Lawaai airco R55 JCW

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Lawaai airco R55 JCW

04 feb 2016, 19:49

Ik heb al sinds de aanschaf van mijn Clubman JCW last van een airco (climate control) die regelmatig lawaai maakt. Soms is het een hard ratelend geluid, soms meer een 'zingend' geluid (dat meegaat met het toerental). Het geluid lijkt duidelijker aanwezig te zijn als de buitentemperatuur hoger is. Het stopt meteen als de airco uitgeschakeld wordt. De airco koelt trouwens wel goed.

Hier een filmpje waarop het lawaai te horen is (hoewel het op film wat minder duidelijk overkomt dan in het echt). De motor draait hierbij ongeveer 2000 toeren en je hoort een vreemd geluid ontstaan zodra de airco ingeschakeld wordt. Het lastige is dat het niet altijd even duidelijk aanwezig is. Toen de auto laatst bij dealer was konden ze het daarom niet constateren.

[BBvideo 650,395][/BBvideo]

Iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Re: Lawaai airco R55 JCW

05 feb 2016, 21:26

Niemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Lawaai airco R55 JCW

06 feb 2016, 01:00

Zit er mess blaadjes in de koelventilator in de motor ruimte Ivo?

Mess dat de airco pomp het geluid maakt? Laat iemand anders de airco inschakelen en luister of je iets hoort in de motor ruimte
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: Lawaai airco R55 JCW

06 feb 2016, 08:24

Ik heb zo ongeveer hetzelfde, ook oorzaak onbekend zonder dat je de halve airco moet demonteren.
Kan ook zo maar zijn dat het einde van de airco nabij is.
Dat die dan meer geluid gaat produceren ivm slijtage ofzo
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Re: Lawaai airco R55 JCW

06 feb 2016, 08:59

Had een vergelijkbaar geluid in mijn vorige R53 hetgeen uiteindelijk een koelslang bleek te zijn die tegen 1 vd ventilatoren zat aan de voorzijde in het motorcompartiment. Deze ventilator begint te draaien als je de airco aanzet.
Bij een Audi zoiets al eens gehad en daar kwam na een aantal maanden een onderdeelsticker door de ventilatieopeninig naar buiten. Blijkbaar zat deze aan de binnenzijde vh onderdeel geplakt en begon geleidelijk aan los te laten.
Laatst gewijzigd door ginoceros op 06 feb 2016, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Re: Lawaai airco R55 JCW

06 feb 2016, 19:37

Bedankt voor de tips! :icon_top: Zal kijken of ik zelf onder de kap kan zien of horen waar het geluid vandaan komt. Binnenkort gaat de auto voor de tweede keer terug naar de dealer om hopelijk het probleem op te lossen. Hoop ze op deze manier een handje te helpen met het stellen van een diagnose.
Afbeelding

Terug naar “Interieur en audio”