Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

17 apr 2014, 23:17

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een DAB+ ontvanger voor mijn ingebouwde OEM MINI radio/navi met DAB. De DAB ontvangst van de fabrieks geleverde DAB radio is plotseling in oktober opgehouden. Wat ik begrepen heb is dat de zenders sinds dat moment alleen nog maar DAB+ uitzenden en het dus niet aan mijn radio ligt. En de DAB radio kan dus geen DAB+ ontvangen. :(

Voor niets dus de DAB optie in mijn MINI :evil:

Omdat ik altijd radio luister en graag goed geluid heb was ik helemaal happy met DAB. Nu schijn je met DAB+ meer zenders tot je beschikking en een nog betere ontvangst te hebben.

Heeft iemand ervaring met ombouw naar DAB+? Ik dacht hieraan: http://www.pitstar.com/epages/Pitstar.s ... /PVL-61946

Ik wil deze wellicht op de 3,5 mm aux in (iPod) aansluiting aansluiten en de stroom aftappen van de daarnaast gelegen USB aansluiting. De iPod kan weer worden aangesloten op de Pure Highway.

Een gek idee?
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

18 apr 2014, 09:59

Ik hoorde dit laatst ook; digitale radio in de auto! Lijkt mij wel gaaf, ik ga dit topic even volgen ;)
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

19 apr 2014, 13:51

Hier staat een aftermarket systeem voor BMW, dus zal er hoogstwaarschijnlijk ook wel iets voor Mini zijn.
Ik denk dat hij aangesloten wordt op het CD wisselaar aansluitpunt, en dat je daarom ook je stuurbediening behoud.

Kost nog wel een paar centen dat DAB spul.. :(

Ron.
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

19 apr 2014, 22:21

Had ik inderdaad ook gezien. Via Ebay nog wat goedkoper te krijgen: http://www.ebay.nl/itm/BMW-OEM-AutoDAB- ... 3f1f0449f2

Moet je dan alleen niet heel je MINI openhalen? De highway 300Di kan je denk ik wat makkelijker inbouwen. Uitgang aansluiten op de Aux ingang en stroom op de sigarettenaansluiting. De regelunit in het dashboard (ook meteen de iPhone/iPod aansluiting) en antenne langs het raam. Lastige keuze.

Er is ook een nog goedkoper alternatief: http://www.ebay.nl/itm/AutoDAB-Lite-Uni ... dcd&_uhb=1

of deze (erg makkelijk monteren):

http://www.ebay.nl/itm/AutoDAB-GO-in-Ca ... 987&_uhb=1
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

19 apr 2014, 22:34

Je moet wel wat loshalen, maar dan kun je ook alles wegwerken.
Bij die anderen heb je allemaal weer losse kastjes en kabelmeuk door de auto slingeren.
Die highway ziet er dan nog wel het netste uit, jammer dat ze daar dan weer geen handsfree setje in monteren. (Hij lijkt wel veel op de Alpine Ezi dab)

Zelf heb ik nu al één los bedieningspaneeltje van de Parrot en dat is eigenlijk al één teveel, maar ik had hem al.. :mrgreen:

We blijven zoeken naar meer oplossingen. :D
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

22 apr 2014, 08:11

Jammer dat de eerste optie alleen voor een r56 is.
MINI Cooper S Checkmate -- MINI Clubman Cooper S Hampton
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

22 apr 2014, 18:13

@ Ron: de Autodab raamplakversie is ook meteen een BT telefoon. Dus kan deze je Parrot vervangen. Of je daar nou blij van wordt weet ik niet ;-)

Ik heb net deze: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 594wt_1158 besteld. Voor die € 92,- wil ik best wel een gokje wagen. Even kijken hoe ik de antenne moet wegwerken. Dat is wel een lelijk opvallend ding. We gaan het zien.

Aansluiten is in ieder geval 1 minuut werk. Gewoon in de sigarettenaansteker en een 2x 3,5 mm kabeltje tussen de audio aux in en de DAB+ tuner. Als DAB+ heel goed gaat bevallen ga ik wel voor de premium oplossing.

