Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Valerio
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2021, 16:00

Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

28 sep 2021, 14:13

Ik ben nieuw op de forum, en mogelijk zal mijn vraag reeds gesteld geweest zijn, doch kan ik in de vele berichten die hier zijn nagelaten geen sluitend antwoord vinden op mijn vraag.

Recent kochten we voor onze zoon een MINI R56 uit 2011. De eerste vraag die ik kreeg was "hoe verbind ik mijn iPhone met de radio".
Helaas is het wagentje slechts uitgerust met de standaard MINI CD Audio (dus met een 1-regel-scherm). heeft het geen bediening aan het stuur en is het ook niet van Bluetooth voorzien.

Ik heb in dit forum nu wel reeds posts gevonden waarbij wordt gesproken over GROM, DENSION, YATOUR als mogelijke oplossing, maar als ik op de sites van de betreffende leveranciers kijk, wordt er enkel over de R50, 52 en 53 gesproken. Tevens wordt er over de connectie met de MINI BOOST CD gesproken, terwijl wij over de basis MINI CD beschikken.

Ik ben inmiddels al even aan het zoeken maar zie het bos door de bomen niet meer.
Kan er iemand aangeven welke oplossing van GROM, DENSION, YATOUR of dergelijke werkt voor onze R56 met standaard radio, of dat het misschien beter is de radio te vervangen door een MINI BOOST CD, en heb ik dan nog zo'n third party oplossing nodig om Bluetooth in de wagen te krijgen?

alvast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
K-vinR56s
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 dec 2021, 09:01

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

23 mar 2022, 08:30

He

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een r56 S uit 2007 met het orginele navigatie systeem.

Ik heb wel stuurbediening en er zit zelfs een carkitknopje op het stuur. Bij aanschaf ging ik er van uit dat er dus ook bluetooth in zit. Blijkt dat er van de navigatie versie er ook zijn met de communicatie optie.

De "oudere" gateways werken allemaal analoog. Vandaar dat je veel voor de eerste Gen mini tegenkomt. De 2e gen is uitgevoerd met optische communicatie. (Ook veel bij bmw)

Je zou kunnen overwegen over te stappen op een aftermarket android radio. Niet goedkoop maar je bent in 1 keer klaar. Deze optie gaat helaas niet voor mij vanwege de dubbele radio in het middenconsole.

Ik heb mij laten vertellen dat in de 2e gen de Grom mst4 zou moeten passen. Maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen. Het zijn in mijn ogen erg dure oplossingen allemaal.

Ik ben zelf dus ook nog zoekende naar de juiste oplossing.

In mijn BMW z4 uit 2003 heb ik de dension gateway lite bt zitten en dit werkt echt super. Ook als carkit helaas past deze dus niet op de 2e gen mini cooper
Mini Cooper S r56 2007 Astroblack/alpenwhite
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

23 mar 2022, 19:27

Hoi Valerio,

Er zijn inderdaad externe bluetooth modules maar in mijn R55 en R56 zijn beide MINI's met de bluetooth uitgevoerd dus geen ervaring met die modules.

Wat ik je wel kan adviseren is om contact te zoeken met NDH Automotive in Veldhoven, ook 1 van de NewMINIclub sponsoren en die zijn recent opgesplitst in NDH Automotive wat gerund wordt door Aleksandre en NDH Multimedia wat gerund wordt door Dominique.
Ik zou Dominique benaderen en je probleem/uitdaging voor leggen en hem advies vragen. Ik heb recent Norman naar hem verwezen en die heeft volgende week vrijdag een afspraak bij Dominique want hij wilde geen Parrot of los staande modules en krijgt nu een nieuwe interne unit.

Misschien even contact met Norman zoeken, waarschijnlijk hebben jullie dezelfde wens en kan hij je al wat info verschaffen wat hij gaat krijgen. (viewtopic.php?f=46&t=46410)

Je kunt natuurlijk ook meteen NDH Media/Automotive benaderen.

https://ndh.nu/?page_id=102. (de site voor NDH multimedia is nog in ontwikkeling)

Kevin, misschien kun je meteen mee in joinen en kun je er een soort groupsbuy van maken :wink:

Succes heren
MartijnvandeVelde
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2021, 10:52

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

30 mar 2022, 07:24

Beste Valerio,

Wellicht dat je deze site al tegengekomen was? https://www.carinterface.nl/mini
De onderste twee opties zijn geschikt voor enkele R56 radio's. Weet eerlijk gezegd te weinig van de verschillende type radio's om in te schatten of deze ook op jullie radio past.
Voor mijn R53 hadden ze in ieder geval een prima optie.

