Aankoopkeuring Friesland

Net te laat voor dat koopje wat je zo graag wilde hebben of gevonden wat je zocht.
jolan69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2019, 10:44

Aankoopkeuring Friesland

21 jun 2019, 23:24

Goedenavond,

Morgen gaan wij naar een Mini Cooper S uit 2012 kijken. Als deze bevalt wil ik graag een aankoopkeuring laten doen.
Weet iemand hier een goed adres voor omgeving Sneek/Leeuwarden/Heerenveen?

Alvast bedankt,
Jo
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Aankoopkeuring Friesland

24 jun 2019, 07:07

Wat verlate reactie... maar je zult toch een afspraak voor een keuring moeten maken, zodat de garage een monteur kan inplannen, denk ik?
Wat verwacht je van een aankoopkeuring? De meeste kijken niet in het motorblok, maar lopen de gebruikelijke punten na voor slijtage, kijken in de NAP, beoordelen of er eventueel gerepareerde schade is. Een soort van mini-APK met een paar extra's. De beste "keuring" is je eigen gevoel bij de ver-/aankoop. Een auto blijft techniek, dus het kan stuk. Ook een keuring geeft je geen 100% zekerheid. Maar als je een keuring wilt laten uitvoeren, de meeste Vakgarages of een Dekra zullen het wel voor je willen uitvoeren. De ANWB is er jaren geleden mee gestopt, omdat er te weinig vraag naar was.
jolan69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2019, 10:44

Re: Aankoopkeuring Friesland

24 jun 2019, 08:17

Dank voor je reactie.
Ik dacht dat een aankoopkeuring iets meer zekerheid zou geven dat een soort mini apk.
Ik begrijp dat dat dus niet zo is. Ondertussen de Mini al gezien en die zag er voor z'n leeftijd prima uit. Helaas geen proefrit kunnen maken omdat toen de verkoper deze wilde verplaatsen voor onze proefrit, de motor een storing aangaf en slecht liep. Noodloop dacht ie. Tja, wat moet je daarvan denken.....
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Aankoopkeuring Friesland

24 jun 2019, 14:46

Ojee, da's nooit prettig als een auto storingen geeft op het moment dat je komt kijken. Maar zoals gezegd, je eigen gevoel is vaak wel een heel goede raadgever! Had je aangekondigd dat je de MINI zou komen bekijken? Zo ja, dan is het wel wat onhandig dat de MINI nog niet startklaar stond voor jullie.
Wat betreft een aankoopkeuring; als jezelf geen idee hebt waar je naar kunt kijken, dan is zo'n keuring prima. Maar verwacht niet dat men de MINI helemaal binnenstebuiten keert om alles te beoordelen; dat was mijn bedoeling met m'n verhaal. Slijtage kan men relatief snel beoordelen. Maar de technische staat van bijvoorbeeld de motor, dat vergt redelijk wat tijd en ook sleutelwerk om onderdelen te verwijderen voor een betere beoordeling. Natuurlijk wijst een proefritje al wat uit.
Op de website van Dekra staat een voorbeeldrapport van een aankoopkeuring: https://www.dekra-claims-and-expertise. ... euring.pdf
Of die van de Vakgarage: https://objectstore.true.nl/webstores:v ... 017_LR.pdf
Aan jezelf natuurlijk of het je 280 euro waard is, wat zo'n keuring op dit moment bij Dekra kost, of de 150 euro bij een Vakgarage...
jolan69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2019, 10:44

Re: Aankoopkeuring Friesland

24 jun 2019, 18:13

Tja, de auto zou hij klaar zetten voor een proefrit maar dat wilde ze blijkbaar doen kort voor we daar aankwamen. Toen kwamen ze pas achter de storing. Beetje jammer van een rit van bijna 2uur. Ze hebben nog wel geprobeerd om hem uit te lezen naar hadden niet de juiste apparatuur.
Gelukkig waren we al van plan om er een weekend uit van te maken en hadden we een overnachting geboekt.
Ze zullen nog wel contact opnemen als ze weten wat het probleem was maar ja je houdt er toch een beetje dubbel gevoel aan over.....
De mini was wel helemaal zoals ik graag wilde, qua kleur, uitrusting, leeftijd en een r56.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Aankoopkeuring Friesland

24 jun 2019, 18:48

Wel balen dat je zo ver rijd voor een auto en het begint op deze manier. Afhankelijk van de fout kan je natuurlijk wel nagaan wat de mogelijkheden zijn.
En als je de auto toch besluit te nemen... een verbetering in je onderhandeling.
Zou alleen voor garantie (2 uur rijden) wel duidelijke afspraken maken. Bijvoorbeeld ook herstel in de eigen regio.
Succes met de keuze.
Afbeelding

Terug naar “Verkocht/gevonden”