Foutmelding verlichting echter alles werkt

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Foutmelding verlichting echter alles werkt

18 dec 2018, 10:30

Gisteravond reed ik na het werk naar huis. Het begon met de melding linker achterlicht defect daarna begon het met knipperlicht linksachter defect en knipperlicht rechtsachter defect. Bij thuiskomst bleken alle lampjes gewoon te werken. Nu is het wel zo dat ik led kenteken units erin heb zitten sinds een ruime maand, deze week ga ik de originele terugplaatsen kijken of dat een mogelijke storing kan zijn. Iemand anders nog ideeen?
‘07 Mini Cooper Chili
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Foutmelding verlichting echter alles werkt

18 dec 2018, 11:23

De aansluiting/contact kan iets wat aanslag hebben, waardoor de weerstand toeneemt. Te hoge weerstand geeft de melding. Maar het kan zo zijn, dat het lampje wel werkt. Soms helpt het al als je de lamp eruit haalt en opnieuw plaatst. Dan 'schraap' je blijkbaar net voldoende aanslag weg om het contact weer goed te krijgen. Als het lampje er toch uit is, maak je de contacten op de lamp en in de houder even schoon (met iets van alcohol, of bij roest krab/schuur je de oxidatie weg...).
Als je LED's plaatst, zorg dan dat het Canbus-LED's zijn, die zouden geen melding moeten geven.
(Of je codeert de lamp-controles uit de module, maar dan krijg je helemaal geen meldingen meer over een kapot lampje.)

Oh, en als je melding krijgt over knipperlicht, dan is het ook echt wel het knipperlicht... :mrgreen: Dat er LED's in de kentekenverlichting zit, zou geen melding moeten geven over andere verlichting. :D
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Foutmelding verlichting echter alles werkt

18 dec 2018, 11:46

Ik heb hier en daar wel gelezen dat de stadslichten voor en kentekenverlichting in geval deze zijn vervangen door leds best rare onlogische storingen kunnen geven. Ik ga van de week kijken hoe de achterlicht units eruit moeten en dan ga ik alles controleren en preventief vervangen
‘07 Mini Cooper Chili
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Foutmelding verlichting echter alles werkt

18 dec 2018, 12:18

Bij de R50-52-53 series gingen de stadslichten en kentekenverlichting flitsen door de lampcontroles bij vervanging door LED.
Bij de R55-61 heb ik dit eigenlijk nog niet gezien. Daar kwamen alleen meldingen als het geen Canbus-LED was door de lagere weerstand in de LED.

Preventief vervangen klinkt als 'dure' optie... Maar moet je uiteraard zelf weten! :icon_top:
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Foutmelding verlichting echter alles werkt

18 dec 2018, 15:39

Vanmiddag naar me werk gereden, alles werkt weer zoals het hoort. Mocht het terugkomen dan ga ik preventief lampjes vervangen, dat bedoelde ik eigenlijk meer met preventief vervangen.

Nu weer een dag verder en alles werkt nog steeds normaal. Gelukkig weer een zorg minder.
‘07 Mini Cooper Chili

Terug naar “Interieur en audio”