Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
timo kuiper
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Doetinchem
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jun 2020, 18:44

Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

29 aug 2021, 18:01

Goedemiddag beste mede miniliefhebbers,

Ik heb het volgende probleempje en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen:

We hebben een r58 JCW uit 2011. Gisteren een paar mooie leren voorstoelen op de kop weten te tikken. Nu heb ik de passagiersstoel uitgewisseld. Netjes de accu los gekoppeld.
Nu heeft de nieuwe stoel een zwarte module er onder zitten, code 00401154a3. Zie ook bijgevoegde afbeelding. Dat hebben mijn oude stoelen niet.

Dit had ik eerst niet gezien, en heb de stoel incl module gemonteerd en auto gestart. Toen kwamen dus en airbag en gordel melding.

Dus ik heb alle bedrading die uit deze module komt uit de connector gehaald en de stoel geplaatst.
Echter heb ik nog steeds de storing. Ook de oude stoel weer terug gebouwd, maar de melding blijft.

Wellicht moet er iets gereset worden oid? Of is het niet mogelijk deze stoelen met deze extra module in mijn auto te zetten?

Hoop dat er iemand is die me wat verder kan helpen.
Bijlagen
20210828_174023.jpg
2a26ccb1-ee13-49ec-8b62-63284cb301d4.jpg
2a26ccb1-ee13-49ec-8b62-63284cb301d4.jpg (10.68 KiB) 1899 keer bekeken
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

29 aug 2021, 18:40

Heb je een tijd gewacht met demonteren van de stoelen nadat je de accu hebt losgekoppeld?
Denk dat je sowieso de storingsmelding moet (laten) resetten via de obd.
timo kuiper
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Doetinchem
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jun 2020, 18:44

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

29 aug 2021, 18:57

niekcarfreak schreef:
29 aug 2021, 18:40
Heb je een tijd gewacht met demonteren van de stoelen nadat je de accu hebt losgekoppeld?
Denk dat je sowieso de storingsmelding moet (laten) resetten via de obd.
Nee ben direct aant sleutelen gegaan. Zou heel goed kunnen dat dat inderdaad de oorzaak is.

Als er iemand in de regio Doetinchem zo'n apparaat heeft en wellicht wil helpen hiermee, hoor ik het graag. Tegen een redelijke vergoeding is ook geen probleem uiteraard.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

29 aug 2021, 20:55

Je moet een tijdje(15 a 20 minuten) wachten, voordat je de stekkers onderaan de stoel ontkoppelt. Ik heb ruim een half uur gewacht voor de zekerheid toen ik de stoel van mijn R53 eens uitgebouwd heb.
Kan ook nog zijn dat bij de 2e Gen. via obd een instelling gedaan moet worden........dat weet misschien iemand anders.
Ik zoek meestal op Youtube als ik iets niet weet. Staan heel veel DIY filmpjes voor Mini's op.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

29 aug 2021, 21:15

Hier een filmpje over de stoelen demonteren.
Deze man praat ook over een half uur wachten na ontkoppelen accu. Hij maakt de pluspool ook los, ik weet niet meer of ik dat ook heb gedaan.

Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

29 aug 2021, 21:51

Airbagstoringen moeten sowieso gereset worden, die gaan niet meer uit zichzelf weg (zoals bij lampen, oid). En ja, ook beter de plus loshalen van de accu als je aan de airbag gaat werken.
De module onder de stoel, vermoed ik, dat die voor de stoelverwarming is. De kabels voor de airbag zouden toch in de gele stekker moeten passen? Of heb je een verschil in pre- en facelift stoelen...
timo kuiper
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Doetinchem
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jun 2020, 18:44

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

30 aug 2021, 18:52

Ja dan ben ik zeer waarschijnlijk te snel zijn geweest met ontkoppelen, is dat de oorzaak.

Stekkers etc passen allemaal gewoon Robert. Maar ik dacht dat de storing wellicht door de extra module werd veroorzaakt. Maar nu ik er overnadenk, de kabelboom uit de auto zal de tegenpolen toch niet hebben voor de extra bedrading. Daar is waarschijnlijk nooit spanning op gekomen.

Al met al moet ik dus opzoek naar iemand die met de obd wat kan.
Desnoods ff bij de bmw dealer langs hier, heb er alleen een keer woorden mee gehad. Ze rekenen zonder blikken of blozen geld voor werkzaamheden die ze niet hebben gedaan. Dus zoek liever een andere garage of iemand hier op het forum die dit kan doen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

30 aug 2021, 20:37

Ik kan wel wat via obd maar woon in de provincie Zeeland.
timo kuiper
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Doetinchem
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jun 2020, 18:44

Re: Airbag en gordelstoring na uitwisselen stoelen

30 aug 2021, 22:12

niekcarfreak schreef:
30 aug 2021, 20:37
Ik kan wel wat via obd maar woon in de provincie Zeeland.
Heb je een PB gestuurd.

Terug naar “Interieur en audio”