Groeten en succes,


Martijn
Gebruikersavatar
K-vinR56s
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 dec 2021, 09:01

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

06 apr 2022, 18:45

Volgende week donderdag wordt er bij mij een android module ingebouwd bij bmworks in huizen.

Ik heb het orginele navigatie systeem en hier zijn dus geen geschikte gateways voor (grom of dension)

Deze android module werkt straks als extra optie op het orginele scherm. Bediening via het navigatie draaiwiel en knoppen. Dit beschikt ook over apple carplay en android carplay. En heeft zijn eigen bluetooth dus ook als carkit te gebruiken.

Dit past precies binnen mijn wensen. Ik wilde het uiterlijk niet veranderen (androidradio bijvoorbeeld) werkt met stuurbediening en ik kan muziek streamen en als carkit gebruiken

Zodra deze geïnstalleerd is zal ik mijn bevindingen posten
Mini Cooper S r56 2007 Astroblack/alpenwhite
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

06 apr 2022, 19:08

Kevin,

daar ben ik wel benieuwd naar je ervaringen, zoiets wil ik ook nog in de Clubman.
We lezen/horen het graag :icon_top:

Gr. Milco
FritsFrituur
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022, 10:56

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

12 apr 2022, 13:25

K-vinR56s schreef:
06 apr 2022, 18:45
Volgende week donderdag wordt er bij mij een android module ingebouwd bij bmworks in huizen.

Ik heb het orginele navigatie systeem en hier zijn dus geen geschikte gateways voor (grom of dension)

Deze android module werkt straks als extra optie op het orginele scherm. Bediening via het navigatie draaiwiel en knoppen. Dit beschikt ook over apple carplay en android carplay. En heeft zijn eigen bluetooth dus ook als carkit te gebruiken.

Dit past precies binnen mijn wensen. Ik wilde het uiterlijk niet veranderen (androidradio bijvoorbeeld) werkt met stuurbediening en ik kan muziek streamen en als carkit gebruiken

Zodra deze geïnstalleerd is zal ik mijn bevindingen posten
Hoi Kevin, ook ik ben benieuwd naar het resultaat! Als ik het goed begrijp wordt er een module geïnstalleerd waarbij je dus apple/android carplay op je originele navi scherm krijgt? Zoek hier ook al langere tijd naar.
Gebruikersavatar
K-vinR56s
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 dec 2021, 09:01

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

14 apr 2022, 09:05

Vandaag zou de dag zijn dat de module ingebouwd zou worden.

Helaas werd ik gister bericht dat hij die dag al ruim 4 uur bezig was om het werkend te krijgen in een mini van begin 2008.

Na lang zoeken en proberen is het uiteindelijk niet gelukt. Omdat de module gebruik maakt van de orginele navigatie knoppen in het middenconsole bij de pook. Na diep onderzoek is hij tot de ontdekking gekomen dat de 2007 en vroege 2008 mini's zijn uitgevoerd met een iets andere interface waardoor het systeem helemaal werkt alleen de knoppen niet communiceren. Hierdoor is het hele systeem niet te bedienen.

Baal er goed van ik dacht de oplossing eindelijk gevonden te hebben.


Ga nu toch maar zoeken naar een android radio
Mini Cooper S r56 2007 Astroblack/alpenwhite
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

14 apr 2022, 18:04

Jammer! Deze draad gezien? viewtopic.php?f=46&t=46410
Edegroot
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2022, 10:54

Re: Bluetooth Audio en telefoon voor MINI R56 met standaard MINI CD

22 aug 2022, 11:29

Heb je wel een AUX-ingang? Ik heb zelf mijn telefoon via een snoer met de AUX-ingang verbonden, maar heb dara ook een Bluetooth-stekkertje voor.
Eventuele andere optie is een Bluetooth-FM-module die je in de sigarettenaansteker steekt. Komt het signaal door op de FM-radio. Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar makkellijk te realiseren.

Succes!

Terug naar “Interieur en audio”