Mijn ervaringen zal ik hier delen.
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

06 mei 2014, 00:37

Jammer dat je linkje niet werkt, geen idee over welke je het dus hebt.
Maar heb je hem al in huis en aangesloten?
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

07 mei 2014, 13:20

Hoi Ron,

Nog eens de link: http://www.ebay.co.uk/itm/Veyron-V-DAB- ... 1226596915

Alleen ik kan je hem niet aanraden. Het geluid van de aux uitgang van de DAB+ adapter is veel zachter dan reguliere FM ontvangst. Ook laat de ontvangst te wensen over. Zelf als ik de antenne aan de buitenkant van de auto plaats. Ook met de ingebouwde DAB van MINI had ik destijds niet overal ontvangst. Ik heb dan ook sterke twijfels over de DAB+ infrastructuur. Als iemand wel goede ervaringen heeft met de DAB+ ontvangst in een autoradio, dan hoor ik dit heel graag.

Ik zit in ieder geval weer gewoon naar FM te luisteren :-(
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

07 mei 2014, 17:33

Jammer.

Kun je het volume van je AUX ingang niet in de settings van je radio iets hoger zetten?
Blijft het probleem van de slechte ontvangst er nog wel helaas.
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

07 mei 2014, 23:15

Nee is mij helaas niet gelukt om dat te vinden en lost het probleem van de ontvangst ook inderdaad niet op.
EdwinN
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 108
Lid geworden op: 09 feb 2014, 14:47

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

19 nov 2015, 14:28

Heeft iemand ervaring met deze unit?
DAB+ Mini aftermarket

Hier info van de 'producent': Produkt info
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 356
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

02 dec 2016, 08:16

Er zijn tegenwoordig meerdere mogelijkheden om DAB+ werkend te krijgen op de OEM Boost radio van de R53, maar alle systemen werken met een interne antenne waarbij het ontvangst niet optimaal is.

Bij de huidige mini's kan een DAB tuner (ik neem aan DAB+) besteld worden. Hierbij zit waarschijnlijk een externe DAB+ antenne. Past deze antenne ook op de R53?
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 356
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

21 apr 2017, 16:41

Ik ben niet gegaan voor de ombouw van de complete antenne, maar voor een DAB+ splitter van Dietz. Deze werkt op een actieve antenne en wordt tussen de radio en de huidige antenne geplaatst. Een aparte DAB uitgang wordt gebruikt voor de DAB tuner. In mijn geval een DAB+ module van GROM Audio. Het aantal zender dat ik ontvang is niet optimaal (+/- 30), maar de meeste bekende zenders kan ik wel ontvangen zoals Sky Radio, QMusic, 100% NL. Ik mis helaas Radio 538.

Als iemand nog ideeen heeft om het signaalontvangst te verbeteren dan hoor ik het graag :)
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Op het platteland
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:32

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

21 apr 2017, 19:37

Ben erg benieuwd. Kun je eens wat meer vertellen hoe je aangesloten hebt? Ik heb even gezocht op die GROM module maar zag zo snel niet hoe ik die aan moet sluiten. Wat meer details over die module en splitter zouden welkom zijn.

Dan de ontvangst. Als je Sky, Qmusic en 100%NL ontvangt, ontvang je ook Radio 538. Radio 538 zit namelijk in hetzelfde "pakket" als alle andere commerciele zenders. Wil je goede ontvangst dan zul je een echte DAB antenne op je auto moeten plaatsen....

Aanvulling:

zie dat die Diets splitter wel iets doet met phantoomvoeding, klopt dit? En is de antenne op de R53 een actieve antenne (ik heb geen idee)? Mogelijk dat de actieve antenne geen 12 Volt krijgt. Even meten aan de splitter "in" bus of daar 12 Volt staat (als ik tenminste de goede splitter heb gevonden).

Terug naar “Interieur en audio”