bedankt! :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Over op de Clubman

03 feb 2019, 20:31

Van harte welkom op het NewMINIclub forum.

De afbeelding die je gepost hebt is een N12 blok in geval van een R55 Cooper Clubman, 1.6 l/120pk.
De N14 en N18 blokken zijn de turbo varianten die in een Cooper S liggen. Bij deze blokken is de ketting een probleem,
is soms ook mogelijk bij een N12 blok maar veel minder, gewoon een kwestie van laten controleren.

Van het pre-facelift model (2007-2010) R55/R56 zijn de thermostaathuizen een zwakke schakel (is van kunstoog en willen nogal eens lekken, plus de eerste waterpompen waren ook van plastic, latere versies kregen een waterpomp met een metalen behuizing. (mocht je ooit de ketting vervangen deze laten checken cq mee vervangen). Verder niet echt grote problemen, het standaard slijtage controleren als bij elke auto.

Succes met de koop :icon_top:
Kevosan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:33

Re: Over op de Clubman

06 feb 2019, 20:00

Bedankt voor je reactie Schroefie.
We zijn toch overstag gegaan naar de countryman na proefrit in beide!

Countryman heeft ook nog eens kettingsproblemen?
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Over op de Clubman

06 feb 2019, 21:57

Gefeliciteerd met de Countryman of Clubman! Wat ik heb begrepen is dat de N12 blokken er ook last van kunnen hebben maar dat het minder vaak voorkomt? Om er gelijk op door te gaan, ik merk bij de koude start dat mijn N12 blok de eerste 5 seconden niet vrij is van wat bijgeluiden. Kettingspanner? Of dunne olie? (5W30).
‘07 Mini Cooper Chili

Terug naar “Verkocht/gevonden”