R55 en runflat

Geejeeem
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2021, 16:43

R55 en runflat

05 mei 2023, 19:40

Hallo lezer, weet jij toevallig of een R55 (Cooper) uit 2014 vanaf fabriek standaard runflats meekreeg? De onze, sinds 2 jaar in bezit, heeft die iig niet. Deze vraag komt omhoog omdat wij twee achterbanden willen vervangen en ik van onze BMW weet dat je er aan vast zit omdat het onderstel er op is aangepast. Ligt dat ook zo kritisch bij de R55?
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: R55 en runflat

06 mei 2023, 09:05

Ik zie op fora en op Facebook velen die als eerste comfortmaatregel overstappen van runflat naar normale banden. Daar nog nooit gelezen dat het onderstel op runflats aangepast zou zijn. Waar vind je dat?

Mixen van normaal en runflat is natuurlijk wel uit den boze.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R55 en runflat

06 mei 2023, 11:06

Ik had runflats op mijn R53 GP toen ik die kocht maar toen die versleten waren ben ik overstapt op non runflats en dat reed enkel beter.
Onze F56 JCW is geleverd op 17inch non runflats en later een winterset 17inch origineel Mini met runflat winterbanden erbij gekocht. Dit levert geen probleem op.
Of je nu wel of geen runflat banden koopt, iedere band moet je zelf leren kennen qua eigenschappen en zeker als je sportief rijdt is experimenteren met de bandenspanning een aanrader. Tegenwoordig wordt de bandenspanning tijdens een beurt en/of apk aardig hoog(2,5 bar koud of hoger) gezet vanwege het brandstofverbruik en omdat veel mensen te weinig de bandenspanning controleren en lucht bijvullen.
Maar 2,5bar koud gaat in de zomer snel over de 3 bar tijdens sportief rijden en dat is veel te hoog voor een goede grip.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: R55 en runflat

06 mei 2023, 12:57

Hier ook alles op gewone banden. Runflat is stugger omdat je er mee door moet kunnen rijden bij lekke band.
Je kunt ook een busje schuim of reparatie set in de auto leggen (of ANWB bellen).

Busje schuim is nl eenmalig en dan band weg gooien. (En velg schoonmaken).
Afbeelding
Geejeeem
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2021, 16:43

Re: R55 en runflat

06 mei 2023, 17:19

Bedankt voor de reacties! Het worden dus gewoon twee 2 all season banden (Cross Climate 2). Als de BMW aan de beurt is, wat nog wel ff duurt ivm zomer/wintersets, zal ik ook daar nog eens vragen hoe het nou zit. ;-)
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: R55 en runflat

06 mei 2023, 21:17

Dan heb je achter dus andere banden als voor? Dat kan wel rare effecten voor je weggedrag geven, zeker als je een paar normale runflats en een paar niet runflat all seasons gebruikt. Sowieso, maar jij mag daar natuurlijk anders over denken, zou je op een sportieve Mini gewoon sportieve banden moeten hebben. En dan vier dezelfde.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R55 en runflat

06 mei 2023, 21:45

Ik vind ook dat een Mini 4 goede sportieve zomerbanden verdiend en eventueel goede winterbanden in de winter.
Ik heb onder mijn R53 wel een tijd vooraan met Dunlop Sportmax RT2 gereden en achter Michelin Super Sport.
De Super Sport was niet snel leverbaar en de enige band in de juiste maat die op voorraad was, was de Dunlop.
Normaal moet de nieuwe band achter maar de Dunlop voldeed vooraan beter dan de Michelin, omdat de Dunlop stijvere wangen heeft.
Bij de Michelin reed ik de buitenkant van het loopvlak snel weg terwijl de rest van het loopvlak nog ruim voldoende profiel had.
Geejeeem
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2021, 16:43

Re: R55 en runflat

07 mei 2023, 09:42

Toen we de auto kochten stond die al op 4x all season banden
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R55 en runflat

07 mei 2023, 10:04

Ah ok. Dat was me uit je andere posts niet duidelijk.
Dus straks rondom weer op all season banden.
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7191
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

Re: R55 en runflat

07 mei 2023, 10:58

Geejeeem schreef:Hallo lezer, weet jij toevallig of een R55 (Cooper) uit 2014 vanaf fabriek standaard runflats meekreeg? De onze, sinds 2 jaar in bezit, heeft die iig niet. Deze vraag komt omhoog omdat wij twee achterbanden willen vervangen en ik van onze BMW weet dat je er aan vast zit omdat het onderstel er op is aangepast. Ligt dat ook zo kritisch bij de R55?
Voor de R55 waren er verschillende pakketten in Europa. Met of zonder thuisbrenger. Of te wel je hebt een rond gat voor reserve wiel in de achterbak. Veel originele R55 zijn geleverd met runflats. En dan met krik/foambus. In de dat gat achterin. Onderstel is niet anders voor een mini met runflat of zonder.

Veel mensen zijn allemaal overgestapt op normale zomerbanden vanwege meer comfort.
Zeker als je er 18’’ onder wilt hebben dan is de bandhoogte 35mm / 40mm.

Maar advies is om niet runflat en normale zomerbanden te mixen. Zover ik weet, Alles kan alles mag. Als het maar op 1 as gelijk is. En de afstand rond/rol niet afwijkt van de normale mini maten. (Andere snelheid aanduiding en telling van je lekke banden unit. )

Misschien Optie - nieuw setje wielen met nieuwe bandjes? En de oude set verkopen ? Of alle vier banden vervangen en de twee goede verkopen?

Nou succes met de keuzes
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s

Terug naar “MINI-talk”