Mini r56 audio aux 'kapot'?

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Fraank92
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2019, 12:36

Mini r56 audio aux 'kapot'?

21 aug 2019, 08:56

Ha allemaal,

Tijdje terug heb ik een cooper uit 2010 aangeschaft met het JCW pakket erop. In de middenconsole (onder alle knopjes) zit vaak een USB en AUX input, of alleen (in mijn geval) een AUX input.

Ik heb er totaal geen verstand van en hoop dat iemand mij kan adviseren:

Mijn aux lijkt het niet helemaal te doen, de radio zelf werkt prima en kan aux ook gewoon selecteren. Maar wanneer ik mijn iphone (met verloopstekkertje) koppel aan in mijn aux, doet ie het niet. Laterna probeerde ik het met een kabel van een vriend van mij, en hij werkte gewoon. In de veronderstelling dat mijn eigen jack kabel kapot was, heb ik maar een nieuwe gekocht, maar ook deze werkte niet.

Vandaag heb ik het weer eens geprobeerd (met mijn eigen kabel) en het werkte. Totdat ik ongeveer 5 minuten onderweg was, toen begon ie te storen, ging het geluid zachter en stopte ie er weer mee.

In hoeverre 'kan' het dat mijn aux aansluiting kapot is, en ik deze moet vervangen? Of is dit eventueel een bij iemand bekend probleem? (heb hier veel over gegoogled maar kan niet echt iets vergelijkbaars vinden).

Heeft iemand daarnaast enig idee hoe ik dit het beste zou kunnen oplossen? (zo'n aux input kun je volgens mij niet nameten? Vervangen is volgens mij best wat werk, dacht dat je alles moet losdraaien?), wil natuurlijk niet 'geld weggooien' als dat het probleem niet oplost.

Alvast bedankt! :? :?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini r56 audio aux 'kapot'?

21 aug 2019, 09:16

Is het niet gewoon een slecht contact met de plug? Die jack-plugaansluitingen willen wel eens wat oxideren als de aansluiting niet of nauwelijks gebruikt wordt. Even wat vaker de jack-plug erin en eruit halen, beetje draaien, etc om het laagje wat de doorbreken in een poging het contact te herstellen.

Als de aux-aansluiting zelf kapot is, ja dan moet de boel los. De aux-stekker zit aan de kabel vast die rechtstreeks naar de achterkant van de radio gaat. Of je moet zelf al handig zijn met de soldeerbout, en dat je er alleen een nieuwe aux-aansluiting aan soldeert.
De 'toegang' naar de aux-aansluiting lijkt nog redelijk eenvoudig te doen...
Klik hier voor uitleg verwijderen radio
Fraank92
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2019, 12:36

Re: Mini r56 audio aux 'kapot'?

26 aug 2019, 13:16

Bedankt voor je reactie!

Helaas heeft dat niet gewerkt. Ben er wel achter gekomen dat wanneer ik de zijpanelen bij de aux een klap geef, hij flink gaat storen of ermee stopt. Ik denk dus dat de AUX zelf, of de bekabeling kapot is. Zal het dus allemaal open moeten maken en vervangen.
Sphere
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 aug 2019, 20:07

Re: Mini r56 audio aux 'kapot'?

26 aug 2019, 21:41

Solderen hoeft toch op zich niet? Kroonsteentje kan toch ook? Dat maakt het wellicht makkelijker om een nieuwe aux poort te testen.
Fraank92
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2019, 12:36

Re: Mini r56 audio aux 'kapot'?

03 sep 2019, 09:44

Nog een aanvullende vraag:

Op dit moment zit er in mijn mini dus een AUX aansluiting (zonder USB) onder het dashboard. Nu moet ik dus mijn complete dashboard open gaan draaien om deze te vervangen.

Mijn vraag is nu nog, is het niet beter om hem dan meteen te vervangen door zo'n aansluiting met AUX en USB? Ik moet toch al het hele dashboard open maken en achter in de radio de stekkers eruit halen.

Kan ik er gewoon een met AUX en USB in zetten? Is dat dan plug en play? Of beter gewoon een nieuwe AUX stekker met kabel?

Die kan ik volgens mij op Ekris krijgen toch?

Terug naar “Interieur en audio”