Laag stationair toerental ( alleeen bij stilstand )

Net te laat voor dat koopje wat je zo graag wilde hebben of gevonden wat je zocht.
merijn0301
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2017, 11:44

Laag stationair toerental ( alleeen bij stilstand )

20 jun 2019, 21:27

Hoi,

We hebben een mini uit 2008. Nu is het volgende aan de orde :

Het starionair toerental is heel laag en de auro trilt ook stevig in dat geval. Maar, alleen bij stilstand.
Nu, als ik snelheid heb 20, 30, 50, 130 km/h en ik trap de koppeling is dan is het stationair toerental netjes, gewoon 800-900 tpm.

De service-melding zien we wel al een week. Een afspraak is gemaakt voor een beurt over een kleine week. De service-melding is wel rood nu . Maar olie die een week ouder is mag het verschil niet maken.

Het lijkt er bijna op dat het euvel een softwarematig trucje is.
Kan dit, zou dat ingebouwd zitten?

Ik controleer minimaal 1x per maand de olie. Ik vind het vaak lastig : als ik de peilstok er uit haal zit deze vol met olie. Dan veeg ik de stok af, stop deze terug en wacht even. Dan haal hem weer eruit en zie ik noauwelijks olie. Dus vul ik bij...
Maar misschien moet ik langer wachten?

Groeten Merijn
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Laag stationair toerental ( alleeen bij stilstand )

25 jun 2019, 14:47

Als ik mijn peilstok schoonmaak, erin steek en na een paar seconde eruit trek kan ik gewoon een duidelijk niveau aflezen. Ik heb de peilstok een keer goed schoongemaakt met remmenreiniger en sindsdien kan ik het peil redelijk makkelijk aflezen.

Voor wat betreft het toerental, met airco aan draait de motor bij mij zo’n 800-900 toeren, met airco uit rond de 700-800 toeren. Hoeveel toeren draait de motor bij jou dan?
‘07 Mini Cooper Chili
merijn0301
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2017, 11:44

Re: Laag stationair toerental ( alleeen bij stilstand )

25 jun 2019, 18:52

Hoi,
Het euvel heeft zich opgelost na bijvullen van olie.
Het toerental was echt laag, overigens. Rond 400 tpm. Nu is alles prima. Hoewel ik regelmatig olie controleer toch nog iets meer aandacht besteden hieraan.
Ik ga je tip over het reinigen van de peilstok zelf ook doen. Bedankt!
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Laag stationair toerental ( alleeen bij stilstand )

25 jun 2019, 21:31

Ik peil mijn olie standaard een keer per week op dezelfde dag en probeer dan ook op dezelfde plek te parkeren
‘07 Mini Cooper Chili
Gebruikersavatar
nero155
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2017, 08:27

Re: Laag stationair toerental ( alleeen bij stilstand )

08 sep 2019, 04:21

Ik herken jouw probleem Merijn, echter als de motor goed warm is dan is het euvel bij mij verdwenen. heb jij dat ook?
Mini Cooper JCW World Championship 50 :))

Terug naar “Verkocht/gevonden”