Banden R56 JCW

bkeuning38
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2022, 22:20

Banden R56 JCW

28 sep 2022, 22:39

Dag allen,

Aanstaande zaterdag ga ik mijn eerste auto ophalen van de dealer, een R56 JCW. Helaas zitten Linglong banden onder. Nu wil ik betere banden uitzoeken, maar er zijn zoveel opties... Ik rij zon 10k per jaar, dus niet veel. Ik heb een aantal vragen:

Zou all-seasons een goede optie zijn of is dat nooit verstandig met auto's van dit vermogen? Als het wel gewoon kan, welke raden jullie aan?

Mochten all-seasons geen goed idee zijn, wat voor winter- en zomerbanden raden jullie aan? En heeft iemand dan toevallig nog een goed adres voor banden+velgen?

Thanks alvast voor de (ongetwijfeld goede) hulp!
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Banden R56 JCW

29 sep 2022, 13:29

Ik zou Michelin PS4 nemen of de nieuwe Sportcontact 7 van Continental.

Je koopt een leuk sturende auto. Een speleding en dan moet je er ook de fijnste banden onder zetten. Schandalig hè dat iemand er Linglong onder schroeft!!
bkeuning38
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2022, 22:20

Re: Banden R56 JCW

29 sep 2022, 13:41

Het maakt de niet-autoliefhebbers blijkbaar weinig uit… Je zou dus allseason niet aanraden?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Banden R56 JCW

30 sep 2022, 11:04

#bkeuning38,

hangt er helemaal vanaf welke grip je wil en hoe je rijstijl is. De voorstellen die Peter doet vwb banden zijn (zomer) banden voor maximale grip en goede wegligging, ideaal om het vermogen van de MINI op de weg te krijgen.

Ik heb zelf HANKOOK banden de EVO 3 serie. Op mijn R56 heb ik als wintersetje een 4 seizoenenband van Vredestein, de Quatrac 5 (195/55/16), een hele fijne band en waar ik ook best stevig mee de bochten ik kan maar het heeft nooit de grip die een zomerband cq afhankelijk van de periode een winterband heeft. Een 4 seizoenenband heeft een samengesteld rubber zodat hij zowel in de zomer als winter bepaalde eigenschappen heeft. Voor iemand met een normale (rustige) rijstijl is een 4 seizoenenband een optie zodat je geen aparte zomerset/winterset hoeft te hebben. Persoonlijk heb ik voor mijn clubman een aparte zomer- als winterset en voor de R56 een aparte zomer- winterset waarbij de winterset van de R56 een 4 seizoenband is en bij de clubman is het een echte winterband van Bridgestone.

Als je naar de afgelopen winter kijkt was die behoorlijk zacht op 1 dagje sneeuw na en ken ik genoeg mensen die de winterbanden er niet onder hebben gehad maar dat kan je nooit van tevoren bepalen. Persoonlijk zou ik de auto uitrusten met goede zomerbanden en dan via de verschillende advertenties op de Facebook MINI groepen een 16/17" inch setje velgen met winterbanden scoren. Komen vaak genoeg voorbij omdat iemand zijn MINI verkoopt en de winterset los verkoopt. Waar je wel even op moet letten is als je de grote JCW klauwen/remmen hebt dat je even de velg probeert want kan zijn dat sommige 16 inch velgen niet gaan passen.

Mocht je geen 2 sets willen hebben dan is een 4 seizoenen band altijd een alternatief maar dan weet je dat je niet de maximale grip en rijbeleving hebt.

Succes met je keuze

Gr. Milco
bkeuning38
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2022, 22:20

Re: Banden R56 JCW

30 sep 2022, 11:07

Dag Milco,
Hele uitgebreide en duidelijk uitleg! Bedankt!
Dit gaat mij zeker helpen een keuze te maken.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Banden R56 JCW

02 okt 2022, 11:08

All season banden....die zijn eigenlijk net niet Ok in de zomer, en ook net niet ok in de winter. Maar zoals Schroefie al typt, als je maar 1 set banden wilt hebben dan is het wel een oplossing. Winterbanden worden geadviseerd als de temperatuur onder de 7 a 8 graden komt, en geven bij sneeuw natuurlijk enorm betere grip dan zomerbanden. Maar met de laatste winters van de afgelopen jaren kon je eigenlijk ook wel voort met zomerbanden en een wat aangepaste rijstijl.

En dan is nog niet het gesprek gevoerd over wel of geen run-on-flat banden.... Want MINI monteert standaard RoF-banden, en dan geen reservewiel. Stuggere zijwangen zorgen dan voor een minder comfort. Dus je bent er nog niet met alleen de keuze tussen zomer/winter/all-season...
bkeuning38
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2022, 22:20

Re: Banden R56 JCW

02 okt 2022, 16:31

Ja dat is het lastige, want zelfs met een setje op marktplaats ben ik toch uiteindelijk 2x zoveel kwijt met aparte zomer en winter-sets.
Gelukkig was ik over de run flats er al over uit! Dat wil je gewoon niet hebben met een auto om echt in te rijden, pech is pech als ie lek is.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Banden R56 JCW

04 okt 2022, 21:45

Voordeel van een dubbel setje is wel dat degene die in de opslag liggen niet slijten. En dat je per seizoen de banden hebt met de goede eigenschappen. Maar ja, kost ook wat aan geld, en ergens ruimte om de 2e set te bewaren.

Terug naar “MINI-talk”