Lampunit geen spanning

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Keess
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2019, 17:01

Lampunit geen spanning

25 jan 2019, 21:37

Hallo,
Heb mini r55 2008 met probleempje.
Met kleine achterschade gekocht, deze gerepareerd maar sta nog voor uitdaging. Linker achterlicht geen spanning op zowel remlicht, knipperlicht als normaal licht.
FRM module al laten doormeten en resetten, maar geen soulaas. Kabelboom geen zichtbare schade. Ik weet het even niet meer.....
Zit er nog ergens een zekering voor gehele unit of tussenmodule oid?
Lampunit getest en is goed.
Wie weet raad ..........
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Lampunit geen spanning

26 jan 2019, 00:17

Kees,

Clubman tot 12/2008

de Footwell module A4011 (zit aan de bestuurderszijde - voetenpaneel links) heeft 3 kabels X14259, X14260, X14261.
De ground voor deze footwell module (X2042) zit ook links maar dan aan de binnenzijde van de dorpel.
De kabels gaan naar achteren naar de achterlichten, mistlampen, lampen voor etc etc.
De linker achterlicht signalen komen van de plug X14260 pin 45, 51, 14 en gaan naar je linker achterlicht.

De footwell module wordt gevoed uit 4 zekeringen: F5 en F8 (30A) en F47 en F48 (40A).
Deze 12V signalen komen op de X14261 aansluiting op de footwellmodule:

Pin 1: F5 (30A)
Pin 2: F48 (40A)
Pin 3: F8 (30A)
Pin 34: F47 (40A)

Pin 33: gaat naar de ground aansluiting X2042

Ik verwacht wat jij ook al aangaf dat het niet in de footwell module ligt. Aangezien alle drie de lampen in je linker achterlicht niet werken zegt mijn gevoel dat je het moet zoeken in de massa aansluiting. Ik heb zo'n achterlicht nooit bestudeerd maar verwacht dat het achterlicht zijn massa krijgt die naar alle drie de lampen gaan door bv een massa-rail die verwerkt zit in het achterlicht. Die draad is gemeenschappelijk voor alle drie de lampjes. Al geprobeerd om tijdelijk op dat punt middels een losse draad ergens anders de massa van weg te pakken? Maak anders eens een foto van de aansluiting/kabel van het linker achterlicht. Ik kan dan even kijken of ik in het schema het een en ander kan terug vinden. Bovenstaande aansluitingen zijn voor een clubman tot 12/2018.

Je kunt zelf ook even via deze link naar de diverse schema's om zelf onderzoek te doen:

www.newtis.info

Succes Milco
Keess
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2019, 17:01

Re: Lampunit geen spanning

26 jan 2019, 09:48

Dag Milco,
Dank voor uitgebreide reactie.
Dacht zelfs eerst ook aan massa maar omdat ik geen 12v meet op pin bij licht aan heb ik dat losgelaten.
Ga het vanmiddag toch nog even bekijken. Laat het weten,
Gr Kees
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Lampunit geen spanning

26 jan 2019, 10:57

Kees,

wat je even kan proberen als je de signalen op de lichtunit meet om de massa pen van je multimeter op een ander massa punt te plaatsen ipv die in de lichtunit.

Succes

Terug naar “Interieur en audio”