Ramen vastgevroren, tips?

Sonja
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2016, 10:49

Ramen vastgevroren, tips?

25 feb 2016, 09:09

Ha allemaal,
Dit is de eerste winter van mijn nieuwe Mini en met ieder beetje vorst of hagel zijn mijn ramen vastgevroren en kunnen mijn deuren niet open. Hiervoor had ik ook een Mini (uit 2001) en daar heb ik toch wel wat zwaardere winters mee meegemaakt dan dat we afgelopen winter hadden maar ik heb er nooit deze problemen mee gehad.

Nu heb ik ergens op dit forum gelezen dat er een stelschroef is waar je de hoek van je ramen mee af kan stellen. Dat was bij een topic over windruis bij het rijden. Nu heb ik geen last van windruis, maar zou het kunnen dat als ik de hoek wat aanpas (of aan laat passen), het glas dichter op het rubber zit waardoor er minder vocht tussen rubber en ruit komt en het dus minder vast kan vriezen. ?? Of is dat een hele rare gedachtegang? :roll:

Heeft iemand hier een goeie oplossing voor gevonden??
Bedankt voor het meedenken! :)
Armand M4M
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Nijkerk
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 nov 2015, 12:17

Re: Ramen vastgevroren, tips???

25 feb 2016, 09:30

Deurrubbers met vaseline invetten.
Als je deuren/ramen verder netjes sluiten, zou ik niets afstellen.

Vaseline trick dus even proberen :icon_top:
Sonja
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2016, 10:49

Re: Ramen vastgevroren, tips???

25 feb 2016, 11:26

Het vriest vast onderaan mijn raam, dus waar het raam een stukje het portier in moet zakken zodat de open kan. Krijg ik dan geen vaseline in het mechanisme en strepen op mijn raam?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Ramen vastgevroren, tips???

25 feb 2016, 11:32

beter strepen op het raam als dat je er niet in kan
Afbeelding
Chasah
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2014, 16:26

Re: Ramen vastgevroren, tips???

25 feb 2016, 21:13

Je kunt alleen de hoogte van het raam (een beetje) afstellen, niet de hoek. Vaseline en af en toe ruitjes schoonmaken.
Armand M4M
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Nijkerk
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 nov 2015, 12:17

Re: Ramen vastgevroren, tips???

25 feb 2016, 21:55

Hm oke, het rubber waar het raam in zakt zou ik niet invetten en alleen beginnen met de rubbers van de deuropening.

De tip van David klinkt daarbij ook goed om te doen!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: Ramen vastgevroren, tips???

25 feb 2016, 23:14

Andere kant instappen en hopen dat het ontdooit is als je uitstapt :)

Elke apolaire stof zal zijn werk doen om de polaire stof water af te stoten.
Vaseline is er een van. Als je groen wilt blijven kun je er ook olijfolie of arachideolie op smeren :)

De raamgeleiderubbers zouden er tegen moeten kunnen, vooral als ze van EPDM zijn gemaakt (ethylene-propylene-dieen monomeer), zelfde hoofdbestanddeel van je multiriem en alle andere deurrubbers overigens.

Echter, als ze van TPV zijn gemaakt zijn ze wat minder resistent tegen polaire stoffen omdat TPV een thermoplast is en geen gevulkaniseerd rubber zoals EPDM. Ook omdat er op de TPV een coating zit om de ramen makkelijker te laten glijden langs de rubbers als de ramen op en neer gaan. EPDM heeft deze coating niet maar gebruikt een vlokmiddel (voelt zacht aan als vilt) die er wat beter tegen kan maar ook niet ideaal.

Wat er op alle generaties MINI zit weet ik niet dus daar heb je wat aan :)
1e generatie heeft EPDM met vlokmiddel.

De polaire smeer methode werkt preventief zodat je niet met het raam/deur vriesprobleem wordt geconfronteerd de 3 keer dat het echt vriest per jaar tegenwoordig. De hete apolaire methode is een symptoombestrijding waarbij je het probleem al moet herkennen voordat je aan de deur gaat rukken, anders is het al te laat.

Makkelijkste antwoord blijft denk ik heet water gieten.
Of in noodgevallen overheen plassen zoals mannen dat kunnen.
Tot zo ver mijn tips.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Ramen vastgevroren, tips???

25 feb 2016, 23:15

via de achterklep
Afbeelding
laurensr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 apr 2015, 11:27

Re: Ramen vastgevroren, tips?

26 feb 2016, 11:05

Ik zou krabber buiten de auto bewaren. Het is ook een mythe dat het helpt de motor al te starten terwijl je aan het krabben bent. Vaseline aan buitenzijde houdt vuil/zand vast, en dat geeft dan weer krassen op de ruit. Als ruiten schoon zijn gekrabd, gaat deur vast wel open. Rubbers invetten binnenzijde wel zinvol, maar het moderne spul is al aardig waterafstotend. Mijn 50cent.
Sonja
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2016, 10:49

Re: Ramen vastgevroren, tips?

26 feb 2016, 12:57

Bedankt allemaal!! Het zit 'm echt in het vocht dat net ff tussen mijn ruit en deurrubber zit dat bevriest. IJskrabbertje kan daar niet bij. Warm water werkte tot nu toe prima en als het geen afstellingen van het raam kunnen zijn... ga ik daar mee door! Tip van David ga ik ook proberen, maarrr hopelijk is de winter voor nu gewoon over en kan 't dakkie snel weer open :icon_top: 8)
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: Ramen vastgevroren, tips???

26 feb 2016, 18:49

Berthil schreef: [ --- Leerzaam stukje over How it's Made :icon_top: ---]


Of in noodgevallen overheen plassen zoals mannen dat kunnen.
speedy schreef:via de achterklep
Dit leest toch wat vreemd! 8)
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding

Terug naar “Exterieur”